Pri podrobnejšom pohľade na čísla dominovali online trhy, ktoré sa na celkových tržbách podieľali až zo 69 %, teda 225 miliardami eur. Samotných 100 najväčších cezhraničných trhov so svojimi tržbami vo výške 197,01 miliardy eur vykázalo pozoruhodný nárast o 39,29 %. Ešte prekvapujúcejšie je, že 10 najväčších trhov sa podieľalo na približne polovici obratu.
„Výsledky našej najnovšej analýzy poukazujú na to, ako dynamicky sa vyvíja cezhraničný e-commerce v Európe,“ vyjadrila sa zakladateľka spoločnosti Cross-Border Commerce Europe Carine Moitier.
Spotrebitelia sa čoraz častejšie rozhodujú pre cross-border nákup. To naznačuje sľubnú budúcnosť pre etablované podniky v tomto odvetví, zároveň však aj pre nových konkurentov.
Často kladené otázky
Čo je cross-border e-commerce?
Cross-border e-commerce je medzinárodný elektronický obchod, kde predajca a kupujúci pochádzajú z rôznych krajín. Týka sa predaja tovaru alebo služieb online, a to medzi firmami (B2B), firmami a zákazníkmi (B2C) alebo aj medzi jednotlivcami (C2C).
Tento typ obchodu je na vzostupe vďaka zlepšenej logistike a medzinárodným platobným možnostiam. Je však sprevádzaný výzvami, ako sú rozdielne daňové predpisy, clá, jazyky a pravidlá ochrany spotrebiteľa. Výrazne rozširuje možnosti predaja aj mimo domácich trhov.
Dynamika trhu sa zrejme bude trochu meniť. Zatiaľ čo hrubá hodnota cross-border tovaru v Európe sa pravdepodobne zvýši – podľa odhadov bude do roku 2025 97,3 % návštevníkov spoza hraníc, predpokladá sa, že podiel trhovísk na celkovej GMV e-commerce mierne klesne zo 69 % na 67,9 %. To naznačuje dozrievanie trhu.
Zaujímavým zistením je, že tento model expanzie nie je ojedinelý. Cezhraničný e-commerce v Európe zaznamenal začiatkom tohto roka 32 % nárast v roku 2023 v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Európske e-shopy dosiahli v tomto období celkom 107 miliárd eur v cezhraničnom predaji.
Pri pohľade na túto rýchlu expanziu cross-border e-commerce v Európe je jasné, že podniky aj spotrebitelia využívajú príležitosti, ktoré tento rozvíjajúci sa sektor ponúka. Výrazné miery nárastu na popredných trhoch odrážajú nielen odolnosť tohto odvetvia, ale poukazujú aj na rozširujúci sa trend cezhraničného nakupovania medzi európskymi spotrebiteľmi.