5 min. čítanie

Fungovanie a stav affiliate marketingu v Rumunsku

Affiliate v Rumunsku predstavuje dobre rozvinutý segment online marketingu. Na trhu pôsobia stovky aktívnych publisherov a väčšina z aktérov v oblasti e-commerce má svoju vlastnú affiliate kampaň. Affiliate marketing v posledných rokoch dramaticky vzrástol a prešiel profesionalizáciou.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Fungovanie a stav affiliate marketingu v Rumunsku

Obsadenie trhu

Na trhu pôsobí viacero sietí. Na trh prenikla aj slovenská sieť Dognet alebo globálna sieť CJ.com. Vedúce postavenie na trhu však majú lokálne siete 2performant.com a Profitshare. Obidve poskytujú rozsiahlych vzdelávacích sprievodcov a blogové príspevky, kde zdieľajú postrehy a najnovšie aktualizácie z trhu, ktoré sú venované affiliate partnerom, inzerentom, ako aj začiatočníkom, ktorí majú záujem o získanie náskoku v oblasti affiliate marketingu. Sieť 2performant.com dokonca hostí online kurz na Udemy.com, ktorý by vás mal naučiť, ako začať zarábať pomocou systému provízií na ich platforme.

Sieť 2performant.com pôsobí na trhu už vyše 10 rokov, pričom na nej doteraz bežalo viac než 700 kampaní a viac než 4 100 000 sprostredkovaných konverzií. S neustálym rastom platformy vzrástli aj jej funkcionality. Napríklad, sieť predstavila v septembri 2019 ako súčasť svojej stratégie na udržanie kroku s vývojom affiliate marketingu tzv. „Affiliate Ranking“, čo je funkcionalita, ktorá by mala zostaviť rebríček najvýkonnejších afiiliate partnerov, a tak umožniť transparentnosť pre inzerentov pri využívaní publisherov na propagáciu svojich kampaní.

Vzhľadom na to, že spoločnosť Amazon v Rumunsku nepôsobí, publisheri sú zameraní hlavne na lokálne e-shopy.

Je to veľká výhoda oproti tým trhom, kde sa affiliate partner točí hlavne okolo affiliate programu Amazonu ako lídra na trhu. Na druhej strane má na rumunskom trhu vedúce postavenie online predajca eMag, ktorý figuruje medzi prvými 5 affiliate kampaňami v online prostredí. Druhá najväčšia sieť na trhu Profitshare začínala v roku 2009 ako affiliate program eMag. Dnes má sieť vyše 90 000 registrovaných affiliate partnerov, z ktorých sú niektorí aktívni na sieti 2Performant. Spoločnosť je prítomná aj v Bulharsku (www.profitshare.bg) a plánuje svoju expanziu aj do Maďarska.

Projekty publisherov

Affiliate market zaznamenal v posledných rokoch výrazný pokrok a profesionalizáciu.

Už to nie je o pár jednotlivcoch, ktorí po svojej práci na niečo kliknú. Presadzovaním kvality spoločnosťou Google sa aj v Rumunsku vytvorilo niekoľko obsahových partnerov, ktorí obsluhujú väčšinu trhu. Nezanedbateľné percento tvoria stovky menších publisherov. Na trhu je skvelé práve to, že neustále vznikajú noví publisheri.

Na trhu pôsobí aj skupina cashback / vernostných projektov a, samozrejme, agregátory kupónov. Z cashback projektov spomeniem medzinárodný projekt Cashbackworld, kým z kupónových webov spomeniem len najväčšie systémy ako Kuponiada.ro alebo Kuplio.ro.

Affiliate komunita

Na základe komunitnej komunikácie funguje hlavne Facebook, na ktorom pôsobí populárna skupina Marketing Afiliat Romania s vyše 3 000 členmi, ako aj menšie skupiny ako Dognet – suport afiliați (prevádzkovaná sieťou Dognet) alebo Absolvenți Cursuri Udemy Performant (prevádzkovaná sieťou 2performant.com). Všetky tieto skupiny fungujú ako platforma pre affiliate partnerov a siete na zdieľanie ľubovoľných informácií týkajúcich sa marketingu, ako aj umožnenie spolupráce.

Na sieti 2performant.com zvyklo bežať fórum, ktoré bolo nakoniec v roku 2013 ukončené s úmyslom namiesto toho pokryť všetky prípadné otázky, ktoré by affiliate partneri mohli mať vo svojej sekcii FAQ. Klasické affiliate fóra alebo magazíny už viac-menej neexistujú, aj keď existujú blogy, ako sú Dragoș Bunea, manafu.ro, Laurențiu Mihai, ktoré sú zdrojom informácií a aktualizácií o digitálnom marketingu.

Blogové sekcie affiliate sietí však aj naďalej zostávajú pre affiliate partnerov najrelevantnejšie.

Komunita sa offline sústreďuje aj na malých stretnutiach organizovaných vplyvnými affiliate partnermi (ako je Afiliere 3.0). Aj affiliate siete organizujú tieto offline podujatia s cieľom osobne sa stretnúť so svojimi affiliate partnermi alebo predstaviť ich novým affiliate partnerom, ktorí by sa potenciálne mohli zaregistrovať na platforme (napr. HotDognet, ktorú v Bukurešti organizuje sieť Dognet, 2performant TALKS).

Príležitosť pre affiliate partnerov, inzerentov a affiliate platformy na stretnutie v širšom kontexte predstavujú aj väčšie podujatia v oblasti digitálneho marketingu a e-commerce so širšou medzinárodnou účasťou, ktoré sa uskutočňujú v Rumunsku (napr. GPeC SUMMIT, Digital Marketing Forum).

Budúcnosť affiliate marketingu v Rumunsku

Vzhľadom na svoj jednoznačne stúpajúci trend sa predpokladá, že affiliate marketing má stále silnejšie postavenie tak u inzerentov, ako aj publisherov. Najaktívnejším obdobím roka pre affiliate partnerov, inzerentov, ako aj affiliate siete je predajná udalosť Black Friday (Čierny piatok), ktorá sa organizuje v Rumunsku týždeň pred globálnym podujatím. Niektorí affiliate partneri dokonca vytvárajú web výhradne určený na propagáciu Black Friday, pričom venujú svoje úsilie prostredníctvom PPC, Facebooku a SEO nasmerovaniu traffic na tieto weby, čím sú na oplátku propagované kampane rôznych inzerentov v rámci Black Friday.

Od inzerentov sa naopak očakáva, že uvoľnia vopred dostatok informácií o svojich kampaniach v rámci Black Friday tak, aby ich affiliate partneri mohli zodpovedajúcim spôsobom propagovať.

Lokálne affiliate siete zvyčajne po tejto udalosti zverejňujú prehľad svojich výsledkov z hľadiska generovaných konverzií, klikov alebo kategórií najpredávanejších produktov. Okrem toho sieť 2Performant vlani spustila súťaž o ceny „The Affiliate Marketing Grand Circuit“’ pre affiliate partnerov s najlepšími výsledkami v rámci podujatia Black Friday, pričom zároveň na svoje platforme propagovala rôznych inzerentov ako sponzorov tejto súťaže.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Trh klesá, ale affiliate sieť Dognet hlási medziročný nárast výkonu Black Friday
5 min. čítanie

Trh klesá, ale affiliate sieť Dognet hlási medziročný nárast výkonu Black Friday

Black Friday je jedným z najväčších a najdôležitejších eventov pre celý e-commerce segment. Už dlhé roky nejde len o jeden deň, ale väčšinou ide o týždeň zvaný “Black week”. V zásade však platí, že zľavy e-shopy nasadzujú už od začiatku novembra. Preto je november najsilnejším mesiacom e-commerce sezóny.

Zuzana Riglerová Zuzana Riglerová
Key Relationship Manager
Prečítať článok
Dognet posilňuje na maďarskom trhu a vydáva exkluzívny expanzný guideline na podporu affiliate publisherov 
3 min. čítanie

Dognet posilňuje na maďarskom trhu a vydáva exkluzívny expanzný guideline na podporu affiliate publisherov 

Affiliate sieť Dognet už viac ako 10 rokov podporuje affiliate marketing nielen na Slovensku, ale aj v susedných krajinách a na Balkáne. Nakoľko v sieti dlhodobo pozorujú nevyužitý potenciál maďarského trhu, toto leto predstavili novú iniciatívu s názvom expanzný guideline. V ňom publisheri nájdu všetko, čo by mohli potrebovať pri expanzii s affiliate projektami na […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+