Zaujíma ma
30. januára 2020

Andrej Laciak

SEO analytik v Paravan Interactive
30. januára 2020

Čo je to url adresa a prečo je dôležitá v marketingu

5 min čítanie

URL je skratka pre Universal Resources Locator. Ide teda o jednotnú adresu zdroja, ktorá popisuje umiestnenie dokumentu, obrázku, stránky alebo čohokoľvek iného pre návštevníkov a vyhľadávače. Jej správne nastavenie je pomerne podceňovaný fakt, napriek tomu, že ide o dôležitú tému, na ktorú by sa malo myslieť hneď na začiatku webového projektu. V opačnom prípade to môžeme nežiadúce účinky na celý web.

URL adresa je jedným zo základných faktorov, s ktorým prichádza do styku každý zákazník daného e-shopu. URL adresa sa využíva v bežnej online aj offline marketingovej komunikácii so zákazníkom a môže mať pozitívny alebo negatívny vplyv na celkový nákupný proces.

Je množstvo možností ako sa jednotlivé URL adresy môžu vytvárať. V prvom rade treba spomenúť, že dnes už nejde o tak dôležitý SEO faktor, ako tomu bolo v minulosti, napriek tomu ide stále o smerodajný prvok, ktorý ako jeden z prvých hovorí o tom, čo sa na stránke nachádza.

Čo hovorí na URL adresy Google?

Napriek tomu, že John sa v auguste 2017 na sociálnej sieti Twitter vyjadril, že štruktúra URL adries nie je taká dôležitá, podľa mnohých odborníkov je stále podstatná a treba ju brať s vážnosťou.

Podľa tweetu „nie je tak podstatné“, či URL adresa vyzerá takto: www.domena.sk/nazov-clanku alebo takto: www.domena.sk/adresar/nazov-clanku.

Odporúčame držať sa čo najkratších adries.

Vo všeobecnosti a taktiež aj podľa viacerých štúdií, ktoré boli vo svete vykonané sa vo väčšine prípadov v Google vyhľadávaní prednostne umiestia skôr stránky s maximálne dvoma lomítkami za adresou domény. Z toho dôvodu predpokladáme, že „nie je podstatné“ znamená skôr, že podstatné to stále je, ale nie tak veľmi ako v minulosti a určite odporúčame držať sa čo najkratších adries.

Správne nastavenie URL štruktúry webu

 


Tak ako hovorí samotný Google správne nastavenie URL štruktúry webu je veľmi dôležité. Akákoľvek zmenu URL vás môže vyjsť pekne draho. Zmena URL štruktúry je často sprevádzaná aj stratou návštevnosti a doba obnovy stránky trvá priemerne niekoľko mesiacov.

Digitálne certifikáty pomáhajú šifrovať napríklad spojenie medzi používateľským prehliadačom a serverom a zároveň potvrdzujú pravosť servera, s ktorým komunikujeme. Od júla 2018 označuje Google stránky bez SSL certifikátu ako nezabezpečené.

Pre každý e-shop a webovú stránku, na ktorej pracujete s citlivými údajmi by malo byť samozrejmosťou využívať SSL certifikát.

V dnešnej dobe je zabezpečenie touto formou jedným z faktorov, ktoré posudzuje Google z pohľadu SEO. Aj z tohto dôvodu túto investíciu do SSL certifikátu rozhodne odporúčame. Vo väčšine prípadov vám SSL certifikát vie zdarma zabezpečiť váš poskytovateľ webhostingu, pokiaľ však nie, stačí vám pár eur na jeho získanie.

Okrem nastavenia SSL certifikátu si treba vopred nastaviť aj preferovanú verziu URL adresy. Na výber sú iba dve varianty: https://www.domena.sk alebo https://domena.sk.

Aký je v nich rozdiel? V zásade a zo SEO hľadiska žiaden. Mám taký pocit, že dnes sa využíva vo väčšej miere https://domena.sk. Možno preto, že to je kratšie a ľudia sú lenivejší. Možno som trochu old school, no ja preferujem verziu s www. Je to na vás. Každopádne si nezabudnite do Search Console pridať všetky verzie a nastaviť vami preferovanú verziu.

Pri najmenšom budete mať v Search Console teda tieto verzie:
http://domena.sk
http://www.domena.sk
https://domena.sk
https://www.domena.sk

V zásade je výhodné (pokiaľ to je možné) držať sa iba jednej domény a subdomény. Prečo? Akonáhle vytvoríte novú subdoménu, Google ju hodnotí ako nový web. Ten si zároveň aj žije vlastným životom. Z toho dôvodu získava svoju autoritu samostatne odhliadnuc od domény webu. Veľmi častou chybou je, keď majú weby vytvorený blog na subdoméne blog.domena.sk.

Je jasné, že existujú dôvody, kedy tomu z technického hľadiska nemôže byť inak. Napríklad keď je web postavený na vlastnom CMS systéme a pre blog je využitá iné platfoma, či už WordPress alebo Ghost. No najideálnejšie to rozhodne nie je.

Snažte sa o čitateľnú URL adresu

Ako by na vás pôsobila adresa:

www.domena.sk/95784/i?asdseefHH=asds87anbsh34clkbhbielw?

A ako adresa:

www.domena.sk/adhoc/post?ID=21082018moj_prvy_clanok?

A čo hovoríte na URL:

www.domena.sk/moj-prvy-clanok?

Myslím, že víťaz je jasný. Posledná URL adresa pôsobí rozhodne najkrajšie a je najideálnejšia na použitie.

Jednoduchá a zrozumiteľná adresa sa najlepšie posiela a zdieľa, nakoľko užívateľ už predpokladá o čo v danom linku môže ísť.

Využívajte v URL adresách kľúčové slová. Nie zbytočne veľa a nie nasilu. Pokiaľ, však vaše URL adresy budú obsahovať kľúčové slová, je veľký predpoklad, že ak na URL niekto klikne, dostane sa tam, kde očakáva.

Zároveň pokiaľ je URL niekde použitá bez vyplnenia anchor textu, samotný link slúži ako anchor text. No a v neposlednom rade sa URL adresy zobrazujú aj vo vyhľadávaní v Google.

Dĺžka adresy je dôležitá

Na dĺžku adresy nie je špeciálny manuál. Pri tvorbe URL adresy je dôležité držať sa nadpisu článku. Zo skúseností odporúčame z adresy vyhodiť všetok balast, ktorý do nej nepatrí a držať sa niekde na maxime 5 slov za adresou domény.

Tým pádom sa URL adresa zmestí do vyhľadávania, bude prehľadná, rýchlo čitateľná a jednoducho kopírovateľná. Zlepší sa tým aj UX používateľov stránky. Pokiaľ by mala obsahovať iba 1-2 slová, určite sa toho nebojte.

Nesnažte sa URL adresu preoptimalizovať.

To by sa Google určite nepáčilo. Nezabudnite, že zbytočné sú spojky a iné významovo nepotrebné parametre a špeciálne znaky, ktoré URL adrese nedajú pridanú hodnotu.

Na štruktúru URL adries je dôležité myslieť hneď na začiatku

Myslieť na štruktúru vopred, sa oplatí predovšetkým z dvoch dôvodov. Budú konzistentné a ľudia tak budú vedieť kde na webe sa nachádzajú. Zároveň ju v budúcnosti nebudete musieť meniť a tým pádom predídete strate návštevnosti a zložitému presmerovávaniu.

Ak sa však náhodou rozhodnete meniť štruktúru URL odkazov, určite si dajte záležať na korektnom presmerovaní. Nie len zo SEO hľadiska ale aj z toho používateľského.

Lomítko na konci URL adresy vie byť trochu zradné. Na mnohých weboch vidíme, že stránky www.domena.sk/clanok a www.domena.sk/clanok/ sú totožné. Sú však naozaj totožné? Alebo ide o tú istú stránku?

Vo väčšine prípadov ide o jednu stránku, problém je však v tom, že pri nej nie je nastavené presmerovanie z jednej stránky na druhú. A to je pre Google problém.

Každý problém, ktorý má Google s vašou stránkou, je aj váš problém.

Keďže majú stránky rozdielne URL adresy, Google ich hodnotí ako dve odlišné stránky s rovnakým obsahom. Odporúčame nastaviť si automatické presmerovanie na jednu z týchto dvoch verzií a vyhnete sa tak penalizácii za duplicitný obsah na vašom webe.

Vo všeobecnosti treba dodržiavať niekoľko zásad:

  • Využívajte SLL certifikát.
  • Nastavte si preferovanú verziu verziu URL adresy.
  • Nepoužívajte veľké písmená.
  • Vyhnite sa špeciálnym znakom a parametrom.
  • Oddeľujte slová spojovníkom.
  • Udržujte URL adresy čo najkratšie.
  • Nezahlcujte URL adresy kľúčovými slovami.
  • Dodržujte jednotnosť a konzistentnosť jednotlivých URL adries.
  • Dávajte si pozor na lomítko na konci URL.

Myslím, že po prečítaní tohto článku zvládne nastavenie štruktúry URL adries každý. Správna štruktúra URL hrá zásadnú úlohu vo vašej optimalizácii webu. Nezabudnite však, že ani správne nastavená štruktúra URL adries sa nezaobíde bez ostatných prvkov SEO optimalizácie.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Andrej Laciak

SEO analytik v Paravan Interactive

SEO analytik v agentúre Paravan Interactive. Neustála analýza, aktualizácia, linkbuilding, tvorba SEO strátégií a ich vyhodnocovanie.

Tento článok prináša

Paravan interactive je online reklamná agentúra so sídlom v Bratislave. Sme špecialisti na PPC reklamu, reklamné kampane na internete a online marketing.


Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty

  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.