Zaujíma ma
10. februára 2020

Martina Králiková

Art director v Proficio
10. februára 2020

Prečo sú fotky na e-shope dôležité

7 min čítanie

Nakupujeme očami. To platí nielen v kamenných predajniach, ale hlavne pri nákupe online. Vtedy nám fotografie suplujú možnosť využiť ďalšie zmysly, predovšetkým hmat. Je dôležité návštevníkom ukázať ponúkaný tovar tak, ako reálne vyzerá. Nebudú potom zaskočení jeho vzhľadom. Na internete koluje veľa vtipov o produktoch, ktoré na fotke vyzerajú inak ako v skutočnosti. Do tejto siene slávy sa určite nechcete dostať.

Pozor na proporcie

Nemôžete sa spoliehať na to, že si používateľ všimne rozmery daného produktu. Ak sa tovar v tomto ohľade vymyká norme, je dobré odfotiť ho tak, aby to bolo zrejmé aj bez nutnosti prečítať si jeho popis.

Dobrým príkladom je oblečenie. Na vešiaku alebo figuríne často vyzerá extrémne dobre. V skúšobnej kabínke sme však už nemilo prekvapení. Pri nakupovaní online navyše skúšanie odpadá a časté vratky znamenajú pre e-shopy vysoké náklady. Záujemca si oblečenie lepšie prezrie, keď ho odfotíte na ľuďoch.

Investícia do kvalitných fotografií so skutočnými modelmi je často veľmi efektívna.

Pri fashion produktoch je naozaj dôležité odfotiť oblečenie na modeloch, pozor však na perspektívu! Z obrázkov ťažko odhadnete konkrétne rozmery. Pre zákazníka je milé a prínosné, keď napíšete vedľa obrázkov aj miery modelky.

Ako fotiť produktové fotografie

Najskôr si musíte rozmyslieť, ako pojmete fotografie. Budete fotiť v ateliéri na bielom podklade alebo v exteriéri?

Kvôli konzistencii je dobré držať fotografie v rovnakom štýle. Fotky na e-shope sú súčasťou imidžu vášho brandu – myslite na to pri prezentácii produktov. Fotografie by mali zapadnúť do celkového vizuálneho štýlu. Pri pohľade na e-shop, na váš e-mailing, profily na sociálnych sieťach a ďalších komunikačných kanáloch musí byť zrejmé, že ide o rovnakú značku.

Počítajte aj s tým, že fotky budú na webe zobrazené vedľa seba. Celkový dojem by mal pôsobiť zladene. Ideálne je fotiť všetky fotky s rovnakým nastavením a rozostavením svetiel.

Biele pozadie je na e-shopoch veľmi obľúbené, pretože dáva priestor samotnému produktu a netriešti pozornosť. Zároveň je veľmi jednoduché na prípravu. Na jeho vytvorenie si vystačíte s bielym papierom.

Môžete nafotiť aj tzv. hero shots. Väčšinou sa používajú ako úvodné fotky alebo pre obsah na sociálne siete. Je to ten typ snímok, na ktorých je produkt zobrazený v jeho prirodzenom prostredí – hodinky na ruke, pero na stole, oblečenie na modelke a pod. Také fotky jednoznačne pomáhajú budovať vašu značku. Ak budete taký typ fotiek na e-shope používať, odlíšite sa a zaujmete.

Na prvý pohľad si musí zákazník spojiť váš brand s produktom i fotkou ako takou.

Ako vybrať fotografa a ako mu zadať prácu

Vyberte si fotografa, ktorého tvorba sa vám páči. O zmysle investície do kvalitných fotografií sme si už hovorili, takže sa nerozhodujte len na základe ceny. Je dôležité, aby sa fotograf stotožnil s vašou značkou a s predstavou o jej štýle. Jeho práca vám musí jednoducho sadnúť.

Najlepšie urobíte, keď sa s fotografom stretnete, ukážete mu vaše produkty a vysvetlíte svoju predstavu. Fotograf by mal byť invenčný a prísť s nápadom, ako dané fotky nafotiť. Nechajte si poradiť, platíte ho za to.

Deň fotenia

Ak budete pri fotení, alebo budete dokonca fotiť sami, pripravte si vopred zoznam toho, čo a ako budete fotiť. Rozmyslite si, či použijete figurínu, alebo modela. Neurobíte chybu, ak si dopredu premyslíte konkrétne detaily.

Ak máte na oblečení napríklad vtipnú alebo unikátnu ceduľku, ktorá môže zákazníkov zaujať, povedzte o nej fotografovi. Na prvý pohľad si ju nemusí všimnúť.

V priebehu fotenia si veci zo zoznamu odškrtnite alebo si robte poznámky pre nasledovnú postprodukciu. Budete tak mať istotu, že na nič nezabudnete.

Najprv si pripravte všetky produkty, ktoré budete fotiť. Dajte si záležať na tom, aby oblečenie nebolo pokrčené, schovajte štítky, nálepky a pod. Pri sklenených alebo iných na odtlačky náchylných produktoch vyleštite povrch.

Skontrolujte, či veci nie sú nikde poškodené. Ak budete produkty prepravovať, zabaľte ich tak, aby ste minimalizovali škody, ktoré môže spôsobiť doprava. Nepovšimnutý a nechcený detail vám môže zbytočne predĺžiť čas strávený postprodukciou.

Dohodnite sa s fotografom, koľko fotiek a v akom stave vám dodá. Na to myslite hneď od začiatku. Často sa stáva, že na to zabudnete a potom sa už k fotkám ťažko dostanete.

Ideálne je, keď budete mať upravené fotografie v plnom rozlíšení a druhú várku pripravenú na nahranie na e-shop.

Fotíme sami

Ak sa rozhodnete fotky urobiť sami, zvážte, či máte s fotením potrebné skúsenosti a viete si správne nastaviť expozíciu.

Predpokladajme, že fotíte na jednoliate pozadie. Pripravte si pozadie aj svetlo, prípadne môžete fotiť v prirodzenom svetle. Pred scénu postavte statív a nachystajte si produkty.

Celý produkt by mal byť ostrý a fotografia technicky dokonalá. Foťte teda na čo najvyššiu clonu a nízke ISO. Nezabúdajte na detaily, ako napríklad skryť všetky káble. Eliminujete tým možnosť zakopnutia, posunutia alebo zhodenia techniky.

Skôr ako sa pustíte do ostrej práce, skúste si na prvom produkte rôzne nastavenia. Tým otestujete správne rozostavenie svetiel a nastavenie fotoaparátu.

Fotografie si potom pozrite v počítači! Jedine na väčšej obrazovke sa môžete správne rozhodnúť, ktoré nastavenie je najlepšie a podľa neho fotiť ostatné produkty.

Myslite na to, že produkty budú na e-shope vedľa seba, takže zákazník uvidí každú odlišnosť. Z tohto dôvodu si musíte označiť pozíciu produktu. Napríklad pomocou lepiacej gumy. Skôr než odfotený produkt odoberiete, označíte si pomocou gumy jeho presné umiestnenie. Ďalší produkt potom položíte na toto miesto a gumu odstránim. Tak postupujete až do konca.

Pri fotení viacerých produktov si vopred pripravte aj papieriky s ich názvami, podľa ktorých ich môžete jednoducho identifikovať. Odfoťte vždy jednu fotku s papierikom aj produktom a potom druhú snímku bez menovky. Ak fotíte veľa vecí za sebou a sú podobné, je to nenahraditeľná pomoc.

Vďaka papierikom s názvami si nemusíte pamätať, v akom poradí ste produkty fotili a lepšie sa vo fotkách zorientujete.

Ak chcete pôsobivejšie fotky, pohrajte sa so stylingom. Vo foto obchodoch sa dajú kúpiť spreje simulujúce orosenie, ktoré nesteká, alebo kocky ľadu, ktoré sa ani pod osvetlením neroztopia. Drobná rada – na simuláciu orosenia je osvedčený glycerín v rozprašovači z lekárne.

Fotky máme, ako ich spracujeme?

Po fotení prichádza na rad postprodukcia. Najskôr si stiahnite snímky do počítača a pre istotu ešte raz skontrolujte, či sa vám podarilo nafotiť naozaj všetko, čo ste mali na úvodnom zozname. Až po dôkladnej kontrole sa pustite do spracovávania fotiek. A tu máte viacero možností.

Platené editory

Adobe ponúka balíček Creative Cloud pre digitálnu fotografiu, ktorý je kompatibilný s Windows i Mac. V balíčku je Photoshop, Lightroom a Lightroom CC. K tomu dostanete aj priestor na Adobe cloude. Výhodou Lightroomu CC je, že si môžete odfotené snímky uložiť práve na cloud a potom s nimi pracovať aj na mobile alebo tablete. Ďalším pozitívom sú tzv. „presents”. Tie vám umožnia upraviť si jednu fotku a túto úpravu potom aplikovať na celú fotosériu.

Ak vám nevyhovuje mesačné predplatné, ponúka sa Affinity Photo, za ktorý zaplatíte jednorázovo okolo 51 € a môžete ho používať neobmedzene. Existuje aj verzia pre iPad, ktorú kúpite za 14,99 €. Ak pracujete na Macu, máte na výber aj Pixlmator Pro, za ktorý zaplatíte 16,99 €. Affinity Photo i Pixlmator síce nemajú toľko funkcií ako Adobe, pre úpravy fotiek na e-shop sú však zaujímavými nástrojmi, za ktoré nemusíte platiť mesačný poplatok.

Free programy

Na úpravu fotiek môžete využiť aj existujúce varianty free programov. Ich použitie však nie je také komfortné ako pri platených produktoch a ponúkajú značne limitované možnosti. Najčastejšie majú len základné funkcie, ako orezanie fotky, úprava jasu, kontrastu alebo sýtosti. Niektoré majú navyše aj filtre, tie však neodporúčame používať.

Na e-shope totiž chcete ukázať čo najvernejšie zobrazenie produktu, a to sa s použitím filtra nezlučuje.

Najznámejšia je momentálne Canva a aj Photoshop má „osekanú” online verziu. Ďalej sú to Pixlr alebo program Photopea, ktorý dokáže otvoriť aj psd súbory.

Čo by sme na fotkách mali upravovať?

Najlepšie je, ak do snímky robíte čo najmenšie zásahy. Upravte trošku jas a kontrast, vyretušujte drobné vady výrobku, prípadne upravte farebnosť. Prílišná kreatíva v tomto prípade nie je žiaduca, pretože chcete, aby si používateľ urobil konkrétnu predstavu o produkte.

Orezávať fotky, či neorezávať?

To je otázka! Ak budete fotky pre e-shop orezávať a odstraňovať z nich pozadie, pripravíte ich o tiene, ktoré dodávali fotke ďalší rozmer. Ak však na webe používate pozadie, ktoré ide aj pod úroveň obrázkov, radšej fotky orežte. Šikovný grafik to zvládne počas postprodukcie aj so zachovaním tieňov alebo odleskov.

Aké fotky nahrať na e-shop?

Myslite na rýchlosť načítania webu, prípadne na spotrebu dát počas načítania všetkých informácií zo stránky. Fotografie teda nesmú mať desiatky MB. Mali by ste nájsť kompromis medzi kvalitou fotografie a jej veľkosťou. Nezabúdajte na to, že používatelia si budú chcieť pozrieť niektoré detaily.

Dovoľte im zväčšiť si fotografiu, alebo do albumu doplňte odfotené detaily.

Čím viac fotiek z rôznych uhlov zákazníkovi ponúknete, tým lepšiu predstavu o produkte získa. Nenúťte ho však k nekonečnému prezeraniu a nepreháňajte to s množstvom snímok.

Dávajte do galérie len tie fotky, ktoré majú informačnú hodnotu a produkt predstavia dostatočne.

Vodoznak áno, alebo nie? Večná diskusia

Vodoznak slúžil pôvodne na ochranu pred ukradnutím snímky a porušením autorských práv. Ak máte vlastné produkty, ktoré predávajú aj vaši partneri, určite by ste im mali poskytnúť fotografie výrobkov. Môžu si ich umiestniť na web alebo do katalógov. Je na vás, či ich odkážete na web, alebo im ich dodáte inak. Ak ich nasmerujete na svoj web, mali by ste mať fotky bez vodoznakov.

Ak predávate výrobky niekoho iného a máte od neho fotografie, také isté snímky majú pravdepodobne všetci predajcovia. V takom prípade ich nebudú od vás kradnúť.

Logicky ide väčšina vodoznakov cez produkt, aby sa nedali ľahko orezať. Kazí to však dojem z fotky. Snímky z e-shopu pravdepodobne používate v reklamách, e-mailingu alebo pre feed, kde sa pravdepodobne tiež zobrazia s týmto ochranným prvkom.

Myslite teda na celkový vizuál.

V praxi sa často stretávame s malými fotkami, cez ktoré vedie veľký vodoznak (alebo hneď niekoľko), k tomu ešte logo a banner. Reklama je tak zbytočne prebrandovaná.

Pomenovávanie súborov

Vyvarujte sa strojovým názvom fotografií ako „IMG_1036.jpg”. Ak e-shop automaticky nedokáže pomenovať produkt podľa názvu súboru, venujte tomu čas a súbory premenujte ručne. Môžete použiť kľúčové slová. Váš SEO odborník vám poďakuje a Google vaše produkty ľahšie nájde. Vďaka papierikom s názvami, ktoré sme spomenuli pri fotení, to pre vás nebude žiadny problém.

Alternatívne (alt) popisy

Vypĺňajte alternatívne popisy (alt). Ak sa daný obrázok z nejakého dôvodu nenačíta, zobrazí sa namiesto neho alternatívny popis. Ten sa vo vybraných prehliadačoch zobrazí, aj keď sa obrázok načíta a vy naň prejdete kurzorom. Je teda výhodné vyplniť alt políčko popisom, ako napríklad: „Detail 25-mm regálu” namiesto „IMG_2.jpg”.

Na záver

Aj keď sa môže zdať, že fotenie produktov na e-shop je zložité, nie je to tak. Chce to len vopred premyslieť, čo od snímok čakáte, nechať si poradiť a postupovať podľa logického plánu. Verte, že vynaložená energia sa vám vyplatí. Bez fotiek alebo videa to jednoducho nejde. Prajeme vám veľa úspechov pri fotení!

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Martina Králiková

Art director v Proficio

Maťka má pod palcom kreatívny tím PROFICIA - šéfuje grafikom, videoprodukcii a fotografom.

Tento článok prináša

PROFICIO sa radí medzi popredné brnianske digitálne agentúry, svojich klientov má aj na Slovensku. Je to jediná Sklik Certifikovaná agentúra v Brne a patrí medzi 16 kľúčových agentúr Googlu.


Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty

  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.