Zaujíma ma
26. novembra 2018

Martin Šustek

Produktový inžinier AdBOOST
26. novembra 2018

Prečo by ste mali premýšľať o automatizácii úloh v e-commerce

Čo myslíme tou automatizáciou? Delegovanie opakujúcich sa úloh z človeka na stroj alebo program. Mnohé úlohy zo sveta e-commerce sú vhodnými kandidátmi na automatizáciu, no ak chcete vedieť, či sa vám konkrétnu úlohu oplatí automatizovať, položte si nasledujúce otázky:

  1. Vyžaduje úloha kreatívny prístup a je každé jej riešenie výrazne odlišné od toho predchádzajúceho alebo som si raz našiel postup, ktorým úlohu riešim a ten uplatňujem vždy keď sa úlohou zaoberám?
  2. Koľko času mi zaberá jedno vykonanie tejto úlohy?
  3. Ako často úlohu vykonávam?
  4. Existuje hotové automatizačné riešenie tejto úlohy? Ak áno, koľko stojí?
  5. Ako dlho by trvalo mojim alebo externe objednaným programátorom vytvoriť automatizačné riešenie tejto úlohy a koľko by to stálo?

Ak bola vaša odpoveď na otázku číslo jedna záporná, buď nemá zmysel úlohu automatizovať alebo ste ešte nenašli algoritmus na jej opakovateľné riešenie. V opačnom prípade si viete vypočítať približnú rentabilitu automatizácie porovnaním štyroch scenárov riešenia.

Ukážme si to na konkrétnom príklade:

Ako úlohu vyberme napríklad správu produktových PPC kampaní v Google vyhľadávaní. Ďalej stanovme časový horizont, počas ktorého budeme počítať náklady na vykonávanie úlohy – 4 mesiace.

Cieľom ukážky nie je reálne stanoviť, ktorý spôsob riešenia je najvýhodnejší, ale demonštrovať, ako treba postupovať pri skúmaní rentability.

1. scenár – manuálne vykonávanie úlohy vami

  • 8 € – vaša hodinová mzda (dosaďte si konkrétne číslo, ktoré platí pre vás),
  • 2 hodiny – čas potrebný na pozastavovanie reklám nedostupných produktov, zmeny cien, zliav a pod. v reklamách počas jedného dňa,
  • 80 dní – počet pracovných dní za 4 mesiace.

Cena správy kampaní vami za 4 mesiace = 80 * 2 * 8 = 1 280 €

Nevýhody:

  • ušlý zisk – čas, ktorý trávite vykonávaním opakujúcej sa úlohy ste mohli radšej tráviť zložitejšou, kreatívnou prácou, ktorá je zväčša ziskovejšia,
  • menej spokojný klient – nemáte čas inovovať a premýšľať, ako ďalej zlepšiť jeho kampane, lebo vám kradnú čas opakujúce sa úlohy,
  • vaša frustrácia – nikoho nebaví robiť to isté dookola a obzvlášť, keď vie, že kvôli tomu nestíha robiť dôležitejšie úlohy, no urobiť sa to musí.

2. scenár – delegovanie úlohy na menej skúseného pracovníka

Väčšina premenných ostáva rovnaká, mení sa len hodinové ohodnotenie vášho mladšieho kolegu. Povedzme 5 € na hodinu:

Cena správy kampaní brigádnikom za 4 mesiace = 80 * 2 * 5 = 800 €

Nevýhody:

  • vyššia chybovosť – ide síce o opakujúce sa úlohy, no nie úplne jednoduché úlohy, a tak sa môže ľahko stať, že menej skúsený kolega neporozumie cenovej politike klienta, zabudne nejakú kampaň pozastaviť a podobne. Môžete po ňom kampane občas kontrolovať, no tým sa opäť zvyšuje cena za ich správu.

3. scenár – vývoj riešenia úlohy na mieru

Tento prepočet bude najviac ilustratívny, keďže cena záleží od poskytovateľa, ale pri nacenení by sa postupovalo približne takto:

  1. zadáte programátorom špecifikáciu úlohy, ktorú chcete automatizovať a slovne im opíšete „algoritmus“, ktorý používate pri jej riešení,
  2. programátori vyvinú riešenie, ktoré vyrieši úlohu na mieru pre vás, bez okrajových prípadov a bez záruky, že riešenie budete môcť použiť pri úlohe, ktorá bude na 99 % rovnaká, no bude mať drobnú odchýlku,
  3. vložíte do programu vaše dáta, ktoré sa budú spracovávať, testujete vyvinuté riešenie, zadávate programátorom pripomienky a oni ich následne zapracujú,
  4. dospejete do bodu, v ktorom ste s riešením spokojní, programátori ukončia prácu a vaše náklady sa redukujú na beh serverov, ktoré zabezpečujú fungovanie programu, ktorý úlohu vykonáva.

V číslach:

  • 12 € – priemerná mzda programátora,
  • 2 mesiace – optimistický odhad času potrebného na vývoj riešenia, ktoré vyrieši vašu konkrétnu úlohu bez špeciálnych prípadov a bez používateľského rozhrania,
  • 2 týždne – čas potrebný na testovanie a zapracovanie pripomienok,
  • 8 € – vaša hodinová mzda,
  • 1 týždeň – čas, ktorý strávite špecifikáciou a pripomienkovaním riešenia,
  • 1 hodina – čas, ktorý týždenne potrebujete na kontrolu kampaní a reporting,
  • 40 € – cena behu minimalistického servera, ktorý sa stará o vykonávanie úlohy.

Cena správy kampaní pomocou riešenia vyvinutého na mieru = (50 * 8 * 12) + (5 * 8 * 8) + (40 * 3) = 5 240 €

Nevýhody:

  • špecifickosť riešenia – ak by ste chceli riešenie schopné vyrovnať sa s akýmkoľvek prípadom, bolo by značne drahšie. Takto máte riešenie, ktoré síce dobre rieši váš konkrétny scenár, no v mierne odlišnom vám môže byť prakticky nanič.

4. scenár – nákup existujúceho automatizačného riešenia

  • 100 € – mesačná cena automatizácie pre malého až stredného klienta (na prvý mesiac poskytujú hotové riešenia trial, kedy sa s nimi môžete naučiť pracovať a nahrať do nich vaše dáta),
  • 8 – vaša hodinová mzda,
  • 1 deň – čas potrebný na nastavenie nástroja,
  • 1 hodina – čas, ktorý týždenne potrebujete na kontrolu kampaní a reporting.

Cena správy kampaní pomocou existujúceho riešenia = (100 * 3) + (8 * 8) + (8 * 8) = 428 €

Nevýhody:

  • vaše dáta budú v cudzom nástroji – nástroje, samozrejme, len tak neprezrádzajú klientske dáta, no overte si, že nástroj myslí na zabezpečenie proti hackerom a podpíšte s jeho zástupcami NDA (non-disclosure agreement),
  • generickosť nástroja – keďže nástroj rieši veľa prípadov rôznych klientov, musíte sa s ním naučiť pracovať a niektorý z vašich konkrétnych problémov v ňom nemusí mať úplne priamočiare riešenie.

Čo je na tom všetkom najdôležitejšie – dlhodobá rentabilita

Ukázali sme si, ako veľmi sa konkrétne riešenia oplatia v krátkodobom horizonte, no takýto prepočet neberie do úvahy vyššie úvodné náklady niektorých scenárov, ani vám nepovie, od akého momentu sa vám konkrétne riešenie oplatí voči inému.

Pozrime sa teda na rentabilitu riešení v horizonte dvoch rokov:


Na prvom grafe vidíte, že mesačná cena existujúceho riešenia je dlhodobo nižšia ako správa špecialistom či brigádnikom. Mesačná cena riešenia na mieru je síce od 4. roku ešte nižšia, no vysoká úvodná investícia posúva termín návratnosti tohto riešenia ďaleko do budúcnosti. Dôležitejší je preto graf číslo dva.


Druhý graf zobrazuje sumu zaplatených prostriedkov počas 24 mesiacov. Z grafu môžete vyčítať, že napriek vysokej úvodnej investícii do programovania riešenia na mieru je toto riešenie po 20 mesiacoch výhodnejšie ako manuálna správa kampaní špecialistom.

Ak by sme graf natiahli ešte o niekoľko rokov dopredu, zistíme, že:

  • vývoj riešenia na mieru sa oplatí viac ako správa brigádnikom po viac ako troch rokoch,
  • ani po 8 rokoch sa vývoj riešenia na mieru neoplatí viac ako použitie hotového riešenia.

Takýmto spôsobom dokážete určiť návratnosť investície do automatizácie prakticky akejkoľvek úlohy, ktorú v oblasti e-commerce vykonávate.

Aké úlohy je v oblasti e-commerce vhodné automatizovať?

Medzi vhodných kandidátov patria úlohy, pre ktoré už existujú hotové riešenia:

  • správa produktových PPC kampaní (AdBOOST, Blue Winston, PPC Bee…),
  • generovanie feedov (AdBOOST, Mergado…),
  • generovanie produktových bannerov pre remarketing (AdBOOST),
  • bidovanie v cenových porovnávačoch (Beed, BiddingFox),
  • inteligentné bidovanie vo vyhľadávaní (Magic Script),
  • nákup mediálneho priestoru v RTB sieťach (AdForm, Alvolia, Crimtan, Etarget…).

Ak chcete vedieť, ako je to vo vašom prípade, dosaďte do rovníc vaše hodinové mzdy, ceny za licencie, prípadne za programovanie a spýtajte sa sami seba, ako dlho budete danú úlohu vykonávať a či nebude predsa len výhodnejšie prenechať ju strojom.

Autor článku

Martin Šustek

Produktový inžinier AdBOOST

Softvérový inžinier z Fakulty informatiky STU, spolutvorca nástroja pre automatizáciu PPC reklamy AdBOOST.

Tento článok prináša

Agentúra RIESENIA.com od roku 2005 efektívne spája tímy zabezpečujúce všetko od UX a strategického dizajnu, cez vývoj riešení na mieru až po komunikáciu naprieč jednotlivými kanálmi online ekosystému.

Prihláste sa do newsletteru

Odberom súhlasíš so zasielaním a týmto úprimným dokumentom, ktorý som k tomu pripravil.