V rozhovore sa dozviete:
- 01:37 Čakajú e-shopy ťažké časy?
- 03:39 Koľko má Shoptet aktuálne na Slovensku e-shopov?
- 03:49 Aký je aktuálny trend zakladania / rušenia e-shopov?
- 06:25 Aké sú top 3 veci, ktoré e-shopy čakajú na budúci rok?
- 07:27 Ako vie pomôcť Shoptet odlíšiť sa?
- 09:02 Sú v rámci Shoptetu nejaké plug-iny spojené s AI?
- 10:54 Dokážu doplnky a platený program Shoptet reálne pomôcť biznisu?
- 13:12 Je pomoc podnikateľom motivujúcim faktorom pre platený účet?
- 15:26 Je na projekt inkubátora dedikovaný tím?
- 19:26 Kto je najčastejší zákazník Shoptetu?
- 21:29 Vie Shoptet v projekte inkubátora pomôcť aj s marketingom?
- 22:20 Ako vyzerali výsledky prieskumu, ktorý si Shoptet robil?
- 23:04 Je marketing najdôležitejšou súčasťou podnikania?
Čakajú e-shopy ťažké časy?
Dá sa to očakávať. Avšak nie je to len s vyhliadkou do budúceho roku, ale už to tak pociťujeme dlhšie obdobie. Situácia pred rokom 2020 bola úplne iná, ako teraz a e-commerce svet sa stále postupne prispôsobuje. Najlepšie odporúčanie je adaptovať sa situácii a nečakať. Pretože vo svete sa môžu vyskytnúť stále nejaké veci a nakoniec by ste vysnívané podnikanie nemuseli rozbehnúť nikdy.
Koľko má Shoptet aktuálne na Slovensku e-shopov?
Celkový počet e-shopov postavených na platforme Shoptet je cez 35 tisíc jednotiek, pokiaľ sa rozprávame len o slovenskom trhu, tak je to niečo cez 5 tisíc.
Aký je aktuálny trend zakladania / rušenia e-shopov?
Trend tvorenia e-shopov je pozitívny a bez ohľadu na rôzne situácie vo svete má spoločnosť Shoptet pozitívny trend. Počas pandémie Covid-19 bol zaznamenaný nárast registrácií o 100 % – pre porovnanie rokov 2019 a 2020. Nejde o celkové zvýšenie o takú mieru, ale porovnanie medzi dvoma rokmi. Čo však je stále vynikajúca bilancia. Na Slovensku tento trend prišiel o kúsok neskôr.
Možno prekvapivým faktorom je minimálne rušenie e-shopov založených počas pandémie. Teda ľudia pokračujú v biznise, aj keď ho založili v stave, kedy sa online podnikaniu enormne darilo. Percentuálne iba približne jedno až dve percentá založených e-commerce obchodov zanikne. Avšak je tam stále možnosť prepínať sa medzi plateným a neplateným modelom, čiže človek môže nechať e-shop bez pohybu aj dlhšie obdobie bez toho, aby musel niečo platiť.
Aké sú top 3 veci, ktoré e-shopy čakajú na budúci rok?
Prvé odporúčanie zo strany Shoptetu je byť originálny. Keďže neustále vznikajú nové e-shopy, tým pádom je aj konkurencia väčšia, treba mať jasne nastavenú víziu a vedieť byť iný. Druhým tipom by mohlo byť držanie kroku s dobou. Využívať moderné technológie, pokiaľ majú pre vaše podnikanie zmysel. Istým rizikom môžu byť externé politické faktory, vzhľadom na súčasnú situáciu financií na Slovensku sa môžu niektoré výhody pre podnikateľov prehodnocovať.
Ako vie pomôcť Shoptet odlíšiť sa?
Nie je to len o vizuálnej stránke. Treba zapojiť všetky spektrá identity značky, a vtedy môže byť projekt úspešný. Nemusíte mať komunikáciu od agentúry za desaťtisíce, ale skôr myslieť na jednotlivé prvky čo kedy a ako komunikovať.
Sú v rámci Shoptetu nejaké plug-iny spojené s AI?
Zatiaľ to nie je preddefinované, ale do budúcna nad tým určite premýšľajú. Ale aj mimo platformu sa dajú využiť rôzne formy, ktoré vedia biznisu výrazne pomôcť.
Dokážu doplnky a platený program Shoptet reálne pomôcť biznisu?
Shoptet obsahuje viacero doplnkov a prvkov, ktoré vedia pomôcť v performance. Okrem toho majú aj viacero externých partnerov, s ktorými spolupracujú. Čiže celé podnikanie sa dá teoreticky riešiť iba s jedným partnerom. Do 2024 plánujú spraviť aj akýsi inkubátor, kde budú vzdelávať ľudí, ktorí budú mať záujem. Je to praktický prvok pre obe strany. Aktuálne je to u funkčné v Maďarsku. Myšlienka je robiť to osobne, aby to malo pridanú hodnotu.
Ivo Mrena, CMO Shoptetu, poradí všetkým začínajúcim e-shoperom, ktorí sa nevedia rozhodnúť, aké riešenie zvoliť, ako to všetko rozbehnúť aj ako si čo najrýchlejšie získať zákazníkov.
Je pomoc podnikateľom motivujúcim faktorom pre platený účet?
Z prieskumov ktoré si robili im vyšlo, že ľudia sú často zmätení z toho, ako postupovať pri tvorbe alebo celkovej komunikácii, preto sa im snažia v tomto smere pomôcť. Ideálnym prvkom takéhoto vzdelávania je kombinácia faktorov. Môžu to byť webináre, inokedy zase blogy, kurzy… je toho viac.
Je na projekt inkubátora dedikovaný tím?
Sú zatiaľ nastavené prvotné hranice toho, že ľudia chcú pomoc pri úvodnom nastavovaní e-shopu. Bude to v spolupráci s externým partnerom, ale zatiaľ nie je možné ďalej špecifikovať konkrétne detaily. Je to ale komplexný projekt a Shoptet si od toho sľubuje zvýšený záujem začínajúcich podnikateľov.
Kto je najčastejší zákazník Shoptetu?
Väčšinou ide o živnostníkov alebo malé sro-čky do 5 ľudí, ktoré začínajú s biznisom. Ide väčšinou o vedľajší príjem. Až štvrtinu tvoria ľudia za Bratislavy a Košíc, 75 % je zvyšok Slovenska. Ako najväčšie prekážky prečo začať sú pre ľudí konkurencia a nevedomosť o marketingu. Marketing sa dá v dnešnej dobe považovať za základnú vec, ktorú by ste mali mať pri spustení podnikania vyriešenú.
Vie Shoptet v projekte inkubátoru pomôcť aj s marketingom?
V základnej verzie nie, ale v nadstavbe sa s tým určite počíta. Potom už len záleží, kto si koľko z toho vezme.
Ako vyzerali výsledky prieskumu, ktorý si Shoptet robil.
Najviac e-shopov medziročne vzniklo na západnom Slovensku, konkrétne Nitriansky a Trenčiansky kraj. Celkovo najviac aj s najväčším obratom je v Bratislave, avšak Košický kraj medziročne tiež v obrate pekne poskočil.