4 min. čítanie

Ako funguje affiliate marketing? Čo môže priniesť eshopu?

Affiliate marketing vie priniesť eshopu nový zdroj predajov, a pritom platí len províziu z predaja. Žiadne kliky, alebo zobrazenia reklamy. Cez affiliate kampaň médiá posielajú návštevnosť a inzerent platí len za reálne realizované objednávky. Je to férová spolupráca ako pre inzerenta, tak pre médium, ktoré reklamu zobrazuje.

Ako funguje affiliate marketing? Čo môže priniesť eshopu?

Ako funguje provízna affiliate kampaň?

Základom je uvedomiť si dve strany – inzerenta, teda napríklad eshop, a na druhej strane publishera, teda médium, ktoré umiestňuje reklamu. Potrebujeme pre nich vytvoriť priestor na spoluprácu. Publisher musí mať administráciu, kde nájde reklamné prvky, popis kampane a v neposlednom rade zoznam konverzií, ktoré sprostredkoval.

Affiliate program a kampaň spája inzerenta a médiá

A to všetko sprostredkuje affiliate kampaň, ktorú nastavuje a spravuje inzerent. Publisher sa do nej registruje a získava možnosť spolupracovať s inzerentom.

Pre koho je to vhodné?

Affiliate kampaň nie je vhodná pre každý ecommerce projekt. Vo všeobecnosti má na Slovensku zmysel spúšťať kampane v klasických segmentoch ako elektro, bývanie, zdravie a výživa, móda, či šport. Už menej to má zmysel pri financiách, poistení či v travel segmente.

Prečítajte si rozsialy článok o affiliate marketingu pre ecommerce od A po Z.

Viac menej žiadny zmysel to nemá pri segmente B2B, či lokálnych službách. Prečo? Pretože technicky by sa to nastaviť dalo, no na Slovensku je veľmi málo, resp. skoro žiadni publisheri pre propagáciu B2B služieb, alebo lokálnych firiem. V rámci siete Dognet sme mali niekoľko B2B či lokálnych kampaní, no žiadna nefungovala. Pre tieto segmenty sú vhodné iné formy online propagácie.

B2B segment na Slovensku v rámci affiliate nemá veľký zmysel.

Ako spustiť kampaň?

Ak máte vhodný ecommerce projekt, je dôležité sa rozhodnúť, či si budete program spravovať samostatne, alebo sa zaradíte do affiliate siete.  Samostatný program si môžete pripraviť, spravovať a prevádzkovať samostatne. Technický základ a administráciu vám vie dať napríklad software Post Affiliate Pro či Affilbox.

Má niekoľko výhod:

  • Plná správa programu
  • Vlastné riešenie nezávislé na tretej strane
  • Možnosť vlastných pravidiel

No aj nevýhod:

  • Nutné interné kapacity na prevádzku
  • Časová náročnosť
  • Potrebné silné a na trhu neštandardné know-how
  • Cena prenájmu software

Druhá možnosť je integrácia do affiliate siete. Tá uľahčuje administráciu programu, vyplácanie publisherov a má nutné know-how na prevádzku kampane. Je to ideálne pre tých, ktorí chcú správu kampane delegovať na profesionálov.

Affiliate sieť vie ušetriť náklady a kampaň rozbehnúť rýchlejšie.

Väčšina sietí pracuje na výkonnostnom modeli, kedy inzerent platí len províziu z predaja, ktorá sa delí medzi sieť a publishera. Vyberať môžete so sietí ako eHub, Facelist, či náš Dognet.

Na čo je dôležité myslieť pri spustení kampane?

V rámci siete sme robili prieskum medzi publishermi, čo je pre nich dôležité. Zistili sme, že je pre nich najdôležitejšia tematická oblasť. Čiže ak niekto robí „bývanie“ nebude robiť „módu“. Nasleduje samozrejme výška provízie a v neposlednom rade je to konverzný pomer propagovaného projektu a sila značky.

Ako začať?
Pripravil som pre vás zoznam toho, čo vás čaká pri spustení kampane:

  1. Rozhodnite sa, či idete do siete, alebo cestou samostatného programu.
  2. Napíšte pár dodávateľom, či si myslia, že to pre vás má zmysel. Ak vám budú odporúčať sa do toho nepúšťať, sústreďte sa na niečo iné. Verte mi, ešte sa mi nestalo, že by sme niekoho odmietli a bola by to chyba.
  3. Skúste prebrať iné možností, ako zvýšiť efektivitu projektu, eshopu či webu. Affiliate kampaň spúšťajte vtedy, keď ste už vyladili UX webu, logistiku a aj support.
  4. Premyslite si výšku provízie. Publisherov treba motivovať a nie „skúšať vodu“.
  5. Komunikujte so sieťou a publishermi. To je základ – nerobíte so strojom, ale s partnermi, ktorí sú ľudia.
  6. Dajte si povedať a ak máte samostatný program, hľadajte odborníkov, ktorí vám s tým pomôžu. A samozrejme, vzdelávajte sa.

Affiliate marketing vie nosiť aj desiatky percent z konverzií inzerenta. Je vhodným novým výkonnostným kanálom hlavne pre veľké a stredné eshopy a viete ním osloviť nový typ médií. Kým sa do toho pustíte, poraďte sa. Ušetríte si čas a aj peniaze 😉

Zdieľať článok
Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Trh klesá, ale affiliate sieť Dognet hlási medziročný nárast výkonu Black Friday
5 min. čítanie

Trh klesá, ale affiliate sieť Dognet hlási medziročný nárast výkonu Black Friday

Black Friday je jedným z najväčších a najdôležitejších eventov pre celý e-commerce segment. Už dlhé roky nejde len o jeden deň, ale väčšinou ide o týždeň zvaný “Black week”. V zásade však platí, že zľavy e-shopy nasadzujú už od začiatku novembra. Preto je november najsilnejším mesiacom e-commerce sezóny.

Zuzana Riglerová Zuzana Riglerová
Key Relationship Manager
Prečítať článok
Dognet posilňuje na maďarskom trhu a vydáva exkluzívny expanzný guideline na podporu affiliate publisherov 
3 min. čítanie

Dognet posilňuje na maďarskom trhu a vydáva exkluzívny expanzný guideline na podporu affiliate publisherov 

Affiliate sieť Dognet už viac ako 10 rokov podporuje affiliate marketing nielen na Slovensku, ale aj v susedných krajinách a na Balkáne. Nakoľko v sieti dlhodobo pozorujú nevyužitý potenciál maďarského trhu, toto leto predstavili novú iniciatívu s názvom expanzný guideline. V ňom publisheri nájdu všetko, čo by mohli potrebovať pri expanzii s affiliate projektami na […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+