2 min. čítanie

“Nepodceňujte zmluvu s influencermi,” odkazuje Kódex Influencer Marketingu

V dnešnom svete je spolupráca medzi influencermi a značkami neoddeliteľnou súčasťou úspešnej kampane. Aby však bola spolupráca efektívna a transparentná, je nevyhnutné mať jasne definované zmluvné podmienky. Na to však narazili známe osobnosti verejného života na Slovensku.

“Nepodceňujte zmluvu s influencermi,” odkazuje Kódex Influencer Marketingu
Zdroj: Depositphotos

Kódex Influencer Marketingu (KIM) vznikol s cieľom “chrániť a usmerňovať influencerov, značky aj agentúry počas ich reklamných spoluprác”. Teraz reaguje na aktuálnu kauzu ukončenia spoluprác značiek s influencermi na základe vyjadrenia verejnej podpory kandidátovi na prezidenta vo voľbách roku 2024.

“Základom pre funkčnú spoluprácu influencerov so značkou by mala byť zmluva, ktorá presne vymedzí rámec a pravidlá spolupráce. Štandardne sa v zmluve o spolupráci ukotvuje aj mlčanlivosť o informáciách a procesoch súvisiacich s dojednávaním, uzatváraním alebo plnením zmluvy a komunikáciou súvisiacou s jej plnením. Podľa hodnotových nastavení značky záleží, či sa rozhodne v zmluve o spolupráci vymedziť aj hranice pri komunikácii spoločenských a politických tém,” píše sa v správe.

Tieto zmluvy by mali presne vymedziť rámec a pravidlá spolupráce, ako aj zabezpečiť mlčanlivosť o citlivých informáciách.

Kameňom úrazu je aj označovanie spolupráce

Zároveň je dôležité brať do úvahy aj právne predpisy týkajúce sa označovania platených spoluprác. Bez ohľadu na to, či ide o politickú alebo komerčnú reklamu, influenceri by mali byť vždy transparentní voči svojim sledovateľom.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Začiatkom roka spustilo združenie IAB Slovakia kontrolu označovania reklamných spoluprác influencerov. Monitorovali príspevky 50 influencerov a tvorcov obsahu na Instagrame počas obdobia pred Vianocami v roku 2023. Z viac ako 2200 príspevkov bolo 24% označených ako komerčné.

“Transparentne označených ako reklama je 68 % z 530 identifikovaných komerčných príspevkov,” uvádza článok.

Nejde pritom len o miestnu legislatívu, tému rieši aj európsky Zákon o digitálnych službách (DSA). Európska komisia nedávno zverejnila správu o alarmujúcej neférovosti zo strany influencerov. V rámci monitoringu sa ukázalo, že až 97 % z monitorovaných tvorcov obsahu zverejnilo komerčný obsah, no len 20 % uviedlo, že ide o reklamu.

Vnútroštátne orgány môžu tieto osoby kontaktovať s požiadavkou o dodržiavanie platných pravidiel, prípadne môžu prijať ďalšie opatrenia na presadzovanie práva.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+