7 min. čítanie

Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?

Online kurz je ideálny spôsob, ako odovzdať skúsenosti a zvýšiť svoj finančný rozpočet. Ako vytvoriť úspešný kurz? Okrem výberu správnej témy je dôležitá aj stratégia a plán. Kto je vaša cieľová skupina? Je o vami zvolenú tému záujem? Ako svoj kurz predať? Ako ho vylepšiť a posunúť na vyššiu úroveň? To všetko sa dozviete v článku.

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Ako vytvoriť úspešný online kurz v 5 jednoduchých krokoch?
Zdroj: Depositphotos

Neváhajte nad otázkou vlastného online kurzu

Na vytvorenie online kurzu zvyčajne nepotrebujete žiadnu certifikáciu, licenciu ani titul. Závisí to však od vášho odboru. Väčšinu online kurzov vytvárajú ľudia, ktorí svoje znalosti získali neformálnym vzdelávaním a sebavzdelávaním. Samozrejme, ak chcete svojmu kurzu pridať “pečať” odbornosti, ktorú môžete preukázať napríklad certifikátom alebo iným dokumentom, môžu to byť pre vás plusové body.

Skôr ako začnete pracovať na svojom online kurze, odpovedzte si na tieto otázky:

  • Mám vedomosti, ktoré by mohli byť užitočné pre ostatných?
  • Môžem dať ľuďom niečo, čo by chceli vyskúšať?
  • Sú tu ďalší záujemcovia o túto oblasť?
  • Mám zručnosť, ktorú väčšina ľudí nemá?

Ak ste na niektorú z otázok odpovedali kladne, začnite vytvárať svoj online kurz. S najväčšou pravdepodobnosťou máte čo ponúknuť svetu (alebo aspoň Slovensku).

1. Téma, ktorá zaujíma nielen vás, ale aj vaše publikum

Vyberte si tému kurzu, ktorú poznáte alebo vás baví. Ste učiteľ angličtiny alebo programátor? Vytvorte online kurz angličtiny alebo programovania.

Zároveň nezabudnite na to, aby bola téma zaujímavá pre vaše publikum. Musíte mať pocit, že vami zvolená téma s nimi rezonuje. Iba tak ju môžete urobiť dostatočne pútavou, aby účastníkov kurzu zaujala. Ak si vyberiete tému, ktorá vás “nechytí”, prejaví sa to na celkovom výsledku. Navyše vás pravdepodobne čoskoro omrzí.

Podeľte sa o svoje know-how v téme, ktorá vám vyhovuje

Premýšľajte o skúsenostiach, zručnostiach a talentoch, ktoré máte. Baví vás varenie? Založte si online kurz varenia. Nemusíte byť profesionálom v téme, ktorú ste si vybrali pre svoj online kurz. Dôležité je, aby ste v nej dosiahli úspech. Koniec koncov, najúspešnejšie témy sú zvyčajne tie, ktoré sa považujú za hobby.

Pamätajte si, že: ak sa vám téma páči, ste v nej dobrí, máte v nej skúsenosti a zároveň napĺňa potrebu niekoho iného, ste v najlepšej pozícii, aby ste svoje odborné znalosti speňažili;

Hovorte o tom, čo je v súčasnosti trendy

Váš online kurz nemusí byť nevyhnutne zameraný na vaše hobby. Môžete sa rozhodnúť pre tému, ktorá rezonuje v spoločnosti. Opäť platí, že sa musíte zorientovať v danej oblasti a hlavne sledovať trendy. Zaujímajte sa o to, čo ľudí baví, čo hľadajú a čo im chýba. Podeľte sa s nimi o svoje poznatky.

Toto zameranie sa nezaobíde bez rozsiahlej rešerše zdrojov súvisiacich s danou témou. Musíte sa ponoriť do hĺbky, porozumieť jej, vedieť ju sprostredkovať a pritom mať vlastný názor alebo skúsenosť.

Chcete byť úspešní? Tu sú informácie, ktoré potrebujete vedieť

Nech si už vyberiete akúkoľvek tému, vaše osobné skúsenosti a príbehy budú pre kurz prínosom. Dôležité sú aj vaše znalosti a zručnosti v danej oblasti. Ak sa budete prezentovať ako odborník, zvýši to dôveryhodnosť kurzu.

Aby bol váš kurz lákavý, určite sa oplatí vymyslieť pútavý názov. Z názvu by malo byť čo najjasnejšie pre koho je online kurz určený a čo sa v ňom naučíte. Čím je názov výstižnejší, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa do kurzu prihlásia ľudia, ktorých daná téma zaujíma.

Porovnajte napríklad:

  • Ako sa stať copywriterom?
  • Ako dnes začať s copywritingom pomocou technológie AI?

2. Máte v ponuke nejaký kurz?

Keď si vyberiete tému online kurzu, zistite, či je o ňu záujem. Nič vás nesklame viac ako zistenie, že ste strávili hodiny prípravou kurzu, o ktorý nikto nezakopne.

Pred realizáciou vykonajte prieskum trhu, aby ste zistili, či je po vašej téme dopyt. Položte si 3 základné otázky a zistite odpovede:

  1. Vyhľadáva sa vaša téma? Majú o ňu ľudia záujem? – Použite rôzne nástroje, ktoré vám pomôžu zistiť, aká populárna a žiadaná je vaša téma, preskúmajte sociálne siete a zistite, čo ľudia najčastejšie robia v súvislosti s vašou témou.
  2. Môže váš online kurz vyplniť medzeru na trhu? – Preskúmajte konkurenciu vo vašom odvetví. Čo sa už ľudia mohli naučiť a čo nové im môžete priniesť svojím kurzom?
  3. Budú ľudia ochotní platiť za váš kurz? – Zistite, či riešenie problému, ktoré ponúkate vo svojom kurze, bude dostatočne atraktívne na to, aby zaň ľudia zaplatili. Vyskúšajte aj určitú formu predpredaja vášho kurzu, tak zistíte, či sa vám vôbec oplatí kurz vytvoriť. Nezabudnite sa pozrieť aj na konkurenciu. Ak sú ľudia ochotní zaplatiť im, je pravdepodobné, že zaplatia aj vám.

Nepodceňujte konkurenciu

Predtým, ako spustíte svoj fantastický online kurz do online sveta, zistite, ako si počína konkurencia. Zistite, čo ponúka zákazníkom, čo zákazníci oceňujú a čo im chýba, formát a štruktúru kurzu alebo cieľovú skupinu konkurencie. Nevešajte hlavu, ak zistíte, že vaše odvetvie je vysoko konkurenčné.

Pokúste sa nájsť oblasť, ktorú ostatní v tomto odvetví nepokrývajú. To bude váš “háčik” pre potenciálnych záujemcov o kurz. Urobte z tejto oblasti ťažisko svojho kurzu. Určite sa vám bude lepšie predávať školenie, ktoré dáva ľuďom niečo navyše, ako kurz, ktorý je rovnaký ako desiatky alebo stovky iných.

3. Kto je vaša cieľová skupina?

Poznanie vašej cieľovej skupiny je alfou a omegou vášho úspechu. Čo si pod pojmom cieľová skupina predstaviť? Ide o skupinu ľudí, ktorí si s najväčšou pravdepodobnosťou budú chcieť kúpiť váš online kurz.

Ak viete, pre koho kurz pripravujete, bude jeho príprava oveľa jednoduchšia. Prečo?

  • Spoznáte motiváciu zákazníka k nákupu.
  • Budete vedieť, aké problémy rieši.

Je dôležité, aby ste čo najlepšie poznali svoje publikum alebo cieľovú skupinu. Táto znalosť vám uľahčí nielen vymýšľanie obsahu, ale aj formát kurzu, spôsob jeho propagácie, cienu, komunikačný jazyk atď.

Čo by ste mali vedieť o svojej cieľovej skupine?

  • Aké komunikačné kanály sa používajú (sociálne siete, televízia, rozhlas, tlačené materiály).
  • Čím sa živí?
  • Čo ju zaujíma?
  • Aký je jej vek?
  • Aký je priemerný príjem?
  • Prečo si vybrala práve váš kurz?
  • Aký je jeho prehľad témy vášho kurzu?
  • Koľko by bola ochotná zaplatiť za takýto kurz?

4. Ako budete predávať svoj online kurz?

Ak váš online kurz nebude zadarmo, ale rozhodnete sa ho predávať, musíte si vybrať predajnú platformu, ktorá odpovedá vašim požiadavkám a je jednoduchá a priateľská pre vašich zákazníkov.

Správna predajná platforma môže výrazne zjednodušiť predaj vašich online kurzov. Ako by mala vyzerať jednoduchá a efektívna platforma na predaj online kurzov?

  • Je používateľsky prívetivá – ľahko sa v nej orientujete nielen vy, ale aj vaši zákazníci. Môžete si nastaviť procesy, ktoré sú potrebné pre predaj.
  • Nevyťahuje od vás zbytočne peniaze – za jej prevádzku platíte primeranú sumu. Ak kurz nepredáte, nemusíte platiť žiadne poplatky. Ak predáte, provízia za predaj je primeraná.
  • Spárujte ju s inými obchodnými nástrojmi – môže byť prepojená s vašou bankou, fakturačným systémom, nástrojmi na odosielanie e-mailov atď.
  • Má spoľahlivú zákaznícku podporu – ak si nie ste niečím istí, platforma má zákaznícku podporu, ktorá váš problém vyrieši v čo najkratšom čase a v jazyku, ktorému rozumiete.

5. Dajte nám vedieť o svojom projekte a zistite, ako sa mu darí

Nebola by škoda stráviť hodiny času prípravou a potom prísť o zisky len preto, že ste svoj online kurz dostatočne nepropagovali? Nezabudnite svojmu projektu urobiť poriadnu reklamu. Preto sa oplatí poznať marketingové prostredie. Marketing je to, čo dostane váš produkt pred určenú cieľovú skupinu.

Ako môžete propagovať svoj kurz?

  • Dajte im o tom vedieť pomocou e-mailovej marketingovej kampane.
  • Propagujte ho na sociálnych médiách.
  • Urobte si preň miesto na svojej webovej stránke alebo blogu.
  • Zapojte do svojej propagácie tie správne osoby, ktoré majú vplyv.
  • Ponúknite ju v komunite, ktorá združuje vašu cieľovú skupinu.

Najúčinnejšia propagácia je taká, ktorá odpovedá vašej cieľovej skupine. Preto sa zamyslite nad tým, ktoré propagačné kanály ju oslovia, aký druh spracovania preferuje (grafika, videá, články, Stories atď.), akým jazykom hovorí, na ktorých sociálnych sieťach je atď. Ak máte rozpočet, zaplaťte si reklamu napríklad na Facebooku alebo vo vyhľadávači Google.

Spätná väzba ako vítaná pomoc

Ak chcete zistiť, ako ste na tom so svojím online kurzom, v čom vyniká a čo vašim študentom chýba, oplatí sa získať spätnú väzbu. Vďaka získaným údajom budete môcť svoj kurz zlepšiť a posunúť ho na vyššiu úroveň.

Spätnú väzbu môžete získať počas kurzu, ale aj po jeho skončení. S analýzou vám môžu pomôcť nielen online dotazníky, ale napríklad aj nástroje na získavanie údajov z marketingových kampaní. Patrí medzi ne napríklad Google Analytics, Facebook insights a ďalšie.

Nezabudnite, že za úspešným online kurzom nie sú len vaše znalosti a zručnosti, ale aj správna téma, znalosť cieľového publika, potrebná propagácia a poznatky získané zo spätnej väzby.

Zdieľať článok
Martin Semerád
Marketing SimpleShop

Pracujem na marketingu systémov SimpleShop a Vyfakturuj.cz a moja veľká vášeň je študovať správanie ľudí hlavne pri komunikácii medzi sebou.

Tento článok ti prináša

SimpleShop

SimpleShop je platforma, ktorá poskytuje inteligentný predajný formulár pre vašu webovú stránku. Umožňuje užívateľom predávať svoje videokurzy, živé vysielania, e-knihy a mnoho ďalšieho, všetko plne automatizované online. Platforma funguje 24/7 na vašej vlastnej webovej stránke a peniaze priamo dostávate na svoj účet bez potreby programátora.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?
3 min. čítanie

Prečo pri tvorbe blogov vždy citovať odborníkov?

Aktuálna situácia na trhu nie je vďaka využívaniu AI pre copywriterov najružovejšia. Každá firma si dvakrát premyslí, či sa jej oplatí investovať do kvalitného textu od odborníka, alebo jej postačí text vygenerovaný umelou inteligenciou. Aby ostala táto profesia naďalej na výslní, potrebuje nadstavbu v podobe niečoho, čo zatiaľ AI nedokáže ponúknuť. Pýtate sa, čo to je? […]

Andrea Bercik Andrea Bercik
Prečítať článok
Moc korektúry pri vytváraní kvalitných textov
3 min. čítanie

Moc korektúry pri vytváraní kvalitných textov

Jednou z najdôležitejších etáp pri tvorbe kvalitných textov pre rôzne formy komunikácie je korektúra. Nejde len o odstránenie gramatických chýb a pravopisných nedostatkov z webových stránok a blogov, ale týka sa aj tlačených propagačných materiálov a dokonca aj kníh. Vďaka korektúre bude váš text bezchybný, prehľadný a dôveryhodný.

Denisa Hajdúková Denisa Hajdúková
Copywriter
Prečítať článok
Prečo investovať do kvalitného písania: Dlhodobé výsledky pre váš blog a web
3 min. čítanie

Prečo investovať do kvalitného písania: Dlhodobé výsledky pre váš blog a web

V prvom rade, kvalitný obsah má schopnosť premeniť návštevníkov vašej webovej stránky na zákazníkov. Ak sa rozhodnete investovať do kvalitného písania a využiť služby profesionálnych textárov, môžete rátať s výrazným a merateľným vplyvom na zvýšenie návštevnosti vašej stránky, ale aj na zlepšenie vašich obchodných výsledkov. V nasledujúcom texte vám preto ukážeme 5 najdôležitejších výhod kvalitného obsahu […]

Denisa Hajdúková Denisa Hajdúková
Copywriter
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+