
Ťahák marketéra v roku 2023
Celé makroekonomické pozadie sa mení as tým aj správanie spotrebiteľov. Ako marketér pomôžete vašej značke tým, že budete:
- maximálne využívať nazbierané dáta a využívať automatizáciu,
- tvoriť premyslenú kreatívu, ktorá vám umožní konkurenčný náskok,
- udržiavať existujúci firemný rozpočet a nekompromisne tlačiť na jeho zvýšenie,
- šliapať do brand marketingu a zároveň hľadať balans medzi ním a výkonnostným marketingom,
- každý krok priebežne merať a vyhodnocovať (s ohľadom na ochranu súkromia).
Ktoré novinky a trendy v roku 2023 už netrpezlivo vyzeráme?
V rámci PPC
Kaufland Marketplace
Na jar očakávame spustenie Kaufland Marketplace, po Nemecku tak Česko a Slovensko budú ďalšími krajinami, ktoré ponúknu internetovým predajcom nepotravinového tovaru príležitosť osloviť milióny ďalších zákazníkov pomocou platformy trhoviska Kaufland.cz a Kaufland.sk.
Nazdieľanie Heureky
Heureku bude možné konečne nazdieľať. Dočkáme sa klasického zdieľania účtov, ktoré je možné už takmer vo všetkých systémoch. Do Heureky bolo zatiaľ nutné poslať prihlasovacie údaje, ktoré boli pre všetkých správcov jednotné.
Lookalike zacielenie kampaní
Zoznam pripravuje novinku v podobe lookalike zacielenia kampaní. Google aj Facebook už takú možnosť má, ale pri českom Sezname sa na to dlho čakalo. Už aj na Sezname tak budete môcť získať nových zákazníkov vďaka zacieleniu na lookalike publiká, ktoré sa najviac podobajú vašej cieľovej skupine.
Väčšie používanie voľnej zhody
Google sa bude čoraz viac snažiť presadzovať používanie voľnej zhody vo vyhľadávacích kampaniach. Tú ocenia hlavne inzerenti. Vaše zadané kľúčové slovo sa totiž zobrazí aj pri relevantných vyhľadávacích otázkach, a to aj keď neobsahujú žiadne kľúčové slovo.
PMax kampane v popredí
PMax kampane sa budú ďalej vyvíjať a budú sa rozširovať ich možnosti nastavenia.
Automatické odporúčanie v účtoch
Google bude čoraz viac presadzovať používanie automatických odporúčaní v účtoch. Tieto odporúčania potom samy napríklad vypínajú málo vyhľadávané kľúčové slová, upravujú stratégie ponúk, rozširujú zacielenie kampaní alebo menia atribúčný model.
Rast Seznam Nákupov
Seznam Nákupy sa budú ďalej rozširovať a v priebehu Q1/2023 by malo byť konečne možné rozdeliť náklady podľa jednotlivých systémov, a tým v reportingu rozdeliť výkon Zbozi.cz a Zboží inzerátov (produktová inzercia vo vyhľadávaní českého Seznamu).
V rámci dátovej analytiky
Google Analytics 4 preberú štafetu
V lete preberú Analytics po Universal pomyselnú štafetu. Aby ste nestratili žiadne dôležité dáta, postrážte si plynulý prechod na nové “štvorky”.
Práca s dátami v reálnom čase
Odporúčame čo najviac pracovať s údajmi používateľov v reálnom čase. Napríklad pri riešení požiadaviek môžete hneď reagovať a danému zákazníkovi aj priamo pomôcť s problémom. V reálnom čase tiež ľahšie objavíte anomálie v metrikách (metriky sa počítajú na úrovni minút/hodín) v rámci tržieb aj návštevnosti webu. Vyhnite sa používaniu offline súborov, ktoré sú zastarané a ich zasielanie neefektívne.
Väčší dôraz na first party data
Očakávame profilovanie užívateľov pre CRM a domodelovanie dát do systémov na základe first party dát kvôli nemožnosti využívať cookies tretích strán. Bude tak výrazný dôraz na bezpečnosť reklamných systémov aj súkromia užívateľov.
Spustenie Server-side merania
Nejakú dobu už je tu s nami aj server-side meranie, ale stále v beta verzii. V roku 2023 sa predpokladá spustenie ostrej verzie, čo je veľká téma aj s ohľadom na cookies. K first party dáta pristupujte ideálne cez SGTM (Server-side Google Tag Manager). Je efektívne, funkčné aj bez nutnosti práce programátora a funguje naprieč zariadeniami.
V rámci SEO a COPY
Google si došliapne na spam odkazy
Google na konci roka 2022 spustil ďalšiu aktualizáciu, ktorá sa týka spam odkazov. Bude prísnejší v postihu ohľadom kvality odkazových domén.
Tvorte užitočný obsah pre užívateľov
Nielen v roku 2023, ale aj v tom minulom sme pocítili, že sa Google viac zameriava na užívateľský obsah. Vyhodnocuje, či je content naozaj užitočný pre užívateľov (či v ňom používatelia nachádzajú odpovede na svoje otázky).
Nová možnosť kontroly výpadku
Google spustil nový panel, pomocou ktorého uvidíme či nedošlo k výpadku v rámci vyhľadávania. Užitočný nástroj pre každého, kto rieši SEO.
V rámci kreatívy
AR technológie ako štandard
AR (rozšírená realita) vie zvýšiť engagement. Je akousi digitálnou nadstavbou nášho sveta a v reálnom čase máte možnosť vidieť nielen prvky vo vašom zornom poli, ale aj virtuálne objekty, ktoré môžete ovládať. Veľmi efektný nástroj, ktorý je pre väčšinu používateľov zaujímavým spestrením online prostredia.
AI technológia, ktorá pomáha pri tvorbe obsahu
Ešte nedávno to znelo ako sci-fi, ale rok 2023 bude aj v znamení využívania AI technológie. O technológiách, ktoré simulujú prácu copywriterov, sa hovorí už dlhšiu dobu, ale teraz sa s AI roztrhlo vrece. Ale dokáže do textov dodať emócie?
Krátke videá a TikTok na čele lídra
Do popredia sa dostávajú dynamické krátke videá, ktoré ľahko udržujú pozornosť užívateľov. TikTok tak v roku 2023 ešte viac zdôrazní svoju pozíciu udávania trendu medzi sociálnymi sieťami a po jeho vzore môžeme očakávať “tiktoktizáciu” (zjednodušenie a efektnosť videoobsahu) všetkého.
Conversion API merania aplikácií a offline eventov
Conversion API (CAPI) pomáha prepojiť vaše marketingové dáta so systémami Facebooku. Vďaka tomu môžete lepšie optimalizovať zacielenie reklám, znižovať cenu za konverziu a zlepšiť meranie výsledkov.
BeRealizácia
Popri TikToku je na vzostupe aj sociálna sieť BeReal, ktorá kladie dôraz na autentickosť a aktuálnosť.
Zvýšenie zabezpečenia Business Managera
Rok 2023 sa nesie v duchu posilnenia bezpečnosti v online, preto aj v rámci BM dôjde k zvýšeniu zabezpečenia prostredníctvom overenia e-mailovej domény. Bez overenia sa tak do Business Managera dostanú ľudia s danou doménou v e-mailovej adrese.