5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v najbližšom roku podniknúť? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

Slováci chcú mať svoje nezávislé príjmy, nechystajú sa online podnikanie ukončiť

Z množstva respondentov, ktorí sa zapojili do prieskumu, takmer tretina uviedla, že dôvodom online podnikania bola túžba mať svoj vlastný biznis. S unikátnym produktom alebo službou v našom zemepisnom pásme vstúpilo na trh 31 % e-shoperov.

Takmer desatina e-shopov uvádza, že dôvodom ich vzniku bola koronakríza. Tú po zlatej ére e-shopov (keďže okrem esenciálnych potrieb nebolo niekedy možné iné ako online nakupovanie) vystriedala neistá situácia spojená s vojnou na Ukrajine a taktiež vysoká inflácia, ktorá na prelome rokov dosahuje miestami až 15 %. 

Majitelia a prevádzkovatelia e-shopov na Slovensku však podľa prieskumu nehádžu flintu do žita. Nad predajom e-shopu v krátkodobom horizonte uvažujú len 2 % ich majiteľov. Viac než dve tretiny, naopak, plánuje svoje online podnikanie nastaviť tak, aby bolo prospešné aj pre ich nasledovníkov. 

Medziročné čísla a skromné vianočné očakávania

Po pandémii sa nákupná sila vrátila aj do kamenných predajní. Viac než polovica e-shopov predajňu používa ako ďalší zo svojich biznis kanálov, takmer tretina ju nemá. V prvom prípade platí, že viac obratu generuje e-shop než predajňa a to dokonca u 63 % prípadov. Miska váh sa vyrovnáva a taktiež prikláňa na stranu kamenných predajní u takmer pätnástich percent e-shopov.

E-shopy medziročne čelili poklesu tržieb

Viac než polovica respondentov pocítila zníženie záujmu o svoj tovar alebo služby. Situácia na zahraničných trhoch spôsobila aj nemalé výpadky na strane dodávateľov a problémy s cash-flow. Približne u jednej tretiny e-shopov zarezonovali aj komplikácie spôsobené výraznými nákladmi na energie.

Všetky tieto faktory spôsobili, že v prípade e-shopov, ktoré pocítili negatívne dopady na svojich príjmoch, tretine respondentov klesli tržby do 15 %. Takmer tretine od 16 – 30 % a zvyšná viac než tretina zaznamenala pokles v rozmedzí od 31 až do 60 %. Nárast tržieb v medziročnom porovnaní pocítilo len 11 % zo všetkých opýtaných respondentov. 

Vianočné očakávania e-shoperov sú skeptické

To, čo, pokleslo, nie sú len tržby, ale aj nadšenie z najvýnosnejšieho obdobia roka. Štvrtý kvartál patrí u drvivej väčšiny e-shopov k top sezóne roka. Kým v minulom roku očakávala trištvrtina účastníkov prieskumu E-shop Barometer medziročný nárast tržieb, tento rok zavládol výrazný pesimizmus.

Týždenný podcast UPdate

45 % respondentov sa pripravuje na pokles v najhoršom scenári dokonca až o polovicu, a 22 % z nich verí v porovnateľný výsledok. V podobnom duchu sa nesie aj očakávaná priemerná výška nákupu. Kým pred Vianocami v roku 2021 takmer každý e-shop očakával zvýšenie tejto hodnoty, dnes je to už len polovica, z toho väčšina ráta s nárastom len do výšky 20 %.

Expanzia a vyladený zákaznícky servis ako možné riešenie nepriaznivej situácie

Najvýznamnejšie oblasti, do ktorých e-shopy investovali v uplynulom roku, bola propagácia a reklama, lepšia funkcionalita alebo dokonca ľudské zdroje (takmer polovica respondentov). Výrazným faktorom, podľa ktorého zvažujú online podnikatelia svoje rozhodnutia, je spätná väzba návštevníkov webstránky.

Pravidelne ju vyhodnocuje až 64 % účastníkov prieskumu. Dominantným nástrojom je najmä sprostredkovaný e-mail o úrovni spokojnosti prostredníctvom porovnávača Heureka alebo hodnotenie spokojnosti priamo na stránkach e-shopu.   

Zákaznícky servis a prehľadné reklamácie ako konkurenčná výhoda

Najmä vďaka spätnej väzbe môže e-shop vyladiť svoje slabé stránky a zistiť očakávania svojich zákazníkov. Hlavnú rolu v tom, aby zákazník nakúpil opäť, pripisuje trištvrtina respondentov kvalitnému zákazníckemu a reklamačnému servisu. Takmer rovnako významný je podľa prieskumu prehľadný e-shop a jeho dizajn.

Polovica e-shoperov kladie dôraz aj na dostatočne širokú ponuku produktov a služieb a atraktívny vernostný systém. Aj napriek aktuálnej situácii nižšie ceny zavážia pri opätovnom nákupe len u 24 % účastníkov. 

Expanzia prináša nové možnosti 

O expanzii do zahraničia zatiaľ nepremýšľa 29 % opýtaných. Zvyšná časť v zahraničí už buď podniká alebo to plánuje, prípadne zvažuje v blízkej budúcnosti. Štvrtinový podiel z krajín, kde respondenti so svojím online podnikaním okrem Slovenska pôsobia, si ukrojila Česká republika, 24 % z nich uviedlo aj ďalšie krajiny.

E-shopy, ktoré sú vo fáze zvažovania, však ešte nemajú presnú predstavu o spôsobe financovania takýchto krokov – 20 % z nich by pravdepodobne potrebné investície riešilo úverom z finančnej inštitúcie a len 6 % prípadným investorom.

Do prieskumu E-shop Barometer sa zapojila vzorka 55 respondentov, ktorí pôsobia v predaji širokého prierezu produktov a služieb koncovému zákazníkovi ale i v B2B sfére. Prieskum bol realizovaný formou dotazníkov v mesiacoch november a december 2022 na rozmanitej vzorke e-shopov – od novovzniknutých až po tie, ktoré sú na trhu viac než päť rokov.

Zdieľať článok
Robo Háger
Marketing Director

Pôsobí ako riaditeľ marketingu. Stará sa o online i offline aktivity značky, ktorých cieľom je informovať o ui42 nielen ako o mieste, kde nájdete všetko pre váš online biznis pod jednou strechou, ale aj ako o mieste, kde chcete pracovať a kariérne rásť.

Tento článok ti prináša

ui42

Minulosť nikto nezmení, ale budúcnosť máme plne v našich rukách. Preto sa ui42 neustále snaží vyvíjať najinovatívnejšie digitálne produkty s využitím umelej inteligencie na podporu online podnikania. Vytvorili napríklad digitálne produkty BUXUS, Chatbot či Umelá inteligencia, ktoré pomáhajú klientom posúvať sa neustále vpred. User Experience je pre nich kľúčová metrika a zrkadlo užitočne nastavených procesov. Preto okrem UX/UI dizajnu ponúkajú aj UX testovanie, UX výskum a UX audit. V performance marketingu sa pri zvyšovaní konverzií spoliehajú na inovatívne postupy. Správu sociálnych sietí, úspešné nastavenie PPC reklamy, SEO či expanziu do zahraničia zvládnu ľavou zadnou. Premýšľate, ako naštartovať alebo vylepšiť e-shop či web stránku? ui42 to vyrieši za vás a vy sa tak môžete zamerať na to, v čom ste dobrí vy. Okrem vývoja webu vám nastavia úspešnú stratégiu, či máte úplne novú stránku, alebo už ste zabehnutý e-shop.  

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
2 min. čítanie

E-shop na mieru môžete mať rýchlejšie a lacnejšie, prichádza Shoptet Premium

Česká e-shopová platforma Shoptet prichádza na Slovensko s novinkou. Popri klasických obchodoch na prenájom bude ponúkať aj e-shopy na mieru pod názvom Shoptet Premium. Cieľom Shoptetu od samotného vzniku je zjednodušovať ľuďom online podnikanie – a to tak po technickej, ako aj po finančnej stránke. Na Slovensku a v Česku aj vďaka nemu funguje viac […]

Prečítať článok
5 min. čítanie

Nenechajte si zákazníkov utiecť: Ako ich zaujať a zabrániť opusteniu košíka

Každý z nás sa niekedy ocitol v situácii, keď v e-shope vyberáme produkty, vkladáme ich do košíka a zrazu sa niečo stane – vyrušenie, nesúvislá myšlienka alebo jednoducho strata záujmu. Výsledkom je opustený košík, ktorý zostane visieť niekde na internete. Z pohľadu užívateľa to môže byť iba nezámerné opomenutie, zatiaľ čo pre majiteľa e-shopu to […]

Karel Souček Karel Souček
SEO/UX team leader
Prečítať článok
5 min. čítanie

Bezpečnosť a WordPress: Ako sa chrániť pred kybernetickými hrozbami

Jednou z najdôležitejších priorít pri spravovaní webovej stránky je jej zabezpečenie pred útokmi. Mali by ste zvážiť rôzne prvky, ktoré pomôžu ochrániť vašu webovú stránku pred nebezpečenstvom. Nižšie sa pozrieme na základné možnosti zabezpečenia a priblížime si odporúčania, ktoré sa oplatí dodržať. Detailnejšie sa budem venovať dvojfaktorovému overeniu (2FA).

Filip Mackov Filip Mackov
Senior Web Developer
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+