Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
5 min. čítanie

Keď vás nevidia, je to výhoda. Čo je natívna reklama?

Natívna reklama bola ešte pred pár rokmi buzzword a marketingovým trendom, dnes je bežnou súčasťou marketingového mixu a mediaplánu. 

Lívia Brtáňová Lívia Brtáňová
Idea Maker & Social Media Manager v Hype
Keď vás nevidia, je to výhoda. Čo je natívna reklama?

V prípade natívnej reklamy ide o formu reklamy, nie o jej obsah.

Najvýraznejšou charakteristickou črtou je fakt, že v prípade natívnej reklamy ide o formu reklamy, nie o jej obsah. Reklamný výstup je prirodzene zakomponovaný na distribučnej platforme, a teda na recipienta pôsobí ako natívny – prirodzený obsah platformy. Aby fungoval, je nutné ho obsahovo, vizuálne a formátovo priblížiť prostrediu, do ktorého je vsadený. Natívna reklama touto formou získava vyššiu dôveryhodnosť. V súčasnosti je publikum reklamou presýtené a stáva sa voči nej imúnne, čoho dôkazom sú javy, ako bannerová slepota, či čoraz populárnejší adblock.

Možno na natívnej reklame postaviť kampaň? 

Obsah natívnej reklamy by mal byť čo najviac prirodzený, ideálne aj lokalizovaný a personalizovaný.

Hoci je trend natívnej reklamy u nás stále na vzostupe, je potrebné si uvedomiť, že je len súčasťou marketingového mixu. Nemožno na nej postaviť kampaň a očakávať instatné výsledky. Natívna reklama je podpornou súčasťou content marketingu. Úspešná natívna kampaň je dlhodobý proces, ktorý recipientom prináša relevantný obsah s pridanou hodnotou, v ktorom je produkt až na vedľajšej koľaji. Obsah natívnej reklamy by mal byť čo najviac prirodzený, ideálne aj lokalizovaný a personalizovaný.

Natívna reklama  má vďaka pridanej hodnote potenciál šíriť sa virálne.

Výhodou využitia natívnej reklamy v marketingovom mixe sú dosahované výsledky. Vidí ju viac ľudí, vďaka pridanej hodnote má potenciál šíriť sa virálne, zadávateľom generuje viac konverzií a v cieľovej skupine vyvoláva a buduje vyššiu lojalitu voči značke.

Typy natívnej reklamy (podľa inštitúcie IAB

1. In-feed ad

Predstavuje najbežnejšie využitie natívnej reklamy. Zaraďujeme sem formy, ako článok, video, sponzorovaný post na sociálnych sieťach a podobne. Reklamný príspevok pôsobí ako prirodzená súčasť platformy, na ktorej sa zobrazuje a odkazuje na stránku zadávateľa. Od septembra 2017 tento typ reklamy Google zaradil ako nové reklamné umiestnenie v systéme AdSense.

2. Paid search unite

Inak povedané – platená reklama vo vyhľadávači. Je formou aj obsahom vsadená do prostredia vyhľadávača, nijako nenarúša dizajn prostredia, jediným rozdielom je označenie “Reklama”.

3. Sponsored listings

V tomto prípade hovoríme o sponzorovaných výpisoch na porovnávačoch cien. U nás je najznámejším porovnávačom Heureka. Zákazníci si často neuvedomujú, že ide o formu natívnej reklamy.

4. Recommendation widgets

Určite ste si na rôznych portáloch všimli sekcie článkov nazvané ako “Odporúčame, Vybrali sme pre vás, Mohlo by vás zaujímať, Čítajte ďalej”. Odporúčacie widgety sa nachádzajú pri redakčných článkoch a nadväzujú na obsah, ktorý ste práve dočítali. Do týchto widgetov sú umiestňované nielen ďalšie články na webe, na ktorom sa nachádzate, ale aj obsah, ktorý je presmerovaný, kam chce inzerent (napríklad na blog inzerenta). Na Slovensku odporúčacie okná prevádzkuje hlavne Strossle.

5. Klasická display reklama

Podľa iAB sporná forma natívnej reklamy, nakoľko zobrazovanie bannerov podlieha Adblocku. Inak v tomto prípade hovoríme o klasických banneroch, ktoré sa zobrazujú pri tematicky príbuznom obsahu. Následne je úlohou zadávateľa, aby obsah bannerov prispôsobil tak, aby v nasadenom prostredí mohli pôsobiť natívne.

6. Špecifické spolupráce na mieru

Napríklad spolupráca značky a influencera, ktorý ich produkt alebo službu odporúča nenásilným, prirodzeným spôsobom a týmto pomáha budovať značku.

Prečo je natívna reklama taká atraktívna

Pozrite si niekoľko faktov o natívnej reklame:

52% vyššia viditeľnosť v porovnaní s bannerom (zdroj)
53% vyšší záujem nakúpiť v porovnaní s bannerom (zdroj)
40% vyššia lojálnosť k značke (zdroj)
78% marketingových riaditeľov vníma tvorbu obsahu ako budúcnosť marketingu (zdroj)
70% užívateľov sa chce dozvedieť o produkte prostredníctvom obsahu na rozdiel od tradičných reklamných metód (zdroj)
71% užívateľov nemá voči natívnej reklame akékoľvek námietky (zdroj)
29% má zopár menších sťažností (zdroj)

Zdroj: https://strategie.hnonline.sk/blogy/888426-pozri-aky-pekny-banner-som-videlZdroj:

Koľko za to zaplatíte 

Dnes sa takmer každý vydavateľský dom zaoberá natívnou formou reklamy.

Kým v zahraničí ide o bežnú reklamnú prax už od roku 2012, pokusy s natívnou reklamou na Slovensku začali v roku 2015. Dnes sa takmer každý vydavateľský dom zaoberá touto formou reklamy. Cenu, samozrejme, ovplyvňuje rozsah spolupráce, či ide o jednorázové publikovanie článku, alebo dlhodobejšiu spoluprácu. Veľkú úlohu zohráva aj fakt, akú mieru produkcie bude potrebné vynaložiť zo strany publishera. V slovenských médiách ceny začínajú na 1 000 eur a končia na 4 000 eur, v priemere za natívnu reklamu zaplatíte 1 500 eur.  Zdroj 

Ako natívnu reklamu využijú e-shopy

Pre e-shopy sú vhodne využiteľné všetky formáty natívnej reklamy.

In-feed ad: cez obsah komunikovaný na mediálnej platforme sa užívatelia môže prekliknúť priamo do e-shopu

Paid Search Units: platené vyhľadávanie v Googli na základe kľúčových slov je dnes pre e-shopy takmer nevyhnutnosť.

Sponsored listings: Poznáte e-shop, ktorý by nechcel byť zaradený do Heureky? Klasická display reklama: banner sú ešte stále výbornou formou online predaja, hoci ich priradenie k natívnej reklame je sporné.

Špecifické spolupráce: Instagram, Youtube a ďalšie sociálne siete sú dnes plné obsahu, ktorý tvoria influenceri v spolupráci so značkami alebo e-shopmi. Spotrebiteľov neruší a pomáha budovať vzťah so značkou a popularitu e-shopu.

Zdroj obrázkov: https://strategie.hnonline.sk/blogy/888426-pozri-aky-pekny-banner-som-videl.

Zdieľať článok
Lívia Brtáňová
Idea Maker & Social Media Manager v Hype

Po rozbiehaní digitálnej sféry televíznej relácie a budovaní značiek klientom pod Tatrami sa usídlila v Hype. Hrá sa so slovami a značkami od stratégie po kreatívu. Vyštudovala žurnalistiku a marketing.

Tento článok ti prináša

Hype

Hype je digitálna marketingová agentúra so sídlom v Bratislave, ktorá ponúka riešenia v oblasti sociálnych médií, digitálnych kampaní a content marketingu. Sú známi svojím inovatívnym prístupom a schopnosťou vytvárať efektívne marketingové stratégie.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Copywriting vs. Content Writing
3 min. čítanie

Copywriting vs. Content Writing

Každá spoločnosť, ktorá rieši e-commerce, musí rozlišovať content writing a copywriting. Hoci majú rôzne využitie a uplatňujú rôzne stratégie, oba sú nevyhnutné na pritiahnutie a zapojenie klientov. Tento článok vysvetľuje rozdiely medzi týmito štýlmi písania, aby vám pomohol robiť lepšie marketingové rozhodnutia.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?
7 min. čítanie

Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?

Online kurz je ideálny spôsob, ako odovzdať skúsenosti a zvýšiť svoj finančný rozpočet. Ako vytvoriť úspešný kurz? Okrem výberu správnej témy je dôležitá aj stratégia a plán. Kto je vaša cieľová skupina? Je o vami zvolenú tému záujem? Ako svoj kurz predať? Ako ho vylepšiť a posunúť na vyššiu úroveň? To všetko sa dozviete v […]

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Prečítať článok
Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?
3 min. čítanie

Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?

Aktuálna situácia na trhu nie je vďaka využívaniu AI pre copywriterov najružovejšia. Každá firma si dvakrát premyslí, či sa jej oplatí investovať do kvalitného textu od odborníka, alebo jej postačí text vygenerovaný umelou inteligenciou. Aby ostala táto profesia naďalej na výslní, potrebuje nadstavbu v podobe niečoho, čo zatiaľ AI nedokáže ponúknuť. Pýtate sa, čo to je? […]

Andrea Bercik Andrea Bercik
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+