Meta platforms
Meta platofrms, ktorá vlastní Facebook aj Instagram, vie presne, čo máte radi. A personalizujú vám produkty, ktoré pravdepodobne kúpite. Muži by najskôr neradi videli reklamu na menštruačné kalíšky alebo dámsky kondicionér. Rovnako ženy málokedy zaujímajú doplnky do áut. Vegána nenadchnete reklamou na miestny steak house.
“Ale veď ja na FB chodím zriedkakedy a takmer nič tam nevyhľadávam,” poviete si. Tak ako je možné, že o mne FB toľko vie?
Odpočúva ma Facebook?
My všetci dúfame, že nie. Odpoveď na otázku hľadajme v malom nenápadnom skripte, ktorý je ukrytý v zdrojovom kóde webu. Odborne sa nazýva Facebook Pixel (po novom Meta pixel). Taký pixel má aktívny každý e-shop a každá webová stránka, kam sa jej majiteľ rozhodne viesť reklamu.
Meta pixel odosiela dáta do svojho materského reklamného účtu a s týmito dátami ďalej pracuje marketingový špecialista, ktorý spravuje reklamu. Pixel ale odosiela dáta aj Veľkému bratovi – v našom prípade Facebooku – pre ich interné potreby.
V praxi to potom vyzerá, že idete na stránky porovnávača dovoleniek a Meta pixel vás zaradí do publika ľudí, ktorí pravdepodobne chcú vycestovať do danej lokality. Facebook urobí ešte pár testov, aby si skutočne overil, že sa do tejto lokality chystáte.
Dáva vám k dispozícii reklamy a Vy svojim kliknutím potvrdíte, že naozaj máte v pláne cestovať. A ďalej to už poznáte. Kam sa len pozriete, tam vidíte reklamy na daný pobyt, pobyty v susednom meste alebo rôzne ubytovania v krajine, kam plánujete ísť. Letenky, reštaurácie a iné atrakcie nevynímajúc.
Remarketing
Ďalší spôsob, ako vám Meta platforms ponúknu reklamu, je takzvaný remarketing. Marketingový špecialista píšuci reklamu sa rozhodne necieliť na ľudí, ktorí sú v danom publiku, ale rozhodne sa loviť v oveľa lepšom a konverznejšom publiku, než je obyčajné zacielenie. A to je, ako sme spomenuli, REMARKETING. Týmito druhmi kampaní marketér cieli na ľudí, ktorí už vykonali nejakú akciu na webe alebo na FB či IG stránke.
A týmito akciami môžu byť:
- Interakcie so stránkou,
- návšteva webovej stránky,
- vloženie tovaru do košíka a opustenie webu,
- zhliadnutie videa,
- prečítanie článku ako je tento.
Lookalike publiká
Kráľovská disciplína facebookového algoritmu sú takzvané lookalike publiká. Tie vyhodnotia, čo majú nakupujúci spoločné a podľa toho zacieľujú ďalších a ďalších užívateľov, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou nakúpia tiež. Všeobecne platí, že čím viac dát o nás Facebook má, tým kvalitnejšie reklamy nám doručuje. Preto súhlas s cookie lištou na každom webe, kam prídeme, je úplnou samozrejmosťou.
Keby ste boli prevádzkovatelia večierky a niekto z vašich zákazníkov k vám chodil v kukle, tak by ste tiež radi poznali jeho totožnosť. :))