DSA vyžaduje, aby platformy udržiavali verejne vyhľadateľné knižnice reklám. Aktuálne zistenia však poukazujú na to, že platformy ako X, Meta a TikTok sa nepohli dobrým smerom. Vplyv platforiem a nutnosť zmeny naberá na význame najmä v kontexte blížiacich sa prezidentských volieb v USA.
Zákon o digitálnych službách nabral účinnosť v novembri 2022 a dotknutí poskytovatelia služieb mali do začiatku roka 2024 čas na to, aby sa prispôsobili jeho ustanoveniam. Od 17. februára 2024 sa pravidlá DSA vzťahujú na všetky platformy.
Podľa prieskumu spoločností Mozilla a CheckFirst technologickí giganti stále nezabezpečujú transparentnosť proaktívne. Dokonca aj platformy s najdlhšie existujúcimi knižnicami reklám, ako je Meta, sú kritizované pre významné medzery v údajoch a funkcionalite. Pri regulácii ochrany súkromia platformy často uprednostňujú generovanie príjmov pred právnou zodpovednosťou. A to aj napriek sankciám, ktoré EÚ môže za nedodržanie uložiť.
Analýza zahŕňa rôzne faktory, vrátane hĺbky poskytnutých informácií, dostupnosti historických údajov a presnosti úložísk reklamy. Hlavné obavy vyplývajú z nepresností a chýbajúcich údajov, ktoré podkopávajú dôveryhodnosť.
Napriek snahám DSA priniesť pokrok v zabezpečení transparentnosti reklám to zatiaľ vyzerá tak, že spoločnosti majú, eufemisticky povedané, výrazný priestor na zlepšenie svojho prístupu.