6 min. čítanie

Kvalitný PR článok prinesie nielen nových zákazníkov, ale pomáha aj pri linkbuildingu

Tento článok je určený pre tých, ktorí chcú vedieť čo je to PR článok, na čo slúži, ako ho písať a aký môže mať vplyv na SEO.

Jana Malaga Jana Malaga
Managing Director v Content agency
Kvalitný PR článok prinesie nielen nových zákazníkov, ale pomáha aj pri linkbuildingu

Čo je to PR článok a aký je jeho cieľ?

Skratka PR vychádza z anglického slovného spojenia public relations, čo znamená vzťah s verejnosťou. To je aj cieľom pri tvorbe PR článkov – budovať si vzťah s reálnym, alebo budúcim zákazníkom. Odovzdať mu informácie v takej forme a nadchnúť ho natoľko, že nielen článok dočíta dokonca, ale bude chcieť vedieť o značke/produkte/firme viac.

V online svete má PR článok aj dôležitý sekundárny význam. Viete zabiť dve muchy jednou ranou. Nielen na seba upozorníte potenciálnych zákazníkov, ale získate kvalitné spätné odkazy. Viac o tom ešte píšem nižšie.

PR články v praxi

Žiaľ, v praxi som sa stretla s tým, že označujeme vytvorený obsah PR článkom, aj keď ním nie je a jedná sa skôr o reklamný článok či inzerciu. Ako je to možné? Väčšina klientov CHCE, aby boli v texte vychválení, aby tam bolo čo najviac informácií o ich službách a produktoch. V PR článkoch rozhodne nejde len o reklamu, ktorá bude jednostranne vychvaľovať. Už z názvu (public relations) vyplýva, že tento článok má budovať vzťahy s vašim cieľovým publikom, nie ho otravovať. Preto by mal byť napísaný tak, aby čitateľa zaujal, obohatil, bol objektívny a nestranný. Práve taký obsah bude čítaný do konca.

PR článok má budovať vzťahy s vašim cieľovým publikom, nie ho otravovať.

Ako vytvoriť kvalitný obsah?

Dobrý PR článok by mal byť napísaný zrozumiteľne a jeho rozsah by mal byť približne 1800 znakov. To je cca 1 strana vo worde. Ak nie ste limitovaný priestorom a máte o čom písať, tak aj trochu viac a naopak, ak obsah dokážete napísať na polovicu strany, tak to zbytočne nesilte. Myslite na to, že nikto nemá rad dlhé články, dlhé maily, dlhé rozhovory a ak máte písať na 4 strany, tak to radšej rozdeľte na dva samostatné texty, alebo urobte seriál.

Skôr ako začneme tvoriť PR články, mali by ste vedieť zodpovedať na nasledovné:

  • Kde bude PR článok publikovaný? Online? Print?
  • Kto bude pravdepodobne čítať tento článok? Vieme si určiť persóny?
  • Čo chcem v článku odpropagovať? Produkt? Firmu?

Ako docieliť, aby bol článok čítaný?

Neklamme si. Základom je výstižný nadpis a náhľadová fotka. Aj tento článok si čítate preto, lebo chcete vedieť čo je to PR článok a ako ho napísať a chcete zistiť ako by mohol PR článok pomôcť vášmu SEO. Téma vás musí chytiť. Vyvolať vo vás zvedavosť.

Ak sa chcete dostať pod kožu a donútiť čitateľa kliknúť na váš PR článok, tak je tu ešte jedna možnosť! Najlepší príklad, ktorý využívam v praxi, keď chcem zdôrazniť ako dokáže titulok zaujať čitateľov, sú slovenské bulvárne online portály ako topky.sk či cas.sk. Prečo sú najčítanejšie? Prinášajú hodnotný obsah? No nie. Prinášajú zábavu, klebety, zaujímavosti, ALE čo je najdôležitejšie, takmer každý jeden titulok + náhľadová fotka vás chytí natoľko, že si na ten článok kliknete. To je základ, kliknúť.

Téma vás musí chytiť. Vyvolať vo vás zvedavosť.

Aký je rozdiel medzi PR článkom, natívnym článkom a SEO článkom?

Rozdiel je minimálny, ba dokonca môže ísť o 3 v 1. V praxi sa však stretnete so všetkými tromi pomenovaniami. Kým PR článok je vnímaný viac komerčne, pri natívnom obsahu ide v prvom rade o tému a príbeh. Produkt či služba je spomínaná minimálne, niekedy vôbec. Cieľom natívneho obsahu je dlhodobo „masírovať“ mozog čitateľov a prirovnala by som to k podprahovej reklame.

Tak ako PR, tak aj natívne články môžu byť publikované v printoch, ale aj online! A ak plánujeme umiestniť takýto obsah na online portál, blog, do newslettra, … tak je vhodné (podľa mňa povinná jazda), aby spĺňal aj princípy SEO článku. Tu nastupujú nové premenné, na ktoré niekedy copywriteri v bežnej PR agentúre zabúdajú, keď vytvárajú PR článok, alebo pripravujú tlačovú správu. Základom je výber vhodných kľúčových slov a fráz (a tiež synoným), vďaka ktorým sa k vám zákazníci dostanú. Ako aj URL linky smerujúce na vaše produkty a služby. Všeobecným odporúčaním je nepoužívať ich veľa. Optimum je 1 – 3 URL linky.

PR alebo aj natívny článok, ktorý umiestňujete online, by mal spĺňať princípy SEO článku.

Na druhej strane pri tvorbe SEO článku je potrebné tieto URL linky a tiež slovíčka vhodne zakomponovať do textu. Nemám to zo svojej hlavy, ale načítala som si odporúčania a hinty od SEO odborníkov, ešte v časoch, keď som robila v PR agentúre a začala sa skloňovať skratka SEO. Nie sú to nové informácie, ale je vhodné zopakovať si ich, pretože sa denne stretávam pri našich členoch v asociácii blogerov aj u klientov, že na to zabúdajú. Ja najčastejšie vkladám kľúčové slová a frázy na týchto sedem miest.

• Titulok článku
• Nadpisy (všetky úrovne)
• Hlavný text (telo obsahu)
• Popisky
• Obrázky
• URL adresa
• Značka meta typu description

URL linky sa snažím umiestňovať vždy rovnomerne, najčastejšie po tretinách, aby si ich oko čitateľa ľahko našlo.

Vplyv PR článku na SEO?

Public relations je dlhodobý proces a nie je možné vytvoriť si puto so zákazníkom za mesiac či dva. Páčilo sa mi prirovnanie Filipa Kunu, ktorý je odborníkom na natívny obsah, kedy označil proces tvorby obsahu za chodenie do fitka. Na začiatku je to ťažké a aj to odhodlanie začať tvoriť pravidelne obsah musí vychádzať z vašej vôle. No ak sa napokon odhodláte a odmakáte si to, výsledok sa dostaví.

Public relations je dlhodobý proces a nie je možné vytvoriť si puto so zákazníkom za mesiac či dva.

Takže teoreticky to ovládame. Už len nájsť to odhodlanie. Prípadne stačí len vhodných ľudí, ktorí to urobia za vás. Možností je viac: freelanceri, skúsení copywriteri, šikovní blogeri, PR agentúry a content agentúry.

Je na vás, či zakomponujete tvorbu obsahu do vašej marketingovej stratégie a získate organických návštevníkov, lebo sú samozrejme aj rýchlejšie a „na oko“ jednoduchšie možnosti, ako napríklad PPC reklama. No tú keď vypnete, vypnete aj návštevnosť. Ale ak tvoríte kvalitné PR články, návštevnosť vášho webu či eshopu dokáže byť kontinuálna a prepad z organickej návštevnosti nepríde.

Zdieľať článok
Jana Malaga
Managing Director v Content agency

Zakladateľka súťaže BLOGER ROKA®. V roku 2016 založila unikátny projekt Asociácia blogerov, ktorý dnes edukuje a spája viac ako 200 SK a CZ blogerov. Manažuje obsahovú agentúru Content agency.

Tento článok ti prináša

Contedy

Contedy je boutique content marketingová agentúra, ktorá vytvára autentické príbehy pre značky. Jej model je postavený na dvoch pilieroch: content marketing a influencer marketing. Contedy buduje partnerské vzťahy, navrhuje stratégie a prináša výsledky, ktoré pozitívne ovplyvňujú nielen život svojich klientov, ale aj ich zákazníkov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prečo by mala AI dopĺňať váš obsah, nie ho tvoriť za vás
4 min. čítanie

Prečo by mala AI dopĺňať váš obsah, nie ho tvoriť za vás

AI transformuje spôsob, akým tvoríme blogy, popisy produktov či príspevky na sociálne siete. Otázka znie: Ako zabezpečiť, aby obsah generovaný AI zachoval jedinečný hlas vašej značky? Pozrime sa na výhody, riziká a tipy, ktoré vám pomôžu vyťažiť z AI maximum.

Simona Muchova Simona Muchova
Marketing specialist, Targetovo
Ako zistíte, že je váš obsah efektívny?
4 min. čítanie

Ako zistíte, že je váš obsah efektívny?

Kedy je obsah kvalitný? Keď je zameraný na potreby používateľov, spotrebiteľov. Kedy má zmysel ho tvoriť? Keď zabezpečíte, že sa k nim naozaj dostane. Povedzme, že toto je „check“. Čo pri obsahu vyhodnocovať?

Nina Vráblová Nina Vráblová
Contributing Writer | Content Specialist, dabl.
Copywriting vs. Content Writing
3 min. čítanie

Copywriting vs. Content Writing

Každá spoločnosť, ktorá rieši e-commerce, musí rozlišovať content writing a copywriting. Hoci majú rôzne využitie a uplatňujú rôzne stratégie, oba sú nevyhnutné na pritiahnutie a zapojenie klientov. Tento článok vysvetľuje rozdiely medzi týmito štýlmi písania, aby vám pomohol robiť lepšie marketingové rozhodnutia.

Redakcia Redakcia