
Výber vhodného riešenia
V prvom rade je dôležitý výber vhodného riešenia, ktoré zapasuje potrebám obchodníka a tiež potrebám zákazníkov. Či už prijímate platby prostredníctvom e-shopu alebo POS terminálu, pracujete s citlivými údajmi zákazníka.
O ich bezpečné spracovanie sa postará platobná brána. Ideálnym riešením je, keď spracovanie platby prebieha priamo na stránke e-shopu a zákazník nie je presmerovaný na stránku tretej strany, nakoľko stráca dôveru v bezpečnosť citlivých údajov a predčasne ukončí celý nákup. Odporúčame preto výber riešenia, ktoré umožní platbu bez nutnosti prechodu na iný web.
Spracovanie krok po kroku
Dôležitým článkom je platobná brána, ktorá spája e-shop s poskytovateľmi obchodných služieb a zabezpečuje bezpečný prenos údajov.
Ďalej sa zapája spracovateľ platieb, ktorý prenáša údaje o transakciách medzi bankou zákazníka (alebo spoločnosťou vydávajúcou kreditné karty) a účtom obchodníka. O pripísanie platby na účet obchodníka je zodpovedná prijímacia banka.
Začnime však poporiadku. Keď zákazník vpíše údaje z karty a odošle platbu, platobná brána overí dostatok finančných prostriedkov prostredníctvom banky, ktorá vydala zákazníkovi platobnú kartu. Uistí sa, že hodnota nákupu neprekročí jeho zostatok na účte, v prípade platby kreditkou nesmie presiahnuť stanovený denný limit.
Po overení prepošle šifrované údaje o karte kartovým asociáciám, ktoré transakciu odsúhlasia. Platobná brána následne odošle obchodníkovi informáciu o úspešnom priebehu platby.
Zároveň odošle pokyn prijímacej banke (ktorá sa často označuje anglickým výrazom „acquirer“) a tá presunie finančné prostriedky z účtu zákazníka na účet obchodníka. Nákupný proces je týmto krokom úspešne dokončený.
Čo je to tokenizácia a prečo je dôležitá
Pri tokenizácii ukladá e-shop informácie o platbe zákazníka na neskoršie použitie. Hoci sa pri platbe kreditnou kartou priame ukladanie informácií neodporúča, tokenizácia ponúka bezpečné riešenie.
Namiesto skutočných údajov ukladá náhodne vygenerovaný alfanumerický kód, vďaka ktorému e-shop identifikuje zákazníka a jednoducho spáruje platbu bez nutnosti opätovného zadávania údajov z platobnej karty. Zákazníkom tak uľahčí celý proces nakupovania a obchodníkom zvyšuje mieru konverzie dokončenia nákupov.
Prvoradé je pohodlie zákazníka
Prekvapilo vás, koľkí hráči sa do celého procesu spracovania platby zapojili? Možno vás prekvapí aj fakt, že hoci pri nákupe obdržíme informáciu o autorizovaní/zamietnutí platby prakticky okamžite, celý proces spracovania môže na pozadí trvať aj niekoľko pracovných dní.
Z pohľadu zákazníka to však nepocítime, zabezpečenie bezproblémového nákupného procesu je pre obchodných poskytovateľov dôležité.