Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
3 min. čítanie

Luxusný priemysel sa po rokoch rekordného rastu spomalí

Za posledné roky sa priemysel s luxusným tovarom rozbehol a počas pandémie paradoxne zaznamenal svoje najlepšie roky v histórii. Ako ho ovplyvnia súčasné ekonomické výzvy?

Luxusný priemysel sa po rokoch rekordného rastu spomalí

Náznaky nepriaznivých vplyvov sú už viditeľné

Moët Hennessy Louis Vuitton (známa ako LVMH) je francúzsky nadnárodný holding a konglomerát so špecializáciou na luxusný tovar. Cena jeho akcií vo štvrťročných výsledkoch klesla o -7 %, čo je najväčší pokles od začiatku roka 2020. Pokles záujmu od začiatku roka vidieť najmä v USA. Analytici očakávajú korekciu trhu, ktorá v nasledujúcich štvrťrokoch prinesie pomalší rast. 

Neudržateľný rast

Trh s luxusným tovarom je približne o 25 % vyšší ako v roku 2019 a miera rastu v poslednom období výrazne prevyšuje priemerné hodnoty väčšiny spoločností. RBC Capital Markets očakáva, že trh sa začne korigovať. “Tento rast nie je udržateľný a očakávame zmiernenie trendov rastu tržieb,” vyjadrila sa spoločnosť RBC

Značky hľadajú chybu v zákazníkoch

Kľúčový faktor poklesu predstavujú aj samotní zákazníci. Skupina spotrebiteľov, ktorí sú ochotní investovať do luxusu, už tento rok obmedzila podobné výdavky. Spoločnosti ako Kering a LVMH poukazujú na nedostatočný dopyt zo strany zákazníkov, čo sa premieta do slabých výsledkov v USA.

Luxusné značky v posledných rokoch neustále zvyšovali ceny, čím odohnali aj hlavnú cieľovú skupinu. Životné náklady rastú a obavy z recesie tiež, čím si udržali len tých, ktorí si môžu dovoliť aj vysokú infláciu. Tento trend má na luxusné značky jasný vplyv, keďže ašpiratívni zákazníci predstavujú 40 % spotrebiteľov luxusu na celom svete.

Vplyv makroekonomiky a Číny 

Súčasné makroekonomické prekážky sú najhoršie za posledné desaťročia a všeobecná inflácia ovplyvňuje každý aspekt každodenného života spotrebiteľov. “Priemerným spotrebiteľom zostáva menej zostatkového príjmu, čo pravdepodobne ovplyvní výdavky,” uviedla RBC. 

Táto investičná banka sa tiež domnieva, že vzhľadom na vysoké úrokové sadzby a ekonomickú neistotu môžeme očakávať pomerne výrazný pokles v oblasti luxusu. Výrazným vplyvom je aj náročná situácia v Číne, kde dopyt po pandémii nedokáže atraktívne rásť. To vedie k všeobecným obavám zo spomalenia dopytu zo strany spotrebiteľov nielen Číne, ale aj v USA a Európe. Potvrdzuje to aj vyjadrenie Petera Garnryho, vedúceho oddelenia akciovej stratégie v Saxo Bank: “Nedávny pokles európskych akcií luxusných spoločností odráža neistotu v súvislosti s európskym hospodárstvom a tiež nerovnomerný výhľad rastu čínskej ekonomiky,” uviedol pre Reuters.

Koniec luxusu?

Všetky ukazatele smerujú k náznakom, že roky dynamického rastu luxusného tovaru pravdepodobne narazili na svoj koniec. Na závery je ešte skoro, v nasledujúcich týždňoch sa očakáva zverejnenie štvrťročných tržieb najväčších európskych luxusných skupín, počnúc aj vyššie spomínaným LVMH.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Marketing festival 2024 v Brne opäť oslovil stovky marketérov. Aké kľúčové veci by ste mali riešiť v roku 2024? 
10 min. čítanie

Marketing festival 2024 v Brne opäť oslovil stovky marketérov. Aké kľúčové veci by ste mali riešiť v roku 2024? 

Dnes už legendárna akcia, ktorá sa vrátila na miesto svojich začiatkov. Marketing festival sa tentokrát opäť konal v brnenskom Janáčkovom divadle. Stovky senior marketérov z Česka, Slovenska, ale aj zahraničia prišli nasávať vedomosti a spojiť sa s novým kontaktami. 9 TOP rečníkov sa krásne dopĺňalo v zaujímavom programe poskladanom na mieru súčasnej marketingovej situácie. Prinášame […]

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Počet e-shopov v Česku rastie. Od januára ich pribudlo o tretinu viac ako vlani
3 min. čítanie

Počet e-shopov v Česku rastie. Od januára ich pribudlo o tretinu viac ako vlani

V januári zaznamenala česká e-commerce scéna výrazný nárast počtu nových internetových obchodov, pričom ich počet medziročne vzrástol o 30 %. Segment hobby sa tento rok dostal na prvé miesto s 18 % podielom nových e-shopov. Za ním nasledujú dlhodobo obľúbené kategórie oblečenia a potravín. Odborníci v poslednom období zaznamenali aj zvýšený záujem majiteľov kamenných obchodov […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+