Podľa SEO odborníka Mareka Prokopa je zmyslom WWW stránok zisk. O to viac to platí pre e-shopy. Na to, aby sme ho dosiahli potrebujeme mať kvalitný e-shop. Kvalitný e-shop definujeme viacerými faktormi ako výber produktov, cenotvorba, dostupná a rýchla logistika, až po dobrý dizajn. Spoznať dobrý dizajn e-shopu nie je jednoduché, ale dá sa to. Nezabúdajme, že prvý dojem zákazníka môže ovplyvniť to, či zavrie okno, alebo nakúpi.
Základné prvky webdizajnu e-shopu
Viditeľné zákazníkom
Štruktúra stránky
- rozvrhnutie stránky
- stĺpce
Navigácia
- umiestnenie menu
- umiestnenie košíka
- telefónneho čísla
- doplnková navigácia
Písmo
- čitateľné písmo
- správne zobrazuje diakritiku
- dá sa zväčšiť
- má správny kontrast
Farebnosť
- farby prispôsobené cieľovej skupine zákazníkov
- striedme použitie farieb – veľa farieb spôsobuje cirkus
- farby vychádzajú z firemnej identity
- správny kontrast pozadia a textu – dobre čitateľné všetky texty na webe
- odlíšené call to action prvky ako napríklad: “Vložiť do košíka”
Whitespace
- práca s voľným priestorom
- oddelenie blokov, informácie sú oddelené od seba
- nenalepené nadpisy na text
Fotky a ilustrácie
- kvalitné fotky produktov
- popisné ilustrácie
- ikonky, ktoré urýchľujú pochopenie kontextu
Neviditeľné zákazníkom
Tieto prvky ovplyvňujú dobrý dizajn, ale zákazník si ich pri nákupe neuvedomuje.
Responzivita
- správne prispôsobenie e-shopu na mobilných zariadeniach
- flexibilné prvky
- zmena veľkosti písma kvôli čitateľnosti
Práca s obsahom
- skrývanie a prispôsobovanie obsahu podľa zariadenia – na mobile nezobrazujeme niektoré zbytočné prvky
- prispôsobenie personalizovaného obsahu – napríklad na úvodnej stránke zobrazujeme produkty existujúcemu zákazníkovi podľa toho, čo nakúpil pred tým
Interakčný dizajn
- ako sa menia tlačítka po nabehnutí myšou
- ako sa vysunie menu na mobile
- mikroanimácie – napríklad keď stlačím tlačítko tak sa zakrúti a zmizne
Vlastnosti dobrého dizajnu
Je to pomerne veľa vecí, na ktoré by mal majiteľ e-shopu myslieť. Ako teda na to?
Výber dodávateľa webdizajnu
Pri výbere dodávateľa webdizajnu si o ňom zistite dôležité informácie, pretože s ním budete pravidelne komunikovať, do budúcna s ním pracovať dlhodobo a musíte si sadnúť aj chémiou.
Čo zistiť o dodávateľovi:
- Aký má štandardný postup prác?
- Koľko bude stáť celé dielo?
- Akú má hodinovú sadzbu?
- Aké má referencie?
- Koľko projektov podobného rozsahu už robil?
- Ako rýchlo vie reagovať na vaše požiadavky? Problém môže byť iné časové pásmo alebo práca na viacerých projektoch.
- Zavolajte jeho existujúcim klientom, ako sa im s ním spolupracovalo?
- Urobí najprv wireframes? Prototyp?
- Koľko kôl pripomienok je v danej cene ochotný urobiť?
- Aký vám dodá výstup? Len dizajn? Alebo aj HTML+CSS šablóny? Dizajn dodá v sketchy? Alebo Photoshop?
- Čo používa na komunikáciu?
- Používa nejaký nástroj na riadenie projektu?
- Koľko vám dodá obrazoviek?
- Koľko času sa vie vášmu projektu venovať týždenne?
- Robí aj iné projekty?
- Sú nejaké problémové oblasti, ktoré môžu oneskoriť dokončenie projektu?
Ako zadať tvorbu dizajnu
Čím viac informácií dáte o vašom budúcom e-shope dodávateľovi dizajnu, tým lepší bude finálny výsledok. Dajte si preto záležať na príprave zadania. Veľa dodávateľov má pripravený dotazník, ktorý len vyplníte. Ideálne je dať si aj stretnutie s dodávateľom, prípadne skype a prejsť si vaše konkrétne požiadavky podrobnejšie.
Čím viac informácií dáte o vašom budúcom e-shope dodávateľovi dizajnu, tým lepší bude finálny výsledok.
Podklady potrebné na tvorbu dizajnu e-shopu
- logo e-shopu alebo celú firemnú identitu – ak máte
- spísané ciele vášho e-shopu
- chcem primárne predávať koncovým zákazníkom na Slovensku
- chcem aby navštívili môj showroom v Bratislave
- aká je cieľová skupina zákazníkov e-shopu
- mamičky na materskej od 25 do 35 rokov
- ako chcete, aby bola vnímaná vaša značka
- chcem, aby e-shop pôsobil moderne a sviežo.
- aké chcete používať fotky produktov
- mám vlastné fotky + fotky od dodávateľov
- konkurenčné výhody nákupu
- dodanie do 24 hodín
- 5 rokov na trhu
- poskytujeme poradenstvo
- osobný odber v kamennej predajni
- záruka vrátenia peňazí…
- bude mať e-shop nejaké špeciálne funkcie?
- konfigurátor produktov
- b2b zóna
- klientská zóna
- jednostránkový košik…
- e-shopy, ktoré sa vám páčia
- čo konkrétne sa vám na daných e-shopoch páči
- na e-shope xyz sa mi páči výsuvné horné menu a našepkávač vo vyhľadávaní
- čo by mala obsahovať úvodná stránka
- čo by mala obsahovať stránka produktu
- koľko budete mať produktov
- aké budú kategórie produktov
- budete mať aj blog?
- prípadne iné špecialitky vášho e-shopu
Postup pri tvorbe web dizajnu e-shopu
Ideálny postup asi neexistuje. Každý dodávateľ bude mať svoje zaužívané procesy. Tieto body sa štandardne musia spraviť z pohľadu majiteľa e-shopu ak nepôjde cestou hotových šablón.
- Príprava zadania pre výber dodávateľov
- Oslovenie dodávateľov
- Stretnutia s dodávateľmi
- Vyhodnocovanie ponúk
- Výber dodávateľa
- Objednávka prác
- Platba zálohy
- Workshopy s dodávateľom – došpecifikovanie diela
- Pripomienkovanie informačnej architektúry
- Pripomienkovanie wireframes
- Testovanie prototypu – užívateľské testovanie
- Pripomienkovanie prvotných dizajnov
- Testovanie dizajnu – užívateľské testovanie
- Finalizácia dizajnu
- Prebratie dizajnu
- Platba za zvyšok diela
- Odovzdanie front end programátorom na spracovanie šablón
- Dodatočné práce na dizajne ak niečo chýba pri programovaní
- Kontrola šablón dizajnérom
Záver
Tvorba dizajnu pre e-shop je pomerne náročný proces a vyžaduje si špecialistov. Alternatíva pre začínajúce e-shopy je využiť hotové šablóny, ktoré šetria peniaze a čas. Ak sa do toho chcete obuť poriadne, tak treba dôsledne vyberať dodávateľa, pripraviť správne podklady, dbať na plynulý chod projektu a kontrolovať jednotlivé procesy. Ak je to váš prvý webový projekt, je dobré prizvať si od začiatku nejakého konzultanta, ktorý vás celým procesom tvorby e-shopu bude sprevádzať.