Zaujíma ma
14. novembra 2018

Dominika Plajdičková

Social Media Manager GymBeam
14. novembra 2018

REPORT: Websummit 2018 – Trendy a novinky z marketingu, ktoré inšpirovali aj nás v GymBeame

Len pred pár dňami sa v portugalskom Lisabone uskutočnila celosvetovo uznávaná konferencia zameraná na trendy, vízie a inovácie v oblasti marketingu, technológií a IT. Ja, spoločne s mojimi 7 kolegami z GymBeamu sme tam nemohli chýbať. Každý sa v našej firme venuje inej oblasti, no aj napriek tomu, sme si všetci prišli na svoje 🙂

Veľkolepý začiatok

Predstavte si event, na ktorom je zúčastnených takmer 70 000 marketérov, PR manažérov, IT-čkárov, copywriterov či nadšencov kreatívy spoločne s lídrami v odbore, ktorí sú vám pripravení odovzdať vlastné skúsenosti a tipy. A to všetko pod jednou strechou! Veľkolepé otvorenie Websummitu si pod svoje krídla už tradične zobral jeden zo zakladateľov Websummitu Paddy Cosgrave, ktorý oznámil, že Lisabon bude miestom pre ďalšie ročníky Websummitu ďalších 10 rokov, kvôli neuveriteľnej atmosfére a business zanieteniu, ktoré nájdete iba v Lisabone.

Websummit odštartoval prvým speakrom, ktorým nebol nik iný než Tim Bernes-Lee. Práve on umožnil to, že si práve čítate na internete tento blog – vymyslel a uviedol do chodu internet. Ako ďalšia sa predstavila Lisa Jackson zo spoločnosti Apple, ktorá prezentovala to, aké je v tejto dobe dôležité pre business nezabúdať aj na životné prostredie či edukačné programy. Apple sa k tomuto celosvetovému problému postavil  skutočne príkladne – všetky globálne pobočky Applu využívajú 100% čistú energiu prostredníctvom solárnych panelov. Dokonca sa im podarilo presvedčiť ďalších 9 dodávateľov, aby sa k projektu čistej energie pripojili.

Pre mnohých bolo najväčším zážitkom otváracieho ceremoniálu vidieť a počuť známeho producenta a scenáristu filmov ako Biela Labuť, Requirem for Dream či Mother – Darrena Aronfskeho. Venoval sa najmä tomu, ako technológie zmenili formu “storytellingu”, no taktiež podotkol, že v oblasti videa by sa k produkcii stále malo z veľkej časti pristupovať viac “ľudským” spôsobom, lebo len tak dokážeme preniesť tú pravú emóciu.

Experience marketing, autenticita a kreatívny storytelling ako súčasné “must have” trendy marketingu

Websummit 2018 nám okrem neuveriteľnej atmosféry a motivácie, predostrel aj súčasné trendy marketingu, ktoré využívajú tí najlepší z najlepších. Nakoľko sa v GymBeame venujem social media managementu a copywritingu, vedela som, že prednášky zo stagu Creative a Content Markets jednoducho nemôžem vynechať 😉

Môže byť brandový kontent autentický?

Práve tejto téme prednášky sa venovali Graham McConnel (New York Times) ,Colin Kavanagh (Malibu & Kahlua), Jose Woldring (The Media Nanny) a Mimma Viglezio (SHOWstudio). Odpoveď na otázku či môže byť vôbec brandový kontent autentický, odpovedali všetci štyria jednoznačne – ÁNO! Ale…Na čo by sme nemali zabúdať je to, že brandový kontent musí jasne reprezentovať a vyjadrovať účel a hodnoty spoločnosti. Mnoho spoločností v dnešnej dobe využíva na prezentovanie svojej značky influencerov.

Preto je dôležité, aby boli influenceri stotožnení s vašim brandom a aby aj oni svojím vlastným spôsobom reprezentovali firemné hodnoty.

Ako povedal ďalší zo speakrov Olivier Robert Murphy zo spoločnosti Universal Music Group, ktorého prednáška niesla názov Judging Creativity

“Žijeme v bubline rovnakých názorov a práve vy musíte nájsť cestu ako dostať vašich zákazníkov z tejto bubliny.”

Snáď každý business sa snaží o to, aby bol jeho brand čo najviac autentický. V GymBeame tomu nie je inak. Spoločne s mojimi kolegami sa snažíme vytvoriť obsah, ktorý v sebe bude niesť naše firemné hodnoty. Pri tvorbe kreatívy na sociálne siete sa snažím čo najviac vžiť do pozície zákazníka a zároveň sa im snažím odovzdať “posolstvo” našej firmy. Práve prednášky o autenticite brandového kontentu ma ešte viac utvrdili v tom, že vytýčenie jasných firemných kultúr má svoj význam nielen pre zamestnancov ale aj pre zákazníkov.

Pri týchto kreatívnych prednáškach o autenticite brandu však odznela aj definícia konkurencie, ktorá mne osobne utkvela v mysli a verím, že pokiaľ začneme vnímať konkurenciu rovnako ako to definoval Tiago Silva Lopes (Altice), budeme schopní brand, reklamu a kreatívu posunúť novým, lepším smerom.

“Na konkurentov by sme sa mali pozerať ako na novú príležitosť, nie ako na hrozbu. Posnažme sa stavať mosty, nie ploty a bariéry. Ak si budeme vzájomne pomáhať a nadviazovať spolupráce, vybudujeme autentické brandy s unikátnymi spoluprácami.”

Tu by som sa ešte na chvíľu pozastavila pri tvorbe kontentu na sociálne siete, ktorým sa venujem. Definícia spomenutá vyššie sa dá jednoducho aplikovať aj na influencerov, ktorých v dobe stúpajúceho influencer marketingu môžeme vnímať ako potenciálnu nepriamu konkurenciu. V GymBeame sa snažíme v prvom rade vyberať ľudí, v ktorých vidíme potenciál a to, že sa vedia s našim brandom naplno stotožniť. Vďaka týmto influencerom som schopná vytvoriť unikátny kontent, ktorý viem aplikovať edukatívnou, zábavnou či “hardsale” formou. Práve v tom vidím obrovský potenciál pre brandy, ktoré chcú vytvárať nezameniteľný obsah s pozitívnou emóciou. Tak ako sa o to snažíme v GymBeame 🙂

Absolut

V rámci prednášok o autenticite ma ako príklad najviac zaujala reklama na vodku ABSOLUT. Pracovníci tejto firmy vytvorili úplne iný obsah než by sa od nich čakalo, a práve v tom bolo čaro autenticity. V oblasti destilovania vodky a alkoholu ako takého je vždy množstvo otázok spojených s kvalitou destilácie. Zamestnanci ABSOLUT Vodky sa teda rozhodli, že nemajú čo skrývať, a presne to autenticky odprezentovali vo svojom reklamnom spote. Do tohto projektu sa dokonca zapojil aj samotný CEO firmy ABSOLUT, ktorý je súčasťou videa!

Experience marketing ako základný pilier dôvery a lojality zákazníka

Experience marketing a to, ako dokážeme prezentovať naše hodnoty zákazníkovi v čo najprirodzenejšom a zároveň zaujímavom smere bolo na Websummite 2018 veľkou témou.

Základom je pochopiť základy kreativity, ktoré na svojej prednáške prezentoval Jens Riegelsberger zo spoločnosti Google. Ako prvý bod uviedol, že kreativita musí mať jasný cieľ. Ako firma musíte mať jasne vytýčené to, čo chcete kreatívou dosiahnuť – či už ide o prilákanie nových zákazníkov, predanie produktu či zvýšenia povedomia o brande.

Druhým pilierom kreativity je jej účel. V tomto bode by ste sa nemali zamyslieť len nad tým, aký je cieľ kampane či kreatívy ale aj nad tým, či kreatívna dostatočne vyjadruje hodnoty vašej firmy. Nezabúdajte, byť autentický znamená byť trendy.

Posledným, no často kľúčovým bodom je zamyslieť sa nad tým, aký bude mať vaša kreatíva vplyv – na vašu firmu, brand, zákazníkov či konkurenciu.

V rámci experience marketingu sa v našej firme snažíme neustále zlepšovať. Spoločne s našim video tímom chystáme pre zákazníkov množstvo noviniek, do ktorých sa budú môcť aktívne zapojiť. V rámci sociálnych sietí pracujem s experience marketingom prostredníctvom rôznych druhov súťaží ale aj samotných príspevkov, vďaka ktorým dokážem ľuďom odovzdať pozitívnu emóciu. Taktiež robíme autentické instastories zo skladu, prostredníctvom ktorých zákazníkovi vieme sprostredkovať “real life” experience priamo z miesta, z ktorého odchádzajú ich obľúbené GymBeam produkty.

Faktory experience marketingu

Dôležitým faktorom pri vytváraní experience marketingu je podľa Michaela Petersena z EuroNews myslieť “glokálne”. Aj napriek tomu, že operujete so svojou firmou globálne, mali by sme ku jednotlivým trhom pristupovať lokálne. Okrem toho, že tak dokáže porozumieť správaniu zákazníkov, dáte im aj pocit komfortu a dôvery. Práve to je jedným z esenciálnych “stavebných kameňov” zákazníckej lojality.

Nakoľko GymBeam momentálne operuje na Slovensku, Česku, Maďarsku, Rumunsku, Chorvátsku, Bulharsku a postupne sa spúšťa Ukrajina, dbáme na to, aby sme pre jednotlivých zákazníkov vytvorili čo najlepšiu skúsenosť s našim e-shopom. Vďaka jednotlivým country manažérom a support tímu v jazyku danej krajiny, vytvárame pre zákazníkov lokálne podmienky postavené na rešpekte voči ich pôvodu, jazyku a kultúre.

Photo by Stephen McCarthy/Web Summit via Sportsfile

Kreatívny storytelling – povedzte to inak!

Začnime tým, čo vás možno neprekvapí. Jednoznačným trendom v oblasti formátu storytellingu je video a instastories. Dôležité je však to, aby ste zákazníka dokázali prostredníctvom rôznych druhov médií zachytiť pri surfovaní na mobile, pri pozeraní televízie či vyhľadávaní cez notebook. Musíme byť jednoducho flexibilný a porozumieť požiadavkám a lifestylu zákazníkov.

Okrem médií je však kľúčom k kreativita. Na Websummite sa okrem zvučných mien akými sú Netflix, Ronaldino či Tony Blair, objavili aj dizajnér Alexander Wang a známy hudobný producent Christopher Leacock (Major Lazer), ktorí prezentovali ich vlastný autentický storytelling.

Photo by Stephen McCarthy/Web Summit via Sportsfile

Alexander Wang pri svojom storytellingu apeloval najmä na to, aby ľudia ostali sami sebou aj napriek tomu, že budú počúvať kritiku. Ako módny návrhár zažil už množstvo negatívnych odoziev ale ako sám povedal, práve tie ho posunuli vpred a pomohli mu byť ešte viac kreatívnejším. Jeho odkaz spoločnostiam bol jednoduchý “Buďte kreatívny, buďte autentický ale najmä buďte sami sebou”.

O to, aby sme ostali vždy sami sebou a reprezentovali firemné hodnoty sa snažíme aj u nás – v GymBeame. Samozrejme, ako každý business aj my sa stretávame s negatívnymi komentármi zákazníkov. Tie však berieme ako konštruktívnu kritiku a daný problém sa vďaka nášmu skvelému support tímu snažíme vyriešiť ihneď s ohľadom na zákazníka. Jedna z našich firemných hodnôt je práve “Client focused” teda zameranie na klienta. Naša interná komunikácia a spolupráca medzi kolegami vyúsťuje do jediné cieľa – poskytnúť našim zákazníkom služby, na ktoré sa môžu spoľahnúť a produkty, ktoré ich budú sprevádzať a podporovať ich zdravý životný štýl. Nechceme pre nich byť len e-shopom, chceme byť ich partnermi pri dosahovaní cieľov.

Major Lazer

Prezentácia hudobného producenta, známeho aj ako Major Lazer, Christophera Leacocka bola zameraná na to, ako sa dostal ku splneniu svojho sna, ktorým bolo robiť hudbu. Jeho rodina pracovala po dlhé roky v oblasti businessu a tak sa rozhodol ísť v rodinných šľapajách, požičal si peniaze, odkúpil budovu a postupne ju renovoval. Uprostred renovácie si však uvedomil, že toto nie je to čo naozaj chce. Práve v tom období mu jeho strýko povedal vetu, ktorá ho nakopla ku splneniu svojich snov.

“To, že je niečo dobré pre nás a že nás niečo baví neznamená, že je to dobré aj pre teba. A je to v poriadku. Neboj sa svojich vízií a snaž sa naplniť si svoje sny”.

Osobne som si jeho storytelling vysvetlila tak, že je dôležité byť autentický, sám sebou a najmä sa držať svojich hodnôt. Či už ide o business alebo človeka ako takého. Preto buďte voči sebe a zákazníkovi úprimný, buďte transparentný a prezentujte váš business príbeh tak, aby ste ním čo najlepšie vyjadrili emócie a hodnoty, ktoré tvoria “srdce” vašej firmy.

Vďaka storytellingom týchto slávnych osobností som si uvedomila, aké  dôležité je to, aby človek robil vo svojom živote čo ho skutočne baví. V marketingu, najmä v jeho kreatívnej stránke, som našla zanietenie a chuť rozvíjať sa.  Vďaka možnosti byť na Websummite, za čo som GymBeamu nesmierne vďačná, som pochopila, že je len na mne ako sa bude tá moja “story” rozvíjať. Jedno však viem, mám ambíciu raz stáť na pódiu a podeliť sa so svetom o moje skúsenosti, názory a snáď aj cenné rady.

Skvelým štartom sú pre mňa interné podujatia, ktoré na našej firme pravidelne robíme. Celá firma sa stretnete a vzájomne si sharujeme skúsenosti a poznatky z rôznych konferencií. Zároveň však prezentujeme po anglicky a tým máme možnosť rozvíjať nie len náš komunikačný skill ale taktiež prekonať samého seba a postaviť sa pred dav ľudí. A verte mi, že to ide jednoduchšie, ak okolo seba cítite podporu kolegov 🙂

Photo by Stephen McCarthy/Web Summit via Sportsfile

Motivácia, nové kontakty, spoznávanie portugalskej kultúry a posilnenie firemných hodnôt

Okrem zaujímavých prednášok a významných osobností v marketingovom a IT sektore bol Websummit 2018 aj skvelou príležitosťou na nadviazanie nových kontaktov. Spoločne s mojimi kolegami s GymBeamu sme spoznali množstvo nových kreatívnych ľudí, ktorí každému z nás odovzdali svoje skúsenosti a my sme načerpali novú motiváciu. Okrem toho sme spoznali aj portugalskú kultúru, zistili, že najlepšie pivo máme aj tak na Slovensku a aj to, že cesta Uberom sa môže zmeniť na zábavu. Stačí ak vodičovi zavolá nahnevaná manželka Teresa a vynadá mu portugalsky 😉  Ostatné už nechám na vašu predstavivosť 🙂

Ak by som teda Websummit mala zhrnúť ponúkol mi toho skutočne veľa. V profesionálnej oblasti nielen motiváciu ale množstvo nových, zaujímavých informácií, ktoré pri tvorbe kontentu na sociálne siete určite využijem. Zistila som taktiež to, že instastories vládnu marketingu a preto sa tejto oblasti chcem venovať naplno. A samozrejme, skvelý čas strávení s mojimi kolegami, ktorým touto cestou ďakujem. Bez vás by to nebolo ono!

P.S. Ak sa chcete o Websummite 2018 dozvedieť ešte viac, neváhajte ma kontaktovať 🙂

Autor článku

Dominika Plajdičková

Social Media Manager GymBeam

Social Media Manager v spoločnosti GymBeam, ktorá je najrýchlejšie rastúcim fitness brandom v CEE. Prostredníctvom kreativity sa snažím na ľudí preniesť pozitívnu emóciu :)

Tento článok prináša

Sme najrýchlejšie rastúcim fitness brandom v CEE. Ponúkame široký sortiment výživových doplnkov a fitness oblečenia, ktoré našich zákazníkov sprevádzajú na ceste za ich cieľmi.

Prihláste sa do newsletteru

Odberom súhlasíš so zasielaním a týmto úprimným dokumentom, ktorý som k tomu pripravil.