3 min. čítanie

EÚ chce prinútiť textilné firmy, aby platili za vyhodené šatstvo a obuv

Cieľom návrhu eurokomisie je znížiť environmentálnu stopu rýchlej módy.

EÚ chce prinútiť textilné firmy, aby platili za vyhodené šatstvo a obuv
Zdroj: Depositphotos

Nové pravidlá zamerané na zníženie environmentálnej záťaže

Európska únia sa usiluje presadiť, aby textilný priemysel platil za spracovanie vyradených odevov a obuvi. Pripravuje nové pravidlá zamerané na zníženie environmentálnej záťaže vznikajúcej v dôsledku rozmachu rýchlej módy.Informujú o tom noviny Financial Times.

Návrh, ktorý v stredu predložila Európska komisia, by prinútil odevné spoločnosti, aby zlepšili recyklovateľnosť svojich výrobkov a spružnili secondhandový trh. „Nemôžete ľuďom zakázať kupovať si nové veci, ak si to môžu dovoliť a cítia sa na to,“ povedal na margo toho komisár EÚ pre životné prostredie Virginijus Sinkevičius. „Musím sa však uistiť, že ak aj kupovať budú, na konci životnosti tohto tovaru sa dá nájsť lepší spôsob, ako jeho spálenie alebo vyhodenie niekde v Afrike,“ dodal.

Značky rýchlej módy, medzi nimi napríklad online predajcovia Shein a Boohoo a odevní giganti H&M či Zara, sa dostávajú pod čoraz väčší tlak, aby upustili od nízkonákladových obchodných modelov, ktoré vedú k produkcii miliónov ton odpadu.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Podľa údajov komisie každý jeden občan EÚ v priemere ročne vyhodí 12 kilogramov odevov a obuvi, z čoho sa viac ako tri štvrtiny spália alebo idú na skládku. Údaje Európskej environmentálnej agentúry naznačujú, že spotreba odevov a obuvi vzrastie o 63 percent zo 62 miliónov ton v roku 2019 na 102 miliónov ton v roku 2030.

Podľa odhadov eurokomisie by náklady na to, aby spoločnosti platili za odpad z odevov, predstavovali ekvivalent približne 0,12 eura za tričko, ale líšili by sa v závislosti od produktu a potrebnej úpravy. Poplatky by sa mohli znížiť, ak by bol odev vyrobený udržateľnejším spôsobom.

Organizácia maloobchodného priemyslu EuroCommerce uvádza, že túto myšlienku podporuje, ale chce, aby boli pravidlá harmonizované a implementované vo všetkých 27 členských štátoch EÚ. Opatrenia podporuje aj spoločnosť H&M, ktorá presadzuje, aby sa 30 percent jej odevov do roku 2025 vyrábalo z recyklovaných vlákien.

Správa, ktorú tento týždeň zverejnil Európsky dvor audítorov (ECA), naznačila, že medzi krajinami EÚ panuje len slabá vôľa zvyšovať podiel recyklovaného materiálu, ktorý je v ich ekonomikách v obehu. Autori uviedli, že v sledovaných krajinách, medzi ktorými sú aj Švédsko a Dánsko, nedošlo k pokroku, skôr naopak, úroveň recyklácie poklesla. „Doterajšie opatrenia EÚ sú neúčinné, proces recyklácie v európskych krajinách sa takmer zastavil,“ povedala členka ECA a bývalá belgická ministerka spravodlivosti Annemie Turtelboomová.

Niektoré podobné opatrenia týkajúce sa textilného odpadu a obuvi už jednotlivo platia v krajinách EÚ ako Francúzsko a Španielsko.

Credit: Trend

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Personalizácia na plné obrátky: Ako AI mení digitálnu reklamu v reálnom čase
5 min. čítanie

Personalizácia na plné obrátky: Ako AI mení digitálnu reklamu v reálnom čase

Personalizácia sa stala normou, no zároveň u spotrebiteľov rastie dopyt po autentickej a transparentnej komunikácii. Zákazníci chcú relevantný obsah, ktorý pôsobí prirodzene a nezasahuje do ich súkromia. Prehnaná personalizácia môže vzbudiť nedôveru, zatiaľ čo vyvážený prístup pomáha budovať vzťah so značkou.

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Spustiť reklamu na YouTube priamo z videa? Novinky na platforme potešia tvorcov aj firmy
3 min. čítanie

Spustiť reklamu na YouTube priamo z videa? Novinky na platforme potešia tvorcov aj firmy

YouTube prináša novinky, ktoré majú tvorcom aj značkám výrazne uľahčiť prácu. Dostať video k publiku bude teraz jednoduchšie – namiesto zdĺhavého nastavovania v Google Ads stačí pár klikov priamo vo videu. YouTube zároveň testuje ďalšie funkcie, ktoré môžu pomôcť rozšíriť zásah, posilniť vzťah s publikom a lepšie osloviť zahraničné trhy.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+