4 min. čítanie

Aké sociálne siete budeme tento rok používať?

V roku 2023 sa naďalej bude najviac používať sociálna sieť Facebook, Instagram, TikTok a LinkedIn. Každá z týchto sietí má svoje špecifiká a svoju cieľovú skupinu. Najrýchlejšie rastúcou sociálnou sieťou je TikTok, ale aj tak ho Facebook a Instagram stále prevyšujú v počte užívateľov.

Magdaléna Šašková Magdaléna Šašková
Social Media Manager
Aké sociálne siete budeme tento rok používať?

V porovnaní stojí LinkedIn trochu bokom. Ide o profesijnú sieť, ktorá je zameraná na získavanie business kontaktov, B2B oslovenie alebo budovanie povedomia o značke (firemné alebo osobné). Aj napriek takto úzkemu zameraniu počet užívateľov LinkedIn priebežne rastie.

Väčšinu sociálnych sietí bude v roku 2023 spájať zapojenie Artificial Intelligence (AI). Umelá inteligencia je na vzostupe a je to téma číslo 1 pre tento rok. Môžeme preto počítať s tým, že väčšina sietí, ktoré používame, bude s AI aktívne pracovať. Umelú inteligenciu uvidíme napr. vo forme aplikácií, rôznych filtrov, generátorov textov a pod.

Bude pokračovať úpadok FB na úkor TikToku?

Aj napriek tomu, že TikTok je v posledných rokoch najrýchlejšie sa rozvíjajúcou sociálnou sieťou, Facebook stále drží prvenstvo v počte svojich užívateľov. Jeho rast je do istej miery obmedzený, a to kvôli veku. Pre mladšie ročníky, ktoré začínajú sociálne siete používať, je Facebook „starý“, pretože je preplnený reklamou, stále vedú statické formáty a sú na ňom ich rodičia, niekedy aj starí rodičia.

Radšej si preto zvolí inú sociálnu sieť, ktorá splní ich predstavy o kvalitnom obsahu, ktorý chcú konzumovať. Vo väčšine prípadov je to práve TikTok, ktorý svojím formátom rýchlych a krátkych videí mladších užívateľov baví. Na formát TT videí už Facebook a Instagram zareagoval prostredníctvom REELS, ktoré sú v podstate ich kópiou.

Ďalšou z možností ako priviesť nových a mladých užívateľov je projekt METAVERSE, ktorý pracuje s virtuálnou realitou. Na tomto projekte spoločnosť Meta pracuje už niekoľko rokov a v poslednom roku sa ich úsilie zvýšilo. Určite ste v druhej polovici roku 2022 zaznamenali ich kampaň v televízii, rádiu alebo na sociálnych sieťach.

Prepojenie sociálnych sietí a virtuálnej reality je určite zaujímavá a správna cesta ako osloviť nových užívateľov a tých existujúcich udržať vo svojom prostredí dlhšie. Uvidíme, ako sa Mete s týmto projektom bude dariť, pretože zatiaľ sú odozvy prvých užívateľov pomerne chladné.

Výrazné zmeny na Twitteri

Kam bude smerovať v novom roku Twitter závisí predovšetkým od jeho nového majiteľa. Elon Musk Twitter prevzal v minulom roku a odvtedy verejnosti odhalil niekoľko svojich vízií pre posunutie tejto sociálnej siete. Jednou z nich je Twitter bez reklám pre platiacich predplatiteľov.

To môže byť pomerne rizikové z hľadiska firiem, ktoré na TW inzerujú aj z hľadiska užívateľov, ktorí si predplatné nebudú chcieť hradiť. Basic Blue (platené predplatné) sľubuje svojim užívateľom až o polovicu menej reklamných oznámení.

Týždenný podcast UPdate

Otázkou je, ako na toto zareagujú samotní inzerenti a či to neohrozí príjmy Twitteru plynúce z reklamy. Ďalšie zmeny čaká samotné používateľské rozhranie, takže aj tu je otázkou, ako to vo finále bude vyzerať a či bude aj naďalej pre svojich používateľov príjemné.

 Ako sa prejaví ťaženie EÚ proti technologickým gigantom?

V roku 2022 sa Európsky parlament a členské štáty EÚ zhodli na novej podobe regulácie Digital Markets Act (DMA), ktorá by mala zabezpečiť rovnejšie podmienky na digitálnom trhu a prívetivejšie prostredie pre užívateľov. Medzi nové povinnosti patrí napr. zákaz šírenia nezákonného obsahu a dezinformácií, čo môže mať vplyv na tvorený obsah ako mazanie príspevkov alebo blokácia účtov v prípade, keď robot vyhodnotí obsah ako závadný.

Ďalšou novinkou je možnosť voľby používateľov či chcú dostávať odporúčania a reklamné oznámenia na základe svojich záujmov a vyhľadávania. Je to obmedzenie, ktoré bude mať vplyv na efektivitu doteraz poskytovaných služieb „technologickými gigantmi“ a tí sa môžu dožadovať ich zmiernenia alebo úpravy.

 Očakávané novinky

Témou roku 2023 bude umelá inteligencia. Určite ste zaznamenali vzostup rôznych aplikácií, ktoré dokážu na základe vášho zadania vytvoriť obrázok alebo napísať text. Rozvoj AI bude značný a nájde uplatnenie v mnohých oblastiach, a to ako pre jednotlivcov, tak aj pre firmy. Tento rok bude o postupnom objavovaní možností a o hľadaní tej správnej cesty efektívneho využitia AI. Marketingové agentúry, ktoré budú schopné navrhnúť vhodnú stratégiu aplikáciu AI v konkrétnom biznise, budú mať zásadnú výhodu.

Zdieľať článok
Magdaléna Šašková
Social Media Manager

Magdalena Šašková vyštudovala odbor psychoterapie na Pražskej vysokej škole psychosociálnych štúdií. Okrem toho má za sebou odborný výcvik v skupinovej daseinsanalýze a veľkú časť profesijného života pôsobila v oblasti HR, v retailových a výrobných spoločnostiach. Aj vďaka týmto skúsenostiam dokáže pochopiť potreby klienta a navrhnúť mu vhodné riešenie pre jeho biznis. V agentúre Contexto pôsobí na pozícii Social Media Manager od roku 2019 a aktívne sa venuje sieťam Facebook, Instagram, TikTok a LinkedIn.

Tento článok ti prináša

Contexto

Contexto je fullservisová marketingová agentúra, ktorá kombinuje tradičnú prácu so značkou, kreativitu a obsah komunikácie s využitím súčasných nástrojov online marketingu. Efektivita vynaložených prostriedkov je pre nich zásadná. Ponúkajú komplexné marketingové riešenia, správu sociálnych sietí, performance marketing, tvorbu a distribúciu obsahu, a mnoho ďalšieho.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+