3 min. čítanie

Prechod na Google Analytics 4 vás nemusí stať dáta

Trojka nahrádza štvorku. Koniec Universal Analytics sa blíži, aj keď sa môže zdať, že júl 2023 je v nedohľadne. Čím nám nové služby Analytics pomôžu a ako začať merať v štvorkách bez straty dát?

Jan Malatinský Jan Malatinský
Data Analyst Team Leader, Advisio
Prechod na Google Analytics 4 vás nemusí stať dáta

Výhody Analytics 4, ktoré potrebujete poznať

Ako každý upgrade, aj Analytics ponúka lepší pohľad na meranie údajov. Zatiaľ čo Universal boli zamerané na návštevy, Analytics 4 sa orientujú predovšetkým na užívateľov.

V poslednej dobe je ochrana osobných údajov v súvislosti s GDPR a cookie lištou aktuálnou témou. Analytics 4 preto ani v základe neumožňujú ukladať IP adresy a neuchovávajú zbytočne dáta neobmedze, ale len po dobu 14 mesiacov na úrovni užívateľa a eventov.

Analytics 4 ďalej vie automaticky zhromažďovať rôzne udalosti, napríklad scrollovanie používateľa a vďaka novým možnostiam bude v rozhraní jednoduchšie sledovať kroky, ktoré používateľ na stránke urobil.

Zmení sa aj počítanie začiatku návštevy a jej ukončenia. Nové štvorky vás navyše ochránia proti nevítaným spam návštevám. Google Analytics 4 tak neprichádza len s drobnými úpravami, ale úplne novým dátovým modelom, s ktorým dostávate možnosť dotvoriť údaje používateľov, ktorí vám nedali súhlas s cookies.

Prvé kroky na prechod na Analytics 4

„Neodporúčam nechať implementáciu Analytics 4 na poslednú chvíľu. Keď sa totiž 1. 7. 2023 pozriete do Universalu, zistíte, že nemáte dáta a musíte začať od nuly. Navyše, ak potrebujete z Analytics vytiahnuť medziročné porovnanie (a nezačali ste merať do 1. 7. 2023), jednotlivé roky medzi sebou už neporovnáte. Pritom prechod na Analytics sa časovo pohybuje medzi pár hodinami až dňami, podľa veľkosti e-shopu a jeho požiadaviek na meranie,“ dodáva Jan Malatinský, Data Analyst Team Leader z agentúry Advisio.

Tipy na základne nastavenie Google Analytics 4:

  • aktivujte si Google Signals, 
  • nastavte zber dát a retencie,
  • prepojte s ostatnými službami.

Ako základný bod pri prechode na štvorku dobre poslúži Google nápoveda. Na tú sa však nedá spoľahnúť úplne. Na zložitejšie implementácie budete potrebovať zásah programátora aj analytika, potvrdzuje Jan Malatinský.  

Užitočné tipy v Google Analytics 4, ktoré vám pomôžu

1. Vylúčenie internej návštevnosti

Ak potrebujete odfiltrovať internú návštevnosť, aby vám nezasahovala do vašich meraní, identifikujte ju vo webovom dátovom streame a potom pomocou filtra dát na úrovni služby vylúčte.

2. Vylúčenie platobných brán

Pri kontrole dát môžete medzi zdrojmi návštevnosti naraziť na platobné brány. Tomuto zdroju návštevnosti sa často pripisujú transakcie, berú tak zásluhy za objednávke ostatným zdrojom návštevnosti. Pri nových Analytics 4 vám vo vylúčení platobných brán pomôže vytvorenie zoznamu nežiaducich odkazujúcich zdrojov.

3. Využitie dátového skladu BigQuery

Ako sme spomenuli vyššie, Analytics 4 nebudú uchovávať dáta dlhšie ako 14 mesiacov. Čo ak však historické údaje potrebujete? Na to slúži nástroj BigQuery, ktorý je akýmsi “dátovým skladom”.

BigQuery postačí menším a stredným e-shopom, pre ktoré sú dátové limity štedré. Nástroj môžete využívať aj bezplatne v tzv. sandboxe, kde sa vám budú ukladať dáta po dobu maximálne 60 dní s možnosťou využiť 10 GB úložiska každý mesiac.

Upgradujte na Google Analytics 4 čo najskôr. Dáta sú to najcennejšie, čo máte. Pokiaľ si neviete rady, požiadajte o pomoc analytika, ktorý s vami formou nastavenia alebo konzultácie prejde všetky možnosti merania a pomôže aj s orientáciou v samotnom nástroji.

Zdieľať článok
Jan Malatinský
Data Analyst Team Leader, Advisio

Jan vedie v agentúre Advisio svoj analytický tím a konzultuje s klientmi nastavenia Google Analytics a všetky merania.

Tento článok ti prináša

Advisio

Advisio je digitálna marketingová agentúra, ktorá poskytuje komplexné online marketingové služby. Sú odborníkmi na e-commerce a ponúkajú širokú škálu služieb vrátane tvorby marketingových stratégií, vytvárania online kampaní, analýzy marketingových aktivít a reportovania výsledkov. Sú schopní navrhnúť a riadiť chytrý marketingový mix, ktorý vám pomôže dosiahnuť vaše obchodné ciele. S viac ako 15 rokmi skúseností v oblasti digitálneho marketingu sa stali dôveryhodným partnerom pre mnohé firmy, ktoré hľadajú efektívne a výkonné online marketingové riešenia.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
13 expertov: pohľad na e-commerce analytiku musí zmeniť každý. Bez cookies bude online marketing úplne iný
3 min. čítanie

13 expertov: pohľad na e-commerce analytiku musí zmeniť každý. Bez cookies bude online marketing úplne iný

Pravdepodobne sme zažili posledné Vianoce s cookies. Svet online marketingu, analytiky a vyhodnocovania sa vráti o 20 rokov späť. Bez cookies a so zvýšenou ochranou osobných údajov bude musieť každý e-commerce hráč dramaticky zmeniť pohľad na analytiku a vyhodnocovanie. A opäť to bude hra s časom – kto sa rýchlo prispôsobí, vyhráva. 

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+