
Narušenie dodávateľského reťazca
Rusko-ukrajinská vojna a s ňou spojené početné hospodárske sankcie by mohli zvýšiť tlak na globálny dodávateľský reťazec, ktorý sa ešte úplne nezotavil z Covidu-19.
Vojenská intervencia už stihla narušiť chod automobilového priemyslu a obchodu s autami nielen v Rusku, ale aj na Slovensku. Výrobcovia reagujú na nedostatok komponentov a logistické problémy, ktoré predlžujú dodacie lehoty. Niektoré spoločnosti môžu reagovať na riziká spojené s dodávateľskými reťazcami navýšením zásob.
Zvýšenie nákladov na prepravu
S rastúcimi cenami benzínu sa zvyšujú aj náklady na prepravu malých zásielok. Očakávajte preto, že dopravcovia ako UPS, FedEx a US Postal Service zavedú palivové príplatky alebo zvýšia sadzby.
Napríklad spoločnosť FedEx si v čase písania tohto článku už účtovala príplatok za palivo vo výške 14,5 % pri expresných službách a 13,25 % pri pozemných službách.
Veľké flotily kontajnerových lodí, ako napríklad Maersk, už upozorňujú na zvyšovanie cien prepravy a príplatkov typu “vojnové riziko”.
Dopyt spotrebiteľov
Vojna má potenciál znížiť spotrebiteľský dopyt. Zvýšená inflácia, rast cien a nestabilná ekonomická situácia povedú zákazníkov k opatrnosti. Bežní spotrebitelia sa v období krízy vyhýbajú nákupu nepotrebných položiek.
Majitelia e-shopov by mali zohľadniť tento fakt a prispôsobiť produktové portfólio potrebám zákazníkov v nadchádzajúcom období.
Úverové náklady
Vojna na Ukrajine posilní infláciu na celom svete. Americký Federálny rezervný systém už zvýšil úrokové sadzby, ale rastúce ceny v dôsledku vojny ich pravdepodobne ešte navýšia. To zvýši úverové náklady pre podniky a spotrebiteľov. Je na mieste prehodnotiť svoje úverové limity a porozumieť, aký vplyv na spoločnosť bude mať zvýšenie úrokových sadzieb.
Hromadné nakupovanie
Vojna na Ukrajine by mohla zopakovať panické nakupovanie tovaru spotrebiteľmi a zanechať v supermarketoch prázdne regály. Nedostatok spôsobený pandémiou je pre mnohých nakupujúcich bolestnou spomienkou.
Online platformy by mohli zvážiť či ich výrobky náhodou nepatria do kategórie “základný sortiment”. Ak áno, ako by hromadné nakupovanie ovplyvnilo spoločnosť, ich dodaciu schopnosť, skladové zásoby?