
Česko patrí medzi krajiny s najvyšším počtom e-shopov na svete
Plné nákupné centrá a reštaurácie v predvianočnom období výrazne skreslili situáciu maloobchodu v Čechách. Medzimesačný pokles tržieb bol tak výrazný, že väčšina odborníkov ostali zaskočených.
Upadajúca situácia v českom retaile sa týka nielen kamenných prevádzok, ale aj ecommerce scény a e-shopov. V Česku ich existuje 50 tisíc, čo je jeden z najvyšších údajov v prepočte na obyvateľa na svete. A drvivá väčšina z nich teraz prechádza najťažšou skúškou svojej doterajšej existencie. Veľa e-shopov totiž vzniklo v čase pandémie, kedy sa v kamenných obchodoch dalo nakupovať len obmedzene, pokiaľ vôbec.
Česká ecommerce scéna je práve v dôsledku pandemickej situácie prehltená a trh čaká na svoje zásadné prečistenie. To by malo prísť v najbližších týždňoch a mesiacoch.
Internetové obchody teraz vyhodnocujú minuloročnú sezónu a zamýšľajú sa nad tým, či sa im vzhľadom k pokračujúcej drahote, historicky rekordne klesajúcej kúpnej sile obyvateľstva a naďalej pokračujúcemu poklesu maloobchodných tržieb vôbec oplatí v brandži podnikať.
Maloobchodné tržby tento rok čaká pokles zhruba o dve percentá. To síce nie je katastrofa, ale prehltenú e-shopovú scénu v ČR to môže prečistiť vskutku dôkladne. Odhady expertov varujú, že „zavrieť krám“ môže až 10 tisíc e-shopov.
Neblahé vyhliadky majú pred sebou internetové obchody zamerané na zvyškový tovar, ako je elektronika, športové vybavenie či knihy. Vo svojom „poslednom ťažení“ môžu tieto obchody ponúknuť zákazníkom absurdne vysoké zľavy, pretože v zúfalej snahe o prežitie budú ochotné predávať aj so stratou, len aby sa dostali k hotovým peniazom.
Zákazníkom sa teda oplatí viac ako inokedy čakať a sledovať, ktoré z internetových obchodov stoja pred kolapsom a ktoré teda zrejme ponúknu naozaj „luxusnú“ zľavu.
Informácie v článku priniesol Lukáš Kovanda, Ph.D., ekonóm a autor ekonomickej literatúry.