Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
6 min. čítanie

Cenové konfigurátory produktov pre B2B a B2C e-shopy

Chceli by ste predávať vaše produkty online s možnosťou konfigurácie ich parametrov? Pre váš e-shop má množstvo výhod. Zákazník si vyberie napríklad rozmery produktu, materiál či vybavenie a následne podľa svojich predstáv aj rovno pokračuje k objednávke. A predstavte si, že by si konfiguráciu mohol i uložiť a spätne doupravovať. 

Ivan Potančok Ivan Potančok
CEO vibration.sk
Cenové konfigurátory produktov pre B2B a B2C e-shopy
Zdroj: Vibration

Na čo slúži cenový konfigurátor v e-shopoch?

Je to vytvorenie produktu na mieru a rýchla online objednávka v jednom. Zároveň tiež poradca nákupu. Prostredníctvom aplikácie si zákazník vizualizuje výsledný želaný produkt, vypočíta potrebné komponenty, rozmery a cenu. Následne sa to po vytvorení takejto objednávky pretaví do košíka v e-shope, na ktorý je táto aplikácia napojená cez API. Celý náročný proces tvorby cenovej ponuky sa tak dokáže automatizovať.

Výhody cenového konfigurátora online

Zákazník spraví objednávku odkiaľkoľvek. Nemusí písať e-maily, volať alebo navštíviť predajňu. Finálny produkt je možné vizualizovať. Eliminuje sa prebytočná administratíva a objednávka tak môže smerovať priamo do výroby. To znie viac ako pádny dôvod prečo mať cenový konfigurátor online, čo poviete? Navyše, jeho konfigurácia je pomerne jednoduchá – cez varianty produktu.

Ukážka konfigurátora na predaj oplotenia – martinec.sk

Forma konfigurátora v e-shope

● Samostatná aplikácia – používa sa väčšinou v prípade, keď ide o náročný konfigurátor so špecifickými technológiami (napriklad 3D engine, AR, VR).
● Integrovaný komponent v detaile produktu – integrácia jednoduchších konfigurátorov (len prepočet a základná vizualizácia).

Ukážka konfigurátora prepojeného priamo s e-shopom bratiska.sk.

Pozrime sa spoločne na jeden príklad z praxe. Ide o e-shop bratiska.sk, kde sme prostredníctvom nášho e-shopového systému sellio vytvorili na mieru jeden z najlepších konfigurátorov na trhu. Ten počíta s rôznymi typmi oblečenia. Zákazník si vie vybrať veľkosť produktu, napísať vlastný text do jedného alebo dvoch riadkov, vybrať farbu oblečenia alebo potlače a takto si na mieru nakonfigurovať jedinečný dizajnový kúsok. Vo vizuálnej časti vidí v reálnom čase všetky zmeny, ktoré zadáva. Samozrejmosťou je aj výpočet ceny a predpokladaného dátumu odoslania. V pozadí bežia automatizované procesy a objednávka môže ísť do výroby.

Ukážka komplexného konfigurátora na e-shope easycase.eu.

Pre aké e-shopy sa hodí konfigurátor?

Cenový konfigurátor má využitie v e-shopoch, ktoré sa zaoberajú: 

  • výrobou produktov na mieru – napríklad nábytok, oblečenie, obaly,
  • predajom produktov v setoch – napríklad fotoaparát + objektív, lyže + viazanie + lyžiarky,
  • produktami s možnosťou výberu komponentov – napríklad počítače s rôznou konfiguráciou veľkosti disku, veľkosti pamäte, či typom grafickej karty,
  • produktami s príslušenstvom – napríklad autá a doplnková výbava (ťažné zariadenie, strešný nosič, zimné gumy).

Jednoducho všade tam, kde si zákazník vyskladá produkt na mieru podľa vlastných preferencií. Potrebuje prepočítať cenu s ohľadom na želaný rozmer, počet potrebných komponentov a získať tak náhľad.

Ukážka konfigurátora na e-shope svetlusa.sk.

Základné vlastnosti cenového konfigurátora 

  • presnosť,
  • záväznosť vzhľadom na dodávateľa (výsledný produkt konfigurácie je možné vyrobiť alebo dodať),
  • responzívnosť.

Prvky konfigurátora

Výber jednej hodnoty z viacerých možností

Ide o základný komponent, ktorý môže meniť cenu a zákazníci ho vedia používať.

Ide najmä o doplnkové služby alebo voliteľné komponenty, ktoré nemusia meniť cenu. Väčšinou nie sú voľby povinné.

Výber z viacerých možností, pričom pravidlom je len jedna hodnota

Ide o základný komponent, ktorý môže meniť cenu a zákazníci ho vedia používať.

Upload súborov

V niektorých konfigurátoroch potrebujete vstupy od zákazníka. Napríklad jeho logo, technický nákres alebo iný dokument.

Vloženie textu

Jednoduchý element. Môže obsahovať aj validáciu údajov. Prípadne ide o vstup zákazníka a hodnota sa tlačí na produkt. Alebo sa týka poznámky.

Multiselect

V konfigurátoroch môžete používať aj ikony, ktoré zjednodušia výber. V tejto konkrétnej ukážke je možné kliknúť na viaceré možnosti a vyfiltrovať tak konfiguráciu.

Posuvník hodnôt

Väčšinou ide o rozsah cien alebo zadanie rozmerov produktu.

Povinný údaj väčšinou označujeme farebne odlíšenou hviezdičkou.

Pomoc pri výbere

Pri niektorých vlastnostiach je vhodné zobraziť aj nápovedu. Tá vysvetlí vizuálne alebo textovo daný parameter.

Viaceré kroky konfigurácie

Ak je konfigurácia náročnejšia a má veľa krokov, je vhodné dávkovať informácie a voľby užívateľovi do krokov. Zoskupiť voľby do logických celkov v zmysluplnej postupnosti.

Progressbar

Pri zložitejších formulároch môžeme zobraziť aj percento vyplnenia konfigurácie, prípadne časový údaj.

Výber hodnoty mení cenu výslednej konfigurácie

Pri niektorých možnostiach je vhodné zobraziť hodnotu, akou zmení vybraná možnosť výslednú cenu konfigurácie.

Sumarizovanie konfigurácie

Pri zložitejších konfigurátoroch je vhodné zobrazovať na viditeľnom mieste sumár konfigurácie.

Vizualizácie konfigurácie

Najideálnejším riešením je každý variant, každú konfiguráciu vizualizovať čo najvernejšie zákazníkovi v reálnom čase. 

Možnosti a techniky vizualizácie

  • Každá konfigurácia má samostatný obrázok, konfigurátor mení obrázky a všetky sú vopred vygenerované.
  • Vrstvenie priehľadných PNG obrázkov na seba – zmena farby, podkladu (viac možností a nie je nutné mať toľko renderov).
  • 3D zobrazenie s mechanizmom na zmenu farby, tvaru alebo výmeny celého 3D modelu. 
  • 3D zobrazenie pomocou AR v smartfóne, 3D objekt sa zobrazuje v rozšírenej realite.
  • 3D zobrazenie pomocou VR vo VR okuliaroch, 3D objekt sa zobrazuje vo virtuálnej realite.

Pri 3D zobrazeniach je vhodné, ak sa dá model otáčať a približovať. Potrebné je aj ukladanie obrázku do počítača, zaslanie obrázku na e-mail či zdieľanie na sociálnych sieťach.

Odosielanie konfigurácie do výroby

Pri niektorých konfigurátoroch je možné generovanie dát priamo do výroby. Napríklad odoslanie technického listu vo vektorovom formáte s orezovými značkami. Automatizáciou a prípravou viete ušetriť vaše kapacity. 

Pri výrobe na mieru treba brať do úvahy obmedzenia výroby, aby si zákazník nezadal rozmery a následne neobjednal produkt, ktorý nejde technicky vyrobiť.

Viditeľnosť ceny

Viditeľná cena pri samotnej konfigurácii

Ide o ideálny stav, pri ktorom si ale treba dať záležať na testovaní tejto funkcionality pri rôznych vstupoch zákazníkov. 

Zobrazenie ceny až po zadaní kontaktných údajov

Je to fér, pýtať si kontakt od zákazníka. Ale pristúpte ku tomuto kroku až vtedy, ak už nie je iná možnosť.

Cena na vyžiadanie 

Tejto technike sa snažte vyhnúť, môže odradiť zákazníka.

Ak sa nedá vypočítať cena automaticky podľa zvolených parametrov a musí ju stanoviť osoba, tak odporúčame zobraziť aspoň cenové rozmedzie s informáciou o zaslaní presnej ponuky e-mailom.

Ako zadať výrobu konfigurátora programátorom

Väčšinou platí, že ak to viete pripraviť v Exceli alebo vysvetliť postup výpočtu písomne, tak sa to dá naprogramovať. 

Postup

  1. Pripravte si vzorovú konfiguráciu produktu, prípadne viaceré extrémne prípady – najrozsiahlejšia konfigurácia, najdrahšia, najjednoduchšia.
  2. Ak ste zákazkovú výrobu riešili doteraz e-mailom, telefonicky alebo osobne, skúste si spísať najčastejšie otázky a požiadavky. Tieto vstupy pomôžu pri návrhu krokov a zbere dát od zákazníka.
  3. Zistite a zadefinujte limity a obmedzenia pre výrobu.
  4. Spíšte si štruktúru dát výstupu z konfigurácie.
  5. Navrhnite spôsob ukladania a zobrazovania dát –  napríklad konfigurácia bude v e-shope vo forme poznámky, parametre budú oddelené čiarkou.
  6. Ak sú vo výpočte premenné, tak ich skúste správne pomenovať.
  7. Vytvorte si klikateľný prototyp, ktorý môžete otestovať s reálnymi používateľmi.
  8. Konfigurátor po implementácii dôkladne otestujte.

Záver

Ak by ste chceli predávať konfigurovateľné produkty, tak vám väčšinou nebude stačiť krabicové e-shopové riešenie alebo e-shop na prenájom. Vtedy vieme nastúpiť my. V spoločnosti vibration vám vieme vytvoriť riešenie na mieru, ktoré bude zodpovedať roku 2024. Budete vlastniť zdrojové kódy vášho e-shopu a budete mať možnosť vybrať si, kde chcete hostovať svoj e-shop. Oproti e-shopom na prenájom si vieme dohodnúť aj level podpory, licenčné a zmluvné podmienky. Tešíme sa na vaše zadanie.

Zdieľať článok
Ivan Potančok
CEO vibration.sk

Riaditeľ a zakladateľ vibration.sk. Od roku 2000 robí weby. Nadšenec skialpinizmu, cyklistiky, GTD a hudobnej produkcie.

Tento článok ti prináša

Vibration

Vibration je softvérové štúdio, ktoré sa zameriava na vývoj webových aplikácií a webových stránok na mieru. Vyvíjajú vlastný produkt sellio – komplexný, modulárny, cloudový systém, vhodný na tvorbu e-shopov, B2B riešení a informačných systémov. Sú na trhu už 11 rokov a dokončili viac ako 1200 projektov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. čítanie

E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Ako hovorí jedna z marketingových poučiek, je potrebné zabezpečiť, aby sa ten správny výrobok dostal k správnemu spotrebiteľovi, v správnom čase na správne miesto, v správnej kvalite a za správnu cenu. To je však ideálny scenár. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a ďalšími prekážkami je to skôr zbožné prianie. Našťastie, digitálny marketing patrí […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
88 % spotrebiteľov chce kombinovať online a offline nakupovanie. Ako sa prispôsobiť omnichannel štandardu?
4 min. čítanie

88 % spotrebiteľov chce kombinovať online a offline nakupovanie. Ako sa prispôsobiť omnichannel štandardu?

Najnovšia výročná správa spoločnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) prináša nové poznatky o tom, kam sa uberajú očakávania súčasných nakupujúcich. Prieskum sa uskutočnil na vzorke viac ako 8 000 zákazníkov z krajín ako USA, Veľká Británia, Francúzsko, Nemecko, Kanada, Austrália a India. Prečo je omnichannel buzzwordom súčasnosti? A ktoré stratégie si musia značky osvojiť, aby […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Čo je zážitkové nakupovanie?
3 min. čítanie

Čo je zážitkové nakupovanie?

Poznáte pojem Immersive Shopping? Môžeme ho preložiť aj ako zážitkové nakupovanie. Ide o obchodnú stratégiu, ktorá spája digitálne inovácie so zaujímavými a hmatateľnými aspektmi tradičného retailu. Kombinuje digitálny a fyzický svet s cieľom vytvoriť nezabudnuteľné a pútavé zážitky prostredníctvom najmodernejších technológií, ako sú virtuálna realita (VR), rozšírená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+