3 min. čítanie

Vojna proti internetovým gigantom. Čo znamenajú nové smernice DSA a DMA pre online podnikanie ?

Nie je žiadnym tajomstvom, že Margarethe Vestagerová, najvyššia komisárka EÚ pre hospodársku súťaž, myslí svoje opatrenia proti internetovým gigantom vážne. V kuloároch "veľkej päťky" technologického priemyslu tzv. GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft), ju nazývajú  "verejným nepriateľom číslo jedna".

Vojna proti internetovým gigantom. Čo znamenajú nové smernice DSA a DMA pre online podnikanie ?

Veľkú päťku neteší ani to, že sa nórske návrhy zákona o digitálnych trhoch (DMA) a zákona o digitálnych službách (DSA) dostali do Európskeho parlamentu, kde o nich rokujú poslanci. Faktom je, že smernice prídu. Aké dôsledky však budú mať návrhy na online obchodovanie?

Obidva návrhy sú koncipované ako smernice na reguláciu digitálneho trhu. Menší hráči na trhu elektronického obchodu boli značne znevýhodnení, čo viedlo tzv. Gatekeepers k monopolu. Ale to, čo je zakázané v offline svete, platí aj v online svete a naopak táto zásada sa prelína celou smernicou.

zdroj:europarl.europa.eu

Smernice regulujú dominantné postavenie gigantov a pomôžu začínajúcim podnikom

Účelom smernice DSA je lepšie chrániť a podporiť spotrebiteľov, ako aj malé a stredné podniky (MSP). Je to takpovediac digitálny a etický kódex správania pre všetkých účastníkov trhu napr. jednotlivcov, predajcov, obchody, platformy, služby alebo sociálne siete a v konečnom dôsledku chráni začínajúce podniky.

Účelom smernice DSA je lepšie chrániť a podporiť spotrebiteľov, ako aj malé a stredné podniky.

DMA smernica reguluje najmä dominantné postavenie tzv. Gatekeepers. Charakteristickým znakom “strážcov brány” je ich pôsobenie ako sprostredkovateľov medzi poskytovateľmi a používateľmi. Ich službu musí mesačne využívať najmenej 45 miliónov používateľov. Okrem kvantitatívneho vymedzenia sa v oboch usmerneniach kontroluje aj typické správanie strážcov. Praktiky ako nemožnosť zmeniť predinštalovaný softvér alebo aplikácie (v mobilných telefónoch Google/Android), nemožnosť kontaktovať spoločnosti mimo ich platformy (napr. App Store). Najdôležitejším opatrením je však zákaz prednostného umiestňovania vlastných produktov a služieb. Toto opatrenie sa týka najmä stránok s výsledkami vyhľadávania. Jednoducho povedané, produkty a služby technologických gigantov sú vo vyhľadávačoch na najvyšších pozíciách.

Najdôležitejším opatrením je zákaz prednostného umiestňovania vlastných produktov a služieb.

Z pohľadu menších hráčov sú DSA a DMA vo všeobecnosti pozitívnym signálom pre e-commerce trh. Cesta, ktorú zvolila Komisia EÚ, posilní v Európe hospodársku súťaž a pomôže dosiahnuť spravodlivejšie podmienky pre firmy na trhu elektronického obchodu. 

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články