Tovar sa vracia pre zlé popisy produktov, no aj pre slabý helpdesk
Počas týchto Vianoc nakupujúci vrátili späť viac tovaru ako kedykoľvek predtým. Prechod na home office, zrušené podujatia a večierky, či nakupovanie online viedlo spotrebiteľov k masívnemu hromadeniu tovaru.
Ako hlavné dôvody vrátenia ľudia uvádzajú ťažkosti pri vyhľadávaní produktov online (25 %), mätúce špecifikácie produktov (21 %) a nemožnosť požiadať predajcu o radu alebo usmernenie (21 %). Spotrebiteľom najviac chýbala pomoc asistentov predaja pri online nákupe bielej techniky (37 %), spotrebnej elektroniky (37 %), vozidiel (29 %) a kozmetických výrobkov (26 %).
Každoročne stúpa počet vráteného tovaru
Podľa spoločnosti ZigZag, ktorá spolupracuje so spoločnosťami Boohoo, Selfridges a Gap, sa od Vianoc zvýšil počet vrátených nákupov o 24 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Spoločnosť ReBound zaznamenala ešte vyššie čísla, pričom v decembri sa vrátilo o 40 % viac tovaru ako pred rokom.
Podľa štúdie poradenskej spoločnosti KPMG z roku 2020 sa odhaduje, že až polovica oblečenia zakúpeného cez internet sa vráti späť niektorým maloobchodníkom a celý tento proces stojí podniky približne 7 miliárd libier ročne.
Oveľa zložitejším je však proces merania environmentálnej záťaže. Preprava, skladovanie a likvidácia tovaru, ktorý sa nedá ďalej predať, pravdepodobne výrazne zaťaží uhlíkovú stopu značiek a vyvoláva znepokojivé otázky o temnej stránke rozmachu online predaja.
80% vratiek sa znova predá. Ale čo zvyšok?
Približne 80 % vráteného oblečenia sa pravdepodobne bude dať ďalej predať bez výraznejšej úpravy. Zo zvyšku sa väčšina dá opätovne spracovať, ale približne 5 % sa považuje za nevhodné na ďalší predaj. Prevažná väčšina veľkých maloobchodných reťazcov v súčasnosti posiela nepredajný tovar charitatívnym organizáciám alebo na recykláciu. Stále sa však predpokladá, že časť tovau sa buď spaľuje, alebo ukladá na skládky.
V Spojenom kráľovstve charitatívne organizácie vyzvali na zavedenie zákona proti odpadu po tom, ako spoločnosť Amazon verejne poprela, že posiela na skládku tovar pre domácnosť, ako sú notebooky a televízory. Jej zamestnancov minulý rok natočila televízia ITV, ako ukladajú takéto výrobky do krabíc s nápisom “zničiť”. Spoločnosť uviedla, že tieto predmety boli darované alebo recyklované.
Globálny tlak na udržateľné správanie a neustále znižovanie nákladov, vedie firmy k znižovaniu množstva nechceného tovaru. Zmenu čiastočne poháňa hrozba právnych predpisov. Vo Francúzsku musia spoločnosti monitorovať, čo sa deje s nepredaným tovarom, a od tohto mesiaca ho majú zakázané zničiť. Očakáva sa, že ostatné európske krajiny budú nasledovať tento príklad.