Neváhajte nad otázkou vlastného online kurzu
Na vytvorenie online kurzu zvyčajne nepotrebujete žiadnu certifikáciu, licenciu ani titul. Závisí to však od vášho odboru. Väčšinu online kurzov vytvárajú ľudia, ktorí svoje znalosti získali neformálnym vzdelávaním a sebavzdelávaním. Samozrejme, ak chcete svojmu kurzu pridať “pečať” odbornosti, ktorú môžete preukázať napríklad certifikátom alebo iným dokumentom, môžu to byť pre vás plusové body.
Skôr ako začnete pracovať na svojom online kurze, odpovedzte si na tieto otázky:
- Mám vedomosti, ktoré by mohli byť užitočné pre ostatných?
- Môžem dať ľuďom niečo, čo by chceli vyskúšať?
- Sú tu ďalší záujemcovia o túto oblasť?
- Mám zručnosť, ktorú väčšina ľudí nemá?
Ak ste na niektorú z otázok odpovedali kladne, začnite vytvárať svoj online kurz. S najväčšou pravdepodobnosťou máte čo ponúknuť svetu (alebo aspoň Slovensku).
1. Téma, ktorá zaujíma nielen vás, ale aj vaše publikum
Vyberte si tému kurzu, ktorú poznáte alebo vás baví. Ste učiteľ angličtiny alebo programátor? Vytvorte online kurz angličtiny alebo programovania.
Zároveň nezabudnite na to, aby bola téma zaujímavá pre vaše publikum. Musíte mať pocit, že vami zvolená téma s nimi rezonuje. Iba tak ju môžete urobiť dostatočne pútavou, aby účastníkov kurzu zaujala. Ak si vyberiete tému, ktorá vás “nechytí”, prejaví sa to na celkovom výsledku. Navyše vás pravdepodobne čoskoro omrzí.
Podeľte sa o svoje know-how v téme, ktorá vám vyhovuje
Premýšľajte o skúsenostiach, zručnostiach a talentoch, ktoré máte. Baví vás varenie? Založte si online kurz varenia. Nemusíte byť profesionálom v téme, ktorú ste si vybrali pre svoj online kurz. Dôležité je, aby ste v nej dosiahli úspech. Koniec koncov, najúspešnejšie témy sú zvyčajne tie, ktoré sa považujú za hobby.
Pamätajte si, že: ak sa vám téma páči, ste v nej dobrí, máte v nej skúsenosti a zároveň napĺňa potrebu niekoho iného, ste v najlepšej pozícii, aby ste svoje odborné znalosti speňažili;
Hovorte o tom, čo je v súčasnosti trendy
Váš online kurz nemusí byť nevyhnutne zameraný na vaše hobby. Môžete sa rozhodnúť pre tému, ktorá rezonuje v spoločnosti. Opäť platí, že sa musíte zorientovať v danej oblasti a hlavne sledovať trendy. Zaujímajte sa o to, čo ľudí baví, čo hľadajú a čo im chýba. Podeľte sa s nimi o svoje poznatky.
Toto zameranie sa nezaobíde bez rozsiahlej rešerše zdrojov súvisiacich s danou témou. Musíte sa ponoriť do hĺbky, porozumieť jej, vedieť ju sprostredkovať a pritom mať vlastný názor alebo skúsenosť.
Chcete byť úspešní? Tu sú informácie, ktoré potrebujete vedieť
Nech si už vyberiete akúkoľvek tému, vaše osobné skúsenosti a príbehy budú pre kurz prínosom. Dôležité sú aj vaše znalosti a zručnosti v danej oblasti. Ak sa budete prezentovať ako odborník, zvýši to dôveryhodnosť kurzu.
Aby bol váš kurz lákavý, určite sa oplatí vymyslieť pútavý názov. Z názvu by malo byť čo najjasnejšie pre koho je online kurz určený a čo sa v ňom naučíte. Čím je názov výstižnejší, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa do kurzu prihlásia ľudia, ktorých daná téma zaujíma.
Porovnajte napríklad:
- Ako sa stať copywriterom?
- Ako dnes začať s copywritingom pomocou technológie AI?
2. Máte v ponuke nejaký kurz?
Keď si vyberiete tému online kurzu, zistite, či je o ňu záujem. Nič vás nesklame viac ako zistenie, že ste strávili hodiny prípravou kurzu, o ktorý nikto nezakopne.
Pred realizáciou vykonajte prieskum trhu, aby ste zistili, či je po vašej téme dopyt. Položte si 3 základné otázky a zistite odpovede:
- Vyhľadáva sa vaša téma? Majú o ňu ľudia záujem? – Použite rôzne nástroje, ktoré vám pomôžu zistiť, aká populárna a žiadaná je vaša téma, preskúmajte sociálne siete a zistite, čo ľudia najčastejšie robia v súvislosti s vašou témou.
- Môže váš online kurz vyplniť medzeru na trhu? – Preskúmajte konkurenciu vo vašom odvetví. Čo sa už ľudia mohli naučiť a čo nové im môžete priniesť svojím kurzom?
- Budú ľudia ochotní platiť za váš kurz? – Zistite, či riešenie problému, ktoré ponúkate vo svojom kurze, bude dostatočne atraktívne na to, aby zaň ľudia zaplatili. Vyskúšajte aj určitú formu predpredaja vášho kurzu, tak zistíte, či sa vám vôbec oplatí kurz vytvoriť. Nezabudnite sa pozrieť aj na konkurenciu. Ak sú ľudia ochotní zaplatiť im, je pravdepodobné, že zaplatia aj vám.
Nepodceňujte konkurenciu
Predtým, ako spustíte svoj fantastický online kurz do online sveta, zistite, ako si počína konkurencia. Zistite, čo ponúka zákazníkom, čo zákazníci oceňujú a čo im chýba, formát a štruktúru kurzu alebo cieľovú skupinu konkurencie. Nevešajte hlavu, ak zistíte, že vaše odvetvie je vysoko konkurenčné.
Pokúste sa nájsť oblasť, ktorú ostatní v tomto odvetví nepokrývajú. To bude váš “háčik” pre potenciálnych záujemcov o kurz. Urobte z tejto oblasti ťažisko svojho kurzu. Určite sa vám bude lepšie predávať školenie, ktoré dáva ľuďom niečo navyše, ako kurz, ktorý je rovnaký ako desiatky alebo stovky iných.
3. Kto je vaša cieľová skupina?
Poznanie vašej cieľovej skupiny je alfou a omegou vášho úspechu. Čo si pod pojmom cieľová skupina predstaviť? Ide o skupinu ľudí, ktorí si s najväčšou pravdepodobnosťou budú chcieť kúpiť váš online kurz.
Ak viete, pre koho kurz pripravujete, bude jeho príprava oveľa jednoduchšia. Prečo?
- Spoznáte motiváciu zákazníka k nákupu.
- Budete vedieť, aké problémy rieši.
Je dôležité, aby ste čo najlepšie poznali svoje publikum alebo cieľovú skupinu. Táto znalosť vám uľahčí nielen vymýšľanie obsahu, ale aj formát kurzu, spôsob jeho propagácie, cienu, komunikačný jazyk atď.
Čo by ste mali vedieť o svojej cieľovej skupine?
- Aké komunikačné kanály sa používajú (sociálne siete, televízia, rozhlas, tlačené materiály).
- Čím sa živí?
- Čo ju zaujíma?
- Aký je jej vek?
- Aký je priemerný príjem?
- Prečo si vybrala práve váš kurz?
- Aký je jeho prehľad témy vášho kurzu?
- Koľko by bola ochotná zaplatiť za takýto kurz?
4. Ako budete predávať svoj online kurz?
Ak váš online kurz nebude zadarmo, ale rozhodnete sa ho predávať, musíte si vybrať predajnú platformu, ktorá odpovedá vašim požiadavkám a je jednoduchá a priateľská pre vašich zákazníkov.
Správna predajná platforma môže výrazne zjednodušiť predaj vašich online kurzov. Ako by mala vyzerať jednoduchá a efektívna platforma na predaj online kurzov?
- Je používateľsky prívetivá – ľahko sa v nej orientujete nielen vy, ale aj vaši zákazníci. Môžete si nastaviť procesy, ktoré sú potrebné pre predaj.
- Nevyťahuje od vás zbytočne peniaze – za jej prevádzku platíte primeranú sumu. Ak kurz nepredáte, nemusíte platiť žiadne poplatky. Ak predáte, provízia za predaj je primeraná.
- Spárujte ju s inými obchodnými nástrojmi – môže byť prepojená s vašou bankou, fakturačným systémom, nástrojmi na odosielanie e-mailov atď.
- Má spoľahlivú zákaznícku podporu – ak si nie ste niečím istí, platforma má zákaznícku podporu, ktorá váš problém vyrieši v čo najkratšom čase a v jazyku, ktorému rozumiete.
5. Dajte nám vedieť o svojom projekte a zistite, ako sa mu darí
Nebola by škoda stráviť hodiny času prípravou a potom prísť o zisky len preto, že ste svoj online kurz dostatočne nepropagovali? Nezabudnite svojmu projektu urobiť poriadnu reklamu. Preto sa oplatí poznať marketingové prostredie. Marketing je to, čo dostane váš produkt pred určenú cieľovú skupinu.
Ako môžete propagovať svoj kurz?
- Dajte im o tom vedieť pomocou e-mailovej marketingovej kampane.
- Propagujte ho na sociálnych médiách.
- Urobte si preň miesto na svojej webovej stránke alebo blogu.
- Zapojte do svojej propagácie tie správne osoby, ktoré majú vplyv.
- Ponúknite ju v komunite, ktorá združuje vašu cieľovú skupinu.
Najúčinnejšia propagácia je taká, ktorá odpovedá vašej cieľovej skupine. Preto sa zamyslite nad tým, ktoré propagačné kanály ju oslovia, aký druh spracovania preferuje (grafika, videá, články, Stories atď.), akým jazykom hovorí, na ktorých sociálnych sieťach je atď. Ak máte rozpočet, zaplaťte si reklamu napríklad na Facebooku alebo vo vyhľadávači Google.
Spätná väzba ako vítaná pomoc
Ak chcete zistiť, ako ste na tom so svojím online kurzom, v čom vyniká a čo vašim študentom chýba, oplatí sa získať spätnú väzbu. Vďaka získaným údajom budete môcť svoj kurz zlepšiť a posunúť ho na vyššiu úroveň.
Spätnú väzbu môžete získať počas kurzu, ale aj po jeho skončení. S analýzou vám môžu pomôcť nielen online dotazníky, ale napríklad aj nástroje na získavanie údajov z marketingových kampaní. Patrí medzi ne napríklad Google Analytics, Facebook insights a ďalšie.
Nezabudnite, že za úspešným online kurzom nie sú len vaše znalosti a zručnosti, ale aj správna téma, znalosť cieľového publika, potrebná propagácia a poznatky získané zo spätnej väzby.