20 min. čítanie

Ako najlepšie vybrať performance agentúru či freelancera

Pri výbere dodávateľa marketingových služieb pre váš e-shop či iný projekt máte na trhu na výber viacero možností. Pri tomto výbere je veľmi dôležité vedieť sa správne rozhodnúť, ale aj vedieť si správne nastaviť očakávania. Takisto pýtať sa správne otázky a dávať si pozor na „red flags“, pri ktorých by mohol váš výber dopadnúť tak, že skončíte odľahčený o niekoľko tisíc na účte, no bez veľkého výsledku.

Martin Bulák Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS
Ako najlepšie vybrať performance agentúru či freelancera
Zdroj: Depositphotos

Práve za týmto účelom, aby ste sa vyvarovali nepríjemným a možno opakovaným neúspechom pri výbere, som sa rozhodol napísať tento článok. Ako majiteľ PPC agentúry mám skúsenosti aj s najímaním freelancerov, ale aj so spoluprácami s externými agentúrami z klientskej strany. Možno si poviete, že ako majiteľ agentúry budem zaujatý voči jednému riešeniu, čo samozrejme budem. No práve preto to píšem už v úvode, aby ste vedeli, že kto ho píše, čo je vždy lepšie ako písať ako niekto anonymný a naoko „nezaujatý“.

Agentúra či freelancer?

Jeden z prvých faktorov, ktorý budete možno zvažovať pri výbere dodávateľa, je to, či to má byť freelancer, alebo agentúra. V tomto smere sú rozšírené určité hoaxy, ktoré by som rád hneď v úvode vyvrátil. Hlavne v Českej republike je to extrém a v princípe takmer všetci nenávidia agentúry a milujú freelancerov (jeden môj známy mi tvrdil, že je to kvôli portálu Navolninoze.cz).

„Freelanceri sú lacnejší.“

Nie sú. Teda určite nie, ak sa bavíme o porovnateľnej kvalite služieb. Možno budete teraz z tohto tvrdenia prekvapení a poviete si, že veď drahé kancelárie, vybavenie, marže agentúr a podobne… ale matematika nepustí. Najväčšou nákladovou položkou na službách nie je nejaká krásna reprezentatívna kancelária či logo, ktoré si dá niekto spraviť, ale práca človeka.

Ak ste freelancer, tak svoj čas predávate v jednotnej sume. Či už je to hodinovka, alebo paušál. Teda keď nastavujete ako skúsený freelancer online stratégie, vypýtate si povedzme 100 €/h. Ak ale optimalizujete negatívne kľúčové slová v kampaniach, čo zvládne aj omnoho nižšie platený junior, vy si stále účtujete rovnakú sumu. Proste váš čas toľko stojí. Toto pri agentúrach neplatí. Tie jednotlivé činnosti vedia prideliť adekvátnym ľuďom na rôznych pozíciách s rôznou hodinovou sadzbou a následne fakturovať nižšiu výslednú hodinovú sadzbu za rovnakú kvalitu služby.

Bavíme sa stále o kvalitných freelanceroch a kvalitných agentúrach. Problém je v tom, že väčšina ľudí nevie vyhodnotiť kvalitu. Myslia si, že ak sa niekto prezentuje ako profesionál, tak ním skutočne aj je. Zohnať freelancera „s mliekom na brade“, ktorý vám bude účtovať 10 €/h, je pomerne jednoduché, no tomu bude následne zodpovedať aj kvalita.

„Získam osobnejší prístup“

Áno. Pri freelancerovi budete komunikovať s daným človekom, špecialistom, ktorého ste si vybrali. Teda s výnimkou tzv. „pseudo-freelancerov“, ktorí fungujú skôr ako malé agentúry, no tvária sa ako freelanceri, lebo je to viac sexy (v ČR veľmi častý jav).

Aj v prípade, že budete komunikovať priamo s freelancerom, otázka je, koľko času na vás bude mať. Predsa len, hovoríme o špecialistovi, ktorý sa živí len predávaním svojho času. Úplne bežné bude skôr to, že budete dlhšie čakať na mailovú odpoveď, doprosovať sa a čakať. Čakať a čakať. To neznamená, že sa vám to nestane pri agentúre, no pri freelancerovi vás to bude čakať s veľmi vysokou pravdepodobnosťou.

Netreba zabúdať ani na to, že freelancer je nezastupiteľný. Nahradiť ho viete len vy alebo iný freelancer. Ak vám bežia kampane, nie je ich na koho delegovať, ak odíde na dovolenku alebo bude PN. Ak sa odmlčí, nebudete mať inú možnosť, len sa s tým zmieriť. V agentúrach pracujú viacerí ľudia, ktorí vám aspoň zdvihnú telefón.

Takže ak chcete špičku v odbore, máte dostatočne veľký rozpočet a nevadí vám, že dotyčný nemusí byť vždy dostupný, alebo že bude meškať s dodávaním vecí, potom bude možno freelancer pre vás najlepšia voľba.

Typy agentúr a freelancerov

Pre lepší prehľad by bolo asi fajn si urobiť krátku sumarizáciu toho, aké typy agentúr v performance marketingu sú u nás na trhu, aby ste vedeli, že s kým jednáte a aby ste vedeli možno aj čo očakávať.

  • Malá „všehochuť“ agentúra – Štandardný model rýchlokvasených „full service“ online agentúr. Základným menovateľom je to, že v online robia úplne všetko. Teda od webov, cez mailingy, PPC, grafiku, social, SEO, proste všetko, na čo si viete spomenúť. S cieľom zarobiť a ponúknuť všetko, na čom je na trhu dopyt. Problém je, že všetky tieto činnosti väčšinou robí jeden človek. Alebo majú len jedného človeka na jednu oblasť. V lepšom prípade ďalšie činnosti robí pár ďalších ľudí, zväčša na juniorskej úrovni. Asi netreba veľmi rozpisovať, že čo sa od takýchto agentúr dá očakávať – nízka úroveň a v lepšom prípade dobrá úroveň a meškanie, pričom tá lepšia časť služby bude zrejme iba to, v čom sa špecializuje daný majiteľ, napr. tvorba webov.
  • Veľká „všehochuť“ agentúra – Tento typ agentúr vám už oproti tej predchádzajúcej poskytne lepšie služby, no treba očakávať aj vyššie ceny. Je to hlavne tým, že takéto agentúry musia mať vybudované štruktúry jednotlivých oddelení. Teda napr. na SEO seniora, ktorý sa špecializuje LEN na túto oblasť, s vlastným tímom, s vlastnými procesmi, s vlastným tréningovým plánom a smernicami. V prípade, že máte super produkt a dohodnete sa s takouto agentúrou na čistom success fee modeli, tak ste to vyhrali. V opačnom prípade to môže byť drahý špás (aj keď stále lacnejší ako pri freelanceroch). No zrejme adekvátna kvalita.
  • Butiková/špecializovaná agentúra – Menšia agentúra bez pobočiek po krajine alebo po celom svete, zväčša bez veľkej štruktúry, častokrát bez accountov alebo obchodníkov, špecializujúca sa na určitú oblasť alebo segment biznisu. Vyznačuje sa hlavne osobnejším a flexibilnejším prístupom k danému biznisu. Výhodou je teda určite lepšia komunikácia a predpoklad na lepšie výsledky, pokiaľ vaše potreby spĺňajú špecifické zameranie danej agentúry.
  • „Korporátna“ agentúra – V prípade performance sa to až tak nevyskytuje, hlavne nie pri SMB segmente, no v zásade ide o veľké, častokrát nadnárodné reklamné agentúry, ktoré pracujú pre veľké značky. Majú zavedené procesy, zavedenú štruktúru, svoje cenníky. Ich primárnym zdrojom príjmov sú tendre pre veľké značky alebo verejný sektor. Štandardný korporátny model, kde vládne organizovaný chaos, nik nevie čo vlastne robí, ale celé to nejak funguje. Je to pre vás určite najhoršia voľba.
  • Začínajúci freelancer „brigádnik“ – V zásade sú dva typy freelancerov. Do prvej kategórie spadajú tí, ktorí sa nevedia nikde uplatniť alebo ich vyhodili z každej práce, do ktorej prišli. Prípadne sa ako študenti ešte nevedia zamestnať full time, tak si povedali, že to skúsia ako freelanceri. Tak, ako sa dá predpokladať, nemôžete od takéhoto človeka očakávať skúsenosti, nadhľad, skill. Môže vám ale poslúžiť ako lacná pracovná sila, ak potrebujete s niečím vypomôcť a nepotrebujete vysokú kvalitu výstupu. Základným poznávacím znakom je nízky vek a hodinovka na úrovni nižších desiatok €. Ak sa vám podarí nájsť niekoho s týmito parametrami, kto bude šikovný a pre vás užitočný, tak si ho držte za každú cenu, lebo ste práve vyhrali lotériu.
  • Pokročilý freelancer „skiller“ – Jednoduchý tradičný model freelancera, ktorý má za sebou nejaké skúsenosti a nejakú prax. Po x rokoch v zamestnaneckom pomere a prejdením viacerých úrovní si povedal, že je čas sa osamostatniť. Takýto človek sa vyznačuje tým, že má už vo svojej oblasti vybudované meno, má za sebou nejaké projekty a výsledky. Ak potrebujete riešiť oblasť, v ktorej sa špecializuje, tak on bude určite tá najpovolanejšia osoba. Nevýhodou sú veľké nároky a veľmi silný „filter“ na jeho strane, nízka dostupnosť (nie, nedá si s vami len tak meet kedy si zmyslíte) s hodinovkou okolo 100 € a mesačným fee začínajúcim na 1000 €/mes.
  • Pseudo freelancer – Toto je typ „freelancera“ vyskytujúci sa prevažne v Českej republike, nebezpečne sa šíriaci aj do našich končín. Ako bolo už v úvode povedané, ide o freelancera, ktorý poskytuje služby pod svojím menom, no reálne časť deleguje na iné osoby. Nevadí mu pod svojím menom aj hirovať a otvorene kritizovať agentúry, pričom sám takýto človek je už defacto malá agentúra. Nedajte sa zmiasť, je to len marketing.

Výber podľa východiska a cieľov

Poviete si, že ok, mám teraz prehľad ako je zhruba rozdelený trh, no ako si mám vlastne správne vybrať? No a presne to je kľúčové. Pretože môže sa pokojne stať, že to „najlepšie“ na trhu nemusí byť vždy najlepšie aj pre váš biznis. Ak máte nízky budget a začínate, treba s prostriedkami pracovať rozumne, čo častokrát nezahŕňa najatie najlepšieho (a častokrát najdrahšieho) človeka či agentúru na trhu.

  • Lokálna/malá firma bez vlastného marketéra – Ste malá alebo začínajúca firma, ktorá nemá vlastného marketéra, s rozpočtom 2000 €/mes. Inými slovami, nemáte vo firme niekoho, kto by riadil marketing a vedel prípadne efektívne rozdeľovať jednotlivé tasky, prípadne sám niečo vykonával. Robíte si všetko „inhouse“ na kolene. V tomto prípade sú vhodné dve možnosti. Prvá možnosť v prípade, že sa v marketingu vyznáte a viete si vyhodnotiť veci a správne zdelegovať. V tom prípade je pre vás ako možnosť aj neskúsený freelancer, lebo budete vedieť vyhodnotiť jeho kvality, resp. mu delegovať činnosti, ktoré sú pre vás neefektívne. 500 € dáte jemu za nejaké pomocné činnosti a 1500 € môžete investovať do médií. Podobne pripadá do úvahy aj všehochuť malá agentúra, kde si ale tiež budete vedieť skontrolovať kvalitu výstupu. V prípade, že ale nemáte veľký prehľad v online marketingu, potom sa musíte obzerať po niečom inom a ako vhodné riešenie pripadá butiková agentúra. Nemusí ísť o drahé riešenie, a zároveň viete, že v danej špecializácii máte zaručenú určitú kvalitu a zároveň osobný prístup. To, čo v oboch prípadoch neprichádza pre vás do úvahy, je väčšia agentúra, skillovaný freelancer a ďalšie možnosti, ktoré by vám zobrali príliš veľa budgetu na ľudskú prácu a nezostalo už toho veľa na médiá.
  • Stredne veľká firma s vlastným marketérom – Ste už väčšia firma alebo firma s väčším tímom, ktorá má dedikovaného marketingového pracovníka s rozpočtom 5000 €. Tu sa vám otvárajú viaceré možnosti, v zásade závisiace od toho, koľko práce potrebujete v rámci marketingu obsiahnuť. V prípade, že toho nie je veľa, tak mnoho zvládne spraviť aj sám marketingový pracovník – s tým, že špecializovanejšie veci ako SEO či PPC bude delegovať skillovanému freelancerovi (nie, sám to na úrovni nikdy nezvládne) alebo väčšej či butikovej marketingovej agentúre. Ide teda o nejaký správny balans medzi skillom a vyťažením daného pracovníka, no vďaka tomu, že ho máte, vám otvára viacero možností. Jediná v zásade nesprávna voľba je korporátna reklamná agentúra, v princípe už len preto, že nespadáte do tejto kategórie biznisu.
  • Veľká firma s vlastným marketingovým oddelením – Ak ste firma, ktorá si môže dovoliť budovať vlastné marketingové oddelenie, tak to s výberom máte zrejme najjednoduchšie. A zároveň asi najťažšie skutočne dobrý tím interne vybudovať. Popravde, ak nie ste značka, ktorá na verejnosti rezonuje a neponúkate ľuďom skutočne nadštandardné ohodnotenie, tak len veľmi ťažko nájdete na pracovnom trhu kvalitu, ktorá by dokázala konkurovať externým dodávateľom. Na druhej strane dokážete možno skrátiť a zefektívniť mnohé procesy. Tu ako vhodný partner bude určite väčšia performance agentúra, ktorá vám môže pomôcť s expanziou alebo nahradením časti tímu, prípadne aj butiková agentúra na vykrytie jednej chýbajúcej oblasti (napr. spomínaného PPC či SEO alebo aj mailing na lepšej úrovni). Ako vhodný partner na konzultáciu bude určite pre vás aj skúsený freelancer, ktorého si budete môcť hravo dovoliť. To, čo pre vás úplne odpadá, je malá všehochuť agentúra a neskúsený freelancer.

Detailné kritériá výberu

Pri výbere správneho dodávateľa platia určité všeobecné kritériá, ktoré vám pomôžu v lepšej orientácii alebo filtrácii vhodných dodávateľov ešte predtým, ako danú firmu oslovíte.

  • Skúsenosti v segmente – Stratégia je to podstatné a ak niekto nemá skúsenosti s vaším segmentom, tak bude v zásade len skúšať. Pre nás marketérov je to častokrát taká dvojsečná zbraň pri rokovaniach, keď sa klienti pýtajú či robíme pre niekoho v tomto segmente (strach z úniku dôverných dát konkurencii) a zároveň či máme s týmto segmentom skúsenosti. Nedá sa oboje, no to, na čom skutočne záleží, sú skúsenosti.
  • Prípadové štúdie – Viac než čokoľvek iné, čo vypovedá o skúsenostiach, sú prípadové štúdie. Teda čo najviac a čo najdetailnejšie popísané informácie o tom, ako pomohli niekomu (ideálne vo vašom alebo podobnom segmente) k lepším číslam. Už len signál, že niekto niečo také tvorí, je dobrým podkladom pre kritérium výberu, keďže tým ukazuje, že sa nebojí prezentovať svoje výsledky pre kritické publikum.
  • Špecializácia na to, čo potrebujem – V zmysle špecializácie daných ľudí. Ak potrebujete riešiť performance, potrebujete niekoho na UX, niekoho na PPC, Social či SEO. Ak daná firma na to nemá kvalitných ľudí, alebo si ich vy neviete externe do tímu doplniť, bude to fungovať len veľmi ťažko. Toto môže byť problém pri malých všehochuť agentúrach alebo pri freelanceroch ako takých. Tam len veľmi ťažko nájdete niekoho, kto by zvládol všetky oblasti na dobrej úrovni.
  • Zákaznícke hodnotenia – To, ako danú firmu hodnotia ich zákazníci, je podstatné. Ako prvé treba pozerať práve na tento faktor a všímať si, samozrejme, negatívne hodnotenia, keďže to bude zrejme najviac odzrkadľovať pravú tvár danej inštitúcie. Treba si dať pozor hlavne na to, ak niekto recenzie na Facebooku alebo Googli nemá, je to potom veľkým indikátorom toho, že tie recenzie tam mal také zlé, že to radšej vypol.
  • Transparentnosť – Ak niekto pracuje ako freelancer, mal by mať na webe minimálne svoju fotku, mal by mať napísané niečo o sebe, o tom, čo robí, kto je, možno aj to, aké má záľuby, certifikáty či ocenenia. Ak je niekto agentúra, mala by tam mať informácie o svojich pracovníkoch s konkrétnym zadelením oblasti, na ktorú sa v tíme špecializuje. Takisto by tam mali byť jasné informácie o tom, pod akým subjektom firma podniká, aké sú jej obchodné podmienky, mali by tam byť určite informácie o spracovaní osobných údajov, prípadne transparentne komunikované etické zásady a hodnoty firmy.
  • História – Nie je to síce niečo nosné, no ak si hľadáte stabilného partnera, tak zrejme nechcete spolupracovať s niekým, kto má len veľmi ťažko dohľadateľnú históriu, nemá nič z hľadiska histórie na webe, alebo v obchodnom registri nemá podané ani jedno daňové priznanie. V prípade, že firma deklaruje bohatú históriu a vy v obchodnom registri podľa subjektu nájdete info, že firma vznikla len nedávno, môže to indikovať aj ďalší problém – model systémového bankrotára. A takúto firmu fakt nechcete podporovať svojimi peniazmi.
  • Finančná kondícia firmy – Mať super finančnú kondíciu nemusí nič hovoriť o tom, ako niekto vie robiť marketing. No zároveň je to veľmi dobrým predpokladom na to, aby boli v blízkej budúcnosti problémy. Takáto firma môže rýchlo strácať staff, ktorý bude robiť na vašich kampaniach alebo vám jednoducho prestanú zo dňa na deň dodávať marketingové služby. Základom je teda byť dlhodobo v zelených číslach.
  • Normálne sídlo firmy – Normálnym sídlom sa hlavne myslí fyzické sídlo, teda žiadna virtuálna schránka. Nie je to až taký problém v prípade, keď firma otvorene komunikuje, že pracuje remote a nemá žiadne fyzické sídlo. No to sa až tak často nedeje. Ak budete potrebovať ísť na rokovanie s danou agentúrou, prebrať nejaké zložitejšie veci v projekte a nebude mať kde ísť, tak to môže byť problém. Väčším problémom je skôr to, že takéto firmy častokrát fungujú ako agentúry najímajúce si rôznych ľudí na trhu na váš projekt podľa aktuálnej zákazky. Toto určite nie je pre vás vhodný partner. Ďalším javom je potom sídlo ako coworking. Znovu, všetko ok, ak to firma takto otvorene komunikuje, aj s uvedením tímu, ktorý pracuje remote. No znovu platí aj to, že to nie je tak častý jav a takéto firmy si častokrát fotia coworkingové priestory ako ich sídlo firmy. Vy tam následne prídete, vidíte plno ľudí, ktorí na prvý pohľad pracujú v tej firme, no sú to pritom random ľudia, ktorí sa navzájom vôbec nepoznajú a nemajú nič spoločné.

Red flags

Alebo kedy by vám mali začať  „blikať kontrolky“, keď sa s niečím takýmto stretnete, a viete, ešte zo spolupráce treba rýchlo vycúvať.

  • Bez úvodnej analýzy – Ak niekoho oslovíte na spoluprácu a ten vám rovno pošle cenovú ponuku alebo sa s vami začne baviť o tom, čo ponúkajú a ako vám to vie veľmi pomôcť, bez toho aby sa na váš biznis, vaše reklamné účty pozrel a zanalyzoval ich, tak v tom momente viete, že treba rýchlo vycúvať.
  • Uväznenie v agentúrnom účte – Ak začnete spoluprácu a dotyčný vám povie, že kampane bude tvoriť v agentúrnom účte, alebo že vám vytvorí účet na Facebooku pod svojím agentúrnym Businessom, tak je to pre vás veľké riziko. Do takejto spolupráce by ste určite nemali ísť. V prípade, že by ste niekedy v budúcnosti chceli zmeniť dodávateľa služieb, tak narazíte na to, že účty sa od nich nedajú nikam preniesť (toto sa týka Meta kampaní).
  • Žiadne procesy – Ak s niekým začnete pracovať, pýtajte sa, na to, ako má nastavené procesy v spolupráci. Mal by jasne vedieť ako bude postupovať na začiatku spolupráce a ako to bude prebiehať na mesačnej báze. V prípade, že na to nevie odpovedať, je možné, že nemá nastavené procesy, a to môže byť pre vás veľké riziko.
  • Prehnané sľuby – Každý „sľub“ by mal vychádzať z nejakých dát či analýzy. Ak vám niekto povie nejaké číslo bez toho, aby mal na to nejaké vstupné dáta, vedzte, že zavádza. Takisto ak si je niekto veľmi istý vo svojich tvrdeniach. Napr. „zabezpečíme vám obrat 10.000 €“. Aj keď máte k dispozícii nejaké dáta, nemôžete si byť nikdy istý tým, že niečo zabezpečíte, keďže na tento výsledok vplýva veľmi veľké množstvo faktorov, ktoré neviete ovplyvniť. Dá sa len predpokladať s väčšou či menšou istotou, že pri zmene x dôjde k zlepšeniu y.

Ako si nastaviť očakávania

Dôležitou súčasťou celého procesu sú očakávania. Toto je dobré si ujasniť už na úvodnom meetingu, aby nedošlo k zbytočným sklamaniam predtým, než začnete spolupracovať.

  • Reporting – V prípade, že ste menšia firma s rozpočtami v reklamných systémoch do 5000 €/mes., zrejme by som neočakával reporting na týždennej báze alebo že bude prebiehať nejaká intenzívna komunikácia o zmenách v reklamných systémoch. Pri takýchto rozpočtoch to ani nedáva zmysel, keďže potrebujete jednoducho čas na to, aby sa nazbieralo dostatok relevantných dát.
  • Komunikácia – Dobré je si ujasniť aj to, že ako bude prebiehať operatívna komunikácia. V prípade, že spolupracujete s niekým ako agentúra alebo freelancer, treba počítať s tým, že nepracuje len pre vás, lebo zrejme by sa neuživil. Má teda viacero klientov, na ktorých pracuje. Ak potrebujete niečo prebrať a nejde o nejakú veľmi naliehavú vec, štandard je dohodnúť si meeting vopred. V prípade, že hneď voláte, nečakajte, že vám druhá strana zodvihne.
  • Výsledky – Jedna z opakujúcich sa vecí v tejto oblasti je rýchlosť v doručovaní výsledkov. Napr. taká kampaň PMax v Google Ads potrebuje 2 mesiace len na to, aby nazbierala dostatok dát na optimálne cielenie. V prípade, že s niekým začnete spoluprácu a chcete výsledky skôr ako za 2 mesiace, je to nereálne. A a ak vám to niekto bude sľubovať, nehovorí vám pravdu.
  • Rozsah prác – Očakávaný rozsah prác a celkové zapojenie externého správcu na spravovaných kampaniach treba takisto prispôsobiť realite. Ak pracujete napr. so skúseným freelancerom alebo s agentúrou a dohodnete si napr. paušál vo výške 300 €, tak netreba predpokladať, že sa práci na účte bude reálne venovať viac ako 5 – 6 hodín mesačne. Proste kupecké počty. Treba počítať aj s tým, že samotné činnosti sa plánujú efektívne v nejakých 2-hodinových blokoch. To vychádza na nejaké 2 – 3 zásahy v účte. Ak si od toho odpočítame 1 reporting a 1 meeting mesačne, tak sú to 2 zásahy, resp. 2 bloky činností za mesiac, ak to má byť nejaké reálne a dotyčný freelancer alebo agentúra vás nemá svojou prácou dotovať. Ak vám niekto bude tvrdiť, že bude dostupný 24/7 a bude pracovať za tú sumu každý deň, tak je to blud a takýto človek najskôr nebude robiť vôbec nič.

Nastavenie prorastovej spolupráce

Ak si už niekoho na základe uvedených kritérií vyberiete, stále je to len prvý krok k úspechu. Ďalším krokom je už samotný priebeh spolupráce a to, ako si to správne nastavíte tak, aby to fungovalo. Skúsim tu uviesť niekoľko bodov, ktoré sú kľúčové k tomu, aby ste mali s vaším dodávateľom dlhodobú a úspešnú spoluprácu.

  • Aplikovanie odporúčaní – V prípade, že spolupracujete napr. s PPC agentúrou a tá vám zašle odporúčania na to, aby ste zapracovali niečo na web, alebo urobili určité úpravy k tomu, aby boli výsledky lepšie, tak to operatívne riešte a tieto zmeny zapracujte. Robia to nakoniec kvôli vám, nie kvôli sebe. Netreba sa spoliehať na to, že PPC vyrieši všetky problémy alebo že je nejakou spásou vášho biznisu. Pokiaľ nebudete pracovať na ďalších faktoroch vášho online biznisu, tak to nikdy nebude fungovať. Dôležitý je potom aj psychologický faktor. Ak budete odporúčania ignorovať, prestanú vám chodiť. Je to logické. Nikomu sa nechce robiť niečo navyše len kvôli tomu, aby ste ho nakoniec ignorovali.
  • Nezasahovanie do správy – Úplne najhoršie, čo môžete robiť, je zasahovať do správy účtov, za ktoré si nakoniec aj platíte. Aj keď máte veľké nutkanie zmeniť ten rozpočet, aj keď máte veľké nutkanie zmeniť čokoľvek, čo sa vám zdá veľmi jednoznačné, nerobte to. Jednak si za to platíte a to, za čo si platíte, nie sú nejaké zmeny, ktoré máte pocit, že by mali byť urobené, ale za celkové výsledky. Vašou úlohou je len vyhodnotiť celkové výsledky, následne s nimi konfrontovať správcu a podľa toho celkovú prácu vyhodnotiť. Následne sa už môžete pýtať že prečo nebolo urobené A alebo B. Na druhej strane otázke je, či by ste sa mali takéto veci aj pýtať, keďže je to odborná činnosť, ktorej sa v zásade nerozumiete, preto ste ju delegovali. V autoservise by ste sa tiež automechanika nepýtali, že prečo nevymenil nejakú súčiastku alebo kvapalinu, keď auto vydávalo nejaký zvuk. Auto je pokazené a chcete ho opraviť. Bodka.
  • Operatívna komunikácia – Jedna z najhorších vecí v spolupráci, ktorá sa, žiaľ, často deje a na ktorej sa aj lámu spolupráce, je komunikácia. Ak komunikácia nefunguje, tak automaticky to skôr či neskôr vedie ku koncu spolupráce. Sú ale biznisy, kde to dlhodobo funguje vďaka tomu, že niekto má proste šťastie na dobrý produkt alebo veľmi dobrú konkurenčnú výhodu. No ak sa správca vašich kampaní snaží rozvíjať váš biznis a vy ho ignorujete, je otázka, že či by ste sa nemali venovať skôr inému biznisu, alebo to proste radšej zavrieť a nemíňať zbytočne čas a prostriedky aj inými ľuďom. Operatívna komunikácia je základom úspešnej spolupráce.
  • Kontinuálne pracovanie na stratégii – Týmto sa myslí kontinuálne rozvíjanie alebo zmeny v stratégii, aj keď sa napr. nedarí. Žiaľ, podnikanie je aj o tom. Niečo vyskúšate v online a zlyháte. Alebo to jednoducho nejde podľa vašich predstáv. Čo urobíte? Začnete kritizovať ľudí okolo seba a obviňovať ich z toho, že to nefunguje alebo budete spolu s nimi pracovať na tom, aby to išlo a pokúsite sa o zmenu stratégie? Váš prístup v tomto smere môže byť rozhodujúci pre budúci úspech alebo neúspech vášho biznisu.

Záver

V prípade, že sa chystáte delegovať svoje marketingové aktivity, mali by ste si stanoviť určité kritériá, ciele a hlavne vychádzať z určitých trhových reálií alebo aktuálnej reality toho biznisu. Snažte sa svoje predstavy a očakávania veľmi otvorene a úprimne komunikovať. Ak budete zbytočne preháňať alebo mať nerealistické očakávania, nakoniec si odstrašíte od spolupráce tých, ktorí to myslia s vami úprimne a získate na spoluprácu tých, ktorí chcú od vás len peniaze a absolútne im nebude záležať na výsledku.

Rovnako netreba mať ani prehnané predstavy pri delegovaní činností. V prípade, že ste si kampane spravovali sami, venovali tomu veľa času a nefungovalo to, je predpoklad, že to rovnako nebude fungovať ani potom, keď budete tieto kampane delegovať nejakej agentúre. Na druhej strane, práve to delegovanie vám umožní budovať lepšie tú stránku biznisu, na ktorej to možno celé padalo.

Nech už si vyberiete na spoluprácu kohokoľvek, vedzte, že delegovanie aj týchto činností je primárnou súčasťou podnikania a toho, aby ste postupne rástli. Následne správny výber a správny partner aj v týchto činnostiach vám môže pomôcť vyrásť. Základ je úprimná a operatívna komunikácia a hlavne prejavená dôvera v to, čo človek robí, keď som si ho už vybral.

Zdieľať článok
Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS

Majiteľ a senior PPC špecialista s 10+ r. skúsenosťami vo firme špecializujúcej sa na PPC na Google a Facebooku.

Tento článok ti prináša

Boosters

Boosters je tím marketingových špecialistov, ktorí sa zameriavajú na platené kampane, najmä v Google Ads a Facebook Ads. Sú držiteľmi individuálnych certifikácií Facebook Ads a Google Premier Partner. Ponúkajú férový a transparentný prístup, kvalitnú komunikáciu a odbornosť založenú na dátach.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Live shopping v Nemecku sa rozbieha. Aj keď veľmi pomaly
2 min. čítanie

Live shopping v Nemecku sa rozbieha. Aj keď veľmi pomaly

Nedávny prieskum spoločnosti ECC Köln ukázal, že živé nakupovanie v Nemecku, známe aj ako “live shopping” či “in-stream shopping”, získava na obľube. Šesť z desiatich nemeckých spotrebiteľov v súčasnosti rozumie tomuto pojmu, čo je dvojnásobne viac ako pred tromi rokmi. Miera prijatia live shoppingu v Nemecku je však stále nízka.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Najväčšia česká štúdia: Ako Česi používajú zľavy v e-shopoch?
6 min. čítanie

Najväčšia česká štúdia: Ako Česi používajú zľavy v e-shopoch?

Ako veľmi dáme na zľavy v e-shopoch? A ako veľmi dávajú zľavy samotné e-shopy? Na to sa pozrela nová štúdia pod vedením Jaroslava Janíčka v rámci projektu Ďekovačka. Do prieskumu sa zapojilo viac ako 200 slovenských e-shopov. Výsledky odhalili zaujímavé informácie o tom, ako zľavy v online obchodoch fungujú.

Jaroslav Janíček Jaroslav Janíček
Online podnikatel
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+