3 min. čítanie

Čo všetko o nás Facebook vie a ako algoritmus doručuje reklamy

Tiež vás z času na čas desí, čo všetko o vás Facebook vie? Hovoríte si ako je to možné, že vám väčšinou Facebook ponúka presne to, po čom túžite? Bavíte sa s kamarátom o novom telefóne a zrazu je obsah vášho webového prehliadača plný jabĺk? Plánujete cestu do Benátok a odrazu máte presnú predstavu o cene leteniek a cene miestneho ubytovania? A to len preto, že pozeráte na vaše personalizované reklamy. Náhoda? Akurát, že vôbec!

Václav Krba Václav Krba
CEO Viva Marketing
Čo všetko o nás Facebook vie a ako algoritmus doručuje reklamy

Meta platforms

Meta platofrms, ktorá vlastní Facebook aj Instagram, vie presne, čo máte radi. A personalizujú vám produkty, ktoré pravdepodobne kúpite. Muži by najskôr neradi videli reklamu na menštruačné kalíšky alebo dámsky kondicionér. Rovnako ženy málokedy zaujímajú doplnky do áut. Vegána nenadchnete reklamou na miestny steak house.

„Ale veď ja na FB chodím zriedkakedy a takmer nič tam nevyhľadávam,“ poviete si. Tak ako je možné, že o mne FB toľko vie?

Odpočúva ma Facebook?

My všetci dúfame, že nie. Odpoveď na otázku hľadajme v malom nenápadnom skripte, ktorý je ukrytý v zdrojovom kóde webu. Odborne sa nazýva Facebook Pixel (po novom Meta pixel). Taký pixel má aktívny každý e-shop a každá webová stránka, kam sa jej majiteľ rozhodne viesť reklamu.

Meta pixel odosiela dáta do svojho materského reklamného účtu a s týmito dátami ďalej pracuje marketingový špecialista, ktorý spravuje reklamu. Pixel ale odosiela dáta aj Veľkému bratovi – v našom prípade Facebooku – pre ich interné potreby.

V praxi to potom vyzerá, že idete na stránky porovnávača dovoleniek a Meta pixel vás zaradí do publika ľudí, ktorí pravdepodobne chcú vycestovať do danej lokality. Facebook urobí ešte pár testov, aby si skutočne overil, že sa do tejto lokality chystáte.

Dáva vám k dispozícii reklamy a Vy svojim kliknutím potvrdíte, že naozaj máte v pláne cestovať. A ďalej to už poznáte. Kam sa len pozriete, tam vidíte reklamy na daný pobyt, pobyty v susednom meste alebo rôzne ubytovania v krajine, kam plánujete ísť. Letenky, reštaurácie a iné atrakcie nevynímajúc.

Remarketing

Ďalší spôsob, ako vám Meta platforms ponúknu reklamu, je takzvaný remarketing. Marketingový špecialista píšuci reklamu sa rozhodne necieliť na ľudí, ktorí sú v danom publiku, ale rozhodne sa loviť v oveľa lepšom a konverznejšom publiku, než je obyčajné zacielenie. A to je, ako sme spomenuli, REMARKETING. Týmito druhmi kampaní marketér cieli na ľudí, ktorí už vykonali nejakú akciu na webe alebo na FB či IG stránke.

A týmito akciami môžu byť:

  • Interakcie so stránkou,
  • návšteva webovej stránky,
  • vloženie tovaru do košíka a opustenie webu,
  • zhliadnutie videa,
  • prečítanie článku ako je tento.
Týždenný podcast UPdate

Lookalike publiká

Kráľovská disciplína facebookového algoritmu sú takzvané lookalike publiká. Tie vyhodnotia, čo majú nakupujúci spoločné a podľa toho zacieľujú ďalších a ďalších užívateľov, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou nakúpia tiež. Všeobecne platí, že čím viac dát o nás Facebook má, tým kvalitnejšie reklamy nám doručuje. Preto súhlas s cookie lištou na každom webe, kam prídeme, je úplnou samozrejmosťou.

Keby ste boli prevádzkovatelia večierky a niekto z vašich zákazníkov k vám chodil v kukle, tak by ste tiež radi poznali jeho totožnosť. :))

Zdieľať článok
Václav Krba
CEO Viva Marketing

V roku 2020 za temnej doby pandémie som založili s kolegom Viktorom online marketingovú agentúru ViVa marketing. Názov je odvodený z našich krstných mien. V online prostredí sa pohybujem od roku 2017, kedy som viedol svoj prvý e-shop a spoznal som ako veľmi bolí investovať vlastné peniaze. Dnes spravujeme rozpočty našich klientov rádovo v jednotkách miliónov českých korún. A vedieme agentúru o pätnástich ľuďoch.

Tento článok ti prináša

ViVa marketing

ViVa Marketing je mladá online marketingová agentúra, ktorá sa zameriava na výsledky a dlhodobé priateľské vzťahy so svojimi partnermi. Ponúkajú služby v oblasti online marketingu, vrátane marketingových stratégií, nastavenia presného merania reklamných kampaní, zvyšovania konverzií, analýz a pravidelného vyhodnocovania kampaní.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Moderovanie obsahu na TikToku: Nové dáta EÚ a ich vplyv na e-commerce
3 min. čítanie

Moderovanie obsahu na TikToku: Nové dáta EÚ a ich vplyv na e-commerce

TikTok zverejnil štvrtú správu o transparentnosti podľa Zákona o digitálnych službách (DSA), ktorá poskytuje jasnejší pohľad na praktiky moderácie obsahu na tejto obľúbenej sociálnej sieti. Dokument mapuje obdobie od júla do decembra 2024 a prináša niekoľko kľúčových zistení dôležitých pre e-commerce stratégie.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Yope: Nová aplikácia, ktorá dobýva srdcia generácie Z
4 min. čítanie

Yope: Nová aplikácia, ktorá dobýva srdcia generácie Z

Sociálna sieť Yope sa zameriava na súkromné zdieľanie fotografií v skupinách. Mladí používatelia ju rýchlo prijali a v súčasnosti si získava čoraz väčšiu popularitu. Zároveň vzbudzuje veľký záujem medzi venture kapitalistami. Aplikácia sa môže pochváliť pôsobivými číslami: denne ju využíva 800-tisíc aktívnych používateľov a mesačne až 2,2 milióna.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Nová éra objavovania: Prečo TikTok zatieňuje tradičné vyhľadávače?
3 min. čítanie

Nová éra objavovania: Prečo TikTok zatieňuje tradičné vyhľadávače?

Najnovšie údaje od spoločnosti Ipsos odhaľujú, že zákazníci používajú video platformy ako TikTok pri hľadaní nápadov pre svoje nákupy. Zistilo sa, že 3 zo 4 nakupujúcich na TikToku považujú túto platformu za najrelevantnejšiu pri objavovaní nových značiek a produktov. Tento výskum sa snaží dokázať, že tradičné vyhľadávače už nie sú hlavným prostriedkom, cez ktorý spotrebitelia […]

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+