
Ako funguje provízna affiliate kampaň?
Základom je uvedomiť si dve strany – inzerenta, teda napríklad eshop, a na druhej strane publishera, teda médium, ktoré umiestňuje reklamu. Potrebujeme pre nich vytvoriť priestor na spoluprácu. Publisher musí mať administráciu, kde nájde reklamné prvky, popis kampane a v neposlednom rade zoznam konverzií, ktoré sprostredkoval.
Affiliate program a kampaň spája inzerenta a médiá
A to všetko sprostredkuje affiliate kampaň, ktorú nastavuje a spravuje inzerent. Publisher sa do nej registruje a získava možnosť spolupracovať s inzerentom.
Pre koho je to vhodné?
Affiliate kampaň nie je vhodná pre každý ecommerce projekt. Vo všeobecnosti má na Slovensku zmysel spúšťať kampane v klasických segmentoch ako elektro, bývanie, zdravie a výživa, móda, či šport. Už menej to má zmysel pri financiách, poistení či v travel segmente.
Prečítajte si rozsialy článok o affiliate marketingu pre ecommerce od A po Z.
Viac menej žiadny zmysel to nemá pri segmente B2B, či lokálnych službách. Prečo? Pretože technicky by sa to nastaviť dalo, no na Slovensku je veľmi málo, resp. skoro žiadni publisheri pre propagáciu B2B služieb, alebo lokálnych firiem. V rámci siete Dognet sme mali niekoľko B2B či lokálnych kampaní, no žiadna nefungovala. Pre tieto segmenty sú vhodné iné formy online propagácie.
B2B segment na Slovensku v rámci affiliate nemá veľký zmysel.
Ako spustiť kampaň?
Ak máte vhodný ecommerce projekt, je dôležité sa rozhodnúť, či si budete program spravovať samostatne, alebo sa zaradíte do affiliate siete. Samostatný program si môžete pripraviť, spravovať a prevádzkovať samostatne. Technický základ a administráciu vám vie dať napríklad software Post Affiliate Pro či Affilbox.
Má niekoľko výhod:
- Plná správa programu
- Vlastné riešenie nezávislé na tretej strane
- Možnosť vlastných pravidiel
No aj nevýhod:
- Nutné interné kapacity na prevádzku
- Časová náročnosť
- Potrebné silné a na trhu neštandardné know-how
- Cena prenájmu software
Druhá možnosť je integrácia do affiliate siete. Tá uľahčuje administráciu programu, vyplácanie publisherov a má nutné know-how na prevádzku kampane. Je to ideálne pre tých, ktorí chcú správu kampane delegovať na profesionálov.
Affiliate sieť vie ušetriť náklady a kampaň rozbehnúť rýchlejšie.
Väčšina sietí pracuje na výkonnostnom modeli, kedy inzerent platí len províziu z predaja, ktorá sa delí medzi sieť a publishera. Vyberať môžete so sietí ako eHub, Facelist, či náš Dognet.
Na čo je dôležité myslieť pri spustení kampane?
V rámci siete sme robili prieskum medzi publishermi, čo je pre nich dôležité. Zistili sme, že je pre nich najdôležitejšia tematická oblasť. Čiže ak niekto robí „bývanie“ nebude robiť „módu“. Nasleduje samozrejme výška provízie a v neposlednom rade je to konverzný pomer propagovaného projektu a sila značky.
Ako začať?
Pripravil som pre vás zoznam toho, čo vás čaká pri spustení kampane:
- Rozhodnite sa, či idete do siete, alebo cestou samostatného programu.
- Napíšte pár dodávateľom, či si myslia, že to pre vás má zmysel. Ak vám budú odporúčať sa do toho nepúšťať, sústreďte sa na niečo iné. Verte mi, ešte sa mi nestalo, že by sme niekoho odmietli a bola by to chyba.
- Skúste prebrať iné možností, ako zvýšiť efektivitu projektu, eshopu či webu. Affiliate kampaň spúšťajte vtedy, keď ste už vyladili UX webu, logistiku a aj support.
- Premyslite si výšku provízie. Publisherov treba motivovať a nie „skúšať vodu“.
- Komunikujte so sieťou a publishermi. To je základ – nerobíte so strojom, ale s partnermi, ktorí sú ľudia.
- Dajte si povedať a ak máte samostatný program, hľadajte odborníkov, ktorí vám s tým pomôžu. A samozrejme, vzdelávajte sa.
Affiliate marketing vie nosiť aj desiatky percent z konverzií inzerenta. Je vhodným novým výkonnostným kanálom hlavne pre veľké a stredné eshopy a viete ním osloviť nový typ médií. Kým sa do toho pustíte, poraďte sa. Ušetríte si čas a aj peniaze 😉