Po náročnom období, kedy české hospodárstvo zápasilo s obrovskou nestabilitou dopytu spôsobenou rastúcimi cenami, sa scéna elektronického obchodu konečne vracia k dlhodobo udržateľnému rastu. “Český e-commerce dosahuje ročný obrat blížiaci sa k 200 miliardám Kč, z čoho polovicu generujú približne dve až tri desiatky najväčších domácich e-shopov. Ostatní hráči tak dosahujú priemerné tržby okolo 2 – 2,5 milióna Kč na jeden e-shop,” odhaduje Michal Benatzky, marketingový manažér spoločnosti Upgates.
“Z analýzy našich e-shopov a ich predaja vyplýva, že najväčší podiel tovaru je z kategórií elektronika, náradie, elektrobicykle a stavebný materiál. Musíme však brať do úvahy skutočnosť, že veľká časť e-shopov je percentuálne menej zastúpená, ale predáva drahší tovar,” konštatuje Michal Benatzky a dodáva: “Vo všeobecnosti možno povedať, že najväčšiu pridanú hodnotu majú originálne výrobky z vlastnej produkcie. Predajcovia odevov môžu tiež dosiahnuť slušnú maržu. Na druhej strane, veľmi nízke marže sa zvyčajne nachádzajú v sektore elektroniky.”
Úspešným e-shopom sa darí preniknúť aj na iné trhy. Každý štvrtý e-shop už predáva v zahraničí a vďaka kultúrnej blízkosti najčastejšie expanduje na Slovensko. Postupne si získavajú popularitu aj nemecký, rumunský a maďarský trh.
Osobný prístup k zákazníkom je kľúčový
Úspech e-shopov v jednotlivých kategóriách však ovplyvňuje mnoho ďalších faktorov. Jedným z nich je osobný prístup k zákazníkovi alebo kvalita všetkých služieb počas celého nákupného procesu. Od dodania tovaru v priebehu niekoľkých hodín až po bezplatné vrátenie nevyhovujúceho tovaru. Šikovní e-shopári sú však o krok vpred a vedia, že jednoduchou transakciou vzťah so zákazníkom len začína,” hovorí Michal Benatzky.
Radoslav Conev, majiteľ e-shopu s kozmetikou bioruze.cz, sa podelil o svoj prístup k zákazníkom: “Umožňujeme vrátenie nášho výrobku, aj keď ho zákazník už použil. Sme si vedomí toho, že nová kozmetika nemusí vyhovovať každému. Každému zákazníkovi tiež osobne telefonicky poďakujeme a pozveme ho do našej skupiny na Facebooku, kde sa snažíme pracovať s komunitou a upevňovať vzťahy. Sme hrdí na príjemnú zákaznícku skúsenosť, ktorú vďaka spätnej väzbe neustále zlepšujeme.”
E-shopárov najviac trápi ázijské online trhovisko
Po dlhej stagnácii sa trh e-commerce konečne vracia k dlhodobo udržateľnému rastu a v Česku sa etablujú aj zahraničné internetové trhovisko, na ktorých pôsobí až pätina e-shopov. Vrásky na čele českým e-shopárom však aktuálne robí najvýraznejší z nich, ktorým je ázijské Temu. Do Česka vtrhlo s kampaňou monštruóznych rozmerov, ktorej dôsledkom bolo okrem iného výrazné zdraženie online reklamy pre všetkých hráčov na trhu.
“Niektoré české značky dokonca obvinili Temu z parazitizmu. Intenzita, s akou sa Temu pustilo do online marketingu v našej krajine, nie je dlhodobo udržateľná. Trh sa chce rýchlo etablovať a výrazne sa zapísať do povedomia zákazníkov. Verím však, že drvivá väčšina domácich e-shopov sa s nástupom Temu dokáže vyrovnať. Problémom zostáva aj bezpečnosť aplikácie a práca s údajmi používateľov, ktorej transparentnosť stále vyvoláva mnoho otázok medzi odbornou aj laickou verejnosťou,” hovorí Michal Benatzky a uzatvára, že podobné trhoviská nepredstavujú veľkú hrozbu pre e-shopy, ktoré predávajú originálny alebo špecifický tovar.
Tlačová správa