4 min. čítanie

Čo je to 3D Secure 2 a ako ovplyvňuje konverzný pomer eshopov

Oblasť e-commerce patrí medzi najrýchlejšie rastúce segmenty digitálneho sveta. Nakupovanie v eshopoch sa stalo našou prirodzenou súčasťou a ich obľúbenosť stále narastá. Nespornou súčasťou nakupovania sú platby, pričom existuje mnoho spôsobov ako ich zrealizovať.

Miroslav Kráľ Miroslav Kráľ
CEO at Besteron
Čo je to 3D Secure 2 a ako ovplyvňuje konverzný pomer eshopov

Štatistiky ukazujú, že veľká časť nezrealizovaných transakcií sa neuskutoční z dôvodu nízkej dôveryhodnosti alebo podozrenia z podvodu. Na tie reagujú požiadavky spojené s revidovanou smernicou o platobných službách (PSD2), ktoré presadzujú bezpečnejší spôsob platenia na internete. Nové požiadavky vyžadujú silnú autentifikáciu užívateľa, ktorá značnou mierou ovplyvňuje a mení spôsob platenia na internete.

Čo je 3D Secure ?

Moderný spôsob zabezpečenia platby kartou na internete. Pri platbe kartou pomocou 3D Secure sa dodatočne  okrem štandardných informácii z karty overujú ďalšie unikátne údaje. Doteraz boli zákazníci zvyknutí prevažne na overenie pomocou SMS kódu.

Ukážka overenia prostredníctvom SMS kódu.

Zdroj: postovabanka.sk

Ako 3D Secure 2 funguje?

Protokol 3D secure 2 je upgrade globálneho štandardu autentifikácie kariet a zameriava sa práve na slabé miesta jeho predchodcu, protokolu 3D secure 1.

Predstavuje úplne nový prístup k autentifikácii, nakoľko pracuje s oveľa väčším množstvom dát, využíva biometriu a celkovo zlepšuje používateľskú skúsenosť s nakupovaním online na všetkých typoch zariadení.

Po tom, čo zákazník zadá údaje svojej karty do platobnej brány, sa v rámci 3D secure 2 protokolu spustí na pozadí aktivita, ktorá sa snaží vyhodnotiť riziko danej transakcie. 3D secure 2 pracuje s 10-krát väčším množstvom dát ako to bolo v prípade 3DS 1.

Tieto dáta sú primárne získavané z webu obchodníka a zákazníkovho zariadenia (browser, id zariadenia, geo lokácia, údaje o zákazníkovi z eshopu..) Ak sa transakcia vyhodnotí ako bezpečná, môže prebehnúť tzv. Frictionless (hladká) platba, čo znamená, že držiteľ karty sa autentifikuje ešte skôr, ako je vyzvaný na zadanie dodatočných autentifikačných údajov.

Takýto rýchly a jednoduchý proces platby zvyšuje nielen používateľskú skúsenosť ale je prospechom aj pre obchodníkov, ktorí môžu očakávať nižšiu mieru opustenia košíka.

V prípade, že neprebehne frictionless flow, zákazník je vyzvaný na dodatočnú autentifikáciu v súlade s požiadavkami SCA.

Čo je to SCA?

V januári 2018 nadobudla účinnosť smernica o platobných službách ktorá priniesla mnoho zmien v oblasti platieb a ich bezpečnosti. Kľúčovou zmenou je požiadavka na dvojfaktorové overovanie platieb – silné overovanie platieb (SCA – Strong Customer Authenticaton).

Po novom je na overenie totožnosti zákazníka potrebná kombinácia dvoch z troch od seba nezávislých faktorov:

  • Niečo čo poznám – PIN, CVV..
  • Niečo čo mám – mobilný telefón, chytré hodinky
  • Niečo čo som – biometrické prvky, odtlačok prsta, rozpoznanie tváre

Zdroj: Besteron

Dopad na konverzný pomer?

Počiatočný prechod z 3D secure 1 na 2 priniesol mnoho problémov a percento dokončených platieb klesol v priemere o 10 %. Postupne si však zákazníci začali zvykať na nový spôsob overovania a úspešnosť platieb stúpla. Momentálna priemerná úspešnosť 3D secure 2 dosahuje v EÚ okolo 91 percent a očakávame ešte mierny nárast, a to z niekoľkých dôvodov.

Overené platby – na základe histórie platieb ( u koho, ako často, v akom čase a pod.) je možné vytvoriť transakčnú analýzu, vďaka ktorej môže systém vyhodnotiť platbu ako bezpečnú a platba bude zrealizovaná bez dodatočného overenia.

Transakcie s nízkou hodnotou – pri väčšine platieb do 30 € sa aplikuje výnimka a rovnako ako v prípade „overených platieb“ nie je nutné overenie SCA

Predplatné – opakujúce tzv. recurring platby po úvodnej prvej autorizácii nie je nutné ďalej overovať a budú akceptované

Podpora rôznych zariadení – vďaka možnosti digitálnej autentifikácie prinesie nový spôsob overenia širšiu škálu zariadení

Zhrnutie

Pokiaľ evidujete stály pokles dokončenia platieb, odporúčame Vám kontaktovať svojich zákazníkov a zistiť prečo platbu nedokončili. Aj napriek pomerne častým dôvodom zamietnutia ako sú nedostatok financií, nepovolené internetové platby, presiahnutý denný limit pre internetové platby, zle zadané číslo karty /CVV a pod., sú stále zákazníci, ktorí sa s novým spôsobom overenia v rámci 3D secure 2 a SCA ešte nestretli a je im nutné tento spôsob autorizácie platby vysvetliť.

Zdieľať článok
Miroslav Kráľ
CEO at Besteron

Vášnivý online podnikateľ, CEO modernej platobnej brány Besteron a personálny riaditeľ Expandeco. V e-commerce sa pohybujem už viac ako 16 rokov a cítim sa v ňom ako ryba vo vode, za tú dobu sa mi podarilo vybudovať niekoľko úspešných projektov. Pred 9 rokmi sme založili Expandeco, ktoré pomáha e-shopom s expanziou do zahraničia. Som tiež CEO a spolumajiteľ platobnej brány Besteron, mesačne spracujeme viac ako milión platieb, pričom za rok 2022 cez nás prešlo takmer 280 miliónov €. Z predošlých projektov spomeniem portál na vytváranie eventov a predaj vstupeniek Tickpo, ktorý neskôr odkúpil predpredaj.sk a svojho času slušne fungujúci eshop Topanky.sk, ktorý bol po pár rokoch predaný značke Novesta. Rád stojím pri zrode nových projektov, ktorým dodám svoje know-how a pushnem ich tým správnym smerom.

Tento článok ti prináša

Besteron

Besteron je moderná platobná brána a POS terminál, ktorý ponúka riešenia pre e-shopy aj kamenné prevádzky. S viac ako 8 rokmi skúseností a miliónmi spracovaných transakcií, Besteron ponúka spoľahlivé a efektívne platobné riešenia. Ponúka rôzne platobné metódy vrátane platby kartou a bankového prevodu. Besteron sa zaviazal poskytovať jednoduché a výhodné riešenia pre svojich zákazníkov, čo zahŕňa jednoduchú implementáciu, prispôsobené riešenia a vždy výhodné ceny. S viac ako 2500 spokojnými zákazníkmi, Besteron je dôveryhodným partnerom pre váš biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako najlepšie vybrať performance agentúru či freelancera
20 min. čítanie

Ako najlepšie vybrať performance agentúru či freelancera

Pri výbere dodávateľa marketingových služieb pre váš e-shop či iný projekt máte na trhu na výber viacero možností. Pri tomto výbere je veľmi dôležité vedieť sa správne rozhodnúť, ale aj vedieť si správne nastaviť očakávania. Takisto pýtať sa správne otázky a dávať si pozor na „red flags“, pri ktorých by mohol váš výber dopadnúť tak, […]

Martin Bulák Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+