
Podľa Reuters toto rozhodnutie prichádza v čase, kedy sa Inditex, materská spoločnosť Zary, pripravuje na zverejnenie svojich štvrťročných výsledkov a snaží sa udržať angažovanosť zákazníkov v situácii, kedy sa očakáva pomalší rast tržieb po pandemickom náraste.
Live shopping je forma online nakupovania, kde predajcovia vysielajú živé video prenosy, v ktorých predstavujú a predvádzajú svoje produkty. Počas týchto prenosov môžu diváci v reálnom čase klásť otázky, komentovať a nakupovať prezentované produkty priamo cez odkaz vo videu. Tento spôsob nakupovania kombinuje prvky televízneho nakupovania s interaktivitou sociálnych médií, čím vytvára dynamický a zábavný zážitok pre zákazníkov.
Zara sa pustila do skúšania live shoppingu v Číne na platforme Douyin, ktorá funguje ako miestna obdoba TikToku, už v novebri. Nákupné vysielania trvali nezriedka aj päť hodín, pričom čínske modelky predvádzali šaty, topánky a šperky značky Zara. Výhodou tohto formátu je, že zábery z prehliadkového móla a zároveň z príprav, akým je napríklad líčenie, ponúkajú uvoľnenejší a bližší štýl v porovnaní s tvrdým predajným prístupom typickým pre čínske živé vysielania.
Zákulisie bližšie približuje správa Reuters:
Na živom vysielaní, ktoré sa prenáša z priestoru s rozlohou 1 000 metrov štvorcových v Šanghaji, pracuje tím 70 ľudí, ktorí sa striedajú v uhle siedmich kamier, uviedla Zara. V priemere priláka približne 800 000 jedinečných divákov na jednu reláciu. „Zara si vďaka živému vysielaniu vybudovala v Číne významné povedomie o značke,“ uviedla analytička spoločnosti EDITED Krista Corrigan.
Živé nakupovanie prináša nezávislosť
Spoločnosť Zara plánuje priniesť tento inovatívny zážitok z nakupovania na západné trhy tým, že bude organizovať živé predstavenia vo svojej aplikácii a na svojej webovej stránke a nebude sa spoliehať na platformy sociálnych médií tretích strán.
Táto stratégia umožňuje spoločnosti zachovať si kontrolu nad estetikou a využiť svoju rozsiahlu databázu registrovaných používateľov. Živé prenosy sa budú zameriavať na konkrétne kolekcie Zara Woman a budú v nich vystupovať dve významné osobnosti z oblasti módy, pričom ich cieľom bude priateľská, neformálna a zábavná atmosféra.
Narozdiel od spomínaných časovo rozsiahlych vysielaniach na platforme Douyin budú tieto prenosy trvať 45 minút až hodinu a diváci budú môcť komunikovať v reálnom čase prostredníctvom otázok, komentárov a emotikonov.
Na západných trhoch nedávno spustili predaje v živom vysielaní na TikTok Shope ďalšie značky ako Asos, L’Oréal, Puma či AliExpress. Tieto iniciatívy priniesli sľubné výsledky, pričom spoločnosť Asos zaznamenala prvú objednávku do 30 minút od spustenia a noví zákazníci tvoria 57 % tých, ktorí nakupujú jej produkty prostredníctvom TikTok Shopu.
Čas ukáže, aké sú kultúrne a nákupné rozdiely medzi západnými a čínskymi spotrebiteľmi.