Na konferencii ShopCamp 2019 zaznela zaujímavá vec. A to, že keď e-shop Kytary.cz vypol affiliate kampaň, nič sa nestalo. Prečo? Ako to je možné? Pri zle nastavenej affiliate kampani sa reálne môže stať, že vytvára iba náklady. Ako ju však nastaviť správne tak, aby tvorila zisk alebo plnila strategické ciele? Ako by sa to malo nastaviť a ako to robíme v affiliate sieti Dognet?
Problémom pri kampani zrejme bolo, že ju používali len kupónové weby a cashbacky. Tie, ako sa píše v druhom tweete, sú často na konci konverznej cesty. Keďže mali nastavenú pre všetkých publisherov rovnakú províziu, 3% z hodnoty nákupu, tak sa stali 2 veci:
Ak sa pracuje s kampaňou cez “flat” provízie a nerieši sa analytika, tak sa reálne môže stať, že jednoducho vašu kampaň budú používať len kupónové weby a cashbacky. V rámci zovšeobecnenia a uľahčenia to je síce ospravedlniteľné, pokiaľ je to strategickým cieľom, ale pri veľkých e-shopoch, akým sú aj kytary.cz, flat provízia nedáva zmysel.
Začínajúce a stredne veľké e-shopy ešte s flat províziou pracovať teoreticky môžu, no pri veľkých známych brandoch to neodporúčame.
Nie každý publisher prináša v rámci atribúcie a konverznej cesty rovnakú pridanú hodnotu. Samozrejme, nedá sa exaktne povedať, že obsahový publisher stále nosí nový traffic a že cashback/kupón projekt nosí iba návštevníkov na konci konverznej cesty. To určite nie. Cielenou propagáciou a aktivitiou vedia nosiť nových zákazníkov aj kupónové weby a cashbacky.
Ak to zovšeobecníme, obsahoví publisheri nosia viac nového trafficu ako iné typy publisherov. Vychádza to z analytiky a skúseností, ktoré v affiliate sieti už za viac ako 6 rokov máme.
Preto odporúčame nastaviť pre obsahových publisherov lepšie podmienky, ako napríklad pre kupónové weby a cashbacky. Následne vyhodnocovať a sledovať, ako sa to vyvíjajú a akú majú konkrétni publisheri reálnu pridanú hodnotu.
Správne fungujúca a spoľahlivá affiliate sieť by vám mala s nastavením pomôcť. A nie len čakať, kým na to príde klient sám. Nakoniec, keď na to príde, bude smutný ako zo siete, tak z celého affiliate marketingu.
Často sa vyskytuje názor, že s kupónovými projektami sa neoplatí pracovať. To však určite nie je pravda. Majú jednu špeciálnu pozíciu, ktorá sa často opomína. Vedia ľudí zasiahnuť práve na konci nákupnej cesty a ukázať im to, čo e-shop potrebuje – aby ešte nakúpili.
E-shop získal vyššiu objednávku a kupónový web reálne vytvoril pridanú hodnotu. Samozrejme, treba reálne prepočítať nákladovosť a zohľadniť strategické ciele e-shopu.
Ako kupón môže e-shop cez affiliate kampaň dosadiť:
Tým, že kupónové weby majú často až státisícové e-mailingové databázy, silné sociálne siete, push-notifikácie a v neposlednom rade masívnu návštevnosť. Tým pádom vedia up-sell kupón komunikovať aj práve nenakupujúcim zákazníkom.
Cashbacky často hádžu do rovnakého vreca ako kupónové weby, čo nie je úplne správne. Nemajú takú pridanú hodnotu, ako obsahoví publisheri, no majú niekoľko výhod.
Online cashbacky ako PlnáPeňaženka, Tipli, Refundo či VratnéPeníze pracujú presne ako “bonusové” programy bánk, poisťovní, retailových predajcov, či kartové lojalitné systémy. Dokonca by som povedal, že online lojalitné systémy majú lepšie dispozície. Prečo? Aktívne oslovujú a pracujú s návštevníkmi. “Offline” program nikde nezhromažďuje a nepracuje s používateľmi. A ak áno, len v malej miere a partnerov získava len skrz silnú materskú značku.
Na záver by som len poznamenal, aby ste si dali pozor na to, s kým affiliate kampaň riešite. Affiliate sieť by sa mala starať a komunikovať s klientom. Nemalo by to skončiť po podpise zmluvy. Mala by byť proaktívna, sama prichádzať s riešeniami, nápadmi a vylepšeniami. Nebyť len technickým riešením, ktoré si berie “fee-čko z kreditu”. Overte si, aký má tím, akých špecialistov, kto sa vám bude venovať a v akej oblasti. Proste si ich poriadne preklepnite a nedajte len na povrchné informácie z webovej stránky.
Affiliate kampaň a spolupráca so sieťou nie je vzťah na jednu noc. Je to dlhodobý záväzok oboch strán. Nepodľahnite sladkým rečiam, ale partnera si overte. Tak, ako to robíte aj v reálnom živote.
Zakladateľ a vedúci projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu sa venuje už viac ako 10 rokov a okrem Ecommerce Bridge vedie aj Affiliate sieť Dognet.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.