Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
4 min. čítanie

Český zákazník začína byť opäť lojálny, o to zložitejšie však je si jeho dôveru získať

Česká e-commerce sa po dvoch rokoch červených čísel opäť nadychuje. Zákazníci však boli nútení prispôsobiť inflácii svoje rozpočty a nákupné zvyklosti – a mnoho nových návykov si uchovajú aj tento rok, keď očakávajú reálny rast miezd. Skip Pay v rámci svojho panelu pravidelne nakupujúcich zákazníkov analyzoval spotrebiteľské správanie – zákazníci sú pripravení byť opäť lojálni, o to zložitejšie ale pre obchodníkov bude znovu získať ich dôveru. Budú tak musieť ponúknuť čo najväčšiu slobodu a pocit bezpečia pri nakupovaní aj pri čakaní, kým tovar príde.

Český zákazník začína byť opäť lojálny, o to zložitejšie však je si jeho dôveru získať
Zdroj: Depositphotos

Podľa sondy Skip Pay na 589 zákazníkoch, ktorí pravidelne nakupujú na e-shopoch, prešla česká e-commerce minulý rok zásadnou premenou. Najmä vzhľadom na vysokú infláciu vzrástol o 41 % vplyv vonkajších faktorov na nákupné správanie zákazníkov – extrémne sa zvýšila predovšetkým ich cenová senzitivita. Vyústilo to v menší počet zákazníkov, nižší konverzný efekt kampaní a naopak väčší počet opustených košíkov. Pri inflácii okolo sa 2 % česká e-commerce môže tešiť na lepšie zajtrajšky, isté ale je, že zákazník sa zmenil.

Práve tlak na cenu totiž obrátil pozornosť zákazníkov k zahraničným e-shopom a marketplaces, ktoré zákazníkom, pre ktorých je cena kľúčový faktor, ponúknu nakupovanie v prostredí s nižšou cenovou hladinou. Dobrá cena je ale pritom často vykúpená rizikom, že s tovarom nebudú zákazníci úplne spokojní. Najväčšiu zmenu teda podľa údajov Skip Pay zaznamenala ostražitosť zákazníkov – ich nedôvera k e-shopom vo všeobecnosti vzrástla o 56 %.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Česi reagujú na zľavy, ale je ťažšie ich získať

V minulom roku český e-commerce naplno spoznal efekt trvalých zliav – keď je zľavnené všetko, nie je zľavnené nič. Zákazníci očakávali zľavu, ale samotná zľava nestačila na to, aby zákazníkov presvedčila k nákupu. V tomto roku, ako sa postupne zvyšuje kúpna sila, akvizičný potenciál zliav rastie. Medziročne sa impulzívnosť zliav zvýšila o 61 %, čo ukazuje, že českí obchodníci konečne dávajú zákazníkom ponuky, ktoré sa neodmietajú. Nemusí ísť len o klasické percentuálne zľavy – obľúbené sú aj množstevné zľavy alebo exkluzívne akcie spojené s vernostnými programami. Aj napriek tomu si Česi vypestovali zvyk dlhšie zvažovať svoj nákup a overovať si správny výber a cenu, medziročne o 5 % viac. Stále však platí, že zákazník očakáva dobrú cenu a kvalitné služby – inak môže takmer vždy ísť za lepšou cenou k zahraničnej konkurencii.

“Zľavy sú v českom e-commerce dlhodobým trendom, voči ktorému si zákazníci v minulom roku dokonca vytvorili určitý odpor. Na druhej strane, sofistikovanejšie zľavy, ako sú multibuy alebo VIP zľavy v rámci klubov, bývajú atraktívnejšie a pomáhajú zabezpečiť lojalitu zákazníkov. Tie síce medziročne klesli o 7 %, ale vzhľadom na rastúcu kúpnu silu si ich Česi budú môcť dovoliť aj tento rok,” hovorí David Filippov, obchodný riaditeľ Skip Pay. “Menší hráči na trhu, ktorí nepodceňujú retenciu a ponúkajú svojim verným zákazníkom prémiový prístup, napríklad vo forme doplnkových služieb alebo dopravy zadarmo, môžu tento rok rásť a naskočiť na vlnu expandujúcej ekonomiky.”

Rastúci záujem o bezpečnosť a reguláciu veľkých výdavkov

Jedným z kľúčových argumentov pre výber obchodníka a dokončenie nákupu je bezpečnosť platieb. V dobe narastajúceho počtu podvodov v internetovom prostredí je moment platby tým momentom, kedy mnoho obchodníkov končí neúspešnou akvizíciou, pretože zákazník s nimi nemá žiadne skúsenosti. Česi sa zároveň za posledné dva roky museli naučiť lepšie finančne plánovať, aby väčšie výdavky nenarušili rodinný rozpočet. Preto medzi Čechmi rastie záujem o odložené platieb, a to buď formou odkladu, alebo rozloženia splatnosti. Podľa údajov Skip Pay sa počet transakcií na začiatku tohto roka medziročne zvýšil približne o pätinu. Čiastočne je to spôsobené tým, že Česi si od odložených platieb sľubujú väčšiu istotu pri nakupovaní v nových e-shopoch.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

“Od minulého roka pozorujeme rastúci apetít Čechov nakupovať na nových, neoverených e-shopoch. Podľa nášho prieskumu tak robí 64 % zákazníkov. Spoločným menovateľom je, samozrejme, hľadanie najlepšej ceny. S Tým sa však zároveň zvyšuje ich ostražitosť, takže mnohí už nechcú platiť, keď im príde balík,” hovorí David Filippov. “A všímajú si to aj samotné e-shopy. Zákazníci v nich majú čoraz častejšie možnosť stretnúť sa s odloženou platbou, čo zodpovedá ich požiadavkám na bezpečné spôsoby platby.”

Bolo by pravdepodobne predčasné hodnotiť, ako sa bude tento rok vyvíjať stav českého e-commerce a či je šetrný a nestály zákazník novou normou, ale isté je, že prispôsobením služieb zvyklostiam zákazníkov sa môžu maloobchodníci vyhnúť tomu, aby museli bojovať s konkurenciou len na základe ceny. A práve bezpečnosť a schopnosť kontrolovať cashflow sú faktory, ktoré môžu obchodníkom poskytnúť konkurenčnú výhodu v očiach zákazníkov. Aj preto čoraz viac obchodníkov zaraďuje BNPL do svojej ponuky platobných metód. Len v prípade Skip Pay by mal počet e-shopov, v ktorých je možné využívať jeho platobnú metódu, tento rok prvýkrát prekročiť hranicu 30 000.

Ako sa zmenili nákupné zvyky českých zákazníkov?

Možnosť slobodnej voľby – 41 %

Miera zvažovanie + 5 %

Radosť z nákupu + 33 %

Opatrnosť a nedôvera pri nakupovaní + 56 %

Loajalita – 7 %

Zľavová impulzivita + 61 %

Tlačová správa

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Aukcie unikátnych .sk domén pokračujú od 15. januára
1 min. čítanie

Aukcie unikátnych .sk domén pokračujú od 15. januára

Dňa 15. januára spúšťa spoločnosť SK-NIC druhé kolo aukcií 1- a 2-znakových .sk domén! Domény ako a.sk, 1.sk alebo bb.sk už majú majiteľa po prvom kole. 0.sk, x.sk, at.sk a ďalšie však ešte zostávajú v hre do ďalších aukcií. Pozrite si zoznam domén, z ktorých budeme vyberať v najbližšom kole.  Nezmeškajte príležitosť byť majiteľom unikátnej […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Slovenský e-commerce konečne v zelených číslach. Rok 2024 narástol o 6 %
3 min. čítanie

Slovenský e-commerce konečne v zelených číslach. Rok 2024 narástol o 6 %

Internetové nákupy na Slovensku po dvoch rokoch korekcie znovu narástli, a to o výrazných +6 %. Kľúčový posledný kvartál dosiahol dokonca rast až +7 %, čo potvrdilo predvianočné dohady, že Slováci nebudú na Vianociach šetriť. Prekvapivým skokanom roka sú solárne zostavy, ktoré medziročne narástli o neuveriteľných +1137 %. Kam sa uberal slovenský e-commerce  v roku […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+