V prípade natívnej reklamy ide o formu reklamy, nie o jej obsah.
Najvýraznejšou charakteristickou črtou je fakt, že v prípade natívnej reklamy ide o formu reklamy, nie o jej obsah. Reklamný výstup je prirodzene zakomponovaný na distribučnej platforme, a teda na recipienta pôsobí ako natívny – prirodzený obsah platformy. Aby fungoval, je nutné ho obsahovo, vizuálne a formátovo priblížiť prostrediu, do ktorého je vsadený. Natívna reklama touto formou získava vyššiu dôveryhodnosť. V súčasnosti je publikum reklamou presýtené a stáva sa voči nej imúnne, čoho dôkazom sú javy, ako bannerová slepota, či čoraz populárnejší adblock.
Možno na natívnej reklame postaviť kampaň?
Obsah natívnej reklamy by mal byť čo najviac prirodzený, ideálne aj lokalizovaný a personalizovaný.
Hoci je trend natívnej reklamy u nás stále na vzostupe, je potrebné si uvedomiť, že je len súčasťou marketingového mixu. Nemožno na nej postaviť kampaň a očakávať instatné výsledky. Natívna reklama je podpornou súčasťou content marketingu. Úspešná natívna kampaň je dlhodobý proces, ktorý recipientom prináša relevantný obsah s pridanou hodnotou, v ktorom je produkt až na vedľajšej koľaji. Obsah natívnej reklamy by mal byť čo najviac prirodzený, ideálne aj lokalizovaný a personalizovaný.
Natívna reklama má vďaka pridanej hodnote potenciál šíriť sa virálne.
Výhodou využitia natívnej reklamy v marketingovom mixe sú dosahované výsledky. Vidí ju viac ľudí, vďaka pridanej hodnote má potenciál šíriť sa virálne, zadávateľom generuje viac konverzií a v cieľovej skupine vyvoláva a buduje vyššiu lojalitu voči značke.
Typy natívnej reklamy (podľa inštitúcie IAB)
1. In-feed ad
Predstavuje najbežnejšie využitie natívnej reklamy. Zaraďujeme sem formy, ako článok, video, sponzorovaný post na sociálnych sieťach a podobne. Reklamný príspevok pôsobí ako prirodzená súčasť platformy, na ktorej sa zobrazuje a odkazuje na stránku zadávateľa. Od septembra 2017 tento typ reklamy Google zaradil ako nové reklamné umiestnenie v systéme AdSense.
2. Paid search unite
Inak povedané – platená reklama vo vyhľadávači. Je formou aj obsahom vsadená do prostredia vyhľadávača, nijako nenarúša dizajn prostredia, jediným rozdielom je označenie “Reklama”.
3. Sponsored listings
V tomto prípade hovoríme o sponzorovaných výpisoch na porovnávačoch cien. U nás je najznámejším porovnávačom Heureka. Zákazníci si často neuvedomujú, že ide o formu natívnej reklamy.
4. Recommendation widgets
Určite ste si na rôznych portáloch všimli sekcie článkov nazvané ako “Odporúčame, Vybrali sme pre vás, Mohlo by vás zaujímať, Čítajte ďalej”. Odporúčacie widgety sa nachádzajú pri redakčných článkoch a nadväzujú na obsah, ktorý ste práve dočítali. Do týchto widgetov sú umiestňované nielen ďalšie články na webe, na ktorom sa nachádzate, ale aj obsah, ktorý je presmerovaný, kam chce inzerent (napríklad na blog inzerenta). Na Slovensku odporúčacie okná prevádzkuje hlavne Strossle.
5. Klasická display reklama
Podľa iAB sporná forma natívnej reklamy, nakoľko zobrazovanie bannerov podlieha Adblocku. Inak v tomto prípade hovoríme o klasických banneroch, ktoré sa zobrazujú pri tematicky príbuznom obsahu. Následne je úlohou zadávateľa, aby obsah bannerov prispôsobil tak, aby v nasadenom prostredí mohli pôsobiť natívne.
6. Špecifické spolupráce na mieru
Napríklad spolupráca značky a influencera, ktorý ich produkt alebo službu odporúča nenásilným, prirodzeným spôsobom a týmto pomáha budovať značku.
Prečo je natívna reklama taká atraktívna
Pozrite si niekoľko faktov o natívnej reklame:
52% vyššia viditeľnosť v porovnaní s bannerom (zdroj)
53% vyšší záujem nakúpiť v porovnaní s bannerom (zdroj)
40% vyššia lojálnosť k značke (zdroj)
78% marketingových riaditeľov vníma tvorbu obsahu ako budúcnosť marketingu (zdroj)
70% užívateľov sa chce dozvedieť o produkte prostredníctvom obsahu na rozdiel od tradičných reklamných metód (zdroj)
71% užívateľov nemá voči natívnej reklame akékoľvek námietky (zdroj)
29% má zopár menších sťažností (zdroj)
Zdroj: https://strategie.hnonline.sk/blogy/888426-pozri-aky-pekny-banner-som-videlZdroj:
Koľko za to zaplatíte
Dnes sa takmer každý vydavateľský dom zaoberá natívnou formou reklamy.
Kým v zahraničí ide o bežnú reklamnú prax už od roku 2012, pokusy s natívnou reklamou na Slovensku začali v roku 2015. Dnes sa takmer každý vydavateľský dom zaoberá touto formou reklamy. Cenu, samozrejme, ovplyvňuje rozsah spolupráce, či ide o jednorázové publikovanie článku, alebo dlhodobejšiu spoluprácu. Veľkú úlohu zohráva aj fakt, akú mieru produkcie bude potrebné vynaložiť zo strany publishera. V slovenských médiách ceny začínajú na 1 000 eur a končia na 4 000 eur, v priemere za natívnu reklamu zaplatíte 1 500 eur. Zdroj
Ako natívnu reklamu využijú e-shopy
Pre e-shopy sú vhodne využiteľné všetky formáty natívnej reklamy.
In-feed ad: cez obsah komunikovaný na mediálnej platforme sa užívatelia môže prekliknúť priamo do e-shopu
Paid Search Units: platené vyhľadávanie v Googli na základe kľúčových slov je dnes pre e-shopy takmer nevyhnutnosť.
Sponsored listings: Poznáte e-shop, ktorý by nechcel byť zaradený do Heureky? Klasická display reklama: banner sú ešte stále výbornou formou online predaja, hoci ich priradenie k natívnej reklame je sporné.
Špecifické spolupráce: Instagram, Youtube a ďalšie sociálne siete sú dnes plné obsahu, ktorý tvoria influenceri v spolupráci so značkami alebo e-shopmi. Spotrebiteľov neruší a pomáha budovať vzťah so značkou a popularitu e-shopu.
Zdroj obrázkov: https://strategie.hnonline.sk/blogy/888426-pozri-aky-pekny-banner-som-videl.