
Výrazné zdražovanie sa týka takmer všetkých produktov. Hlavným dôvodom je v posledných týždňoch samozrejme vojna na Ukrajine a sankcie, ktoré na Rusko uvalili mnohé krajiny. Tieto udalosti spôsobili nárast cien palív, plynu a uhlia. To následne zvýšilo náklady na dopravu, elektrinu, stavebné materiály a mnohé ďalšie produkty. Výsledkom bol dominový efekt. Dodávatelia začali prenášať svoje náklady na výrobcov. Výrobcovia preniesli svoje náklady na maloobchodníkov. A predajcovia zákazníkom. Tí to pocítili vo svojich peňaženkách.
Pozor na pokušenie zvyšovať maržu
Niektorí podnikatelia zo zvyšovania cien profitujú. Najmä tí, ktorí nakúpili tovar oveľa skôr a majú zásoby v skladoch. Teraz si môžu účtovať vyššiu maržu a zarobiť viac.
“Samozrejme, pre mnohých podnikateľov sa to môže zdať lákavé, najmä keď ceny všetkých produktov rastú. Takýto obchodný model je však krátkodobým opatrením. Z dlhodobého hľadiska to ovplyvní aj podnikateľov, pretože zákazníci sa vzdajú nákupu výrobkov, ktoré nepotrebujú,” poznamenáva Wojciech Kyciak, predseda predstavenstva spoločnosti Bezokularow.pl S.A.
Niektoré e-shopy nemajú zásoby a musia dovážať produkty od výrobcov za nové, vyššie ceny. Nepomáha tomu ani spomínaný nárast cien energií či problémy dodávateľských reťazcov, ktoré sa po pandémii zdanlivo nadýchli, ale vojna uštedrila logistike ďalšiu ranu. To im znemožňuje udržiavať ich súčasnú ponuku. Ceny sa zvýšili o niekoľko desiatok percent.
Inflácia nie je pre e-commerce hrozbou
Zákazníci, ktorí vidia, že ceny rastú, sú ochotní platiť viac. Obávajú sa, že o mesiac, dva alebo šesť mesiacov to bude ešte drahšie. Takéto správanie podporuje predaj, no zároveň selektuje výber produktov podľa dôležitosti. Spotrebitelia budú v utrácaní rozvážnejší.
Presvedčte spotrebiteľov o dôležitosti vašich produktov.
Potvrdzuje to aj výskum americkej spoločnosti Adobe, ktorá sa okrem poskytovania softvéru zaoberá aj marketingom v najširšom zmysle slova. Jej analytici tvrdia, že nárast tržieb v sektore elektronického obchodu v USA v januári a februári tohto roka predstavoval 3,8 miliardy dolárov (celkové výdavky 138 miliárd) a bol spôsobený najmä vyššími cenami. Napriek tomu počet objednávok mierne klesol.