Prvé kroky v brandingu
Ako prvé odporúčam položiť si otázku, či má reálne tento produkt s týmto nastavením na našom trhu šancu. Ak idete predávať obaly na telefón a projekt nie je zaujímavý ani obalmi ani cenou, bude veľmi ťažké uspieť a aj ten úspech, ktorý sa ukáže, bude stále tesne nad nulou.
Mnoho e-shopistov si reálne neoverí priestor na trhu, no pritom stačí vykonať základný rešerš ponuky konkurencie a ich možností. Častokrát je zreteľne jasné, že s úvodnou investíciou 5000 € to jednoducho nepôjde.
V rámci brandingu by ste sa mali v prvom rade zamerať na to, kto ste a čo ponúkate. Prinášate nový produkt a budete v niečom edukovať trh? Prinášate alternatívu k existujúcemu produktu? V čom sú vaše prednosti a vaše slabiny? Na koho chcete komunikovať? Aké sú vaše ciele?
Po zodpovedaní týchto otázok je na mieste návrh základnej identity. Identita nie je logo z Jaspravim. Pre niektoré segmenty to fungovať môže, ale pre väčšinu nie. Identita by mala reflektovať vaše hodnoty a zákazník by mal vedieť vašu komunikáciu v segmente okamžite zaradiť.
Splnenie štandardov na trhu
Ak máte hotovú identitu a všetky materiály, zamerajte sa na splnenie základných štandardov na trhu. To je esenciálne minimum, ktoré musíte absolvovať. Všetko navyše je len plus a môže vás od prvého dňa odlíšiť od konkurencie.
Ak však konkurencia ponúka inovatívne možnosti dopravy a platby, ťažko uspejete so slovenskou poštou a platbou bankovým prevodom.
Ak má vaša konkurencia katastrofálny web, je to skvelá možnosť ako urobiť niečo inak a začať novú éru v danom segmente.
Inzeruje vaša konkurencia? Ak áno, kde? Často sa stretávam s tým, že aj relatívne veľkí hráči stále neinzerujú na sociálnych sieťach, pritom ide o jedno z najlacnejších médií na prezentáciu.
Splnenie štandardov je základ, avšak od prvého dňa môžete vyčnievať kvalitou spracovania. Nemusí ísť len o komplexné veci, ale pokojne aj transparentné podmienky, veľkostné tabuľky, návody, možnosť poradiť sa telefonicky, čokoľvek.
Nastavte si triezve očakávania od marketingu
Na túto tému som sa už vyjadril v článku Realistické očakávania od marketingu.
Cena za konverziu
Je vysoko pravdepodobné, že nebudete hneď prvý deň v zisku. Nie je nutné inzerovať všetko a všade. Otestujte si základné princípy a zodpovedajte si otázku, kde sa vaša cieľovka pohybuje. Ak máte biznis striktne orientovaný na vyhľadávanie – napríklad pneumatiky s pokročilými filtráciami, vyskúšajte to najskôr na Google. Ak predávate fashion, vyskúšajte najskôr sociálne siete. Je úplne v poriadku, že neinzerujete všade a nerobíte všetko. Sú segmenty, ktoré jednoducho nie sú na konkrétne médium vhodné a buď to budete lámať cez koleno alebo budete škálovať iným smerom.
Social proof
Sociálne siete sú vo väčšine prípadov najlepším a najlacnejším spôsobom akvizície nových zákazníkov. V úvode sa však zamerajte na tvorbu materiálov, ktoré zvalidujú váš produkt na trhu. Ukážte ho v reálnom svetle, ukážte, ako ho používa váš zákazník, ako je spokojný s doručením či s objednávkou. Ľudia inklinujú k riešeniam, ktoré posvätil niekto iný, dokonca aj cudzí.
V ďalšom kroku môžete pripravovať UGC (user-generated-content) výmenou za zľavu (prípadne iný benefit). Zo skúseností, produkt sa dá vyškálovať aj keby ste mali len tento jediný typ kreatívy.
Škálovanie
Pre škálovanie osobne radím klientom 2 rôzne cesty. Ísť cestou väčšieho trhového podielu u nás alebo za tú istú energiu (a častokrát aj financie) otvoriť iný trh.
Je potrebné si uvedomiť, že Slovensko je veľmi malý trh a dosiahnuť limity slovenského internetu nie je s dobrým produktom a službou takmer žiadny problém, a to relatívne rýchlo. Pre zjednodušenie, ak na Slovensku generujete povedzme 80 % tržieb toho, čo je trhové maximum (nikdy nepreberiete všetkých zákazníkov konkurencie), tak tých zostatkových 20 % bude veľmi ťažkých a drahých a dokonca aj s neistým výsledkom.
Oproti tomu 20 % energie na iný trh – napr. Maďarsko, vám môže otvoriť bránu k dvakrát tak veľkému trhu s úplne iným potenciálom rastu. Diverzifikácia predaja do rôznych krajín je rovnako skvelým spôsobom rozloženia rizika.