
Obsadenie trhu
Na trhu pôsobí viacero sietí. Medzi najstaršie siete patrí eHub, či zastúpením globálnejší CJ.com. Za zmienku stoja aj siete eRetail či AffiliateClub, ktoré sú ale previazané na cashbackové projekty.
Silné zastúpenie má pôvodom slovenská affiliate sieť Dognet, ktorá spoločne s českým obsluhuje aj slovenský a maďarský trh, na ktorých je v affiliate marketingu jasným lídrom.
Pre ďalších európskych hráčov ako Awin, TradeTracker, Tradedoubler či Admitad je český trh malý a nezaujímavý, preto neobsluhujú väčšie množstvo kampaní. Podľa odhadov sa na českom trhu vygeneruje a sprostredkuje v rámci ecommerce affiliate marketingu (kampane eshopov) cca 3 200 000 konverzií ročne.
Vzhľadom na to, že v Česku nepôsobí Amazon, publisheri sa sústreďujú práve na lokálne eshopy. To je veľká výhoda oproti trhom, kde sa affiliate točí hlavne okolo affiliate programu Amazonu ako lídra trhu.
V rámci siete Dognet pôsobí viac ako 100 aktívnych českých kampaní a podľa odhadov je na trhu dvojka. Vzdeláva trh, vydáva knižky pre publisherov, blogerov a dokonca aj inzerentov.
Dognet na trhu pôsobí už viac ako 5 rokov a aktuálne má viac ako 500 affiliate kampaní z celej CEE. Doteraz sprostredkoval inzerentom viac ako 1 000 000 konverzií a medzi klientov patria značky ako Möbelix, GATE, Axa, BioTechUSA či Dermacol.
Projekty publisherov
V posledných rokoch affiliate trh silno napreduje a profesionalizuje sa. Už to nie je o pár jedincoch, ktorí po práci niečo „naklikávajú”. Špecifikum trhu je, že v minulosti mala a aj aktuálne má ako jedna z mála krajín silný lokálny vyhľadávač. Ide o Seznam.cz, ktorý dlho trhu dominoval.
SEO a optimalizácia pre tento vyhľadávač bola a je stále jednoduchšia ako pre Google. Preto mali českí publisheri výhodnú pozíciu a zdroj návštevnosti zdarma. Na ňom sa dokázali naučiť fungovaniu online projektov a affiliate marketingu.
Z toho český affiliate trh ťaží dodnes, pretože takýto ekosystém sa nedokázal vytvoriť ani na Slovensku, v Maďarsku, či inej krajine v Európe.
Na trhu pôsobia aj skupina cashback / lojalitných projektov a samozrejme tiež agregátory kupónov. Z cashbackov spomenieme najväčšie systémy, ktorými sú Tipli.cz, Refundo.cz a PlnáPeněženka.cz. Z kupónových webov to sú medzinárodné projekty ako Picodi.com, VašeKupóny.cz či Bonipo.cz.
Affiliate komunita
V rámci komunikácie komunity funguje hlavne Facebook, kde sú obľúbené skupiny TOPaffilak.cz – Affiliate diskuze #CZaffil #SKaffil či interné skupiny sietí, ako je Affiliate podpora Dognet.
Komunita sa sústreďuje aj na Twitteri, najviac okolo hashtagu „#skaffil”.
Klasické fóra, alebo magazíny o affiliate viac menej neexistujú. Z fór existuje hlavne Webtrh.cz, na ktorom vyrástla jedna celá generácia publisherov a online podnikateľov.
Existujú ale blogy, ako napríklad Ondrěj Martinek, Affilák.cz, Peter Chodelka či Jozef Kroupa.
Budúcnosť affiliate marketingu v Česku
Vzhľadom na jasný stúpajúci trend je predpoklad stále silnejšieho postavenia affiliate marketingu ako pri inzerentoch, tak pri publisheroch. Výhodou je, že trh je malý a hráči ako Amazon na trhu tak skoro nebudú a teda bude stále priestor na rozvoj lokálneho trhu a eshopov.
Tomu nahráva aj veľký lokálny hráč – eshop Alza, ktorá má natoľko silné a stabilné postavenie v Česku, na Slovensku a aj v Maďarsku, že sa Amazonu vôbec neoplatí tieto trhy otvárať.
Ak hľadáte partnera pre svoj affiliate program práve v Česku, vyberajte skôr lokálne siete, pretože pre väčšinu globálnych, či európskych hráčov je trh natoľko malý, že na ňom nemajú zastúpenie. Nevedia dobre obsluhovať trh a nepoznajú komunitu.
Ideálne je vybrať jednu silnú, lokálnu sieť pre viacero trhov, napríklad Slovensko, Česko a Maďarsko. K nim sa často pridávajú balkánske krajiny – Chorvátsko, Slovinsko a Rumunsko, ktoré napríklad sieť Dognet plne obsluhuje.
Spravidla sa neoplatí vyberať „najväčšieho” hráča, pretože lokálna CEE sieť so silným focusom a teamom vie lepšie pokryť affiliate trh.
Tiež je výhodou, keď si inzerent vyberie jedného hráča na niekoľko trhov. Samozrejme, konsolidácia je na mieste, ale ak vie sieť pokryť napríklad 5 krajín, vie eshop efektívne spravovať jednu „západnú” sieť a ďalšiu vybrať ako špecializovanú napríklad pre CEE región.