Zaujíma ma
15. novembra 2022

Jan Malatinský

Data Analyst Team Leader, Advisio
15. novembra 2022

Prechod na Google Analytics 4 vás nemusí stať dáta

3 min čítanie

Trojka nahrádza štvorku. Koniec Universal Analytics sa blíži, aj keď sa môže zdať, že júl 2023 je v nedohľadne. Čím nám nové služby Analytics pomôžu a ako začať merať v štvorkách bez straty dát?

Výhody Analytics 4, ktoré potrebujete poznať

Ako každý upgrade, aj Analytics ponúka lepší pohľad na meranie údajov. Zatiaľ čo Universal boli zamerané na návštevy, Analytics 4 sa orientujú predovšetkým na užívateľov.

V poslednej dobe je ochrana osobných údajov v súvislosti s GDPR a cookie lištou aktuálnou témou. Analytics 4 preto ani v základe neumožňujú ukladať IP adresy a neuchovávajú zbytočne dáta neobmedze, ale len po dobu 14 mesiacov na úrovni užívateľa a eventov.

Analytics 4 ďalej vie automaticky zhromažďovať rôzne udalosti, napríklad scrollovanie používateľa a vďaka novým možnostiam bude v rozhraní jednoduchšie sledovať kroky, ktoré používateľ na stránke urobil.

Zmení sa aj počítanie začiatku návštevy a jej ukončenia. Nové štvorky vás navyše ochránia proti nevítaným spam návštevám. Google Analytics 4 tak neprichádza len s drobnými úpravami, ale úplne novým dátovým modelom, s ktorým dostávate možnosť dotvoriť údaje používateľov, ktorí vám nedali súhlas s cookies.

Prvé kroky na prechod na Analytics 4

„Neodporúčam nechať implementáciu Analytics 4 na poslednú chvíľu. Keď sa totiž 1. 7. 2023 pozriete do Universalu, zistíte, že nemáte dáta a musíte začať od nuly. Navyše, ak potrebujete z Analytics vytiahnuť medziročné porovnanie (a nezačali ste merať do 1. 7. 2023), jednotlivé roky medzi sebou už neporovnáte. Pritom prechod na Analytics sa časovo pohybuje medzi pár hodinami až dňami, podľa veľkosti e-shopu a jeho požiadaviek na meranie,“ dodáva Jan Malatinský, Data Analyst Team Leader z agentúry Advisio.

Tipy na základne nastavenie Google Analytics 4:

  • aktivujte si Google Signals, 
  • nastavte zber dát a retencie,
  • prepojte s ostatnými službami.

Ako základný bod pri prechode na štvorku dobre poslúži Google nápoveda. Na tú sa však nedá spoľahnúť úplne. Na zložitejšie implementácie budete potrebovať zásah programátora aj analytika, potvrdzuje Jan Malatinský.  

Užitočné tipy v Google Analytics 4, ktoré vám pomôžu

1. Vylúčenie internej návštevnosti

Ak potrebujete odfiltrovať internú návštevnosť, aby vám nezasahovala do vašich meraní, identifikujte ju vo webovom dátovom streame a potom pomocou filtra dát na úrovni služby vylúčte.

2. Vylúčenie platobných brán

Pri kontrole dát môžete medzi zdrojmi návštevnosti naraziť na platobné brány. Tomuto zdroju návštevnosti sa často pripisujú transakcie, berú tak zásluhy za objednávke ostatným zdrojom návštevnosti. Pri nových Analytics 4 vám vo vylúčení platobných brán pomôže vytvorenie zoznamu nežiaducich odkazujúcich zdrojov.

3. Využitie dátového skladu BigQuery

Ako sme spomenuli vyššie, Analytics 4 nebudú uchovávať dáta dlhšie ako 14 mesiacov. Čo ak však historické údaje potrebujete? Na to slúži nástroj BigQuery, ktorý je akýmsi “dátovým skladom”.

BigQuery postačí menším a stredným e-shopom, pre ktoré sú dátové limity štedré. Nástroj môžete využívať aj bezplatne v tzv. sandboxe, kde sa vám budú ukladať dáta po dobu maximálne 60 dní s možnosťou využiť 10 GB úložiska každý mesiac.

Upgradujte na Google Analytics 4 čo najskôr. Dáta sú to najcennejšie, čo máte. Pokiaľ si neviete rady, požiadajte o pomoc analytika, ktorý s vami formou nastavenia alebo konzultácie prejde všetky možnosti merania a pomôže aj s orientáciou v samotnom nástroji.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Jan Malatinský

Data Analyst Team Leader, Advisio

Jan vedie v agentúre Advisio svoj analytický tím a konzultuje s klientmi nastavenia Google Analytics a všetky merania.

Tento článok prináša

Sme Advisio a marketingom žijeme už od roku 2006. Pre našich klientov zaisťujeme komplexné služby digitálneho marketingu. Klávesnicami nám prešli viac ako dve stovky projektov. Veľkých aj malých. Pre lokálne firmy aj zavedené značky.


Posledné
Obľúbené