Banská Bytrica
2. Október udalosť už prebehla
Trenčín
23. Október udalosť už prebehla
Poprad
6. November udalosť už prebehla
Bratislava ⭐
3. December Streda 17:00
Žilina
22. Január už čoskoro
Prešov
12. Február už čoskoro
Nitra
5. Marec už čoskoro
Michalovce
26. Marec už čoskoro
Zvolen
16. Apríl už čoskoro
Trnava
7. Máj už čoskoro
Bardejov
11. Jún už čoskoro
Košice
24. September už čoskoro
Trenčín
8. Október už čoskoro
Poprad
22. Október už čoskoro
Banská Bystrica
12. November už čoskoro
⭐ Bratislava
3. December už čoskoro
4 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v najbližšom roku podniknúť? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

Slováci chcú mať svoje nezávislé príjmy, nechystajú sa online podnikanie ukončiť

Z množstva respondentov, ktorí sa zapojili do prieskumu, takmer tretina uviedla, že dôvodom online podnikania bola túžba mať svoj vlastný biznis. S unikátnym produktom alebo službou v našom zemepisnom pásme vstúpilo na trh 31 % e-shoperov.

Takmer desatina e-shopov uvádza, že dôvodom ich vzniku bola koronakríza. Tú po zlatej ére e-shopov (keďže okrem esenciálnych potrieb nebolo niekedy možné iné ako online nakupovanie) vystriedala neistá situácia spojená s vojnou na Ukrajine a taktiež vysoká inflácia, ktorá na prelome rokov dosahuje miestami až 15 %. 

Majitelia a prevádzkovatelia e-shopov na Slovensku však podľa prieskumu nehádžu flintu do žita. Nad predajom e-shopu v krátkodobom horizonte uvažujú len 2 % ich majiteľov. Viac než dve tretiny, naopak, plánuje svoje online podnikanie nastaviť tak, aby bolo prospešné aj pre ich nasledovníkov. 

Medziročné čísla a skromné vianočné očakávania

Po pandémii sa nákupná sila vrátila aj do kamenných predajní. Viac než polovica e-shopov predajňu používa ako ďalší zo svojich biznis kanálov, takmer tretina ju nemá. V prvom prípade platí, že viac obratu generuje e-shop než predajňa a to dokonca u 63 % prípadov. Miska váh sa vyrovnáva a taktiež prikláňa na stranu kamenných predajní u takmer pätnástich percent e-shopov.

E-shopy medziročne čelili poklesu tržieb

Viac než polovica respondentov pocítila zníženie záujmu o svoj tovar alebo služby. Situácia na zahraničných trhoch spôsobila aj nemalé výpadky na strane dodávateľov a problémy s cash-flow. Približne u jednej tretiny e-shopov zarezonovali aj komplikácie spôsobené výraznými nákladmi na energie.

Všetky tieto faktory spôsobili, že v prípade e-shopov, ktoré pocítili negatívne dopady na svojich príjmoch, tretine respondentov klesli tržby do 15 %. Takmer tretine od 16 – 30 % a zvyšná viac než tretina zaznamenala pokles v rozmedzí od 31 až do 60 %. Nárast tržieb v medziročnom porovnaní pocítilo len 11 % zo všetkých opýtaných respondentov. 

Vianočné očakávania e-shoperov sú skeptické

To, čo, pokleslo, nie sú len tržby, ale aj nadšenie z najvýnosnejšieho obdobia roka. Štvrtý kvartál patrí u drvivej väčšiny e-shopov k top sezóne roka. Kým v minulom roku očakávala trištvrtina účastníkov prieskumu E-shop Barometer medziročný nárast tržieb, tento rok zavládol výrazný pesimizmus.

Týždenný podcast UPdate

45 % respondentov sa pripravuje na pokles v najhoršom scenári dokonca až o polovicu, a 22 % z nich verí v porovnateľný výsledok. V podobnom duchu sa nesie aj očakávaná priemerná výška nákupu. Kým pred Vianocami v roku 2021 takmer každý e-shop očakával zvýšenie tejto hodnoty, dnes je to už len polovica, z toho väčšina ráta s nárastom len do výšky 20 %.

Expanzia a vyladený zákaznícky servis ako možné riešenie nepriaznivej situácie

Najvýznamnejšie oblasti, do ktorých e-shopy investovali v uplynulom roku, bola propagácia a reklama, lepšia funkcionalita alebo dokonca ľudské zdroje (takmer polovica respondentov). Výrazným faktorom, podľa ktorého zvažujú online podnikatelia svoje rozhodnutia, je spätná väzba návštevníkov webstránky.

Pravidelne ju vyhodnocuje až 64 % účastníkov prieskumu. Dominantným nástrojom je najmä sprostredkovaný e-mail o úrovni spokojnosti prostredníctvom porovnávača Heureka alebo hodnotenie spokojnosti priamo na stránkach e-shopu.   

Zákaznícky servis a prehľadné reklamácie ako konkurenčná výhoda

Najmä vďaka spätnej väzbe môže e-shop vyladiť svoje slabé stránky a zistiť očakávania svojich zákazníkov. Hlavnú rolu v tom, aby zákazník nakúpil opäť, pripisuje trištvrtina respondentov kvalitnému zákazníckemu a reklamačnému servisu. Takmer rovnako významný je podľa prieskumu prehľadný e-shop a jeho dizajn.

Polovica e-shoperov kladie dôraz aj na dostatočne širokú ponuku produktov a služieb a atraktívny vernostný systém. Aj napriek aktuálnej situácii nižšie ceny zavážia pri opätovnom nákupe len u 24 % účastníkov. 

Expanzia prináša nové možnosti 

O expanzii do zahraničia zatiaľ nepremýšľa 29 % opýtaných. Zvyšná časť v zahraničí už buď podniká alebo to plánuje, prípadne zvažuje v blízkej budúcnosti. Štvrtinový podiel z krajín, kde respondenti so svojím online podnikaním okrem Slovenska pôsobia, si ukrojila Česká republika, 24 % z nich uviedlo aj ďalšie krajiny.

E-shopy, ktoré sú vo fáze zvažovania, však ešte nemajú presnú predstavu o spôsobe financovania takýchto krokov – 20 % z nich by pravdepodobne potrebné investície riešilo úverom z finančnej inštitúcie a len 6 % prípadným investorom.

Do prieskumu E-shop Barometer sa zapojila vzorka 55 respondentov, ktorí pôsobia v predaji širokého prierezu produktov a služieb koncovému zákazníkovi ale i v B2B sfére. Prieskum bol realizovaný formou dotazníkov v mesiacoch november a december 2022 na rozmanitej vzorke e-shopov – od novovzniknutých až po tie, ktoré sú na trhu viac než päť rokov.

Zdieľať článok
Robo Háger
Marketing Director, ui42

Od roku 2016 pracujem v e-commerce agentúre ui42, kde vediem oddelenie marketingu. Spolu s tímom zastrešujeme komunikačné aktivity značky ui42. o ui42:  „uičko“ je úspešná e-commerce agentúra, na trhu už od roku 1997.  Vývoj webov, CX/UX služby, Performance marketing, SEO, Vývoj nových produktov sú kľúčové oblasti, ktorým sa pod jednou strechou ui42 venuje ako one-stop shop agentúra sme členom ADMA, SUXA (zároveň spoluzakladateľ) a slovensko.digital o mne: v minulosti som pracoval na viacerých hlavne marketingových pozíciách. Dlhšie som pôsobil hlavne v telco businesse a z toho hlavnú časť na oddelení marketingu v Telekome. Veľmi cenná skúsenosť z korporátneho prostredia. Ako segmentový manager som mal spolu s tímom na starosti kľúčové propozície pre zákazníkov faktúrovaných a predplatených služieb.  dnes v uičku plánujem komunikačné aktivity, rozpočty, stratégie, riadim tím šikovných ľudí, spolu píšeme články, tvoríme prípadové štúdie, (spolu-)organizujeme eventy, posielame našich spíkrov na eventy, vzdelávame, zastrešujeme naše sociálne siete, interný marketing atď. atď. atď. som ženatý, mám dve deti mám rád šport. Veľmi. Bicykel , beh, plávanie, turistika. Fanúškujem, sledujem, analyzujem, mudrujem…

Tento článok ti prináša

ui42

ui42 je slovenská digitálna agentúra, ktorá pokrýva všetky základné oblasti online biznisu. Ponúka komplexné služby od programovania webov a webových aplikácií, cez user experience a performance marketing až po umelú inteligenciu. Sú one-stop shop pre váš online biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
334 nových objednávok za 3 mesiace = rast o 43 % vďaka Děkovačke
4 min. čítanie

334 nových objednávok za 3 mesiace = rast o 43 % vďaka Děkovačke

Za vôňou kávy stojí moravská pražiareň Johnny Coffee, kde sa všetko robí s láskou, precíznosťou a rešpektom k remeslu. Každé zrnko prechádza rukami skúsených pražiarov, ktorí starostlivo sledujú každý detail – od výberu plantáže až po finálne praženie. Vďaka tomu vzniká káva, ktorá má vyváženú chuť, plnú arómu a istotu čerstvosti v každej šálke. Johnny […]

Jaroslav Janíček Jaroslav Janíček
Online podnikatel
Predplatné v e-commerce: 5 trendov, ktoré by ste v roku 2025 nemali prehliadnuť
4 min. čítanie

Predplatné v e-commerce: 5 trendov, ktoré by ste v roku 2025 nemali prehliadnuť

Predplatné nie je len o streamovacích službách a mesačných boxoch. Podľa správy Subscription Trends Q1 Report 2025 od Subscrybe zažíva celý model predplatného výrazný posun – a e-commerce z toho môže výrazne ťažiť. Vybrali sme päť kľúčových trendov, ktoré majú najväčší dopad na online predaj, a preložili ich do praktických súvislostí pre tých, čo chcú […]

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe
Zdravie na prvom mieste aj v e-commerce: Ako využiť rastúci dopyt po fitness produktoch?
3 min. čítanie

Zdravie na prvom mieste aj v e-commerce: Ako využiť rastúci dopyt po fitness produktoch?

Spotrebiteľské návyky sa dlhodobo menia v prospech zdravia a wellness. Počet ľudí, ktorí investujú do svojho zdravia, rastie. A to vytvára nové príležitosti pre e-commerce značky. Analýza spoločností Experian a Reward, vychádza z viac ako 1,4 miliardy kartových transakcií a ukazuje, že výdavky na fitness a výživu medziročne vzrástli o 6 %. Predajcovia, ktorí sa […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge