6 min. čítanie

Firemná identita e-shopu

Na začiatku podnikania by ste si mali vybrať meno firmy a pri e-shopoch nájsť aj vhodné domény pre každý trh, na ktorom chcete pôsobiť.

Ivan Potančok Ivan Potančok
CEO vibration.sk
Firemná identita e-shopu

Proces hľadania názvu a zadefinovania značky sa volá branding. Tomuto procesu sa začínajúci e-shoperi veľa nevenujú, ale je to veľmi dôležité. E-shoper by si mal zadefinovať už v biznis pláne niektoré základné prvky budúcej značky. Súčasťou brandingu by malo byť:

  • meno eshopu,
  • domény pre eshop,
  • definícia značky,
  • vízia firmy,
  • misia firmy,
  • ciele eshopu,
  • základné piliere,
  • témy, s ktorými chce byť značka spojovaná,
  • definovanie konkurenčných výhod,
  • príklady komunikácie smerom ku zákazníkovi.

Tieto základné prvky súvisia aj s marketingovou stratégiou. Keď máte názov a domény, je potrebné vytvoriť firemnú identitu – po anglicky corporate identity. Hlavný dôvod, prečo by si mal majiteľ e-shopu dať vytvoriť firemnú identitu je to, aby komunikoval všetkými kanálmi jednotne. Všetky jeho výstupy by mali byť rozoznateľné zákazníkom.

Zmeny v logu sú v neskorších fázach eshopu nákladnejšie.

Majiteľ eshopu si ju môže dať vypracovať dizajnérovi alebo agentúre. Ceny sa pohybujú vo veľkom rozpätí podľa náročnosti a rozsahu prác, či skúseností dizajnéra. Ak budete na tvorbe firemnej identity šetriť a spravíte si napríklad len logo sami vo worde, časom narazíte na obmedzenia takéhoto loga, a budete nútený dorobiť prvky firemnej identity neskôr, prípadne urobiť aj zmeny v logu, čo môže byť nákladnejšie ako na začiatku. Váš e-shop a vaše logo by malo od začiatku pôsobiť profesionálne.

Základné prvky firemnej identity pre eshop

Prvok Popis Na čo si dať pozor
Logo figuruje na všetkých materiáloch vo všetkých médiách musí byť pútavé, odlíšiteľné, jednoduché
  malo by byť rozoznateľné, dobre čitateľné aj pri použití na menšom priestore, a aj v čiernobielej verzii
Použitie loga príklady použitia loga pre rôzne účely, ochranná zóna loga, zakázané použitie loga budete vaše logo umiestňovať aj na menších plochách ako adwords bannery, preto by malo byť čo najjednoduchšie
ak máte v logu symbol, je dobré aby bol použiteľný aj ako favicon
logo budete používať v štvorcovom formáte, ako aj v obdĺžnikovom, preto sa nebojte mať aj viacero verzii loga pre rôzne formáty
Exporty loga zdrojové súbory loga a všetky potrebné exporty budete potrebovať vektorové formáty ako AI, SVG alebo PDF, a rastrové formáty ideálne PNG a JPG
pozor na kompresiu JPG
Farby základna farba, doplnkové farby, farba písma použite farebnú schému, ktorá bude kontrastná s podkladovou farbou, kvôli čitateľnosti
Výber typografie výber vhodného písma pre web, ako aj pre tlačové materiály, nadpisové písma, písma textu používajte písmo, ktoré ma diakritiku
zadarmo písma nájdete na google webfonts
otestujte si písmo vo všetkých prehliadačoch, či sa vykresľujú všetky znaky správne
nepoužívajte viac ako 2 až tri druhy písma
používajte radšej viac rezov písma ako viac typov písma
písmo sa musí dať na webe zväčšovať a zmenšovať
texty umiestňujte vždy ako text, nie ako obrázok
Dizajn manuál dokument zhrňújuci a popisujúci celú firemnú identitu mal by to byť živý dokument, ktorý sa bude časom dopĺňať o nové prvky identity.
slúži aj pre iných, ďalších dodávateľov, ktorý budú pracovať s vašou značkou, aby sa riadili vopred dohodnutými a nastavenými pravidlami kontrolujte výstupy, či spĺňajú zadefinované pravidlá

 

Tip: Aby ste mali všetky prvky vašej identity vždy po ruke, vytvorte si priečinky celej firemnej identity v Dropboxe alebo Google Drive. Ak od vás niekto vypýta logo v konkrétnom formáte, tak mu viete zaslať link na daný súbor, a nemusíte si ho pýtať od dizajnéra alebo hľadať niekde na disku.

Ďalšie potrebné prvky firemnej identity e-shopu

Tieto prvky budete musieť riešiť od začiatku. Začať samozrejme môžete aj bez nastylovaného emailu s potvrdením objednávky. Faktúru možno vygeneruje váš fakturačný systém v štandardizovanom dizajne, ale lepšie vyzerá faktúra s vaším logom, prípadne farbami.

Prvok Popis Na čo si dať pozor
Webdizajn e-shopu
Bannery na webe neprežente to s počtom bannerov a ich animáciami, rotujúce bannery môžu byť aj kontraproduktívne
Banery v reklamách rôzne formáty pre rôzne reklamné systémy
Transakčné emaily emaily, ktoré sa posielajú po registrácii, po objednávke, pri zmene stavu objednávky a podobne
Šablóna newslettra použite online službu na newslettere, šablónu si viete vybrať a nastaviť napríklad v mailchimpe
Vzhľad faktúry budete ju tlačiť čiernobielo, preto by logo malo byť s dostatočným kontrastom
Podpis emailov umiestnite do podpisu aj všetky potrebné kontakty a sociálne siete

 

Doplnkové prvky firemnej identity e-shopu

Tieto prvky identity nie sú možno potrebné na začiatok podnikania, ale do budúcna ich budete musieť riešiť.

Prvok Popis Na čo si dať pozor
Polep auta nedávať zbytočne veľa textu
Tričká zamestnancov nešetrite na kvalite materiálov
Hlavičkový papier viete využiť pri tvorbe objednávok, listov, dobropisov
Billboardy nedá sa merať efektívnosť tohto média
Vzhľad kancelárií, showroomu
Vizitky niekedy je menej viac, nepreplácajte to zbytočnými textami
Pečiatka podľa legislatívy nie je nutné mať pečiatku
Komunikácia na Facebooku profilová fotka pre vašu fb stránku, fb cover, prípadne aký font, farby, fotky budete používať vo vašej komunikácii
Komunikácia na Instagrame grafický štýl vašej komunikácie, pri postoch kde bude logo, ak používate nejaké citáty, typ písma, ak chcete robiť storky
Obal výrobkov – ak produkty vyrábate
Vzhľad zľavových kupónov

Komu dať vypracovať firemnú identitu

Možnosť riešenia Výhody Nevýhody
Najať jednotlivca – dizajnéra Nižšie náklady riziko komplikácií v budúcnosti – ukončenie spolupráce, nedostatok času
Rýchla komunikácia keďže komunikujete s jedným človekom
Vhodné pre menšie projekty
Najať agentúru Viac odborníkov – viac skúseností Vyššie náklady
Možnosť dlhodobejšej spolupráce aj pri zmene dizajnérov
Vhodné aj pre väčšie projekty prípadne rebranding

 

Pri výbere dodávateľa si pred začatím spolupráce najskôr zistite:

  • Aký má štandardný postup prác?
  • Koľko bude stáť celé dielo?
  • Akú má hodinovú sadzbu ak budete potrebovať mesačné pravidelné grafické práce?
  • Aké má referencie?
  • Ako rýchlo vie reagovať na vaše požiadavky? Problém môže byť iné časové pásmo alebo práca na viacerých projektoch.
  • Zavolajte jeho existujúcim klientom, ako sa s ním spolupracovalo?
  • Koľko kôl pripomienok vie v danej cene urobiť?

Zhrnutie

Či už máte v pláne e-shop s jedným produktom, alebo tisíckami, budete potrebovať názov a logo. Mali by ste komunikovať naprieč rôznymi kanálmi konzistentne, a preto je vhodné dať si vytvoriť firemnú identitu profesionálom. Firemná identita je súhrn grafických podkladov a dizajnového manuálu vašej značky. Mala by obsahovať všetky prvky, ktoré v komunikácii používate.

 

Zdieľať článok
Ivan Potančok
CEO vibration.sk

Riaditeľ a zakladateľ vibration.sk. Od roku 2000 robí weby. Nadšenec skialpinizmu, cyklistiky, GTD a hudobnej produkcie.

Tento článok ti prináša

Vibration

Vibration je softvérové štúdio, ktoré sa zameriava na vývoj webových aplikácií a webových stránok na mieru. Vyvíjajú vlastný produkt sellio – komplexný, modulárny, cloudový systém, vhodný na tvorbu e-shopov, B2B riešení a informačných systémov. Sú na trhu už 11 rokov a dokončili viac ako 1200 projektov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 lekcií pre efektívne budovanie e-commerce značky
6 min. čítanie

5 lekcií pre efektívne budovanie e-commerce značky

V dynamicky sa rozvíjajúcom segmente e-commerce je kľúčové, aby majitelia e-shopov nezabúdali na základné princípy budovania značky a zároveň držali krok s neustále sa meniacimi trendmi. V článku sa dozviete praktické rady a inšpirácie od profesionálov z brandingovej agentúry GALTON Brands, vďaka ktorým zistíte, ako na tejto ceste napredovať, zaujať a udržať si svojich zákazníkov.

Andrej Mitáš Andrej Mitáš
Managing Director v GALTON Brands
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+