5 min. čítanie

Ako napísať pracovný inzerát, ktorý zachytí tých najlepších uchádzačov

Zaujať uchádzačov o prácu nie je nič ľahké – a zvlášť takých, ktorí sa perfektne hodia na ponúkanú pozíciu aj do vašej firmy. Správne napísaný inzerát vám pritom môže celý proces značne uľahčiť, zefektívniť a ešte prilákať tých najlepších nových kolegov, s ktorými si budete ihneď rozumieť. Ako ho vytvoriť a na čo si dať pozor?

Zdeno Konečný Zdeno Konečný
Riaditeľ marketingovej agentúry Krejta
Ako napísať pracovný inzerát, ktorý zachytí tých najlepších uchádzačov

Píšte inzerát ako tú najlepšiu reklamu

Pracovný inzerát je reklamný text ako každý iný. Jeho cieľom je vzbudiť pozornosť, zachytiť a zaujať a vo výsledku presvedčiť čitateľov (potenciálnych zamestnancov) k akcii. Tu sa podobnosť končí. Veľké množstvo záujemcov totiž znamená aj veľké náklady na ich prvotný skríning, pohovory, výber atď.

Pokiaľ vyložene nehľadáte robotníkov na naplnenie novej továrenskej haly, nechcete získať desiatky uchádzačov. Stačí vám ich pár, ale naozaj kvalitných, hlavne pri seniorných alebo manažérskych pozíciách. A tu prichádza na rad prvotný filter cez inzerát.

Zaujmite kvalitných uchádzačov hneď prvou vetou

Najlepší inzerát je taký, s ktorým sa záujemca stotožní hneď na prvé čítanie. A ak v ňom odzrkadlíte aj to, aká je vaša firma, tým lepšie – ste na dobrej ceste k tomu, aby spolupráca klapala.

  • To som presne ja!
  • Tu sa budem cítiť dobre.
  • Takú príležitosť som už dlho hľadal.
  • To mi priamo hovorí z duše.

Presne to sú vety, ktoré by mal váš inzerát v záujemcovi evokovať. Pomôže vám tak s prvotnou filtráciou, pretože uchádzačov, ktorí by sa u vás necítili dobre, vo firme nechcete. Alebo áno?

Otlačte do inzerátu svoju kultúru – pomocou empatickej mapy

Prvotná tvorba sa však nezaobíde bez správnej prípravy – a tu je čas na empatickú mapu. Nástroj, ktorý vám pomôže urobiť si lepší obrázok o vašom uchádzačovi, jeho motiváciách, potrebách a osobnosti všeobecne. Ako pri nej postupovať? Základom je vizualizácia vášho uchádzača a segmentov, s ktorými budete pracovať. Namaľujte si ho na tabuľu, flipchart, online board… kdekoľvek sa vám bude dobre pracovať. A pustite sa do plnenia.

1. Čo cítim? 

Čo prežíva váš uchádzač s ohľadom na novú prácu? Čo sa mu na nej páči na prvý pohľad? Popíšte, aké emócie prežíva a mal by prežívať pri čítaní vášho inzerátu.

  • „Naskočím do rozbehnutého start-upu, kde načerpám veľa znalostí.“
  • „Táto práca je pre mňa veľká príležitosť, ale aj prostredie, ktoré už dobre poznám.“

2. Na čo reagujem?

Čo vášho uchádzača napĺňa, aké argumenty ho v práci zaujmú? Premietnite do viet hodnoty, ktoré vyjadrujú to, na čo sa skutočne chytí.

  • „Záleží mi na ostatných kolegoch a vzťahoch – chcem byť vo firme, kde si ľudia rozumejú.“
  • „Viem, že táto práca je výzva, ale presne to ma baví.“

3. Čo robím, čo hovorím?

Aký je váš uchádzač, ako sa prejavuje? Ako hovorí o práci, ktorá ho láka? A ako trávi svoj voľný čas mimo nej?

  • „Baví ma tvoriť a premýšľať s pohľadom do budúcnosti – a to nielen v práci, ale aj mimo nej.“
  • „Viem podať pomocnú ruku, ale tiež si nechať pomôcť od druhých.“

4. Čo si myslím?

Ako vníma vašu firmu podľa jej komunikácie? Čo si myslí o danej pozícii a práci vo vašom tíme? Ako naň pôsobíte? Vypíšte si, čo by uchádzača mohlo a malo zaujať s ohľadom na vašu značku.

  • „Majú rôznych klientov, takže veľa rozmanitej práce – a to je super!“
  • „Vyzerajú, že sa toho neboja a idú do všetkého po hlave. To je prístup, ktorý sa mi fakt páči.“

5. Čo potrebujem a čo ma frustruje?

Čo váš uchádzač potrebuje nielen vo svojej práci, ale aj v živote? Čo ho dokáže nadchnúť a čo, naopak, úplne odradiť? Zamyslite sa, čo mu vaša pozícia ponúka a s akými nedostatkami sa na nej, naopak, nestretne.

  • „Nie som kariérista, ale vzdelávanie a osobný rozvoj je pre mňa nutnosť.“
  • „Neznášam, keď ľudia hľadajú tú najľahšiu a najbezpečnejšiu cestu k riešeniu.“

 

KREJTA solutions

Týždenný podcast UPdate

Napíšte inzerát, ktorý bude uchádzačovi hovoriť z duše

Akonáhle máte empatickú mapu vytvorenú, je čas na tvorbu samotného inzerátu. Postupujte podľa viet, ktoré ste si v nej vypísali. Nekopírujte ich, ale snažte sa premietnuť ich do svojho inzerátu. Popisujete náplň pracovnej pozície? Spomeňte to, čo na nej vášho uchádzača bude baviť. Predstavujete svoju firmu? Zamerajte sa na atmosféru v nej, ktorú si uchádzač zamiluje.

Inzerát začnite popisom vášho ideálneho uchádzača. Tak, aby sa našiel hneď v prvých vetách. Zamerajte sa na jeho povahu a prístup, nielen na hard skills. Samozrejmosťou je aj predstavenie vašej firmy – a to opäť s dôrazom na to, čo uchádzača zaujme a čo ho láka. Nefabulujte, nepreháňajte, ale vypichnite to podstatné.

Chýbať samozrejme nesmie ani popis pracovnej pozície. V tom buďte konkrétni, choďte do detailov. S kým bude spolupracovať, aké kroky bude robiť, čo všetko bude zaisťovať. Nie je cieľom popísať všetko, ale byť čo najviac špecifický. Eliminujete tým rozkol vzájomných očakávaní.

A to platí pre celý inzerát. Píšte ho jasne a konkrétne, aby nedošlo k nedorozumeniu. Ukážte príklady. Vlastnosti popisujte cez ich prejavy. Buďte féroví a nič nemaľujte na ružovo. Nebojte sa ukázať aj tienisté miesta, aby ste mali istotu, že sa s nimi váš uchádzač zvládne vysporiadať. A uvidíte, že toho pravého nakoniec skutočne nájdete.

Zdieľať článok
Zdeno Konečný
Riaditeľ marketingovej agentúry Krejta

Nikdy som sa nebál tvrdej práce. Stojím si však za tým, že je dôležité vedieť ju správne skombinovať s ďalšími ingredienciami, ktoré sú nevyhnutné pre úspech – schopnosťou reagovať na zmeny a snahou o neustále zlepšovanie. Preto som sa vždy riadil heslom „Never work for money, work for experience“ a ochotne siahol po každej užitočnej skúsenosti, ktorá sa naskytla. To ma zavialo až do USA, kde som dvanásť hodín denne piloval svoje schopnosti cez door-to-door predaj detských knižiek – a z 2 000 ďalších predajcov z celého sveta som vtedy dosiahol 56. najlepší výsledok. Okrem tejto skúsenosti som sa tiež podieľal na fungovaní PR oddelenia Mendelovej univerzity a na pozícii študent manažéra som si osvojil prácu s tímom. Ale pretože rád posúvam nielen seba, ale aj ostatných, rozhodol som sa svoje skúsenosti naplno zúročiť vo vlastnej firme – marketingovej agentúre KREJTA. Spolu so svojim tímom tak pomáham klientom rásť, zviditeľňovať sa a zlepšovať, a to ako v oblasti PPC a SEO, tak aj grafického dizajnu a vizuálnych štýlov, prieskumu trhu alebo vývoja webov. Uvedomujem si, že každý klient je jedinečný. Každého z nich preto s kolegami starostlivo počúvame a spoločne hľadáme riešenia, ktoré im skutočne pomôžu a prinesú pridanú hodnotu. A to isté sme pripravení ponúknuť aj vám – ten najlepší marketing na mieru vašim potrebám.

Tento článok ti prináša

KREJTA

KREJTA je digitálna marketingová agentúra, ktorá sa zameriava na pomoc svojim klientom v online svete. Ponúka komplexné riešenia v oblastiach ako PPC, sociálne siete, SEO, copywriting, tvorba webových stránok a e-shopov, video produkcia, grafika a content marketing. Svojim klientom pomáha zvyšovať návštevnosť, predaj a povedomie o značke.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako môžu ľudské zdroje podporovať rast e-commerce
2 min. čítanie

Ako môžu ľudské zdroje podporovať rast e-commerce

Úspech v online priestore závisí nielen na dobrej webovej stránke a kvalitnom tovare. Každý skvelý e-shop je výsledkom dobre namazaného stroja s rôznymi zručnosťami, od technicky zdatných vývojárov až po rýchlych doručovateľov. A v centre ohto systému stojí šikovný HR tím, ktorý organizuje dôležité ľudské zložky.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Dôraz na starostlivosť o zamestnancov je pre firmy kľúčová
2 min. čítanie

Dôraz na starostlivosť o zamestnancov je pre firmy kľúčová

Firmy si v tomto rýchlom svete uvedomujú požiadavky zamestnancov na pohodu v práci. Podľa nedávnej štúdie spoločnosti MetLife je kultúra zameraná na starostlivosť veľmi dôležitá pre zvýšenie všeobecného šťastia a spokojnosti zamestnancov v práci. Skutočný záujem o zamestnancov v kancelárii aj mimo nej je na bedrách odborníkov na ľudské zdroje.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
“Quiet quitting” je problém zle nastavených firiem. Nejde len o výstrelok mileniálov. A to ani v marketingu a e-commerce
6 min. čítanie

“Quiet quitting” je problém zle nastavených firiem. Nejde len o výstrelok mileniálov. A to ani v marketingu a e-commerce

Celkom sa nám rozbehla téma a diskusia na kľúčové slovo “quiet quitting”. Dnes nejdem rozoberať, o čo ide. Viete si to prečítať na Wikipedii, DenníkuN alebo CNBC. V skratke, nejde len o “zlých” a lenivých mladých, ale hlavne o zle nastavené firmy.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+