4 min. čítanie

Programmatic: Budúcnosť reklamy na internete

Programatický nákup je vnímaný ako budúcnosť reklamy na internete. No programatickej reklame stojí v ceste nedostatok poznatkov o procese od marketérov a neochota vzdať sa predchádzajúcich spôsobov nákupu reklám v prospech zložitého, avšak mimoriadne účinného automatizovaného procesu podávania ponúk.

Michal Dekýš Michal Dekýš
RTB and DMP Specialist, Performics
Programmatic: Budúcnosť reklamy na internete

Aký je rozdiel medzi Programmatic a RTB?

Programatický nákup je automatické ponúkanie reklamného priestoru v reálnom čase. Vďaka tejto možnosti zobrazí špecifickú reklamu konkrétnemu užívateľovi v konkrétnom kontexte. Programatický nákup alebo reklama je dosť všeobecný pojem, takže je lepšie ho rozdeliť na základe toho, či ide o ponuku v reálnom čase (RTB) alebo nie.

Programmatic

Pri programatickom nákupe ide o programové systémy, ktoré umožňujú automatizovaný nákup reklamných plôch. Tieto systémy fungujú na základe kombinácií strojových operácií, súborov informácií a algoritmov. Programatický nákup otvára rad možností, čo by nebolo možné, ak by sa umiestnenie reklamy vykonávalo ručne, ako to bolo v minulosti. Inzerenti tak platia len za relevantné zobrazenia, ktoré skutočne nastanú. Vďaka programatickému nákupu môžu zvýšiť flexibilitu digitálnej reklamy. Príležitosti sú však oveľa väčšie, ako len jednoduchšie a flexibilnejšie nakupovanie reklamy.

Programatický nákup otvára rad možností, čo by nebolo možné, ak by sa umiestnenie reklamy vykonávalo ručne, ako to bolo v minulosti.

Real-time bidding

Real-time bidding (RTB) je automatizovaný aukčný proces na nákup individuálnych zobrazení reklám na webových stránkach a iných miestach, ako sú napríklad aplikácie. RTB je neoddeliteľnou súčasťou programatickej reklamy, automatizuje procesy a transakcie spojené s nákupom a umiestňovaním reklamy. Algoritmy ponúkania cien sú optimalizované tak, aby publisheri dostali najlepšiu platbu za zobrazenie a inzerenti mohli dostať svoje reklamy k zadefinovanej cieľovej skupine. Cenové ponuky za zobrazenie sa stanovujú na základe umiestnenia a veľkosti reklamy, ako aj informácií o webe a publiku.

Ako to funguje?

Keď ktokoľvek klikne na webovú stránku s reklamným priestorom, ktorý je nastavený na programatickú reklamu, publisher stránky umiestni zobrazenie reklamy do aukcie. Aukcia sa uskutočňuje medzi inzerentmi, ktorí majú záujem o zobrazenie reklamy konkrétnemu užívateľovi. V tejto aukcii môže byť veľa konkurujúcich inzerentov a ktokoľvek, kto v konečnom dôsledku ponúkne najviac, vyhráva aukciu.

Keďže proces je automatizovaný a maximálna cena už bola nastavená, môže byť aukcia dokončená v priebehu pár milisekúnd potrebných na načítanie stránky.

Ako to využiť v marketingu?

Ak chcete skutočne profitovať z programmaticu, špecialisti musia mať základné znalosti toho, ako to funguje a čo sa vyžaduje, aby ste boli úspešný.

Keď hovoríme o programmaticu, hovoríme o technológii, ktorá disponuje vysokou rýchlosťou, automatizovaným obchodovaním, umiestňovaním rôznych kreatív, získavaním údajov a výkonnosti. Tieto možnosti sa vykonávajú v rámci celého marketingového mixu, súčasne koordinujú reklamu na viacerých webových stránkach, mobilných aplikáciách a zariadeniach.

Programatický nákup médií zahŕňa využitie platformy na strane dopytu (DSP) a platformy na správu dát (DMP). DSP zjednodušuje proces nákupu mediálneho priestoru v otvorenej aukcii a dáva inzerentom možnosť zacieliť svoje cieľové publikum pomocou DMP. DMP zhromažďuje a analyzuje obrovské množstvo údajov o súboroch cookie.

Programatický nákup médií zahŕňa využitie platformy na strane dopytu (DSP) a platformy na správu dát (DMP). DSP zjednodušuje proces nákupu mediálneho priestoru v otvorenej aukcii a dáva inzerentom možnosť zacieliť svoje cieľové publikum pomocou DMP

Ako na to?

  • Zamerajte sa na nových zákazníkov. Elimináciou platenia za existujúcich zákazníkov alebo tých, ktorí už nakúpili, sa uvoľní rozpočet na rozšírenie publika o nových zákazníkov.
  • Nastavte si realistické ciele. Použitím existujúcich údajov zistíte, aký spôsob zviditeľnenia značky potrebujete a nastavíte tak vhodnú stratégiu. Toto vám umožní určiť krátkodobé a dlhodobé ciele.
  • Chráňte značku. Internet je domovom rôzneho obsahu. Je dobré si určiť kedy nechceme, aby sa reklama zobrazovala. Napríklad nikto nechce vidieť reklamu o cestovných zľavách vedľa správ o dopravnej nehode.
  • Inzerenti môžu byť veľmi špecifickí. Vďaka množstvu dostupných dát rozdelených do rôznych publík, môže byť zacielenie na publikum veľmi presné. Keďže sa proces odohráva v reálnom čase, stratégie zacielia správne publiká, v správny čas a na správnom mieste.

Aké sú možnosti na Slovensku?

Dnes sa už dá v rámci programatického nákupu na Slovensku dosiahnuť azda všetko. Máme k dispozícii:

  • nákup dát od Data providerov,
  • množstvo reklamného priestoru
  • možnosti nakúpiť reklamu v HbbTV (hybridné TV) alebo natívnej reklamy,
  • videá a rôzne Rich media formáty.

V rámci RTB majú inzerenti možnosť vybrať si z rôznych DSP systémov, ako napr. Adform, Doubleclick, Crimtan, atď. Možnosti v našich mobilných telefónoch už tiež nie sú výnimkou – rôzne Rich media formáty alebo brandingy sa dajú nakúpiť aj pre mobilné zariadenia.

Zdieľať článok
Michal Dekýš
RTB and DMP Specialist, Performics

RTB a DMP Specialist v digitálnej agentúre Performics. Michal má na starosti správu a optimalizáciu RTB kampaní a spravuje Audience Base (DMP) pre všetkých slovenských a českých klientov. Pripravuje kreatívy a ukážky pre kampane.

Tento článok ti prináša

Performics

Performics je globálna mediálna agentúra, ktorá sa zameriava na výkon a efektívne mediálne riešenia potrebné pre rast a vývoj firiem. S dlhoročnými skúsenosťami a odbornosťou svojho tímu zvyšuje obchodné a marketingové výsledky klientov. Agentúra pôsobí v 57 krajinách sveta a ponúka služby ako mediálna stratégia, digitálne inovácie, dátová analytika a business konzultácie.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+