Zaujíma ma
11. októbra 2018

Ivan Potančok

Managing Director Vibration
11. októbra 2018

Firemná identita eshopu

Na začiatku podnikania by ste si mali vybrať meno firmy a pri eshopoch nájsť aj vhodné domény pre každý trh, na ktorom chcete pôsobiť.

Proces hľadania názvu a zadefinovania značky sa volá branding. Tomuto procesu sa začínajúci eshoperi veľa nevenujú, ale je to veľmi dôležité. Eshoper by si mal zadefinovať už v biznis pláne niektoré základné prvky budúcej značky. Súčasťou brandingu by malo byť:

  • meno eshopu,
  • domény pre eshop,
  • definícia značky,
  • vízia firmy,
  • misia firmy,
  • ciele eshopu,
  • základné piliere,
  • témy, s ktorými chce byť značka spojovaná,
  • definovanie konkurenčných výhod,
  • príklady komunikácie smerom ku zákazníkovi.

Tieto základné prvky súvisia aj s marketingovou stratégiou. Keď máte názov a domény, je potrebné vytvoriť firemnú identitu – po anglicky corporate identity. Hlavný dôvod, prečo by si mal majiteľ eshopu dať vytvoriť firemnú identitu je to, aby komunikoval všetkými kanálmi jednotne. Všetky jeho výstupy by mali byť rozpozateľné zákazníkom.

Zmeny v logu sú v neskorších fázach eshopu nákladnejšie.

Majiteľ eshopu si ju môže dať vypracovať dizajnérovi alebo agentúre. Ceny sa pohybujú vo veľkom rozpätí podľa náročnosti a rozsahu prác, či skúseností dizajnéra. Ak budete na tvorbe firemnej identity šetriť a spravíte si napríklad len logo sami vo worde, časom narazíte na obmedzenia takéhoto loga, a budete nútený dorobiť prvky firemnej identity neskôr, prípadne urobiť aj zmeny v logu, čo môže byť nákladnejšie ako na začiatku. Váš eshop a vaše logo by malo od začiatku pôsobiť profesionálne.

Základné prvky firemnej identity pre eshop

Prvok Popis Na čo si dať pozor
Logo figuruje na všetkých materiáloch vo všetkých médiách musí byť pútavé, odlíšiteľné, jednoduché
  malo by byť rozoznateľné, dobre čitateľné aj pri použití na menšom priestore, a aj v čiernobielej verzii
Použitie loga príklady použitia loga pre rôzne účely, ochranná zóna loga, zakázané použitie loga budete vaše logo umiestňovať aj na menších plochách ako adwords bannery, preto by malo byť čo najjednoduchšie
ak máte v logu symbol, je dobré aby bol použiteľný aj ako favicon
logo budete používať v štvorcovom formáte, ako aj v obdĺžnikovom, preto sa nebojte mať aj viacero verzii loga pre rôzne formáty
Exporty loga zdrojové súbory loga a všetky potrebné exporty budete potrebovať vektorové formáty ako AI, SVG alebo PDF, a rastrové formáty ideálne PNG a JPG
pozor na kompresiu JPG
Farby základna farba, doplnkové farby, farba písma použite farebnú schému, ktorá bude kontrastná s podkladovou farbou, kvôli čitateľnosti
Výber typografie výber vhodného písma pre web, ako aj pre tlačové materiály, nadpisové písma, písma textu používajte písmo, ktoré ma diakritiku
zadarmo písma nájdete na google webfonts
otestujte si písmo vo všetkých prehliadačoch, či sa vykresľujú všetky znaky správne
nepoužívajte viac ako 2 až tri druhy písma
používajte radšej viac rezov písma ako viac typov písma
písmo sa musí dať na webe zväčšovať a zmenšovať
texty umiestňujte vždy ako text, nie ako obrázok
Dizajn manuál dokument shrňújuci a popisujúci celú firemnú identitu mal by to byť živý dokument, ktorý sa bude v časom dopĺňať o nové prvky identity.
slúži aj pre iných, ďalších dodávateľov, ktorý budú pracovať s vašou značkou, aby sa držali vopred dohodnutými a nastavenými pravidlami kontrolujte výstupy, či spĺňajú zadefinované pravidlá

 

Tip: Aby ste mali všetky prvky vašej identity vždy po ruke, vytvorte si priečinky celej firemnej identity v dropboxe alebo Google Drive. Ak od vás niekto vypýta logo v konkrétnom formáte, tak mu viete zaslať link na daný súbor, a nemusíte ho pýtať od dizajnéra alebo hľadať niekde na disku.

Ďalšie potrebné prvky firemnej identity eshopu

Tieto prvky budete musieť riešiť od začiatku. Začať samozrejme môžete aj bez nastylovaného emailu s potvrdením objednávky. Faktúru možno vygeneruje váš fakturačný systém v štandardizovanom dizajne, ale lepšie vyzerá faktúra s vaším logom, prípadne farbami.

Prvok Popis Na čo si dať pozor
Webdizajn eshopu
Bannery na webe neprežente to s počtom bannerov a ich animáciami, rotujúce bannery môžu byť aj kontraproduktívne
Banery v reklamách rôzne formáty pre rôzne reklamné systémy
Transakčné emaily emaily, ktoré sa posielajú po registrácii, po objednávke, pri zmene stavu objednávky a podobne
Šablóna newslettra použite online službu na newslettere, šablónu si viete vybrať a nastaviť napríklad v mailchimpe
Vzhľad faktúry budete ju tlačiť čiernobielo, tak logo by malo byť s dostatočným kontrastom
Podpis emailov umiestnite do podpisu aj všetky potrebné kontakty a sociálne siete

 

Doplnkové prvky firemnej identity eshopu

Tieto prvky identity nie sú možno potrebné na začiatok podnikania, ale do budúcna ich budete musieť riešiť.

Prvok Popis Na čo si dať pozor
Polep auta zbytočne nedávat veľa textu
Tričká zamestnancov nešetrite na kvalite materiálov
Hlavičkový papier viete využiť pri tvorbe objednávok, listov, dobropisov
Billboardy nedá sa merať efektívnosť tohto média
Vzhľad kancelárií, showroomu
Vizitky niekedy je menej viac, nepreplácajte to zbytočnými textami
Pečiatka nie je nutné podľa legislatívy mať pečiatku
Komunikácia na Facebooku profilová fotka pre vasu fb stránku, fb cover, prípadne aký font, farby, fotky budete používať vo vašej komunikácii
Komunikácia na Instagrame grafický štýl vašej komunikácie, ak používate nejaké citáty, typ písma, ak chcete robiť storky, tak štýl komunikácie; Pri postoch kde bude logo
Obal výrobkov – ak produkty vyrábate
Vzhľad zľavových kupónov

Komu dať vypracovať firemnu identitu

Možnosť riešenia Výhody Nevýhody
Najať jednotlivca – dizajnéra Nižšie náklady riziko komplikácií v budúcnosti – ukončenie spolupráce, nedostatok času
Rýchla komunikácia keďže komunikujete s jedným človekom
Vhodné pre menšie projekty
Najať agentúru Viac odborníkov – viac skúseností Vyššie náklady
Možnosť dlhodobejšej spolupráce aj pri zmene dizajnérov
Vhodné aj pre väčšie projekty prípadne rebranding

 

Pri výbere dodávateľa si pred začatím spolupráce najskôr zistite:

  • Aký má štandardný postup prác?
  • Koľko bude stáť celé dielo?
  • Akú má hodinovú sadzbu ak budete potrebovať mesačné pravidelné grafické práce?
  • Aké má referencie?
  • Ako rýchlo vie reagovať na vaše požiadavky? Problém môže byť iné časové pásmo alebo práca na viacerých projektoch.
  • Zavolajte jeho existujúcim klientom, ako sa s ním spolupracovalo?
  • Koľko kôl pripomienok vie v danej cene urobiť?

Zhrnutie

Či už máte v pláne eshop s jedným produktom, alebo tisíckami, budete potrebovať názov a logo. Mali by ste komunikovať naprieč rôznymi kanálmi konzistentne, a preto je vhodné dať si vytvoriť firemnú identitu profesionálom. Firemná identita je súhrn grafických podkladov a dizajnového manuálu vašej značky. Mala by obsahovať všetky prvky, ktoré v komunikácii používate.

 

Autor článku

Ivan Potančok

Managing Director Vibration

Riaditeľ a zakladateľ vibration.sk. Od roku 2000 robí weby. Nadšenec snowboardingu, MTB, GTD a DJingu.

Tento článok prináša

Vibration je digitálna agentúra, ktorá spája dizajn, technológie a marketing v dokonale fungujúci celok. Vytvára eshopy na mieru, webové aplikácie a webové stránky. 6 rokov vyvíja vlastný eshopový systém sellio.

Prihláste sa do newsletteru

Odberom súhlasíš so zasielaním a týmto úprimným dokumentom, ktorý som k tomu pripravil.