4 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v najbližšom roku podniknúť? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

Slováci chcú mať svoje nezávislé príjmy, nechystajú sa online podnikanie ukončiť

Z množstva respondentov, ktorí sa zapojili do prieskumu, takmer tretina uviedla, že dôvodom online podnikania bola túžba mať svoj vlastný biznis. S unikátnym produktom alebo službou v našom zemepisnom pásme vstúpilo na trh 31 % e-shoperov.

Takmer desatina e-shopov uvádza, že dôvodom ich vzniku bola koronakríza. Tú po zlatej ére e-shopov (keďže okrem esenciálnych potrieb nebolo niekedy možné iné ako online nakupovanie) vystriedala neistá situácia spojená s vojnou na Ukrajine a taktiež vysoká inflácia, ktorá na prelome rokov dosahuje miestami až 15 %. 

Majitelia a prevádzkovatelia e-shopov na Slovensku však podľa prieskumu nehádžu flintu do žita. Nad predajom e-shopu v krátkodobom horizonte uvažujú len 2 % ich majiteľov. Viac než dve tretiny, naopak, plánuje svoje online podnikanie nastaviť tak, aby bolo prospešné aj pre ich nasledovníkov. 

Medziročné čísla a skromné vianočné očakávania

Po pandémii sa nákupná sila vrátila aj do kamenných predajní. Viac než polovica e-shopov predajňu používa ako ďalší zo svojich biznis kanálov, takmer tretina ju nemá. V prvom prípade platí, že viac obratu generuje e-shop než predajňa a to dokonca u 63 % prípadov. Miska váh sa vyrovnáva a taktiež prikláňa na stranu kamenných predajní u takmer pätnástich percent e-shopov.

E-shopy medziročne čelili poklesu tržieb

Viac než polovica respondentov pocítila zníženie záujmu o svoj tovar alebo služby. Situácia na zahraničných trhoch spôsobila aj nemalé výpadky na strane dodávateľov a problémy s cash-flow. Približne u jednej tretiny e-shopov zarezonovali aj komplikácie spôsobené výraznými nákladmi na energie.

Všetky tieto faktory spôsobili, že v prípade e-shopov, ktoré pocítili negatívne dopady na svojich príjmoch, tretine respondentov klesli tržby do 15 %. Takmer tretine od 16 – 30 % a zvyšná viac než tretina zaznamenala pokles v rozmedzí od 31 až do 60 %. Nárast tržieb v medziročnom porovnaní pocítilo len 11 % zo všetkých opýtaných respondentov. 

Vianočné očakávania e-shoperov sú skeptické

To, čo, pokleslo, nie sú len tržby, ale aj nadšenie z najvýnosnejšieho obdobia roka. Štvrtý kvartál patrí u drvivej väčšiny e-shopov k top sezóne roka. Kým v minulom roku očakávala trištvrtina účastníkov prieskumu E-shop Barometer medziročný nárast tržieb, tento rok zavládol výrazný pesimizmus.

Týždenný podcast UPdate

45 % respondentov sa pripravuje na pokles v najhoršom scenári dokonca až o polovicu, a 22 % z nich verí v porovnateľný výsledok. V podobnom duchu sa nesie aj očakávaná priemerná výška nákupu. Kým pred Vianocami v roku 2021 takmer každý e-shop očakával zvýšenie tejto hodnoty, dnes je to už len polovica, z toho väčšina ráta s nárastom len do výšky 20 %.

Expanzia a vyladený zákaznícky servis ako možné riešenie nepriaznivej situácie

Najvýznamnejšie oblasti, do ktorých e-shopy investovali v uplynulom roku, bola propagácia a reklama, lepšia funkcionalita alebo dokonca ľudské zdroje (takmer polovica respondentov). Výrazným faktorom, podľa ktorého zvažujú online podnikatelia svoje rozhodnutia, je spätná väzba návštevníkov webstránky.

Pravidelne ju vyhodnocuje až 64 % účastníkov prieskumu. Dominantným nástrojom je najmä sprostredkovaný e-mail o úrovni spokojnosti prostredníctvom porovnávača Heureka alebo hodnotenie spokojnosti priamo na stránkach e-shopu.   

Zákaznícky servis a prehľadné reklamácie ako konkurenčná výhoda

Najmä vďaka spätnej väzbe môže e-shop vyladiť svoje slabé stránky a zistiť očakávania svojich zákazníkov. Hlavnú rolu v tom, aby zákazník nakúpil opäť, pripisuje trištvrtina respondentov kvalitnému zákazníckemu a reklamačnému servisu. Takmer rovnako významný je podľa prieskumu prehľadný e-shop a jeho dizajn.

Polovica e-shoperov kladie dôraz aj na dostatočne širokú ponuku produktov a služieb a atraktívny vernostný systém. Aj napriek aktuálnej situácii nižšie ceny zavážia pri opätovnom nákupe len u 24 % účastníkov. 

Expanzia prináša nové možnosti 

O expanzii do zahraničia zatiaľ nepremýšľa 29 % opýtaných. Zvyšná časť v zahraničí už buď podniká alebo to plánuje, prípadne zvažuje v blízkej budúcnosti. Štvrtinový podiel z krajín, kde respondenti so svojím online podnikaním okrem Slovenska pôsobia, si ukrojila Česká republika, 24 % z nich uviedlo aj ďalšie krajiny.

E-shopy, ktoré sú vo fáze zvažovania, však ešte nemajú presnú predstavu o spôsobe financovania takýchto krokov – 20 % z nich by pravdepodobne potrebné investície riešilo úverom z finančnej inštitúcie a len 6 % prípadným investorom.

Do prieskumu E-shop Barometer sa zapojila vzorka 55 respondentov, ktorí pôsobia v predaji širokého prierezu produktov a služieb koncovému zákazníkovi ale i v B2B sfére. Prieskum bol realizovaný formou dotazníkov v mesiacoch november a december 2022 na rozmanitej vzorke e-shopov – od novovzniknutých až po tie, ktoré sú na trhu viac než päť rokov.

Zdieľať článok
Robo Háger
Marketing Director, ui42

Od roku 2016 pracujem v e-commerce agentúre ui42, kde vediem oddelenie marketingu. Spolu s tímom zastrešujeme komunikačné aktivity značky ui42. o ui42:  “uičko” je úspešná e-commerce agentúra, na trhu už od roku 1997.  Vývoj webov, CX/UX služby, Performance marketing, SEO, Vývoj nových produktov sú kľúčové oblasti, ktorým sa pod jednou strechou ui42 venuje ako one-stop shop agentúra sme členom ADMA, SUXA (zároveň spoluzakladateľ) a slovensko.digital o mne: v minulosti som pracoval na viacerých hlavne marketingových pozíciách. Dlhšie som pôsobil hlavne v telco businesse a z toho hlavnú časť na oddelení marketingu v Telekome. Veľmi cenná skúsenosť z korporátneho prostredia. Ako segmentový manager som mal spolu s tímom na starosti kľúčové propozície pre zákazníkov faktúrovaných a predplatených služieb.  dnes v uičku plánujem komunikačné aktivity, rozpočty, stratégie, riadim tím šikovných ľudí, spolu píšeme články, tvoríme prípadové štúdie, (spolu-)organizujeme eventy, posielame našich spíkrov na eventy, vzdelávame, zastrešujeme naše sociálne siete, interný marketing atď. atď. atď. som ženatý, mám dve deti mám rád šport. Veľmi. Bicykel , beh, plávanie, turistika. Fanúškujem, sledujem, analyzujem, mudrujem…

Tento článok ti prináša

ui42

ui42 je slovenská digitálna agentúra, ktorá pokrýva všetky základné oblasti online biznisu. Ponúka komplexné služby od programovania webov a webových aplikácií, cez user experience a performance marketing až po umelú inteligenciu. Sú one-stop shop pre váš online biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu
7 min. čítanie

8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu

Produktové feedy ostávajú pre mnoho e-shopov atraktívnou možnosťou prepojenia produktov v rámci ich online expanzie na nové trhy. Ako efektívne pracovať s feedmi a na čo si dať pozor? Preskúmajte svet produktových feedov a zistite, ako špecializované aplikácie menia pravidlá hry v oblasti správy feedov a uľahčujú e-shopom digitálnu expanziu.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+