
Spoločnosť Amazon sa posledné roky zameriava na B2B financovanie, interne známe ako ABPL. Okrem pôžičiek pre vlastných predajcov ponúka aj ďalšie služby, ako financovanie faktúr a co-brandované kreditné karty.
Výška nesplatených úverov rastie
Podľa interného dokumentu, ktorý získal portál Insider, ekonómovia spoločnosti predpokladajú, že predajcovia tretích strán jej budú v nasledujúcom roku dlhovať viac ako 2 miliardy USD. To je viac ako 80 % nárast oproti prvému štvrťroku minulého roka, keď nesplatené úvery predstavovali 1,1 miliardy dolárov. A je to viac ako dvojnásobok zostatku, ktorý Amazon uviedol na konci roka 2021, keď prvýkrát dosiahol 1,0 miliardy USD v celkových nesplatených pôžičkách.
Spoločnosť Amazon však plánuje sprísniť politiku poskytovania úverov, pretože v roku 2023 očakáva ďalšie makroekonomické prekážky. Z nesplatených úverov v hodnote viac ako 2 miliardy USD predpokladá stratovosť vo výške 1,34 %.
“Zvýšená neistota schopnosti splácať záväzky” zo strany predávajúcich “si vyžaduje vyššiu kontrolu našich súvahových úverových produktov”, uvádza dokument.
Dokument neodráža postoj spoločnosti
Správa z novembra bola súčasťou 12-stranovej internej makroekonomickej analýzy, ktorú vypracovali vedecké, ekonomické a finančné tímy spoločnosti Amazon. Zahŕňa viacero tém vrátane pohľadu spoločnosti Amazon na širšiu ekonomiku a inflačné tlaky na jej cenovú stratégiu.
Hovorca spoločnosti sa odmietol vyjadriť k špecifikám úverového programu. Namiesto toho uviedol, že vedenie spoločnosti nesúhlasí s prognózami vlastných ekonómov. “Predmetný dokument neodráža postoj spoločnosti k ekonomike a k tomu, kam smeruje. Tento dokument jednoducho odráža iba myšlienky niektorých našich ekonómov,” uviedol hovorca.