Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

Prudký povianočný nárast vráteného tovaru odhaľuje temnú stránku online nákupov v Spojenom kráľovstve

Nevídanú lavínu tzv. returns odštartovala tepláková súprava s kapucňou v hodnote menej ako 30 libier. Nechcený tovar bol spracovaný online na vrátenie už sekundu po polnoci Štedrého dňa. Žurnalistka Sarah Butler z TheGuardian uvádza, že v priebehu hodiny bolo prostredníctvom služby ZigZag vrátených 709 výrobkov; o pár hodín neskôr sa už začali tvoriť rady v stánkoch na vrátenie nechceného tovaru.

Prudký povianočný nárast vráteného tovaru odhaľuje temnú stránku online nákupov v Spojenom kráľovstve

Tovar sa vracia pre zlé popisy produktov, no aj pre slabý helpdesk

Počas týchto Vianoc nakupujúci vrátili späť viac tovaru ako kedykoľvek predtým. Prechod na home office, zrušené podujatia a večierky, či nakupovanie online viedlo spotrebiteľov k masívnemu hromadeniu tovaru.

Ako hlavné dôvody vrátenia ľudia uvádzajú ťažkosti pri vyhľadávaní produktov online (25 %), mätúce špecifikácie produktov (21 %) a nemožnosť požiadať predajcu o radu alebo usmernenie (21 %). Spotrebiteľom najviac chýbala pomoc asistentov predaja pri online nákupe bielej techniky (37 %), spotrebnej elektroniky (37 %), vozidiel (29 %) a kozmetických výrobkov (26 %).

Každoročne stúpa počet vráteného tovaru

Podľa spoločnosti ZigZag, ktorá spolupracuje so spoločnosťami Boohoo, Selfridges a Gap, sa od Vianoc zvýšil počet vrátených nákupov o 24 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Spoločnosť ReBound zaznamenala ešte vyššie čísla, pričom v decembri sa vrátilo o 40 % viac tovaru ako pred rokom. 

Podľa štúdie poradenskej spoločnosti KPMG z roku 2020 sa odhaduje, že až polovica oblečenia zakúpeného cez internet sa vráti späť niektorým maloobchodníkom a celý tento proces stojí podniky približne 7 miliárd libier ročne. 

Oveľa zložitejším je však proces merania environmentálnej záťaže. Preprava, skladovanie a likvidácia tovaru, ktorý sa nedá ďalej predať, pravdepodobne výrazne zaťaží uhlíkovú stopu značiek a vyvoláva znepokojivé otázky o temnej stránke rozmachu online predaja.

80% vratiek sa znova predá. Ale čo zvyšok?

Približne 80 % vráteného oblečenia sa pravdepodobne bude dať ďalej predať bez výraznejšej úpravy. Zo zvyšku sa väčšina dá opätovne spracovať, ale približne 5 % sa považuje za nevhodné na ďalší predaj. Prevažná väčšina veľkých maloobchodných reťazcov v súčasnosti posiela nepredajný tovar charitatívnym organizáciám alebo na recykláciu. Stále sa však predpokladá, že časť tovau sa buď spaľuje, alebo ukladá na skládky. 

V Spojenom kráľovstve charitatívne organizácie vyzvali na zavedenie zákona proti odpadu po tom, ako spoločnosť Amazon verejne poprela, že posiela na skládku tovar pre domácnosť, ako sú notebooky a televízory. Jej zamestnancov minulý rok natočila televízia ITV, ako ukladajú takéto výrobky do krabíc s nápisom “zničiť”. Spoločnosť uviedla, že tieto predmety boli darované alebo recyklované.

Globálny tlak na udržateľné správanie a neustále znižovanie nákladov, vedie firmy k znižovaniu množstva nechceného tovaru. Zmenu čiastočne poháňa hrozba právnych predpisov. Vo Francúzsku musia spoločnosti monitorovať, čo sa deje s nepredaným tovarom, a od tohto mesiaca ho majú zakázané zničiť. Očakáva sa, že ostatné európske krajiny budú nasledovať tento príklad.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Vývoj európskeho online trhu pod tlakom čínskych gigantov
3 min. čítanie

Vývoj európskeho online trhu pod tlakom čínskych gigantov

Európska e-commerce scéna sa dramaticky mení a čínske platformy získavajú čoraz väčší podiel na trhu. Zatiaľ čo sa v roku 2023 domáci e-commerce rast v Číne spomalil na slabých 3,5 % – čo je menej než rast väčšiny TOP 10 globálnych trhov – čínski giganti hľadajú príležitosti na expanziu smerom na západ.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Nová definícia maskulinity: Ako môžu značky autenticky osloviť moderných mužov?
3 min. čítanie

Nová definícia maskulinity: Ako môžu značky autenticky osloviť moderných mužov?

Značky stoja pred dôležitou výzvou, ako zmeniť spôsob zobrazovania mužov vo svojich kampaniach. Podľa nedávnej správy spoločnosti Kantar sa moderné publikum nevie stotožniť so zaužívanými stereotypmi o silných a nezdolných mužoch. Naopak, inkluzívna maskulinita v marketingu s rôznymi odlišnosťami je kľúčom k budovaniu spojení so spotrebiteľmi a k rastu značky. Pozrime sa na závery, z […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+