Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
6 min. čítanie

“Quiet quitting” je problém zle nastavených firiem. Nejde len o výstrelok mileniálov. A to ani v marketingu a e-commerce

Celkom sa nám rozbehla téma a diskusia na kľúčové slovo “quiet quitting”. Dnes nejdem rozoberať, o čo ide. Viete si to prečítať na Wikipedii, DenníkuN alebo CNBC. V skratke, nejde len o “zlých” a lenivých mladých, ale hlavne o zle nastavené firmy.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
“Quiet quitting” je problém zle nastavených firiem. Nejde len o výstrelok mileniálov. A to ani v marketingu a e-commerce

Quiet quitting is an application of work-to-rule, in which employees work within defined work hours and engage solely in activities within those hours. The philosophy of quiet quitting, despite the name, is not necessarily connected to quitting a job outright, but rather doing exactly what the job requires. Proponents of quiet quitting also refer to it as acting your wage.

Zdroj: Wikipedia

V reklamných agentúrach sa robí, “dokedy treba”

Sám som pred rokmi pôsobil v pár reklamných agentúrach. Všade boli ľudia, ktorí makali od rána do noci. Prečo? Lebo väčšinou chceli, alebo proste nevedeli povedať “dosť”. A taký bol štandard, pre všetkých.

Ja, ako srdcom podnikateľ, som tomu nerozumel. Dávali tomu všetko. Dávali cudzej firme, cudziemu človeku a cudziemu majiteľovi svoj pot, slzy a aj voľný čas. Ale na výplatnej páske sa to, samozrejme, odzrkadlilo málokedy. Je to ale pre kariéru úplne potrebné? Chce byť každý superstar? Potrebujete vo firme ľudí, čo poznajú len prácu?

Bez práce nie sú koláče. Čo ak ale niekomu stačí rožok s medom?

Na Dognete som robil, a robím, od nevidím do nevidím. Hrotil som. Ale je to moja firma, moje rozhodnutie a môj hendikep, keď poriadne nemám iné koníčky, ako sedieť za kompom. 

Prečo to ale čakať od kolegov? Jedna vec je, aby kolega (zamestnanec) robil, čo sa od neho čaká. A robil to dobre. Ale druhá vec je doslova žmýkať ľudí s ospravedlnením, že ak chcú niečo dosiahnuť, musia tomu dať život. 

Môj názor, po skoro 10 rokoch reálneho podnikania, je, že nie každý chce byť riaditeľ. Nie každý chce viesť ľudí a nie každý chce fluktuovať dovtedy, kým nebude marketingový riaditeľ korporátu. A preto je ten kolega zlý? Nie, nie je. 

Hľadajte kolegov, ktorí robia maximum počas pracovnej doby

Samozrejme, váš kolega by mal mať rád svoju prácu. Nemal by do nej chodiť s plačom a Xanaxom vo vrecku. Samozrejmé je to, že ak niekedy treba, otvorí si počítač večer, cez víkend, alebo vtedy, keď sa mu jednoducho chce. Ale “naviac” nemá byť štandardom, ani metrikou spokojnosti s výkonom. Hlavne, čo sa týka časového fondu.

Prax a aj sami kolegovia mi jasne ukázali, že na to, aby boli dobrí, nemusia sedieť v office do ôsmej večer a ani riešiť emaily na dovolenke. Ak musia, je to chyba zamestnávateľa, firmy, procesov a šéfa. 

Každý kolega má 160 hodín mesačne, ktoré sa majú maximálne využiť. Ak sa niečo absolútne pos*rie, alebo sa na niečo dôležité čaká, tak by mal urobiť výnimku a dať tomu to magické “naviac”. Ale určite by to nemalo byť štandardom a nikto by s tým nemal počítať.

A chcete vôbec takých “non-life-erov”? Ktorí len makajú a nič iné nerobia? Krátkodobo? Určite! Dlhodobo? Asi ťažko? Však takíto ľudia zhoria ako fakľa po pár mesiacoch, niekedy rokoch. Konečne sa zaučí a vie dať svojej práci pridanú hodnotu a … skončí. Ten bájny work-life balance prispieva kvalite firmy a služby.

Namiesto času očakávajte srdiečko

Dôležité je skôr to, aby dával každý vo firme veciam, ktoré robí, pridanú hodnotu. Aby mu záležalo na firme. Aby robil “ako na svojom”. Ale treba si uvedomiť, že nerobia na svojom. Nie, proste nerobia 🙂 Nech máte akékoľvek cool kancle, posilku a pivo po práci … nerobia na svojom.

Správne nastavená firma má dávať zamestnancovi istotu toho, že všetko, čo má stihnúť, tak aj reálne stihne. A s kvalitou, akú firma očakáva. 

Kolegovia musia stihnúť dodať výkon počas pracovnej doby. Kto má ambíciu robiť viac, nech robí, ale nemá to byť automatické. A kto robí chyby a nedodáva, čo by mal? Jednoducho vyhodiť 🙂 

Nemáme tu socializmus, aby niekto musel zamestnávať toho, čo si chce robotu odsedieť. Ktorého to vlastne ani nebaví a chodí si do práce jedine, a výlučne, pre výplatu. Či sú takíto kolegovia vo firme akceptovaní, je na šéfoch.

A vyhovárať sa, že dnes sú mladí takí a onakí? No a? Vždy boli tí lepší a tí horší. Je na šéfoch a majiteľoch, aby si vybrali, s kým budú robiť. Že sa vám to nechce robiť? Tak nepodnikajte! Choďte sa zamestnať do inej firmy a hľadajte tam hranicu, kedy si vás nechajú a kedy vás vyhodia. 

Dôležitý je výberový proces

Ja sa pri hiringu držím niekoľkých pravidiel. Hoci viem, že sa mi ľahko mudruje, keď mám firmu s 20 ľuďmi, ale predsa len. 

  1. Na pohovoroch hovorím pravdu, nič len pravdu a tú najhoršiu pravdu. Ak to človek rozdýcha, naozaj to chce robiť.
  2. Úprimne hovorím to, že nemáme problém niekoho vyhodiť. Teda, že človek u nás bude buď do dôchodku, alebo ani mesiac. 
  3. Prízvukujem “no hard feelings”, ale proste je to tak. Ak to nebude fungovať, bude lepšie pre všetkých sa čím skôr rozlúčiť. 
  4. Prízvukujem, že sme “mladý dynamický kolektív”, sme kamoši … ale proste makáme. Pracovný čas je nutné využiť na maximum. Som náročný, ale férový šéf. 
  5. Opisujem to, že objem práce je jasne definovaný kolegami, nie len šéfom. Validuje sa niekoľkokrát do roka. Ak to niekto nezvláda a ostatní áno, tak … 
  6. Dávam im robiť profesionálne testy TCC, ktoré čo-to odhalia.
  7. Robia aj testovacie zadanie. Tam im hovorím, že ak sa nedohodneme, dostanú knižky zdarma, a ak sa dohodneme, dostanú 100€ k prvej výplate. Je to tam myslím viac fér.

Kto nie je pripravený robiť 8 hodín to, za čo je platený a reálne tomu nedáva pridanú hodnotu, tak u nás neostane. Je vecou šéfa, procesov a firmy, aby v nej neboli ľudia, čo len čakajú, kedy pôjdu domov.

Šéfe, quiet quitting je váš problém, nielen ľudí

Nie je to nový duševný stav a ani nóvum posledných rokov. V post-socialistických krajinách to bol dokonca štandard. Stále bude existovať skupina ľudí, čo si to “chcú odsedieť” a ísť domov. A je len na šéfoch, aby takých ľudí vo firme nemali.

Nehádžme do jedného vreca výkonných a zodpovedných ľudí, čo chodia do práce na 8 hodín, s tými, čo do práce prídu na 8 hodín “čakať a skrývať sa”. Dbajme na to, aby sme mali tých správnych ľudí na 8 hodín denne.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

Affiliate sieť Dognet

Dognet je lokálna affiliate sieť, ktorá sa plne venuje trhu affiliate marketingu. Pracuje na modeli CPA (cost per action), kde inzerent platí a publisher dostáva províziu len v prípade realizácie obchodu. Sieť Dognet združuje stovky affiliate kampaní zo Slovenska, Česka, Maďarska a Rumunska. Klientom priniesli už viac ako 4,5 milióna konverzií.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. čítanie

E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Ako hovorí jedna z marketingových poučiek, je potrebné zabezpečiť, aby sa ten správny výrobok dostal k správnemu spotrebiteľovi, v správnom čase na správne miesto, v správnej kvalite a za správnu cenu. To je však ideálny scenár. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a ďalšími prekážkami je to skôr zbožné prianie. Našťastie, digitálny marketing patrí […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
88 % spotrebiteľov chce kombinovať online a offline nakupovanie. Ako sa prispôsobiť omnichannel štandardu?
4 min. čítanie

88 % spotrebiteľov chce kombinovať online a offline nakupovanie. Ako sa prispôsobiť omnichannel štandardu?

Najnovšia výročná správa spoločnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) prináša nové poznatky o tom, kam sa uberajú očakávania súčasných nakupujúcich. Prieskum sa uskutočnil na vzorke viac ako 8 000 zákazníkov z krajín ako USA, Veľká Británia, Francúzsko, Nemecko, Kanada, Austrália a India. Prečo je omnichannel buzzwordom súčasnosti? A ktoré stratégie si musia značky osvojiť, aby […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Čo je zážitkové nakupovanie?
3 min. čítanie

Čo je zážitkové nakupovanie?

Poznáte pojem Immersive Shopping? Môžeme ho preložiť aj ako zážitkové nakupovanie. Ide o obchodnú stratégiu, ktorá spája digitálne inovácie so zaujímavými a hmatateľnými aspektmi tradičného retailu. Kombinuje digitálny a fyzický svet s cieľom vytvoriť nezabudnuteľné a pútavé zážitky prostredníctvom najmodernejších technológií, ako sú virtuálna realita (VR), rozšírená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+