Banská Bytrica
2. Október udalosť už prebehla
Trenčín
23. Október udalosť už prebehla
Poprad
6. November udalosť už prebehla
Bratislava ⭐
3. December Streda 17:00
Žilina
22. Január už čoskoro
Prešov
12. Február už čoskoro
Nitra
5. Marec už čoskoro
Michalovce
26. Marec už čoskoro
Zvolen
16. Apríl už čoskoro
Trnava
7. Máj už čoskoro
Bardejov
11. Jún už čoskoro
Košice
24. September už čoskoro
Trenčín
8. Október už čoskoro
Poprad
22. Október už čoskoro
Banská Bystrica
12. November už čoskoro
⭐ Bratislava
3. December už čoskoro
3 min. čítanie

Tretina ľudí chce, aby im bola objednávka z e-shopu doručená v deň objednania. Generácia Z je ešte náročnejšia

Rýchlosť dodania zostáva jedným z hlavných argumentov pre výber e-shopu, v ktorom zákazník nakúpi. Očakávania nakupujúcich však stále ďaleko predbiehajú realitu na trhu. Hoci takmer tretina nakupujúcich by uvítala doručenie v ten istý deň, iba 15 % nákupov túto potrebu spĺňa. Mladí ľudia sú ešte náročnejší na rýchlosť. Pozrite si výsledky nášho rozsiahleho prieskumu.

Tretina ľudí chce, aby im bola objednávka z e-shopu doručená v deň objednania. Generácia Z je ešte náročnejšia

Nároční zákazníci

Skutočnosť, že na rýchlosti záleží, je v elektronickom obchode už dlho známa a hovorí sa o nej. Najnovšie údaje založené na reprezentatívnej vzorke 1 200 nakupujúcich v prieskume, ktorý uskutočnila spoločnosť Behavio pre technologickú a logistickú spoločnosť DODO, však ukazujú, že neschopnosť obchodníka dodať tovar načas môže mať na jeho podnikanie skutočne zničujúci vplyv. Rýchlosť dodania tovaru je dôležitá pre 75 % respondentov a 37 % respondentov v prieskume uviedlo, že by si nákup u daného obchodníka rozmysleli, ak by zistili, že e-shop nedodáva tovar načas.

„Dá sa povedať, že rýchlosť dodania je dôležitá pre všetkých zákazníkov. Ale pre generáciu Z, t. j. mladých ľudí, ktorí majú v súčasnosti od 18 do 26 rokov, je túžba po bleskovom doručení v ten istý deň ešte výraznejšia. Doručenie v ten istý deň alebo dokonca do 90 minút uprednostňuje 35 % respondentov tejto vekovej skupiny. Pre porovnanie, v prípade generácie X je to o celých desať percent menej. Obchodníci by si mali uvedomiť, aká dôležitá bude pre nich táto nastupujúca generácia nakupujúcich, a čo najskôr prispôsobiť svoje služby ich preferenciám,“ komentuje generačné rozdiely v online nakupovaní obchodný riaditeľ DODO Peter Menky.

Týždenný podcast UPdate

Potraviny a lieky treba dodať čo najrýchlejšie

Požiadavky na rýchlosť doručenia sa v jednotlivých segmentoch prirodzene líšia. Zákazníci majú najvyššie očakávania, pokiaľ ide o rýchlosť doručenia potravín. Tu 82 % zákazníkov požaduje doručenie v ten istý deň, pričom celých 30 % chce, aby im bol nákup doručený do 90 minút od objednania.

Viac ako polovica nakupujúcich (52 %) tiež požaduje doručenie liekov a doplnkov stravy v ten istý deň.

O niečo nižšiu potrebu doručenia v ten istý deň majú nakupujúci, ktorí nakupujú potreby pre domáce zvieratá (25 %), kozmetiku (23 %), elektroniku (22 %), módu (16 %), športové vybavenie (15 %) alebo nábytok do domu a záhrady (13 %). Obchodný riaditeľ DODO však tieto nižšie požiadavky pripisuje aktuálnym štandardom v segmentoch: „Zo skúseností vieme, že deklarované potreby zákazníkov sú do veľkej miery definované aktuálnym štandardom doručenia v segmentoch – čím nižší je štandard rýchlosti doručenia vo vybranom segmente, tým sú zákazníci menej nároční, pretože automaticky neočakávajú výrazne rýchlejšie doručenie. Ako však vieme, štandardy sa menia veľmi rýchlo a predajcovia by mali byť pripravení na zmeny potrieb svojich zákazníkov,“ hovorí Peter Menky.

Donáška do domu stále jednoznačne vedie. Balíkomaty uprednostňuje pätina nakupujúcich

Pokiaľ ide o to, kam chcú zákazníci doručiť svoj tovar, stále jednoznačne vedie doručenie domov alebo do práce. Takéto doručenie uprednostňuje 44 % nakupujúcich, zatiaľ čo v prípade, že si nechávajú doručiť potraviny, je doručenie domov preferovaným spôsobom až pre 81 % nakupujúcich. Ďalších 28 % respondentov uprednostňuje odberné miesta. Napriek rýchlemu nárastu popularity sú schránky na donášku stále až na treťom mieste – uprednostňuje ich 21 % nakupujúcich. Iba 7 % respondentov uprednostňuje vyzdvihnutie tovaru v predajni.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Sociálne siete ovládli objavovanie produktov. YouTube, TikTok a Instagram tvoria 60 % všetkých hľadaní
2 min. čítanie

Sociálne siete ovládli objavovanie produktov. YouTube, TikTok a Instagram tvoria 60 % všetkých hľadaní

Firmy investujú 90 % svojich SEO rozpočtov do Googlu, no zákazníci hľadajú inde. Analýza 1,5 miliardy vyhľadávaní od agentúry Rise at Seven ukazuje, že Google má už len 34,5 % z celkového objemu vyhľadávania. Zvyšok je zásluha YouTubu, TikToku a Instagramu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe
Chcete uspieť na severskom trhu? Zistite, čo je pre škandinávcov najdôležitejšie pri nákupe zo zahraničia
3 min. čítanie

Chcete uspieť na severskom trhu? Zistite, čo je pre škandinávcov najdôležitejšie pri nákupe zo zahraničia

Až 78 % zákazníkov v severských krajinách za posledný rok urobilo nákup v zahraničí. Počet oproti minulému roku vzrástol o štyri percentuálne body. Výsledky priniesla jesenná správa PostNord E-commerce in the Nordics 2025. Najobľúbenejšou destináciou zostáva Čína s 30 % podielom. Hlavným dôvodom je jednoznačne cena – uvádza ju viac než polovica nakupujúcich.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe