4 min. čítanie

Predáva oblečenie, ktoré môžete kompostovať. Unless Collective chce konkurovať spoločnostiam Nike a Adidas

Streetwearová značka Unless Collective chce dosiahnuť to, čo sa veľkým značkám ako Nike a Adidas nepodarilo - plne udržateľné tenisky a oblečenie.

Predáva oblečenie, ktoré môžete kompostovať. Unless Collective chce konkurovať spoločnostiam Nike a Adidas

Udržateľnosť sa stáva novým štandardom

Eric Liedtke počas svojho 26-ročného pôsobenia v spoločnosti Adidas robil od všetkého trochu. Začínal v podateľni a dostal sa až do predstavenstva spoločnosti ako prezident Adidasu. Ako budúci generálny riaditeľ sa ale koncom roka 2019 presťahoval z Nemecka späť domov do Oregonu, aby založil udržateľnejšiu maloobchodnú značku.

V roku 2021 Liedtke spolu s ďalšími štyrmi veteránmi spoločnosti Adidas, Paulom Gaudiom, Tarou Mossovou, Milošom Ribičom a Maartenom Teijsseom, založil Unless Collective, streetwearovú značku so sídlom v Portlande, ktorá vyrába oblečenie z rastlín. Značka nedávno otvorila svoj prvý obchod v centre Portlandu  s rozlohou 400 metrov štvorcových. 

Liedtkeho cieľom je urobiť pre športové a streetové oblečenie to isté, čo Tesla urobila pre autá. 

“Chceme byť majákom, ktorý budú ostatní nasledovať,” povedal Liedtke v rozhovore pre Insider v novom obchode. “Toto odvetvie potrebuje moment podobný Tesle.”

Veľké značky sú obmedzené

Liedtke povedal, že sa rozhodol založiť vlastnú značku, keď dospel k záveru, že veľké značky sú obmedzené, pokiaľ ide o ich úsilie o udržateľnosť.

“Problém s etablovanými spoločnosťami je, že sa podieľajú na výrobe, predaji, ale aj  vyhadzovaní,” povedal s odkazom na trendy rýchlej módy, keď značky vyrábajú výrobky, ktoré spotrebitelia nakoniec vyhodia, čím vzniká odpad. “Ich fiduciárne povinnosti im bránia v tom, aby sa mohli preorientovať na lepšiu surovinu, pretože sú s tým spojené náklady.” 

Problémom sú tzv. večné materiály

Zatiaľ čo spoločnosti ako Adidas a Nike sa zaviazali, že budú v tomto desaťročí používať viac recyklovaného polyesteru, Liedtke povedal, že Unless Collective vo svojich výrobkoch nepoužíva žiadny polyester. Polyester je plast, ktorý sa zvyčajne získava z ropy. Je základom športovej obuvi a oblečenia, pretože je ľahký, odolný a univerzálny. 

Pre Liedtkeho je dokonca aj recyklovaný polyester stále “večný materiál”, pretože jeho rozklad trvá podstatne dlhšie ako rozklad prírodných materiálov. “Recyklovaný polyester sa podobá jazde v hybridnom aute,” povedal. “Je to taký polovičný krok, ale stále musíte vyriešiť problém s odpadom.”

Týždenný podcast UPdate

Spoločnosť Unless Collective namiesto recyklovaných materiálov používa materiály na rastlinnej báze, väčšinou bavlnu. Z orechov corozo sa vyrábajú gombíky na bundách. Cieľom je “nulový škodlivý odpad” v každom výrobku. Cena tričiek sa začína na 45 dolároch. Ceny mikín a búnd sa začínajú na 99, resp. 149 dolároch. 

Všetko je navrhnuté tak, aby sa dalo kompostovať. V maloobchodnej predajni Unless Collective je dokonca sklenený box, v ktorom sa nachádza rýchlo sa rozkladajúca mikina. 

zdroj: Unless Collective

Kompost z mikín a tričiek

Po skončení životnosti je na každom výrobku Unless Collective našitá visačka s pokynmi, ako ho vrátiť. Spoločnosť spolupracuje s priemyselným kompostérom v Kalifornii, ktorý dokáže zo starých mikín a tričiek vyrobiť “pôdu bohatú na živiny”. 

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Podobne ako iné spoločnosti vyrábajúce rastlinné oblečenie musela aj spoločnosť Unless Collective úplne prehodnotiť svoj dodávateľský reťazec. Zmluvné továrne, ktoré vyrábajú streetwear a športové oblečenie, nie sú zvyknuté pracovať s rastlinnými materiálmi. Napríklad s polyesterovými vláknami sa pracuje ľahšie ako s bavlnou.

Namiesto toho, aby sa spoliehala na továrne v Ázii, spoločnosť Unless Collective vyrába svoje bundy v Portugalsku, tričká v Caroline v USA a mikiny s kapucňou v Los Angeles. 

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články