4 min. čítanie

Proces spracovania platby krok po kroku

Všetci to poznáme – na e-shope nájdeme výhodné letenky do obľúbenej destinácie a vložíme ich do nákupného košíka. Vyplníme údaje z platobnej karty a klikneme na tlačidlo zaplatiť. Na obrazovke sa na pár sekúnd objaví oznámenie o priebehu spracovania transakcie. Ak nenastal žiaden problém, platba je schválená, peniaze sa stiahnu z karty a my môžeme začať baliť kufre na letnú dovolenku. Vráťme sa však k tým pár sekundám, ktoré nastali po kliknutí na tlačidlo zaplatiť. Viete, čo všetko sa deje s vašimi osobnými údajmi po odoslaní platby?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Proces spracovania platby krok po kroku

Výber vhodného riešenia

V prvom rade je dôležitý výber vhodného riešenia, ktoré zapasuje potrebám obchodníka a tiež potrebám zákazníkov. Či už prijímate platby prostredníctvom e-shopu alebo POS terminálu, pracujete s citlivými údajmi zákazníka.

O ich bezpečné spracovanie sa postará platobná brána. Ideálnym riešením je, keď spracovanie platby prebieha priamo na stránke e-shopu a zákazník nie je presmerovaný na stránku tretej strany, nakoľko stráca dôveru v bezpečnosť citlivých údajov a predčasne ukončí celý nákup. Odporúčame preto výber riešenia, ktoré umožní platbu bez nutnosti prechodu na iný web.

Spracovanie krok po kroku

Dôležitým článkom je platobná brána, ktorá spája e-shop s poskytovateľmi obchodných služieb a zabezpečuje bezpečný prenos údajov.

Ďalej sa zapája spracovateľ platieb, ktorý prenáša údaje o transakciách medzi bankou zákazníka (alebo spoločnosťou vydávajúcou kreditné karty) a účtom obchodníka. O pripísanie platby na účet obchodníka je zodpovedná prijímacia banka.

Začnime však poporiadku. Keď zákazník vpíše údaje z karty a odošle platbu, platobná brána overí dostatok finančných prostriedkov prostredníctvom banky, ktorá vydala zákazníkovi platobnú kartu. Uistí sa, že hodnota nákupu neprekročí jeho zostatok na účte, v prípade platby kreditkou nesmie presiahnuť stanovený denný limit.

Po overení prepošle šifrované údaje o karte kartovým asociáciám, ktoré transakciu odsúhlasia. Platobná brána následne odošle obchodníkovi informáciu o úspešnom priebehu platby.

Zároveň odošle pokyn prijímacej banke (ktorá sa často označuje anglickým výrazom „acquirer“) a tá presunie finančné prostriedky z účtu zákazníka na účet obchodníka. Nákupný proces je týmto krokom úspešne dokončený.

Čo je to tokenizácia a prečo je dôležitá

Pri tokenizácii ukladá e-shop informácie o platbe zákazníka na neskoršie použitie. Hoci sa pri platbe kreditnou kartou priame ukladanie informácií neodporúča, tokenizácia ponúka bezpečné riešenie.

Namiesto skutočných údajov ukladá náhodne vygenerovaný alfanumerický kód, vďaka ktorému e-shop identifikuje zákazníka a jednoducho spáruje platbu bez nutnosti opätovného zadávania údajov z platobnej karty. Zákazníkom tak uľahčí celý proces nakupovania a obchodníkom zvyšuje mieru konverzie dokončenia nákupov.

Prvoradé je pohodlie zákazníka

Prekvapilo vás, koľkí hráči sa do celého procesu spracovania platby zapojili? Možno vás prekvapí aj fakt, že hoci pri nákupe obdržíme informáciu o autorizovaní/zamietnutí platby prakticky okamžite, celý proces spracovania môže na pozadí trvať aj niekoľko pracovných dní.

Z pohľadu zákazníka to však nepocítime, zabezpečenie bezproblémového nákupného procesu je pre obchodných poskytovateľov dôležité.

Zdieľať článok
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Zastrešujem marketing pre platobné systémy Besteron. Vyše 8 rokov tiež pôsobím ako prekladateľ a kreatívny copywriter. Riadim sa heslom: „Nikto nečíta reklamy. Ľudia čítajú to, čo ich zaujíma, čo je občas aj reklama…“.

Besteron
Tento článok ti prináša

Besteron

S platobnou bránou Besteron už nemusíte čakať na svoje peniaze. Máte ich k dispozícii v ten istý deň, ako zaplatí zákazník a môžete ich znovu investovať do rozvoja svojho podnikania.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok