4 min. čítanie

Ako si vybrať správny webhosting pre vašu webstránku alebo e-shop

Webhosting je služba, ktorá ponúka priestor na uloženie súborov vašej webstránky potrebných na nepretržitý chod a požadovanú funkcionalitu. Webhosting si treba predstaviť ako prenájom parcely, na ktorej si postavíte váš webový domček. Prevádzkovateľ webhostingových služieb vám poskytne priestor na svojich serveroch, kam viete uložiť dáta svojej webstránky. O tom ako správne postupovať, a čo je dôležité pri výbere webhostingu pre vašu webstránku, sme sa porozprávali so senior systémovým administrátorom Michalom Kubenkom, z digitálnej agentúry Kremsa Digital.

Peter Miškovič Peter Miškovič
Online marketingový špecialista v Kremsa Digital
Ako si vybrať správny webhosting pre vašu webstránku alebo e-shop

PM: Ahoj Mišo. Vedel by si nám dať nejaký úvod k webhostingu?
MK: Jasné. Každý kto si zakladá vlastnú webstránku, má na výber z dvoch možností. Môže si zakúpiť stránku už priamo s webhostingom a miesto na serveri riešiť nemusí. Toto sú riešenia, ktoré ponúkajú služby, ako napríklad Wix, Jimdo, Shopify, Magento Cloud.

Druhá možnosť je, že si vytvorí vlastnú stránku, napríklad na WordPresse, a tú potom musí uložiť k niekomu na server. V takomto prípade má na výber zo štyroch možných riešení. Buď použije, asi najbežnejšiu alternatívu, tzv. zdieľaný hosting, kde miesto na serveri zdieľa s tisíckou iných užívateľov. Takto funguje napríklad websupport.sk. Druhou alternatívou je súkromný virtuálny server (VPS), ktorý je určitým medzičlánkom medzi vlastným a zdieľaným serverom. Takýto server je rozdelený na niekoľko virtuálnych serverov, kde má každý užívateľ svoje oddelené miesto v rámci jedného servera. Treťou alternatívou je dedikovaný server, kde má každý užívateľ prenajatý vlastný server a je jeho jediným užívateľom. Poslednou alternatívou je, že si server neprenajmete, ale si ho rovno kúpite. Toto riešenie by som ale bežným užívateľom naozaj neodporúčal.

PM: Chápem. Možností je dosť. Ktorý z týchto webhostingov by si si pre svoj e-shop vybral ty a prečo?
MK: Ja osobne by som si vybral VPS, ale iba preto, že si ho viem spravovať sám (smiech). Všetko závisí od technických schopností daného užívateľa. Ak užívateľ nemá so správou serveru veľa skúseností, potom je pre neho najlepšie zvoliť si bežný zdieľaný webhosting. Ten je najlacnejší, užívateľ má k dispozícii technickú podporu a iné služby, ako zálohovanie dát alebo emailovú službu.

Všetko závisí od technických schopností daného užívateľa.

PM: Takýchto zdieľaných webhostingov je na svete naozaj veľa. Na čo by som sa mal ako užívateľ zamerať pri výbere toho správneho?
MK: Ja by som sa určite priklonil k prevádzkovateľovi, ktorý je už zabehnutý a je už nejaký čas na trhu. Bol by som opatrný pri nových a malých prevádzkovateľoch. Títo môžu byť častokrát lacnejší a zo začiatku ponúkať lepšie služby, ale z praxe viem, že keď začnú rásť, prestanú správu nad serverom zvládať.

Webhosting by mal určite ponúkať službu zálohovania. Toto je naozaj veľmi dôležité najmä pre e-shopy. Bežne sa stáva, že administrátor stránky omylom niečo zmaže alebo stránku niekto hackne a bez zálohy to bude stáť veľa času a úsilia stránku obnoviť a dať do pôvodného stavu. Aj keď niekedy webhosting ponúka vytváranie záloh za príplatok, určite je dobré si túto službu doplatiť.

Webhosting by mal určite ponúkať službu zálohovania. Toto je naozaj veľmi dôležité najmä pre e-shopy.

PM: Ako by som mal postupovať pri výbere webhostingu? Vedel by si mi nejaký webhosting odporučiť?
MK: Najlepšie je si pozrieť rôzne online fóra a aktuálne recenzie. Vieš, ono je veľmi ťažké povedať, ktorý webhosting je dobrý a ktorý zlý. Im to raz ide a potom je zas obdobie keď im to ísť nemusí. To je práve tá nevýhoda zdieľaných serverov. Niekto príde a nahrá si tam nejakú prasačinku, ktorá vytiahne celý server a to potom ovplyvní aj tvoj e-shop.

PM: Keď si idem založiť e-shop pre slovenský trh, má zmysel si pozerať webhosting napríklad v USA?
MK: Určite nie. To by načítavalo stránku príliš dlho. Čím ďalej bude tvoj server od daného užívateľa, ktorý si stránku otvára, tým dlhšie sa mu bude načítavať. Webhosting v rámci EÚ by mal byť ešte OK, ale ďalej by som už nešiel. Čím bližšie je server k užívateľovi tým lepšie.

Čím bližšie je server k užívateľovi tým lepšie.

PM: Máš pre nás ešte nejaké rady na záver?
MK: V podstate webhostingový prevádzkovatelia ponúkajú viac-menej rovnaké podmienky a líšia sa najmä cenou a možno technickou podporou. Potom sa líšia ešte tým, čo bežný užívateľ nevidí. Teda tým, koľko ľudí dajú na jeden server. Bežne sa stáva, že po určitom čase si prevádzkovateľ urobí sumár a zistí, že má malé zisky a tak ľudí na server pridajú a tým sa zhorší jeho kvalita. Toto je ťažké zistiť. Preto treba sledovať recenzie a podľa nich zistiť momentálnu kvalitu služieb, aké daný webhosting poskytuje.

Ďakujeme Michalovi Kubenkovi za jeho čas a odbornú znalosť pri príprave tohto článku.

Zdieľať článok
Peter Miškovič
Online marketingový špecialista v Kremsa Digital

Online marketingový špecialista v digitálnej agentúre Kremsa. Online marketing vidí ako ihrisko plné neobmedzených možností.

Tento článok ti prináša

Kremsa Digital

Kremsa Digital je digitálna agentúra, ktorá ponúka komplexné služby v oblasti online marketingu a vývoja. Sú schopní zvýšiť povedomie o vašej značke online a zvýšiť predaj vašich produktov a služieb. Sú partnerom na ceste za úspechom mnohých značiek, ako sú Jack Daniel’s, LEGRAND a BMW.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu
7 min. čítanie

8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu

Produktové feedy ostávajú pre mnoho e-shopov atraktívnou možnosťou prepojenia produktov v rámci ich online expanzie na nové trhy. Ako efektívne pracovať s feedmi a na čo si dať pozor? Preskúmajte svet produktových feedov a zistite, ako špecializované aplikácie menia pravidlá hry v oblasti správy feedov a uľahčujú e-shopom digitálnu expanziu.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+