
Monitoring obsiahol 576 influencerov z 22 členských štátov EÚ vrátane Luxemburska, Nórska a Islandu. Ukázalo sa, že až 97 % z nich zverejnilo komerčný obsah, no len 20 % uviedlo, že ide o reklamu. Správa Európskej komisie ďalej uvádza, že až 62 % influencerov nedodržiava pravidlá.
Influenceri si namiesto riadneho označenia “Platená spolupráca” volila iné formulácie, ako napríklad “spolupráca” (16 %), “partnerstvo” (15 %) alebo všeobecné poďakovanie partnerskej značke (11 %).
Príspevky sa týkali najmä módy, životného štýlu, krásy, potravín, cestovania a fitness. Štúdia zistila, že 119 influencerov dokonca propagovalo nezdravé alebo nebezpečné činnosti, ako napríklad nezdravé potraviny, alkoholické nápoje, lekárske či estetické zákroky, hazardné hry alebo finančné služby, ako napríklad obchodovanie s kryptomenami.
17. februára 2024 nadobudol účinnosť Zákon o digitálnych službách, ktorý požaduje väčšiu spoľahlivosť a bezpečnosť internetu. Podľa DSA budú influenceri povinní deklarovať či ich obsah obsahuje komerčné správy a poskytovať informácie o sledovateľnosti.
Cieľom monitoringu bolo overiť, či influenceri dodržiavajú spotrebiteľské právo EÚ. Preverovali sa príspevky na sociálnych sieťach Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X, Snapchat a Twitch. 82 influencerov malo viac ako 1 milión sledovateľov, 301 viac ako 100 000 a 73 od 5 000 do 100 000.
Ukázalo sa, že z 576 profilov bolo 358 vyčlenených na ďalšie vyšetrovanie. Vnútroštátne orgány ich budú kontaktovať s požiadavkou, aby dodržiavali platné pravidlá. Dokonca môžu prijať ďalšie opatrenia na presadzovanie práva.