Spor Zalanda a Európskej komisie
Podľa zákona EÚ o digitálnych službách, ktorý vstúpil do platnosti minulý rok, bola spoločnosť Zalando označená za “veľmi veľkú online platformu”, pretože má viac ako 45 miliónov používateľov. Medzi internetové platformy s globálnym vplyvom Brusel zaraďuje aj päť dcérskych spoločností spoločnosti Alphabet (okrem iného Google Maps, Google Play a Google Shopping), dve divízie Meta (Facebook, Instagram), LinkedIn spoločnosti Microsoft, Twitter, AliExpress zo skupiny Alibaba, Booking.com, Wikipédiu a čínsky TikTok.
Nemecká spoločnosť Zalando napadla metodiku Európskej komisie a odvolala sa na Súdny dvor Európskej únie so sídlom v Luxemburgu, ktorý je najvyšším európskym súdom. Uviedla, že Komisia nezohľadnila hybridný charakter obchodného modelu spoločnosti Zalando a skutočnosť, že nepredstavuje systémové riziko šírenia škodlivého alebo nezákonného obsahu od tretích strán.
“Európska komisia nesprávne interpretovala počet našich používateľov a nezohľadnila náš prevažne maloobchodný obchodný model,” povedal Robert Gentz, šéf nemeckej spoločnosti. “Počet európskych používateľov, ktorí sa pripájajú k našim partnerom, je hlboko pod hranicou stanovenou v zákone o digitálnych službách, aby Zalando patrilo do kategórie veľkých internetových platforiem,” dodal.
Spoločnosť Zalando uviedla, že používatelia jej maloobchodných služieb, ktoré v minulom roku predstavovali šesťdesiatštyri percent hrubého objemu tovaru, by nemali byť započítaní, pretože zákon o digitálnych službách sa nevzťahuje na maloobchodné služby. Počet priemerných aktívnych mesačných používateľov dvoch programov, v rámci ktorých značky, maloobchodníci a kamenné obchody predávajú priamo svojim zákazníkom, vyčíslila na tridsaťjeden miliónov.
“Dodržiavanie zákona o digitálnych službách nie je trestom. Vyzývam všetky platformy, aby ho vnímali ako príležitosť na zvýšenie hodnoty svojej značky a reputácie dôveryhodnej stránky,” uviedol vo vyhlásení komisár pre vnútorný trh Thierry Breton.
Európsky blok prijal minulý rok pravidlá regulácie internetovej prevádzky s cieľom posilniť dohľad nad rýchlo sa vyvíjajúcim virtuálnym prostredím, zlepšiť dodržiavanie práv používateľov a obmedziť vplyv najväčších spoločností. Platformy uvedené na stanovenom zozname musia pravidelne preukazovať, ako si plnia svoje povinnosti. V prípade porušenia pravidiel im hrozia pokuty až do výšky šiestich percent ich celosvetového ročného obratu.
Credit: Forbes