Zaujíma ma
3. januára 2020

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge
3. januára 2020

E-shop na prenájom? Ako vybrať lacno, rýchlo a správne zároveň?

5 min čítanie

Veľa ľudí tvrdí, že buď lacno, alebo rýchlo. No dnes už nie je rok 2002. E-shopy a celá ecommerce je doslova v inej galaxii oproti minulým rokom. Dnes, aj napriek pohoršeniu, existujú riešenia, ako si spraviť e-shop rýchlo, lacno a dokonca pomerne kvalitne. Ako teda vybrať správnu “krabicu” pre váš e-shop?

 

Rada na úvod

Nechoďte “do toho” so susedom Jožom, ktorý robí weby a e-shopy. Keď ste začiatočník, tobôž nie. Jožo tu dnes je, zajtra byť nemusí a ste nahratí. Robustné krabicové riešenie, čo je tu s nami už roky, sa len tak nevyparí na dovolenku, z ktorej sa už nevráti. Verte mi, krabica vám bude stačiť. Hoci viem, že Jožo bude mať na 98,966% iný názor, za ktorým si bude stáť do posledného kliku.

Kedy NEvybrať krabicu?

Hneď v úvode, kedy ísť do niečoho na mieru? Kedy investovať hneď od začiatku?

  1. Keď máte peniaze navyše (naozaj navyše) a ste typ, čo “keď už, tak už”
  2. Máte zabehnutú, relatívne aj objektívne veľkú, offline retail firmu a chcete spraviť e-shop
  3. Ak robíte veľkoobchod a chystáte B2C sekciu resp. B2B e-shop

Keď chcete ecommerce vyskúšať, alebo sa do toho pustiť bez veľkých očí a zázemia, krabicové ecommerce riešenie je ideálne.

Polo-krabice

Existujú aj ako keby polo-hotové riešenia ako Woocommerce, Magento alebo Prestashop. Ako začiatočník by som sa im ale vyhol. Čokoľvek si prečítate, čokoľvek vám povie developer Jožo… stále je to riešenie, kedy pri väčšine problémov potrebujete programátora. Áno, dnes je už WordPress inde, ako pred pár rokmi. Každopádne, akákoľvek väčšia chyba, alebo bug, ktoré zaručene prídu, sami nevyriešite.

Je to ako kúpiť si kuchynskú linku s tým, že si ju doma sami poskladáte. Áno, možno to dáte, ale akákoľvek otázka si bude vyžadovať elektrikára, stolára či vodára.

Kiež by sa dali linky do kuchyne kúpiť na prenájom za 20€ mesačne s tým, že majú všetko vyriešené 🙂

Bez ultimátnej tabuľky

Chcel som spraviť takú mega porovnávačku o tom, ktoré krabicové riešenie na e-shop je najlepšie. Fakt, chcel. Ale pravda je taká, že by som s tým zabil 2 dni a po 3 dňoch by boli dáta neaktuálne. Funkcionality krabíc sa vyvíjajú rýchlejšie, ako názory politikov. Preto je skôr lepšie si uvedomiť základné otázky, nad ktorými sa pri výbere riešenia treba zamyslieť.

Rozmedzie cien riešení – choďte do “najdrahšieho”

NAJDRAHŠIE? Štefan, zbláznil si sa? Nuž, keď som si práve len tak narýchlo porovnal ceny, lietajú od pár € mesačne, do maximálne niekoľkých desiatok. Keby robil e-shop na mieru, ktokoľvek, aj inkriminovaný Jožo, stálo by to stovky, tisíce a kľudne aj desiatky tisíc €. Čiže, nebuďte držgroši a vyberte si fakt najlepšie riešenie podľa toho, čo potrebujete. Tých 20€, čo to bude stáť mesačne naviac, zaručene prežijete.

Krabica má jasnú vyhodu a to vstupné náklady na úrovni doslova pár €

Žiadna možnosť prestupu

Naozaj, výberu riešenia venujte týždeň prieskumu, lebo keď už vyberiete, je extrémne náročné vymeniť krabicu za inú. Migrovať dáta, faktúry… jednoduchoprechod pripadá do uváhy len vtedy, keď už prerastiete krabicu a pôjdete do niečoho na mieru.

Zmena krabicového riešenia je ako výmena kúrenia z elektriky na plyn počas Vianoc. Teoreticky by to mohlo ísť ľahko, ale ešte ľahšie sa stane, že budete sviatkovať u babky.

Ešte jedna rada, vyhnite sa globálnym platformám ako Wix, či Shopify. Aj keď majú krásne weby, referencie akoprasa a stoja pár dolárov, choďte do lokálneho riešenia.

Čomu sa vyhnete lokálnou krabicou?

  1. Globálne služby majú veľmi zle prispôsobené legistívne otázky – tvorbu faktúr, VOP, ochrana osobných údajov …
  2. Svetové riešenia majú slabý resp. žiadny support – čo by ste za 3 doláre mesačne asi tak chceli
  3. Bez pomoci – je málo konzultantov a napojení lokálnych služieb na týchto velikánov

Nehanební, nekresťanskí marketingoví konzultanti

Hlavné je si dobre premyslieť, čo idete predávať, odkiaľ budete mať tovar a ako to má celé fungovať. Dám vám ale jednu radu nad zlato, za ktorú ale budete musieť zaplatiť. Nie mne, ale tomu kto vás zasvätí.

Mám už viac ako 15 ročné skúsenosti s online marketingom. Čo by som povedal každému, kto začína? Zaplaťte si konzultanta alebo vyspovedajte lokálneho e-shopára, čo už dlhšie predáva. Ušetríte roky času, kvadriolión peňazí a energie.

Áno, konzultant zoberie nekresťanských 20-30-40 a možno aj 50€ na hodinu. Lacnejšie, no ťažšie sa je dostať k know-how niekoho, kto už podniká online. Spravidla tí, ktorí sú reálne úspešní, radi pomôžu začiatočníkom. Neskromne, aj preto práve čítate tento článok.

Ako získať konzultanta alebo pomoc? Napíšte napríklad do tejto skupiny, že hľadáte pomoc a máte nejaký budget na konzultáciu. Musíte mať rozpočet, stačí stovka, dve.

2-3 hodiny na káve s konzultantom vám dajú toľko know-how, ktoré by ste sami hľadali roky. Áno, geroji typu “skoč do vody a plávaj” existujú. Aj ja hovorím, jednoducho začnite. Ale opýtať sa pár sekúnd pred skokom, ako sa neutopiť, nie je úplne zlý nápad.

Asi by som nerobil len to, že sa zaregistrujete do všetkých krabíc a jednoduchosi to tam preklikáte. Určite to pri výbere urobte, ale takto sa vám ľahko môže stať, že sa necháte zviesť prvým dojmom. Buď zlým, alebo dobrým a opomeniete dôležitejšie veci.

Ako postupovať pri výbere krabice pre váš e-shop

  1. Analýza konkurencie. Predpokladám, že už viete, čo chcete predávať. Prelikajte si konkurenciu a zistite, čo používajú. Spravidla na konci stránky v pätičke, je napísané odkiaľ majú systém. Teda “Powered by Shopify” a podobne. Keď sa nejaké riešenie často vyskytuje, e-shopy vyzerajú dobre, tak to asi funguje.
  2. Spíšte si čo očakávate, pripravte zadanie. Spíšte si, čo idete robiť, čo potrebujete, ako chcete robiť faktúry, ako odosielať tovar, ako riešiť sklad… S tým všetkým vám vie pomôcť konzultant. Prípadne si prejdite články o tom, ako postaviť e-shop. Alebo existuje aj knižka E-shop od nápadu po úspech od Martina Krupu, ktorý je fakt expert.
  3. Vyberte 3 favoritov. Preskúmajte ich do hĺbky. Google, Facebook skupiny (pre e-shopistov je aj v Česko a na Slovensku asi 10), choďte na ecommerce veľtrh ako Reshoper či Eshop Summit.
  4. Obvolajte referencie. Keď sa vám nejaká krabica zapáči, kliknite si na referencie a jednoducho zavolajte na kontaktné číslo. Hrajte čistú, úprimnú hru. Povedzte, že chcete využiť na e-shop krabicu XXX, že idete riešiť iný segment (vyberajte mimo vášho segmentu) a že by ste sa radi s niekým od nich o tom na pár minút pobavili. Garantujem vám, že z 10 telefonátov budú minimálne 1-2 úspešné a dozviete sa to, čo sa inde nedočítate. A nepíšte emaily, volajte.
  5. Napíšte “do krabice”. Keď už budete mať v tabuľke 9-10 vecí, ktoré chcete prebrať, napíšte na kontaktné emaily všetkým poskytovateľom e-shopových riešení, ktoré zvažujete. Uvidíte, ako budú komunikovať a ako rýchlo. Kľudne by som na úvod spomenul, že im radi za konzultáciu zaplatíte, ale chcete vedieť čo a ako. Verím, že nikto peniaze chcieť nebude, ale budú vás brať vážnejšie. Buďte úctivý a profesionálny. Získate tak kvalitné dáta.
  6. A rozhodnite sa. 🙂 Je to smutné, ale dajte aj na intuíciu a pocit. Veľké riešenie nemusí byť najlepšie, začiatočník nemusí byť zlý.

Čo vás čaká a neminie?

Je pár “must have” vecí, ktoré musíte mať dobre vyriešené a treba sa na nich sústrediť

  1. Napojenie na platobnú bránu – ideálne lokálnu, kde sa dá platiť kartou aj prevodom
  2. Fakturačný systém – ak nerobí systém faktúry sám tak, aby ich vedel váš účtovník rýchlo spracovať
  3. Responzivita a SEO – e-shop riešenie musí mať dobre zvládnuté on-page SEO a určite krásne responzívne šablóny. Ak nemá, ruky preč. Dnes je to nutnosť.
  4. Kvalitný XML feed – cez XML feed sa napojíte na Heuréku, Glami, či iné katalógy a porovnávače. Musia to mať naozaj dobré zmáknuté. Keď sa budete rozhodovať a počítate s inzerciou napríklad vo FAVI, napíšte tam, či vybratá krabica a ich feedy vyhovujú.
  5. Ochrana osobných údajov – všetky normálne krabice majú poriešené aj “GDPR” aj všetko ostatné. Dôležité je, ako budete s dátami zaobchádzať potom.
  6. Iné napojenia – keď počítate s emailingom, retargetingom, Google Shopping či Facebook Market, pozisťujte si všetko okolo toho. Ideálne je poradiť sa s konzultantom, čo vo vašom segmente potrebujete.

Toľko teda ku krabiciam. Nech sa rozhodnete pre akékoľvek riešenie, dôležitejšie je makať na e-shope ako takom. Keď si vyberiete nejaké z TOP 3 Česko-Slovenských riešení, môžete spokojne začať. Dajte si hlavne poradiť, nevymýšľajte na začiatku žiadne extrémne prerábky a jednoducho začnite. 🙂

 

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge

Zakladateľ a vedúci projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu sa venuje už viac ako 10 rokov a okrem Ecommerce Bridge vedie aj Affiliate sieť Dognet.


Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty

  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.