Rok 2022 v znamení zmien
Turbulentná doba sa v nemalom množstve odrazila aj na maďarskom trhu. Forint bol nestabilný, inflácia stúpala a nákupné správanie maďarských zákazníkov sa ochladzovalo.
Ako riešiť problémy na maďarskom trhu?
Na ekonomickú situáciu vplyv nemáte. Jediné, čo môžete urobiť, je prijať také opatrenia, ktoré vám pomôžu znížiť finančné škody a udržať si svoje postavenie na trhu.
Myslite na cenotvorbu
Pokiaľ podnikáte mimo eurozóny, spôsob, akým riešite naceňovanie a preceňovanie tovaru do cudzej meny, je kľúčový.
Niektoré e-shopy prepočítavajú ceny len na začiatku sezóny a potom ich už neupravujú. Iné prepočítavajú ceny podľa platného denného kurzu. Ani jedna alternatíva nie je správna.
Každá krajina, do ktorej expandujete, predstavuje samostatný biznis. Zaraďte kurzové zmeny do riadenia výkonnostného marketingu cez maržu.
Prevádzajte forinty na eurá efektívne
Pohyby výmenného kurzu nie sú len cenový a účtovný problém. Myslite na to, že nechcete strácať na poplatkoch za prevod z cudzej meny na eurový účet ani o cent viac ako je nutné.
Množstvo dodávateľských dolárových faktúr je často výhodnejšie platiť priamo vo forintoch a neprevádzať ich medzitým na eurá. Zastavte automatické transfery na eurové účty a získajte dostatočný čas na to, aby ste prišli na čo najefektívnejšie riešenia.
Efektívne riešenia sú aj nebankové platformy a virtuálne banky, ktorých prevody v kurzoch sú veľmi výhodné.
Ako predísť riziku drastickej zmeny kurzu?
S bankami dokážete uzatvoriť mimoburzové finančné dohody na 3 až 9 mesiacov vopred. Tým si zafixujete opciu na nákup cudzej meny za pevne stanovený výmenný kurz.
Za opcie sa však platia poplatky z celej sumy kontraktu. Zvyčajne ide o nie viac ako 3 %. Ak sa však kurz bude vykyvovať tak drasticky ako pri euro/forint v roku 2022, aj takýto poplatok je efektívny. Toto riešenie však odporúčame e-shopom, ktoré majú ročný obrat aspoň pol milióna eur.
Určte si hraničné úrovne marže
Zistite, kedy nastane situácia, že sa vám daný produkt už neoplatí na maďarskom trhu propagovať.
Pokiaľ máte produkt s 30 % maržou na trhu v eurozóne, na trhu v Maďarsku musíte k pôvodnej marži pripočítať kurzový rozdiel. Tak sa dostanete na maržu vo výške napríklad 27 %.
Pokiaľ sa dostanete kvôli nelichotivému kurzu ku hraničnému bodu, ktorý si stanovíte, niektoré biddingové algoritmy reklamných systémov dokážu automaticky vypnúť propagáciu daného produktu, zatiaľ čo v iných krajinách reklama bude bežať aj naďalej. Príkladom tohto systému ja MagicScript – automatizačný nástroj, ktorý dokáže bidovať na maržu.