COVID-19 a kríza
Samozrejme, ecommerce dnes rastie. Vidíme to aj z posledného reportu, kde sme priniesli trend z agregovaných dát affiliate siete Dognet. Po krátkom útlme sa vraciame a to aj napriek začiatku ekonomickej krízy, ktorá by mala mať dopad na spotrebu. A aj má. Len dnešná situácia zatvorených predajní nahráva do karát eshopom. Tak aj napriek nižšiemu dopytu majú niektoré eshopy tržby ako na Vianoce.
Ľudia veria overeným značkám, hľadajú istotu a čo sa dá, nakupujú online. Predpokladám, že sa prebudia aj štandardne skôr offline segmenty a internet sa stane miestom, kde naozaj budeme nakupovať všetko. Od televízorov až po cement na stavbu. A firmy sa s tým musia popasovať.
Najbližšie mesiace sa trh transformuje tak, že na internete kúpite reálne všetko. Lebo kto sa konečne nedostane “full online”, ten zahynie. Škodovka, ako tvrdí v reklame, otvorila naplno online show room. Hoci viac ako jeden obrázok na home-page asi nestihli pripraviť.
Zrejme sa dočkáme nových štandardov nakupovania, ktoré by len pred mesiacom niektorí označili za blúznenie hraničiace s rúhaním.
Affiliate ako čistý performance kanál
Výhodou affiliate marketingu pre eshopy je to, že platia len províziu z predaja. Nemusia riešiť kliky, zobrazenia a podobne – to musia pri Heureke, PPC, RTB či iných kanáloch. Ako vlastne affiliate funguje? Pozrite si krátke video.
Čiže situácia nahráva celému affiliate odvetviu. V kampaniach majú inzerenti nákladovú istotu. Samozrejme, dá sa popracovať na optimalizácii, ale už z logiky veci je to posledný kanál, ktorý by mal eshop upravovať, alebo vypínať.
Affiliate siete, nie len Dognet, združujú tisíce publisherov. V dobe krízy, kedy ľudia chcú ušetriť, padnú vhod aj kupónové weby či cashback systémy. Tie vedia pracovať práve s cieľovou skupinou, ktorá hľadá cesty k “lacnejšiemu” nakupovaniu. Vhodným spôsobom ich vedia priviesť nie len k zľave, ale aj k vyššej efektivite pre inzerenta. Písal som o tom aj článok a máme k tomu dokonca krátke video.
Správne nastavená affiliate kampaň vie aj v dobe krízy prinášať eshopu efektivitu a zvyšovať objemy predaja.
Impulz pre nových publisherov
Ecommerce rastie, sme doma a do popredia ide home-office. Ľudia pochopili, že z mobilu a tabletu nič normálne nespravia. A to, že sú doma, vytvára potenciál pre vznik a rast nových affiliate publisherov. Máme k tomu článok “Ako reálne zarobiť na internete? Pravdivé a overené skúsenosti zo života” a aj “Reálny pohľad na zarábanie affiliate marketingom“. Článkom som dal “srdiečko” a povedal, ako to chodí.
Je to ťažké, ale nie nemožné. Proste si treba sadnúť a makať. Kľudne z domu. Máme k tomu dokonca dve knižky – ak mi napíšete, pošleme vám ich zadarmo 😉
Začať podnikať online a zarábať, je ľahšie, ako kedykoľvek predtým. To je samozrejme klišé… ktoré ale dnes vzľadom na “násilný” home-office dáva týmto pojmom iný rozmer. Doma musíme sedieť tak či tak. A keď sa minú seriály na Netflixe, je doteraz nedostatkového času odrazu dosť. Keď ešte začnete vnímať zlú situáciu v práci, alebo sa vás kríza už aj dotkla, je čas sa zamyslieť. Čo sa dá robiť z domu? Môžete si spraviť eshop, byť freelancer alebo robiť vlastné projekty. Prípadne hľadať novú prácu.
Pekne to zhrnul Zdeněk Dvořák na blogu Ondrěje Martinka. To, že bude viac “dodávateľov” pre publisherov, mi ani nenapadlo.
“Myslím, že sa v priemere prepadne aj cena práce na trhu. To môže byť výhoda pre affiliate partnerov, ktorí tak dokážu lacnejšie vytvoriť viac obsahu. Obecne affil pritiahne viac ľudí, ktorí ho budú chcieť vyskúšať. Nie len jednotlivcov, ale napríklad aj mediálnych domov, ktorým sa nebude dariť predávať impresia ako predtým.”
Digitalizácia v priamom prenose
Nová situácia je ťažká, ale dáva veľa príležitostí. Firmy, ktoré by prechod do online sveta plánovali mesiace, či roky, to dnes stihli do pár dní. Napríklad take Fruitisimo, sa presunulo z offline stánkov na fresh džúsy na online donášku doslova cez víkend. Výborný rozhovor o tom má Jirka na MladýPodnikatel.cz.
Firmy ako Microsoft, Apple či Amazon presúvajú svoje “veľké eventy” iba do online sveta, či dokonca do virtuálnej reality. To, čo bolo včera nemysliteľné, je dnes často jediné východisko.
Ako na tom bude affiliate?
Výhoda je, že ideme čisto na výkon a inzerenti oceňujú, že je to fér. Plus je tam extrémne silná pridaná hodnota. Radšej by som bol, ak by žiadny vírus, ani kríza nebola. Ale ecommerce, digitalizácii a vývoju to môže pomôcť. A s tým porastie aj affiliate.
Samozrejme, ak berieme na zreteľ, že napríklad travel segment je, samozrejme, na dne.