4 min. čítanie

Ako vytvoriť komunikačnú stratégiu pre vašu spoločnosť?

Podnikať bez stratégie je ako plaviť sa na drevenej plti a dúfať, že vás vietor sám od seba zaveje až na slnečný Havaj. S vlastným životom by ste tak neriskovali, ale svoju firmu bez mihnutia oka necháte pretĺkať sa bez stratégie. Zmeňte to tu a teraz. Lepšia príležitosť už nebude.

Ako vytvoriť komunikačnú stratégiu pre vašu spoločnosť?

Čo všetko je komunikačná stratégia?

Odpoveď na túto otázku je dosť obšírna, preto by sme sa skôr mali spýtať, čo nie je komunikačná stratégia. Nie je to zaručený spôsob, ako dostať firmu na výslnie. Tak isto to nie je krátkodobá ani lacná záležitosť.

Komunikačná stratégia, ktorá plní svoj cieľ, musí byť citlivo nastavená so zreteľom na víziu firmy, jej ambície a cieľovú skupinu. Komunikačná stratégia je všetko, čo sa vašej firmy týka, a to od najstaršieho instagramového príspevku až po reklamný pútač za niekoľko tisícok.

Stanovte si cieľ

Stanovenie cieľa je krok, ktorý pri tvorbe komunikačnej stratégie nesmiete preskočiť. Vďaka jasne definovanému cieľu dokážete zistiť, čo potrebujete. Nie každá značka musí na sociálnych sieťach prezentovať svoje produkty. Ak je pre vás dôležitejšie vytvoriť si so svojimi sledovateľmi vzťah založený na dôvere a úprimnosti, zdieľajte s nimi svoje rady, názory a úspechy. Neexistuje jediný správny cieľ.

Učte sa od iných

Rozumný človek sa poučí zo svojich chýb. Úspešný podnikateľ sa poučí z chýb svojich konkurentov. Nehanbite sa zavesiť im za päty a pozorne sledovať, ako sa v online aj offline svete správajú k svojim zákazníkom. Môže to byť pre vás cenná skúsenosť.

Analýza konkurencie je dôležitou súčasťou komunikačnej stratégie. Predtým, než sa definitívne rozhodnete, aký obsah a akou formou budete so svojimi zákazníkmi komunikovať, prešmejdite sociálne siete svojej konkurencie. Dozviete sa, aký typ obsahu spadá do vášho sektora a akými kanálmi môže byť sprostredkovaný ľuďom. Preniknutie do komunikačnej stratégie konkurencie vám pomôže nastaviť takú stratégiu, ktorá bude jedinečná a jednoznačne odlíšiteľná.

Komunikácia nie je len o slovách. Sú to napríklad aj farby. Každá farba symbolizuje niečo iné. Farebná identita pomáha vyjadrovať hodnoty firmy. Dajte si záležať, aby farby vo vašom logu, na pracovných uniformách, obaloch vašich produktov a v príspevkoch, ktorými sa snažíte nadviazať spojenie s vašou cieľovkou na sociálnych sieťach, zrozumiteľne vyjadrovali dojem, ktorý sa pokúšate vytvárať. Aj tu vám pomôže analýza konkurencie. Máte rodinnú cukráreň? To, aké farby so zákuskami súvisia, zistíte najľahšie tak, že sa povŕtate v sociálnych účtoch ostatných cukrární.

TIP: Pri komunikácii so zákazníkmi buďte vždy slušný a trpezlivý. Keď to situácia vyžaduje, ospravedlňte sa a snažte sa, aby bol zákazník spokojný.

Kto sú moji ľudia?

Už to tu zaznelo. Cieľová skupina alebo skrátene „cieľovka”. Je to skupina ľudí, ktorá čaká v cieli, aby vám po víťazstve zagratulovala? Nie. Ona je tým cieľom. Vy ako podnikateľ musíte urobiť všetko preto, aby ste ju získali. Nie vždy je to med lízať, ale so správnou komunikačnou stratégiou to zvládnete.

Na to, aby ste so svojou cieľovkou mohli efektívne komunikovať, musíte v prvom rade vedieť, kto ju tvorí. Ako to zistiť? Jednou z možností je, že si jeden po druhom pozriete všetky sociálne profily ľudí, ktorí u vás nakúpili. Keďže nežijeme v dobe kamennej, predpokladáme, že nechcete analyzovaním svojej cieľovky stratiť celú mladosť.

Našťastie, existujú sociálne siete so svojimi metrikami a štatistikami. Demografické údaje o vašich fanúšikoch (a snáď aj zákazníkoch) získate v priebehu niekoľkých sekúnd.

Svoju pozornosť zamerajte predovšetkým na pohlavie a vek. Ak máte k svojim zákazníkom o čosi bližšie, možno sa vám podarí zistiť aj ich finančný stav a záujmy. To všetko sú kľúčové údaje, bez ktorých komunikačná stratégia nikdy nemôže fungovať na 100 %.

Komunikácia so zákazníkmi

Konečne sa dostávame k tomu, ako správne komunikovať so zákazníkmi. Niekedy si budete musieť hryznúť do jazyka alebo si sypať na hlavu popol, ale v konečnom dôsledku to vždy stojí za to. Seriózny prístup je dôkazom, že ste odborník a elita.

Komunikácia so zákazníkmi sa odvíja od údajov, ktoré sa vám o nich podarilo nazhromaždiť. Uvoľnený štýl s tykaním sa hodí na mladšiu cieľovku, ale nie je to jediné kritérium. Záleží aj na spôsobe, akým chcete, aby sa vaša značka prezentovala.

Chcete pôsobiť ako dobrý kamarát, s ktorým by ste bez váhania hodili reč, alebo seriózny profesionál, ktorý svoj vzťah k cieľovke buduje na základe skúseností a odbornosti? To už je na vás. Slová, akými sa budete vašej cieľovke prihovárať, o identite vašej firmy mnohé prezradia. Voľte ich preto s rozvahou.

Záver

Stratégia. Pevne veríme, že ste si pri prečítaní tohto slova nepovzdychli: a načo? Komunikačná stratégia je hybnou silou úspechu každej firmy. Pozrite sa okolo seba. Každá firma, ktorá to niekam dotiahla, má jasne definovanú komunikačnú stratégiu. Nič sa nedeje náhodou. Na improvizáciu nie je vo svete biznisu priestor.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+