Na čo slúži cenový konfigurátor v e-shopoch?
Je to vytvorenie produktu na mieru a rýchla online objednávka v jednom. Zároveň tiež poradca nákupu. Prostredníctvom aplikácie si zákazník vizualizuje výsledný želaný produkt, vypočíta potrebné komponenty, rozmery a cenu. Následne sa to po vytvorení takejto objednávky pretaví do košíka v e-shope, na ktorý je táto aplikácia napojená cez API. Celý náročný proces tvorby cenovej ponuky sa tak dokáže automatizovať.
Výhody cenového konfigurátora online
Zákazník spraví objednávku odkiaľkoľvek. Nemusí písať e-maily, volať alebo navštíviť predajňu. Finálny produkt je možné vizualizovať. Eliminuje sa prebytočná administratíva a objednávka tak môže smerovať priamo do výroby. To znie viac ako pádny dôvod prečo mať cenový konfigurátor online, čo poviete? Navyše, jeho konfigurácia je pomerne jednoduchá – cez varianty produktu.
Forma konfigurátora v e-shope
● Samostatná aplikácia – používa sa väčšinou v prípade, keď ide o náročný konfigurátor so špecifickými technológiami (napriklad 3D engine, AR, VR).
● Integrovaný komponent v detaile produktu – integrácia jednoduchších konfigurátorov (len prepočet a základná vizualizácia).
Pozrime sa spoločne na jeden príklad z praxe. Ide o e-shop bratiska.sk, kde sme prostredníctvom nášho e-shopového systému sellio vytvorili na mieru jeden z najlepších konfigurátorov na trhu. Ten počíta s rôznymi typmi oblečenia. Zákazník si vie vybrať veľkosť produktu, napísať vlastný text do jedného alebo dvoch riadkov, vybrať farbu oblečenia alebo potlače a takto si na mieru nakonfigurovať jedinečný dizajnový kúsok. Vo vizuálnej časti vidí v reálnom čase všetky zmeny, ktoré zadáva. Samozrejmosťou je aj výpočet ceny a predpokladaného dátumu odoslania. V pozadí bežia automatizované procesy a objednávka môže ísť do výroby.
Pre aké e-shopy sa hodí konfigurátor?
Cenový konfigurátor má využitie v e-shopoch, ktoré sa zaoberajú:
- výrobou produktov na mieru – napríklad nábytok, oblečenie, obaly,
- predajom produktov v setoch – napríklad fotoaparát + objektív, lyže + viazanie + lyžiarky,
- produktami s možnosťou výberu komponentov – napríklad počítače s rôznou konfiguráciou veľkosti disku, veľkosti pamäte, či typom grafickej karty,
- produktami s príslušenstvom – napríklad autá a doplnková výbava (ťažné zariadenie, strešný nosič, zimné gumy).
Jednoducho všade tam, kde si zákazník vyskladá produkt na mieru podľa vlastných preferencií. Potrebuje prepočítať cenu s ohľadom na želaný rozmer, počet potrebných komponentov a získať tak náhľad.
Základné vlastnosti cenového konfigurátora
- presnosť,
- záväznosť vzhľadom na dodávateľa (výsledný produkt konfigurácie je možné vyrobiť alebo dodať),
- responzívnosť.
Prvky konfigurátora
Výber jednej hodnoty z viacerých možností
Ide o základný komponent, ktorý môže meniť cenu a zákazníci ho vedia používať.
Ide najmä o doplnkové služby alebo voliteľné komponenty, ktoré nemusia meniť cenu. Väčšinou nie sú voľby povinné.
Výber z viacerých možností, pričom pravidlom je len jedna hodnota
Ide o základný komponent, ktorý môže meniť cenu a zákazníci ho vedia používať.
Upload súborov
V niektorých konfigurátoroch potrebujete vstupy od zákazníka. Napríklad jeho logo, technický nákres alebo iný dokument.
Vloženie textu
Jednoduchý element. Môže obsahovať aj validáciu údajov. Prípadne ide o vstup zákazníka a hodnota sa tlačí na produkt. Alebo sa týka poznámky.
Multiselect
V konfigurátoroch môžete používať aj ikony, ktoré zjednodušia výber. V tejto konkrétnej ukážke je možné kliknúť na viaceré možnosti a vyfiltrovať tak konfiguráciu.
Posuvník hodnôt
Väčšinou ide o rozsah cien alebo zadanie rozmerov produktu.
Povinný údaj väčšinou označujeme farebne odlíšenou hviezdičkou.
Pomoc pri výbere
Pri niektorých vlastnostiach je vhodné zobraziť aj nápovedu. Tá vysvetlí vizuálne alebo textovo daný parameter.
Viaceré kroky konfigurácie
Ak je konfigurácia náročnejšia a má veľa krokov, je vhodné dávkovať informácie a voľby užívateľovi do krokov. Zoskupiť voľby do logických celkov v zmysluplnej postupnosti.
Progressbar
Pri zložitejších formulároch môžeme zobraziť aj percento vyplnenia konfigurácie, prípadne časový údaj.
Výber hodnoty mení cenu výslednej konfigurácie
Pri niektorých možnostiach je vhodné zobraziť hodnotu, akou zmení vybraná možnosť výslednú cenu konfigurácie.
Sumarizovanie konfigurácie
Pri zložitejších konfigurátoroch je vhodné zobrazovať na viditeľnom mieste sumár konfigurácie.
Vizualizácie konfigurácie
Najideálnejším riešením je každý variant, každú konfiguráciu vizualizovať čo najvernejšie zákazníkovi v reálnom čase.
Možnosti a techniky vizualizácie
- Každá konfigurácia má samostatný obrázok, konfigurátor mení obrázky a všetky sú vopred vygenerované.
- Vrstvenie priehľadných PNG obrázkov na seba – zmena farby, podkladu (viac možností a nie je nutné mať toľko renderov).
- 3D zobrazenie s mechanizmom na zmenu farby, tvaru alebo výmeny celého 3D modelu.
- 3D zobrazenie pomocou AR v smartfóne, 3D objekt sa zobrazuje v rozšírenej realite.
- 3D zobrazenie pomocou VR vo VR okuliaroch, 3D objekt sa zobrazuje vo virtuálnej realite.
Pri 3D zobrazeniach je vhodné, ak sa dá model otáčať a približovať. Potrebné je aj ukladanie obrázku do počítača, zaslanie obrázku na e-mail či zdieľanie na sociálnych sieťach.
Odosielanie konfigurácie do výroby
Pri niektorých konfigurátoroch je možné generovanie dát priamo do výroby. Napríklad odoslanie technického listu vo vektorovom formáte s orezovými značkami. Automatizáciou a prípravou viete ušetriť vaše kapacity.
Pri výrobe na mieru treba brať do úvahy obmedzenia výroby, aby si zákazník nezadal rozmery a následne neobjednal produkt, ktorý nejde technicky vyrobiť.
Viditeľnosť ceny
Viditeľná cena pri samotnej konfigurácii
Ide o ideálny stav, pri ktorom si ale treba dať záležať na testovaní tejto funkcionality pri rôznych vstupoch zákazníkov.
Zobrazenie ceny až po zadaní kontaktných údajov
Je to fér, pýtať si kontakt od zákazníka. Ale pristúpte ku tomuto kroku až vtedy, ak už nie je iná možnosť.
Cena na vyžiadanie
Tejto technike sa snažte vyhnúť, môže odradiť zákazníka.
Ak sa nedá vypočítať cena automaticky podľa zvolených parametrov a musí ju stanoviť osoba, tak odporúčame zobraziť aspoň cenové rozmedzie s informáciou o zaslaní presnej ponuky e-mailom.
Ako zadať výrobu konfigurátora programátorom
Väčšinou platí, že ak to viete pripraviť v Exceli alebo vysvetliť postup výpočtu písomne, tak sa to dá naprogramovať.
Postup
- Pripravte si vzorovú konfiguráciu produktu, prípadne viaceré extrémne prípady – najrozsiahlejšia konfigurácia, najdrahšia, najjednoduchšia.
- Ak ste zákazkovú výrobu riešili doteraz e-mailom, telefonicky alebo osobne, skúste si spísať najčastejšie otázky a požiadavky. Tieto vstupy pomôžu pri návrhu krokov a zbere dát od zákazníka.
- Zistite a zadefinujte limity a obmedzenia pre výrobu.
- Spíšte si štruktúru dát výstupu z konfigurácie.
- Navrhnite spôsob ukladania a zobrazovania dát – napríklad konfigurácia bude v e-shope vo forme poznámky, parametre budú oddelené čiarkou.
- Ak sú vo výpočte premenné, tak ich skúste správne pomenovať.
- Vytvorte si klikateľný prototyp, ktorý môžete otestovať s reálnymi používateľmi.
- Konfigurátor po implementácii dôkladne otestujte.
Záver
Ak by ste chceli predávať konfigurovateľné produkty, tak vám väčšinou nebude stačiť krabicové e-shopové riešenie alebo e-shop na prenájom. Vtedy vieme nastúpiť my. V spoločnosti vibration vám vieme vytvoriť riešenie na mieru, ktoré bude zodpovedať roku 2024. Budete vlastniť zdrojové kódy vášho e-shopu a budete mať možnosť vybrať si, kde chcete hostovať svoj e-shop. Oproti e-shopom na prenájom si vieme dohodnúť aj level podpory, licenčné a zmluvné podmienky. Tešíme sa na vaše zadanie.